Kwastert's XJ900 Roberts met EZS RX1

Status
Niet open voor verdere reacties.

kwastert

Forti Nihil Difficilius
10 feb 2005
10.815
3.295
Achterhoek
Hallo,

Het lijkt mij een bijzondere ervering om met een zijspan rond te rijden, maar zo als iedereen heb ik het zelfde probleem: Heb al een motor, stalling etc. Dus vraag ik mij af of het een optie is om een licht bakkie, een Velorex ofzo aan mijn SRX600 te knopen. Deze heeft maar 42 PK ofzo, maar wat heeft een Jawa er nu helemaal.... Het koppel is vrij behoorlijk, en hij trekt al bij lage toerentallen.
Nou weet ik helemaal niks van zijspannen behalve dan dat ik les moet nemen, maar ik lees hier wel eens wat en daarom vraag ik jullie: Is dat wat of moet ik een span kopen?

Groeten, Kwastert
full


NB: Er zijn inmiddels de nodige ontwikkelingen geweest aan m'n span, deze zijn te lezen in de verschillende geplaatste posts.
 
Laatst bewerkt:
ja, dat is wat *O*
maar je kan natuurlijk veel beter mijn guzzi kopen O-)

zonder dollen, er rijden hele volksstammen rond met sr500 combinaties, een srx is dan nog veel geschikter.
ik vind het wereldfietsjes, ook zonder bakje.
hij heeft iets meer vermogen als een bmw r60, een honda 400four en een emmer vol koppel, voldoende porrie dus om een klein bakje te trekken.
een tandje meer achter helpt ook.
hij heeft een dubbel wiegframe, da's dus makkelijk aan te bouwen(het onderframe zit gebout, daar kan je mooi bevestigingen aan maken)

mijn voorkeur zou uitgaan naar een star bakje van kalich.
een verlaagde velorex 562 is ook heel geschikt.
in de velorex prijsklasse vallen ook bakjes als een duna.
ural bakken zijn te zwaar en te lomp, zet die maar uit je hoofd.

ik ben dus tamelijk enthousiast *O*

bedenk wel dat als je een halfjaartje rondgereden hebt je vanzelf naloopverkorting en kleinere wielen wil, gevolgd door extra vermogen -O-
 
Hallo Halflive bedankt voor je reactie.

Je gele guzzi had ik gezien. Er staat ook nog een mooi V65 op marktplaats. Dat vindt ik ook nog een optie om of mevrouw Kwastert of Kindertjes Kwastert in te vervoeren. Achterop de Srx past niks meer....:-)

Het tandje groter achter heb ik al, twee zelfs, en het blok zit net weer 1500KM in elkaar na een vastloper en daarom wil ik de srx eigenlijk nog niet weg doen.

Op de SRX site monoconnection.nl is er een geval bekend van een srx met zijspan, maar dat bleef niet heel. Ik weet natuurlijk niet of dat aan de montage ligt of dat het frame dat niet aan kon.
 
~
hij heeft een dubbel wiegframe, da's dus makkelijk aan te bouwen(het onderframe zit gebout, daar kan je mooi bevestigingen aan maken)

~
Ik heb zeer weinig ervaring met zijspan aanbouw, wel heel erg veel methoden enz. bekeken, en wel veel construcktiebouwervaring, en mechanica,
Maar persoonlijk lijkt het mij juist een minpunt dat het onderframe gebout is, als het een dubbelweigframe uit een stuk was geweest, was het veel sterker. Dus bij voorkeur zou ik juist niet de bevestigingspunten daarvan gebruiken
 
\
hij heeft een dubbel wiegframe, da's dus makkelijk aan te bouwen(het onderframe zit gebout, daar kan je mooi bevestigingen aan maken)

\
Ik heb zeer weinig ervaring met zijspan aanbouw, wel heel erg veel methoden enz. bekeken, en wel veel construcktiebouwervaring, en mechanica,
Maar persoonlijk lijkt het mij juist een minpunt dat het onderframe gebout is, als het een dubbelweigframe uit een stuk was geweest, was het veel sterker. Dus bij voorkeur zou ik juist niet de bevestigingspunten daarvan gebruiken

je moet natuurlijk niet een kogel op de deling plaatsen.
de deling leent zich wel heel goed om schetsplaten of een subframe aan vast te maken.
waar het met een klassiek buizenframe altijd een probleem is om klemmen te maken kan je met dit frame mooi met vlakke platen werken.

ik ben het er mee eens dat dit een hele mooie solo fiets is, ik vind het echter een gewoon gebruiksvoorwerp.
gewoon aanbouwen en aanpassen dus *O* *O*
 
Ja, ik vind hem zelf ook mooi, maar dat mooie komt juist onder andere door het zitje. En ik kan toch zeker moelijk mevrouw Kwastert boven op het kontje plaatsen.... Tis vandaag ook nog moederdag.

Maar wat het ontwerp betreft, ik heb niet gezegd dat er een bakkie aan moet kompleet met windscherm, zeiltje en airco.......! Hoe minder er aanzit, hoe mooier het wordt. Jullie denken toch ook niet dat die 2 cm hardschuim op het zitje lekker comfortabel is? Wie mooi wil zijn moet er wat voor over hebben.

