Kwastert's XJ900 Hybrid met EZS RX1, derde hoofdstuk alweer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ojee.
Was er geen ruimte meer in de bak voor een legertje bescherm engeltjes?
Ik ga het huis niet uit zonder ze..
 
Nu wordt ik toch wel benieuwd naar details, zeker nu blijkt dat EHE er fysiek nog vrij goed vanaf is gekomen...
 
Dooie boel hier. Maar het leven gaat verder. Ik heb inmiddels een nieuwe voorband gemonteerd, en nieuwe voorwiellagers geplaatst. En die nieuwe lagers doen het altijd goed. Maar ook deze lagers zullen niet lang zitten. Vorig jaar hebben we de bus tussen de lagers opgemeten en weer op maat gemaakt. Blijkbaar door het aanknallen van de moer op de as wordt de bus iets opgestuikt. Want bij de oude lagers zat de bus er klem vast tussen. Ik heb de naaf heet gestookt zodat de oude lagers eruit vielen. Lager kamers schoongemaakt en snel de nieuwe erin. En dan zit de bus niet klemvast, hij heeft speling.
Op de balanceerbok draait het wiel perfect. Draait op de wiellagers en niet op de balanceerbok lagers. Super dus.
Na inbouwen ( zonder remblokken ) draait het wiel net zo als op de balanceerbok. Tot ik de as moeren aandraai. Dan is het na enkele omwentelingen gebeurt, staat het wiel stil. Dus spanning op de lagers. Doordat de bus te kort is.
Ik heb de lagers nog gecheckt of ze achter in hun kamers zaten. 100% zeker.

Ik zit te denken over ombouw naar kegellagers. Maar dan moet ik de asopname aan de schommel veranderen, omdat je kegellagers moet stellen. En de as moet vast in de schommel zitten, anders gaat dat torderen ben ik bang. Op zich niet zon groot probleem, maar winterwerk. En dat kan ook, want de nieuwe lagers staan dan wel op spanning, maar de eerste paar duizend kilometer gaat dat wel goed. Ik heb er ervaring mee ondertussen, ben eerder aan het zoeken geweest.
 
Laatst bewerkt:
Oja , de nieuwe voorband rijdt hetzelfde dan de oude. Das dus prachtig, want dat betekend dat de band tot aan het einde z'n eigenschappen behoud. Bij droog weer. Vandaar dat er een nieuwe op moest, er was nog ongeveer een millimeter profiel op het midden van de band. En da's bij een beste bui krp an.

Oja, het is een Michelin City Grip. De vorige band heeft 10192 km gezeten.

Deze dus
 
BMW heeft kegellagers, maar die moet je shimmen. De bus in het wiel heeft kamer waar je verschillende maten verlengbusjes in kunt zetten. Daarna kan je het wiel, de as, dus domweg aandraaien. Ik heb die lagers nog nooit hoeven vervangen.
Maar je kunt toch gewoon een nieuwe tussenbus maken?
 
Maar je kunt toch gewoon een nieuwe tussenbus maken?

Ja, dat is ook een mogelijkheid. Maar de bus is oktober 2013 op maat gebracht. En nu weer te kort. Om de één of andere reden blijven de lagers niet heel, of de bus niet op lengte.

Beetje kip en ei verhaal.
 
BMW heeft kegellagers, maar die moet je shimmen. De bus in het wiel heeft kamer waar je verschillende maten verlengbusjes in kunt zetten. Daarna kan je het wiel, de as, dus domweg aandraaien. Ik heb die lagers nog nooit hoeven vervangen.
Maar je kunt toch gewoon een nieuwe tussenbus maken?

Wellicht is een tussenbus van een stukkie ijzer wat wel tegen een beetje krachten kan ook een oplossing.
 
Wat is eigenlijk de buitendiameter van die tussenbus?
Is die wel net iets groter dan de binnenring vh lager?
Zal waarschijnlijk wel, maar ik vraag het toch maar even...
En was die wel mooi stomp? Of zat er een te grote afschuining aan?
 
Dat zal de beste en snelste oplossing zijn denk ik , een andere tussenbus , moet ook kijken dat ze goed haaks afgedraaid is ....

Waarom is de snelste ook de beste oplossing? Iets deugt er niet. Want de bus wordt korter, lijkt het.

En als het een montage fout van mijn kant is, dan deugt het nog niet. Want als de montage zo cruciaal is, dan is er veel kans dat het misgaat!
 
Waarom is de snelste ook de beste oplossing? Iets deugt er niet. Want de bus wordt korter, lijkt het.

En als het een montage fout van mijn kant is, dan deugt het nog niet. Want als de montage zo cruciaal is, dan is er veel kans dat het misgaat!

Een bus met een wanddikte van 5 mm kan zo maar niet korter worden of opstuiken , moet ergens een mismeting gebeurd zijn ....
 
Als deze bus voor demontage klemvast zat, maar nu nie,t is er met de montage iets mis.
Ik neem aan dat de lagers exact de zelfde maatvoering hebben.
Dus zitten ze nu verder uit elkaar, waardoor er tussen de lagers meer ruimte is als voorheen.
Ze zullen dus anders moeten gemonteerd/verplaatst.


Het aanlopen van het wiel met vast gedraaide as moeren, is te verklaren, doordat de binnenste lagerbusjes uit hun positie worden gedrukt en daardoor tegen de kogels aan drukken. Maar tot die conclusie was je zelf al gekomen, denk ik.

In ieder geval veel succes met deze puzzel.

Als je het met shims oplost, weet ik nog wel een adres; "De technoshop", ze hebben ook lagers op hun webshop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan