Kwastert aan de TRX 850!

Vandaag heb ik weer wat leuks gedaan, een van de leuke punten van het 3States ontwerp uitgeprobeerd (Wij van 3States adviseren trouwens 3States O-))

Ad heeft de voorkant zo ontworpden dat de naloop binnen een paar minuten te verstellen is. En stuk of wat M8jes lossen, fusee verdraaien, de M8tjes weer vast en klaar. Zelfs een meetpunt is ingebouwd.
Ik reed tot nu toe met een naloop in de maximale stand, 40 mm. Dat was zo om eerst eens te wennen aan het lichte sturen, ik was tenslotte 13 jaar schommelvork inclusief stuurdemper gewend. Niks mis met de schommel in combinatie met de voorband van de XJ, maar met naafbesturing is het net alsof je stuurbekrachtiging hebt.

Maar na een 2500km wilde ik de mogelijkheden eens verder onderzoeken. Dus de naloop op 20 mm gezet (minder is ook nog mogelijk) en vanmorgen gaan rijden. Het vergt even een nieuwe kalibratie van je hersenen, maar dan gaat ie ook als duvel door de bochten!
Verschil tussen 40 en 20 mm naloop: nòg lichter sturen en minder 'zoeken' in spoorvorming en op ronde (klinker)wegen. Maar je moet er ook flink aan wennen dat je niet teveel corrigeert met het stuur.(t.o.v. een schommel) Je moet je niet meer vast houden aan het stuur, zoals bij een schommelvork. Je moet je vastzetten op zadel en met de knieën vast tegen de tank. En dan heel losjes het stuur vasthouden. En dan sturen alsof je het stuur me één hand lichtjes vast houdt, en van de andere hand twee vingers in de neus hebt ofzo... Tenminste, als de je boel een beetje wil uitproberen. Je kunt natuurlijk ook gewoon een beetje rondtuffen, en dan heb je gewoon een heel licht sturend zijspan, waarbij bochten en rotondes geen enkele moete kosten.

Ik kan er wel aan wennen!_O-
 
Ik ben wel benieuwd hoeveel mijn EML heeft. Zal eens proberen te meten. Het lichte sturen merk ik niet direct (stuurt wel licht, maar niet extreem), maar zoeken doet ie nooit. Mijn vorige met schommel en autoband deed dat wel, heel erg zelfs.
Met de EML over hele korte rotondes lijkt het weleens of ie nóg scherper wil (is dat onderstuur?). Mijn combi is natuurlijk véél zwaarder dan de jouwe, maar ik heb weleens het geval dat ie tegen het glijden op rotondes aan zit. Heb jij dat niet met dat lage gewicht?
Het is nu met de Goodyear Vector banden overigens stukken beter dan op de Michelins die eronder lagen.
 
Ik ben wel benieuwd hoeveel mijn EML heeft. Zal eens proberen te meten. Het lichte sturen merk ik niet direct (stuurt wel licht, maar niet extreem), maar zoeken doet ie nooit. Mijn vorige met schommel en autoband deed dat wel, heel erg zelfs.
Met de EML over hele korte rotondes lijkt het weleens of ie nóg scherper wil (is dat onderstuur?). Mijn combi is natuurlijk véél zwaarder dan de jouwe, maar ik heb weleens het geval dat ie tegen het glijden op rotondes aan zit. Heb jij dat niet met dat lage gewicht?
Het is nu met de Goodyear Vector banden overigens stukken beter dan op de Michelins die eronder lagen.
Ja, glijden kan die ook, maar wel heel controleerbaar. We hebben bewust voor 175banden gekozen, niet breder. Je kunt met bredere banden wel meer rubber op straat krijgen, maar je hebt ook minder wieldruk. Als je rubber maar zacht genoeg is, heb je meer grip bij bredere banden. Maar dan moet je wel naar racebanden, straat banden hebben zon zacht rubber niet.
Verder kan het natuurlijk ook maar zo gebeuren dat je in een regenbui terecht komt, zeker als je buitelnadse treffens rijdt. Ik heb wel eens een hele dag in de zeikende regen gereden, en dan wil je gewoon een voorband die ook grip houdt, zonder aquaplaning. We hebben voor Vredestein Sporttrac 5 gekozen, vanwege de A-classificering op nat wegdek. Nankang en Yokohama leveren ook, zeker zo'n mooi profiel om te zien dan Vredstein. Maar C-classificering op nat wegdek. En dat wil ik liever niet.
 