Oja, na de revisie is de cilinder opgeboort tot de grootste overmaat, en nu dus zo'n 620 cc. Hij loopt als een beer......( voor een 620 cc eencilinder dan)

Zou zo'n bakje aan deze tor veiliger zijn voor m'n rijbewijs? ( ik moet al een beetje oppassen:-) )

Gr Kwastert.
 
nee artikel 5 is een zogenaamd kapstok artikel
dwz alle leuke dingen die niet mogen en niet onder een ander wetsartikel staan worden onder artikel 5 geschaard

bijvoorbeeld diagonaal een rotonde overdriften :]

en met een zijspan zijn er een heleboel leuke dingen te doen die daar dus onder kunnen vallen 8-)


dingen die ik nooit zou doen :o
 
Laatst bewerkt:
nee artikel 5 is een zogenaamd kapstok artikel
dwz alle leuke dingen die niet mogen en niet onder een ander wetsartikel staan worden onder artikel 5 geschaard

bijvoorbeeld diagonaal een rotonde overdriften :]

en met een zijspan zijn er een heleboel leuke dingen te doen die daar dus onder kunnen vallen 8-)


dingen die ik nooit zou doen :o


En wat was dat gister :?

:+
 
\
hij heeft een dubbel wiegframe, da's dus makkelijk aan te bouwen(het onderframe zit gebout, daar kan je mooi bevestigingen aan maken)

\
Ik heb zeer weinig ervaring met zijspan aanbouw, wel heel erg veel methoden enz. bekeken, en wel veel construcktiebouwervaring, en mechanica,
Maar persoonlijk lijkt het mij juist een minpunt dat het onderframe gebout is, als het een dubbelweigframe uit een stuk was geweest, was het veel sterker. Dus bij voorkeur zou ik juist niet de bevestigingspunten daarvan gebruiken


Ik zou deze bevestigingspunten juist wel gebruiken omdat daar ook het blok vast zit, wat ook heel belangrijk is om een verbinding te hebben met de andere zijde. Bij de Guzzi zit het ook zo met twee afneembare framebuizen, daar wordt aan de voorzijde de blokbevestiging gebruikt (lange steekas).
Wel denk ik dat dit frame inderdaad minder sterk is, wel mooi die vierkante pijp maar soms is rond beter.
Ik zou pleiten voor een platformframe...

zie net dat de bevestiging van de frambuizen bovenaan zit...is minder -O-
 
Laatst bewerkt:
ja, dat is wat *O*
maar je kan natuurlijk veel beter mijn guzzi kopen O-)

zonder dollen, er rijden hele volksstammen rond met sr500 combinaties, een srx is dan nog veel geschikter.
ik vind het wereldfietsjes, ook zonder bakje.
hij heeft iets meer vermogen als een bmw r60, een honda 400four en een emmer vol koppel, voldoende porrie dus om een klein bakje te trekken.
een tandje meer achter helpt ook.
hij heeft een dubbel wiegframe, da's dus makkelijk aan te bouwen(het onderframe zit gebout, daar kan je mooi bevestigingen aan maken)

mijn voorkeur zou uitgaan naar een star bakje van kalich.
een verlaagde velorex 562 is ook heel geschikt.
in de velorex prijsklasse vallen ook bakjes als een duna.


ural bakken zijn te zwaar en te lomp, zet die maar uit je hoofd.

ik ben dus tamelijk enthousiast *O*

bedenk wel dat als je een halfjaartje rondgereden hebt je vanzelf naloopverkorting en kleinere wielen wil, gevolgd door extra vermogen -O-

Waarom een verlaagde velorex, en hoe verlaag je deze?
 
puur vanwege het porum.

een velorexje staat op oostblokse hoogte, dat is geen porum.
het simpelst is het verwijderen van de velorex as en daar een complete naaf van een auto op lassen, je hebt dan een goede rem, gewicht aan de rechterkant en een stevig en lager wiel.
de originele as van een velorex is te dun, die buigt door onder belasting.

dan staat alleen de bak nog op eenzame hoogte boven het frame.
ikzelf heb de steunen doormidden geslepen en over elkaar weer aan elkaar gezet, dat scheelt 3 cm.
mooier is de hele steunen er af slijpen.
je last dan een complete plaat of strippen op het frame waar dan de bak direct of op rubbers opgebout wordt.
 
nounou, het is een gewoon japans brikje hoor.
yamaha heeft wel meer mooie dingen gemaakt, eigenlijk de enige janpanner die ook leuke singles en twins durft te maken.

als het nu een gilera saturno was gaf ik jullie gelijk maar dut is gewoon een 1000 euro brikje.


voor de duidelijkheid, saturno :9~ :9~

szr-gilera-saturno.jpg
 
Ik vind het eigenlijk ook een heel mooi racy fietsje. Bijna zonde om een bak aan te maken tenzij je een heel mooi sportief fris bakkie vindt.'

Begin gewoon aan de andere kant: Zoek een mooi licht zijspannetje wat precies past bij jouw wensen en kijk daarna welke motor er aan komt. Velorex of Ural zou ik zonde vinden aan zo'n motorfiets

Mooi verbouwen van een srx (schommelvorkje, vering enz) wordt ook een duur grapje omdat er niet veel voor te koop is (2e hands dan) Maken kan natuurlijk ook, maar dan behoor je tot de handige afdeling en had je het waarschijnlijk al klaar.

Ben wel benieuwd naar het resultaat.

gertjan
 
Waar ik nu pas aan denk: Ik zal de srx wel aan moeten kunnen blijven kicken, want een startmotor zit er niet op. Heeft dit nog gevolgen voor de ruimte tussen motor en bak, of is hier normaal gesproken ruimte genoeg voor?

Zo'n Kalich bakkie is wel erg mooi, maar ook erg zeldzaam, zowel op Marktplaats als op Ebay zijn ze niet te vinden. En de firma zit nou niet bepaald naast de deur.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan