kwastert
Forti Nihil Difficilius
- Onderwerp starter
- #1.101
Vandaag heb ik weer wat leuks gedaan, een van de leuke punten van het 3States ontwerp uitgeprobeerd (Wij van 3States adviseren trouwens 3States )
Ad heeft de voorkant zo ontworpden dat de naloop binnen een paar minuten te verstellen is. En stuk of wat M8jes lossen, fusee verdraaien, de M8tjes weer vast en klaar. Zelfs een meetpunt is ingebouwd.
Ik reed tot nu toe met een naloop in de maximale stand, 40 mm. Dat was zo om eerst eens te wennen aan het lichte sturen, ik was tenslotte 13 jaar schommelvork inclusief stuurdemper gewend. Niks mis met de schommel in combinatie met de voorband van de XJ, maar met naafbesturing is het net alsof je stuurbekrachtiging hebt.
Maar na een 2500km wilde ik de mogelijkheden eens verder onderzoeken. Dus de naloop op 20 mm gezet (minder is ook nog mogelijk) en vanmorgen gaan rijden. Het vergt even een nieuwe kalibratie van je hersenen, maar dan gaat ie ook als duvel door de bochten!
Verschil tussen 40 en 20 mm naloop: nòg lichter sturen en minder 'zoeken' in spoorvorming en op ronde (klinker)wegen. Maar je moet er ook flink aan wennen dat je niet teveel corrigeert met het stuur.(t.o.v. een schommel) Je moet je niet meer vast houden aan het stuur, zoals bij een schommelvork. Je moet je vastzetten op zadel en met de knieën vast tegen de tank. En dan heel losjes het stuur vasthouden. En dan sturen alsof je het stuur me één hand lichtjes vast houdt, en van de andere hand twee vingers in de neus hebt ofzo... Tenminste, als de je boel een beetje wil uitproberen. Je kunt natuurlijk ook gewoon een beetje rondtuffen, en dan heb je gewoon een heel licht sturend zijspan, waarbij bochten en rotondes geen enkele moete kosten.
Ik kan er wel aan wennen!
Ad heeft de voorkant zo ontworpden dat de naloop binnen een paar minuten te verstellen is. En stuk of wat M8jes lossen, fusee verdraaien, de M8tjes weer vast en klaar. Zelfs een meetpunt is ingebouwd.
Ik reed tot nu toe met een naloop in de maximale stand, 40 mm. Dat was zo om eerst eens te wennen aan het lichte sturen, ik was tenslotte 13 jaar schommelvork inclusief stuurdemper gewend. Niks mis met de schommel in combinatie met de voorband van de XJ, maar met naafbesturing is het net alsof je stuurbekrachtiging hebt.
Maar na een 2500km wilde ik de mogelijkheden eens verder onderzoeken. Dus de naloop op 20 mm gezet (minder is ook nog mogelijk) en vanmorgen gaan rijden. Het vergt even een nieuwe kalibratie van je hersenen, maar dan gaat ie ook als duvel door de bochten!
Verschil tussen 40 en 20 mm naloop: nòg lichter sturen en minder 'zoeken' in spoorvorming en op ronde (klinker)wegen. Maar je moet er ook flink aan wennen dat je niet teveel corrigeert met het stuur.(t.o.v. een schommel) Je moet je niet meer vast houden aan het stuur, zoals bij een schommelvork. Je moet je vastzetten op zadel en met de knieën vast tegen de tank. En dan heel losjes het stuur vasthouden. En dan sturen alsof je het stuur me één hand lichtjes vast houdt, en van de andere hand twee vingers in de neus hebt ofzo... Tenminste, als de je boel een beetje wil uitproberen. Je kunt natuurlijk ook gewoon een beetje rondtuffen, en dan heb je gewoon een heel licht sturend zijspan, waarbij bochten en rotondes geen enkele moete kosten.
Ik kan er wel aan wennen!