Ik ben wel benieuwd hoeveel mijn EML heeft. Zal eens proberen te meten. Het lichte sturen merk ik niet direct (stuurt wel licht, maar niet extreem), maar zoeken doet ie nooit. Mijn vorige met schommel en autoband deed dat wel, heel erg zelfs.
Met de EML over hele korte rotondes lijkt het weleens of ie nóg scherper wil (is dat onderstuur?). Mijn combi is natuurlijk véél zwaarder dan de jouwe, maar ik heb weleens het geval dat ie tegen het glijden op rotondes aan zit. Heb jij dat niet met dat lage gewicht?
Het is nu met de Goodyear Vector banden overigens stukken beter dan op de Michelins die eronder lagen.
Verder: het is mij wel eens opgavllen dat de meeste rotonde sowieso spiegel glad zijn, zeker als het regent. Het zal wel rubber zijn van vrachtwagenbanden, en oliedruppels die van autos afvallen door het remmen en optrekken.
 
Als je gas geeft is het weer weg, dan krijg je onderstuur. Zeker op rotondes is dat niet heel moeilijk door de negatieve verkanting en de gladheid.
 
Als je met sportieve banden rijdt kun je rustig met 2 bar rijden. Stuurt iets lichter en ik merkte geen verschil in grip tussen 1,6 of 2,0 bar.
 
Vandaag heb ik weer wat leuks gedaan, een van de leuke punten van het 3States ontwerp uitgeprobeerd (Wij van 3States adviseren trouwens 3States O-))

Ad heeft de voorkant zo ontworpden dat de naloop binnen een paar minuten te verstellen is. En stuk of wat M8jes lossen, fusee verdraaien, de M8tjes weer vast en klaar. Zelfs een meetpunt is ingebouwd.
Ik reed tot nu toe met een naloop in de maximale stand, 40 mm. Dat was zo om eerst eens te wennen aan het lichte sturen, ik was tenslotte 13 jaar schommelvork inclusief stuurdemper gewend. Niks mis met de schommel in combinatie met de voorband van de XJ, maar met naafbesturing is het net alsof je stuurbekrachtiging hebt.

Maar na een 2500km wilde ik de mogelijkheden eens verder onderzoeken. Dus de naloop op 20 mm gezet (minder is ook nog mogelijk) en vanmorgen gaan rijden. Het vergt even een nieuwe kalibratie van je hersenen, maar dan gaat ie ook als duvel door de bochten!
Verschil tussen 40 en 20 mm naloop: nòg lichter sturen en minder 'zoeken' in spoorvorming en op ronde (klinker)wegen. Maar je moet er ook flink aan wennen dat je niet teveel corrigeert met het stuur.(t.o.v. een schommel) Je moet je niet meer vast houden aan het stuur, zoals bij een schommelvork. Je moet je vastzetten op zadel en met de knieën vast tegen de tank. En dan heel losjes het stuur vasthouden. En dan sturen alsof je het stuur me één hand lichtjes vast houdt, en van de andere hand twee vingers in de neus hebt ofzo... Tenminste, als de je boel een beetje wil uitproberen. Je kunt natuurlijk ook gewoon een beetje rondtuffen, en dan heb je gewoon een heel licht sturend zijspan, waarbij bochten en rotondes geen enkele moete kosten.

Ik kan er wel aan wennen!_O-

precies dezelfde ervaring met mijn span. alleen bij mij was dat bewust gedaan vanwege de lichamelijke problematiek
 
Morgen weer een update, het nieuwe voorwiel is klaar!
100481505_3241107175951647_2773889196304105472_o.jpg
 
Hulp gezocht!

Ik heb een kinderziekte in de 3States TRX!
Het achterlicht op de bak trilt steeds kapot. Ik heb daarvoor een knipperlichthuis omgebouwd. Er zit nu een wit glaasje op, met een 5/21watt fitting erin. En daar zit dan een 5/21 wat gloeilamp met rood glas in.
En die moet ik elke1500 km vervangen. Kapot getrild denk ik.
Nu ben ik met de XJ wel aan het experimenteren geweest met ledlampjes. Daar deed ik dat om stroomgebruik te verminderen.

Nu wil ik er weer mee aan de gang, nu om ze niet om de haverklap te moeten vervangen. Led schijnt beter tegen trillen te moeten kunnen. Maar mijn ervaringen waren niet zo denderend. Bij led kom je al gauw in China terecht. Ik had er wat ledlampen vandaan welke wel heel bleven, ik had er ook wat die na 2 weken maar meer op halve kracht brandden.

Wie heeft er een link naar GOEDE ledlampen, 5/21 watt , met rood uitstalend licht. En als ze dan een paar centen kosten, maakt me dat nog niet zoveel uit, als ze maar niet om de haverklap kapot trillen.
 
Heb geen info over Ledlampen maar vroeger maakte Stanley speciaal versterkte 21/5 watt lampjes.
Die hadden een ondersteuning in het midden van de gloeispiraal.

Geen idee of ze nog te krijgen zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan