Kwastert's XJ900 Hybrid met EZS RX1, derde hoofdstuk alweer

Status
Niet open voor verdere reacties.
en nu nog wel weer even goed invetten, anders worden die witte vlekken nog groter ;)
 
Hoi Arjan,

Het verhaal net even gelezen.
Beste check lijkt mij de koude motor starten en m uit zetten voor dat die 1e cilinder mee gaat doen. En dan de bougie er direct uit. Dan weet je of ie benzine kreeg of niet.

groet
Albert
 
Hoi Arjan,

Het verhaal net even gelezen.
Beste check lijkt mij de koude motor starten en m uit zetten voor dat die 1e cilinder mee gaat doen. En dan de bougie er direct uit. Dan weet je of ie benzine kreeg of niet.

groet
Albert

Na een paar keer heen-en-weer mailen met Albert hebben we de storing gevonden. Het bleek dat het choke kanaaltje in de vlotterbak niet goed open was. Daarom startte ie op de choke op 3 poten en zonder choke op 4....

De wereld heeft weer een probleempje minder! Dank Albert!
 
Ik heb vanavond even een nieuwe voorband omgelegd. De huidige voorband had heel veel grip, en ook nog wel wat profiel. Maar omdat ie best wel gecupt was, en aan de rechterzijde meer afgesleten dan aan de linkerzijde vervang ik m toch maar. Dit ook met het oog op de komende trip naar Prenois Dijon van begin juni. Ik weet niet wat de gendarmerie van scheef afgesleten zijspanbanden vindt.

Oorzaak van de goede grip, maar ook van het cuppen en scheef slijten heb ik ook wel gevonden. Ik heb eerder een zelfde band gereden, en die is wat langer meegegaan dan deze. Maar die had wat minder grip. Die vorige band heb ik met 2.0 a 2.1 gereden. En deze band heb ik steeds wat zachter gezet. Zonder dat ik wist wat de spanning was. Uiteindelijk heb ik de spanning gevonden met de meeste grip, zonder dweilen of ander ongerief.
Ik heb toch even voor demontage de spanning gemeten, ik was toch nieuwsgierig......

full
 
Laatst bewerkt:
Die is toch aardig vierkant, die mag er best af.

De band voldeed nog prima, en hij was eerder vijfhoekig dan vierkant _O- Maar vanwege de profieldiepte heb ik 'm maar vervangen.
En we zijn van plan om het eerste weekeind van juni zo'n 1500 km rond te 'toeren' en dan slijt het snel O-) (da's meestal ongeveer zo'n halve achterband _O- )
 
De band voldeed nog prima, en hij was eerder vijfhoekig dan vierkant _O- Maar vanwege de profieldiepte heb ik 'm maar vervangen.
En we zijn van plan om het eerste weekeind van juni zo'n 1500 km rond te 'toeren' en dan slijt het snel O-) (da's meestal ongeveer zo'n halve achterband _O- )

Rijden jullie zo rustig dan |(
Gas op die lollie
 
Vorig weekeinde heb ik met Slijptol een leuk ritje gemaakt. We zijn om vrijdagochtend rond 8.00 uur vertrokken richting Saint Seine L'Abbaye in Frankrijk, dat was een leuke rit van zo'n 660 km, allemaal secundaire wegen. Zaterdag's hebben we de Coupe Moto Legend bezocht op het Circuit Dijon-Prenois, een prachtig evenement, veel old- en youngtimer race motoren en zijspannen! Op zondag zijn we vertrokken dwars door de Elzas richting Duitsland. Veel passen gereden, onder andere de van prachig asfalt voorziene Ballon d'Alsace.
Aan het eind van de dag de tent opgebouwd in Duitsland, in het fraaie Ludwigswinkel nabij Saarbrucken. Als afsluitng hebben we maandag nog de Eiffel voor een groot gedeelte secundair gereden en alleen de laatste 300 km heb ik via de snelweg afgelegd. Het was een prachtig weekeinde waarbij we in drie dagen zo'n 1700 meest prachtige kilometer probleemloos afgelegd hebben.

Nou ja,helemaal probleemloos was het niet. Op zo'n 15 kilometer van huis dacht ik even m'n benzinepomp voor de reserve benzine te gebruiken. Das wel goed voor zo'n pomp, af en toe even draaien. Maar net toen ik de schakelaar omzette, pats, alles uit! Ik heb m'n span uit laten rollen, in de berm gezet en even logisch nagedacht. Zekering kast losgetrokken en ja hoor: kapotte zekering. Snel een andere zekering erin, starten en jawel, lopen! Ik ben snel 200 meter verder gereden, naar een veilige plek. Daar heb ik de bak uitgepakt, want jawel, mn reserve zekeringen liggen onder de stoel...... toen verder zonder problemen, op de normale benzine de laatste kilometers naar naar huis gereden

Vandaag ben ik eens aan het speuren gegaan en heb de kortsluiting opgelost. Het was het relais waarmee ik het massa geschakelde lampje heb omgepoold, zodat het lampje brand als ik de reservevoorraadbezinepomp in gebruik heb. Ik had het best snel gevonden, dankzij m'n duidelijke zelfgemaakt schema en documentatie (ahum), en doordat ik alles verbonden heb met wagoklemmen, dan haal je heel snel een draad los en kun je zien in welk deel de storing zit.
Maar de beste tip kreeg ik van een monteur hier bij de lokale autogarage. Ik was daar om een hand vol zekeringen te halen, om te kunnen testen. Hij gaf me de zekeringen en vertelde het anders te doen. Neem een gloeilamp, beetje fatsoenlijk wattage, minstens 40 of 50 watt. Dus liefst een koplamp. Daar maak je twee draden aan, aan het eind van die draden elk een klein kabelschoentje. Nu trek je de zekering waar het om gaat eruit, en die draden steek je in de kontakten. Als je dan kortsluiting hebt gaat de lamp branden. Als je te lichte lamp hebt werkt het niet, dan gaat de lamp kapot. Op het moment dat je aan het prutsen bent met draden, isolatie, het stuur beweegt of je haalt een draad los uit de wago klem, of wat dan ook. en de lamp gaat uit: bingo, sluiting gevonden....... Simpel he, maar je moet het wel even weten

full
 
Laatst bewerkt:
Die van die lamp ga ik proberen te onthouden!
Maar ik wil hem nooit nodig hebben. :-)

Mooi rondje gereden trouwens!
 
Zeker een mooie route. Tip voor de volgende keer: als je nog heel even door rijdt richting Freiburg kom je een waanzinnig gaaf stukje tegen:Schauinsland. Zeer de moeite waard om nog eens voor om te rijden!
 
Zeker een mooie route. Tip voor de volgende keer: als je nog heel even door rijdt richting Freiburg kom je een waanzinnig gaaf stukje tegen:Schauinsland. Zeer de moeite waard om nog eens voor om te rijden!

Dan moeten we nog maar eens die kant op.....
 
Dat van die lamp leerde wij ook bij de opleiding tot eerste bedrijfsautotechnicus en ik maak er met de reinigingsvoertuigen ook wel gebruik van, alleen wordt het met de canbus systemen wel oppassen wat je doet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan