Kwastert aan de TRX 850!

maar weet je ondertussen ook al wat er dood aan het gaan is in je huidige blok?
Dat lijkt me ook een interessant vraagstuk.

En dan is dat een zwak punt van dat type blok? en zit zo zwak punt ook in het 900 blok?!
 
maar weet je ondertussen ook al wat er dood aan het gaan is in je huidige blok?
Dat lijkt me ook een interessant vraagstuk.

En dan is dat een zwak punt van dat type blok? en zit zo zwak punt ook in het 900 blok?!
Toen ik deze Trx kost, had meer als een ton gelopen. Daar was de prijs ook naar. Ik heb toen voor deze gekozen omdat het frame er piekfijn bij stond, ik er een zijspan aan wilde bouwen en maar moest afwachten hoe dat uitpakte.
Nu dat zijspan helemaal goed is, pak ik het blok aan. Ik had dat voor 5 jaar geleden al wel een beetje voorzien.
Ik denk dat het een bigend is, ik meen dat ik m al wel eens heb horen kloppen 😊

Edit: als de 900 erin zit, trek ik deze wel uit elkaar. Ik wil het zelf ook weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
Mooi bezig. Dus ook als een zijspan af is dan is er altijd wat te doen.
Heb je dan straks ook meer vermogen?
En is een 6 bak een vooruitgang?
Ik heb een motor met een zesbak, maar van mij hoeft het niet. Maar ik ben ook best wel een luie rijder.
 
Mooi bezig. Dus ook als een zijspan af is dan is er altijd wat te doen.
Heb je dan straks ook meer vermogen?
En is een 6 bak een vooruitgang?
Ik heb een motor met een zesbak, maar van mij hoeft het niet. Maar ik ben ook best wel een luie rijder.
Het vermogen zal niet veel uitmaken, ik reed met een opgeboord cilinderblok met hoge compressiezuigers. En ik heb de zesde versnelling nooit gemist. Maar ik kies voor een 900 omdat dat de nieuwste blokken zijn. En dan kan er in de toekomst eventueel injectie op. Of flatsides. Of opboren naar 940cc. Of.....
 
De 900 is echt een doorontwikkeling van de 850, dus o.a. olieverbruik is sterk verbeterd. Ik meen dat de cilinders ook nicasil wanden hebben.
Ik heb een TRX met 6 versnellingen en zo zou ‘ie eigenlijk gewoon nieuw verkocht moeten zijn… O-)
Gewoon zoals het hoort, racier met kortere overbrengingen ook dan de (lange) 5 versnellingen.
 
Succes, het gaat je vast lukken.
Al verbaasd het mij niet heel erg, in de beginjaren van de 850's kwamen er best regelmatig probleem gevalletjes TDM/TRX langs in de motorzaak.
 
maar weet je ondertussen ook al wat er dood aan het gaan is in je huidige blok?
Dat lijkt me ook een interessant vraagstuk.

En dan is dat een zwak punt van dat type blok? en zit zo zwak punt ook in het 900 blok?!
Stonden de TDM's er ook niet bekend om dat ze nogal eens een slokje olie lustten?
 
maar weet je ondertussen ook al wat er dood aan het gaan is in je huidige blok?
Dat lijkt me ook een interessant vraagstuk.
Ik gok een bigend vanwege te weinig olie(druk).
En dan is dat een zwak punt van dat type blok?
Olieverbruik ja.
en zit zo zwak punt ook in het 900 blok?!
Nee
Stonden de TDM's er ook niet bekend om dat ze nogal eens een slokje olie lustten?
Klopt, de 850's.
 
Mijn xj uit 82; kwart liter/10k km..
TDM900 uit 2006; vrijwel niets
Xj600 uit 89; vrijwel niets
Voormalige xj's 750; vrijwel niets.
Mijn voormalige honda's en suzuki's daarentegen.... Veul.
 
Kwastert's dagwinst: TDM900 2002

IMG-20220113-WA0011.jpeg
 
Mijn xj uit 82; kwart liter/10k km..
TDM900 uit 2006; vrijwel niets
Xj600 uit 89; vrijwel niets
Voormalige xj's 750; vrijwel niets.
Mijn voormalige honda's en suzuki's daarentegen.... Veul.
Zelfs bij de Tracer moet ik er ook wel eens een klein drupje bij gooien, niet veel, hoewel ik het niet precies bij houd
 
Als je de motor een tijdje hebt dan weet je wel hoe vaak je moet checken. Mijn CB moet ik voor elke rit even nakijken. Bij mijn ST hoeft het eigenlijk nooit.
 
Ik heb het TDM blok zover dat het naar de schilder kan. Olie tank is aangepast, blokophanging voor-onder is gewijzigd, bussen gemaakt voor de achterste bracket. Vliegwiel is eraf (zat retevast) en onderdelen zijn gesorteerd. Ik ga met de TDM blokdeksles rijden. De koppelingsbediening van de TDM is anders, dus daarom moet die gehandhaafd. Het waterpompdeksel heeft de aftapschroef net iets anders zitten dan bij de TRX. Waarschijnlijker net iets gunstiger tov het zijspanframe.
Voorvliegwielkant gebruik ik een TRX deksel. Vooral omdat ik geen kettingwieldeksel van de TDM heb8-). Maarvan de TRX kan prima, ik het de benodigde aanpassingen aan vetvangdeksel en keeringbeschermer gedaan en nou past het prima.
NU moet de spuiter aan het werk. Pakkingen etc heb ik in huis, ik wacht alleen nog op een offset kettingwiel van VMM. Doordat er een 6e versnelling in de TDM zit, is daar het carter iets breder, en heb ik een tandwiel met (negatieve) offset nodig. Moet allenmaal net passen
IMG-20220122-WA0011.jpeg
IMG-20220122-WA0013.jpeg
 
Oja, wat er nu op het blok zit zijn 'sloopdeksels' an hoef ik bij het spuiten niet het hele carter af te plakken. Ik wil namelijk niet de pakkingen en de boutjes meespuiten. Dus ik spuit het carter, ga dan de kopwisselen en bouw de juiste carterdeksels op het blok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan