Kwastert aan de TRX 850!

Neuh, wij zaten in een pedaalemmer. Geheel afwezig tot de chauffeur een zijspan opmerkte. Verderop kwamen we nog een span tegen, een blauw-grijze BMW R1150RT met een RX4 of 5.
 
Zojuist gespot bij Varsseveld
Ik moest trouwens even proefrijden met mn nieuwe helm. M'n ouwe trouwe Schuberth S2 was na 8 jaaraan vervanging toe vond ik zelf. Altijd een zeer fijne helm geweest. Maar ze zijn niet of nauwelijks nog leverbaar. En een klaphelm wil ik niet, daar zie ik voor mij de voordelen niet van in. Ik heb geen bril, ik rook niet en bekeuringen uitschrijven doe ik ook nooit.
Na een speurtocht op YT, met allemaal revieuws ben ik eens een Shoei GTAir 2 gaan passen. En verduld, das ook een fijne helm, ook stil en comfortabel. En een Shoei koop je, ga er een paar weken mee rijden en dan mag je terugkomen voor een personal fitting sessie. Dan wordt je hoofd gemeten, en de helm helemaal naar wens op maat gemaakt
 
Nou, een probleem met de 3StateS TRX!

M'n nieuwe Shoei GT-Air2 past niet onder de klep in de neus. En dat was ooit wel de bedoeling, als ik naar een wegrace oid ga, dan wil ik daar de helm op kunnen bergen.........

Dus...

20211020_192948.jpg

Ik ben begonnen met een drel populieren triplex, en daar de maat van de neuspuntvloer op aangegeven. Zoals jullie zien is het niet zo'n sjiek stuk triplex, ik denk dat het al eerder dienst heeft gedaan als bouwplaat oid. Er zaten lasvlekken op in ieder geval. Wie wat bewaart heeft wat

20211020_192950.jpg

Ik had ook nog wel eens wat bezemstelen bewaard.

20211020_195204.jpg

En in combinatie met een stukkie 4 mm triplex en wat schroeven krijg je dan een ruwe mal voor een bodem met een verdiept stuk. In dat verdiepte stuk past mn helm, en dan kan de klep wel dicht.


20211020_200243.jpg

Met wat oldskool plamuurwerk....

20211020_200250.jpg


Aan alle zijden...


20211020_204437.jpg


In twee plamuurgangen krijg je dan dit!
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Na wat schuurwerk heb ik de boel in de grondverf gezet. DAt moet goed drogen, en dan nog meerdere lagen verf erop. En polyurethaan deze keer, dat droog lekker door en wordt mooi hard. Of wellicht pak ik de verfspuit en zet er een 2K van Biccs op, dat weet ik nog niet.

Als de mal dan klaar is, kan er was op , en trek ik er een vloertje van. Ik heb overwogen om er een carbon vloertje van te maken, maar dat doe ik toch maar niet. Wel leuk, omdat het kan, maar carbon weefsel is best prijzig, en daar onder aan het zijspan ziet niemand er wat van. En die paar gram gewicht doet er ook niet toe.
Ik ga 'm maken van 300gr/m2 kepergeweven glasweefsel, in combinatie met epoxyhars. Met drie of vier lagen weefsel is dat sterk zat, lijkt me
IMG-20211020-WA0037.jpeg
IMG-20211020-WA0039.jpeg
 
Drie laagjes is zat, zeker als je het onder 120 graden legt. Heb je een vacuüm pomp?
Ja, heb ik wel, maar gebruik ik niet. Heb ik bij de spatbord ook niet gebruikt. Dan moet je ook allerei matten en vacuumzakken hebben, ik kan zonder het ook wel goed genoeg krijgen. Gewoon met zo min mogelijk hars de matten toch volledig doordrenken. De matten geven de sterkte, de hars niet.
 
Vroegah, toen we op de vliegtuigen nog met glasdoek en epoxy werkten wogen we het glasdoek. Dan namen we de helft van het gewicht aan hars. Maar dat werd altijd afgespannen of vacuüm gezogen. Zo aan de lucht zal je iets meer hars nodig hebben.
 
Vroegah, toen we op de vliegtuigen nog met glasdoek en epoxy werkten wogen we het glasdoek. Dan namen we de helft van het gewicht aan hars. Maar dat werd altijd afgespannen of vacuüm gezogen. Zo aan de lucht zal je iets meer hars nodig hebben.
Bij polyestershoppen punt nl geven ze precies aan hoeveel hars er per m2 nodig is. Dus dan is het gewoon een kwestie van rekenen en wegen.
 
Nou, het vloertje is van de mal. Het zal nog wel koppig vast, in mijn luiheid had ik besloten dat 3 keer loswas op de mal poetsen voldoende zou zijn. Niet dus. Ook voor zo'n simpele vorm dus minstens 5 a 7 lagen loswas. En dan gebruikte ik bij de spatborden ook nog pva losmiddel.

Omdat dit een eenmalig gebeuren is, mocht de mal sneuvelen. En een paar krassen in het vloertje maakt ook niet uit, ik ga 'm toch beplakken met naaldvilt.
 

Bijlagen

  • 414d43dc-588b-44a5-b583-9f9603672ea5.jpg
    414d43dc-588b-44a5-b583-9f9603672ea5.jpg
    236,4 KB · Weergaven: 26
  • 04b45a79-77be-4534-a4d6-b655253fc852.jpg
    04b45a79-77be-4534-a4d6-b655253fc852.jpg
    86,8 KB · Weergaven: 25
Handige snuitert! Gebruik je alleen was, geen PVA? Met PVA heb je alleen een kiertje nodig om warm water in te gieten, dan lost het weer op. En anders nog een beetje perslucht, hoewel dat soms al teveel geweld is.
 
Handige snuitert! Gebruik je alleen was, geen PVA? Met PVA heb je alleen een kiertje nodig om warm water in te gieten, dan lost het weer op. En anders nog een beetje perslucht, hoewel dat soms al teveel geweld is.
Deze keer inderdaad alleen was. Terwijl ik pva heb staan🙄
 
Nou, het vloertje is van de mal. Het zal nog wel koppig vast, in mijn luiheid had ik besloten dat 3 keer loswas op de mal poetsen voldoende zou zijn. Niet dus. Ook voor zo'n simpele vorm dus minstens 5 a 7 lagen loswas. En dan gebruikte ik bij de spatborden ook nog pva losmiddel.

Omdat dit een eenmalig gebeuren is, mocht de mal sneuvelen. En een paar krassen in het vloertje maakt ook niet uit, ik ga 'm toch beplakken met naaldvilt.
vlg keer een luchtaansluiting in het midden monteren. werkt prima
 
Wie heeft er verstand van pneumatische cilinder afdichtingen. De cilinder van mn blikkenpers lekt aan alle kanten. Maar door de veelheid aan soorten en maten afdichtingen kom ik er niet uit. Er zitten nu x-ringen in.
 

Bijlagen

  • 16374062085778347026834707696042.jpg
    16374062085778347026834707696042.jpg
    132,7 KB · Weergaven: 15
Terug
Bovenaan Onderaan