Kymco AK 550

MLJ

Rookie
20 aug 2020
6
7
Heb vorige week mijn Suzuki Burgman exc.650 2018 omgeruild voor een Kymco AK 550 2018 met nog geen 2000km. Ik heb op het forum een aantal zaken gelezen over deze AK 550 die ik wel herken. Het dashboard is in felle zon slecht af te lezen maar dat vind ik dan geen punt om hem niet te kopen. Echter op de terugweg en die was meer dan 200 km voelde ik een rare soort vibratie in de motor die ook nog hoorbaar is ook. Deze begint bij 3500 r/m en stopt bij 6500 r/m snelheden tussen 60 en 100 km en maximaal bij 80 k/u.
Ik heb dat direct bij de verkoper gemeld maar die besteedde er geen aandacht aan. Omdat het mij niet lekker zit heb ik gebeld met de importeur en die gaf mij het advies om een echte Kymco dealer dit te laten onderzoeken. Ik woon in het Oosten van het land en daar vind je geen Kymco dealer die ook motorscooters doet. De importeur heeft toen gekeken op de Duitse website en ik ben nu terecht gekomen bij een Kymco dealer in Rhede. Toen ik daar kwam werd ik direct te woord gestaan en werd de scooter bekeken. De dealer herkent de ongewoon sterke vibratie en er zijn 3 mogelijkheden. (Vond ook dat de bandenspanning veel te hoog was en de batterij van de zender bijna leeg. Die heeft hij direct vervangen) Onbalans in het achterwiel. Te strakke externe V snaar of onbalans in de variateur. Dit wordt nu binnenkort bekeken.Ik mag ermee doorrijden. Ik ben nu een paar keer bij deze dealer geweest o.a. voor schroeven voor de kuilruit. Binnen een dag geregeld. Vriendelijke bediening. De Importeur van Kymco zegt dat in Duitsland de meeste kennis aanwezig is van deze AK 550 omdat er daar een veelvoud van rijdt vergeleken met Nederland. Helaas is het inruilen en kopen van een motor in Duitsland lastig ivm de importheffing. Dank EU!!
Mijn mening over de AK 550. Het benzine verbruik is niet echt laag. Gemiddeld kom ik op 1: 20. Maar dan rijd ik pittig. De zithouding is geweldig geen rugpijn meer. Hij stuurt als een echte motor. Hij klinkt lekker rauw en je voelt de trillingen van de motor maar niet overmatig. De acceleratie is verbluffend uit stilstand! Hij ziet er machtig mooi uit en het geluid van de uitlaat is magisch. Ik heb er wel een Givi hogere ruit opgezet en nu zit ik echt uit de wind. Door de slimme bok plaats is hij heel makkelijk op de bok te zetten en hij duwt makkelijk weg ondanks zijn gewicht van 226 kg. Ik moet nog wel wegwijs zien te worden in dat Noodoe gebeuren....De verlichting is erg goed s'avonds. Er zit wel een klokkenwinkel op het dashboard en veel heel veel knoppen en dat is echt even bestuderen....dat keyless is ook iets wat je niet ff onder de knie hebt maar het is wel "modern times". Een vreemde rijdt er niet zomaar mee weg. Er zit behoorlijk wat bagage ruimte onder de zitting. Hij is geen liefhebber van kinderkopjes. De vering is dan stug en ik ga vragen of die veerpoot een slag losser kan worden gedaan. Die vering is toch het verschil met een echte motorfiets...
Kortom deze AK 550 is de beste motorscooter die ik heb gehad zelfs beter dan de T Max 530. Ik heb vroeger ook Kymco scooters gehad en die waren heel goed dus ik ga ervan uit dat ik ook van de AK 550 lang kan genieten. Ik vind het een feest om erop te rijden en in die 2 weken die ik hem nu heb zitten er al meer dan 1000km op. Machtige motor en ik ben blij dat ik een goede dealer heb gevonden! De technicus van de Importeur is ook een heel toegankelijk mens en geeft je goede adviezen. Hij heeft goede ervaringen met Kymco dealers NIWA en Tensen. Die heb ik zelf ook gesproken en inderdaad deskundige mensen. Maar door de afstand kreeg ik ook van hen het advies om een Duitse dealer te zoeken.
Update over de problemen volgt na 18 september. Veel rijplezier en groet.
 
hoi MLJ, geweldig mooi verhaal; hopelijk geraak je verlost van de rare soort vibratie in de motor die ook nog hoorbaar is, hij had maar 2000km toe je hem kocht, is raar hé, ik weet niet of je ook nog geniet van de garantie tot 5 jaar, bij mij ik had 210km en kon er juist 10liter in doen, ik denk nog 2 liter reserve,
dus ritjes van 200km zijn haalbaar, en moet je eens tanken dan is dat vlug gebeurt. toen ik hem ging halen, vroeg ik hoe zet je zijn dagteller op nul, via je gsm meneer, Noodoe ja man ik ken er al niet veel van, maar de eerste dag lukte het niet echt, maar kon toch de dagteller vinden a+b en op nul zetten, de horloge liep 2 uur voor, gisteren de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, bij de vragen of ik wil toestaan, deze keer alles ja en ok, en toen ik de app de scooter liet zoeken, was dat geen probleem, hij liet ook een code zien, ik moest bevestigen met oranje knop. nu deze morgen gewoon de app aanleggen en klaar, ik moet er ook nog leren mee werken, routes heb ik nog niet geprobeerd. succes en bedankt voor je verhaal. Mvg Johnny
 
hoi MLJ, geweldig mooi verhaal; hopelijk geraak je verlost van de rare soort vibratie in de motor die ook nog hoorbaar is, hij had maar 2000km toe je hem kocht, is raar hé, ik weet niet of je ook nog geniet van de garantie tot 5 jaar, bij mij ik had 210km en kon er juist 10liter in doen, ik denk nog 2 liter reserve,
dus ritjes van 200km zijn haalbaar, en moet je eens tanken dan is dat vlug gebeurt. toen ik hem ging halen, vroeg ik hoe zet je zijn dagteller op nul, via je gsm meneer, Noodoe ja man ik ken er al niet veel van, maar de eerste dag lukte het niet echt, maar kon toch de dagteller vinden a+b en op nul zetten, de horloge liep 2 uur voor, gisteren de app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, bij de vragen of ik wil toestaan, deze keer alles ja en ok, en toen ik de app de scooter liet zoeken, was dat geen probleem, hij liet ook een code zien, ik moest bevestigen met oranje knop. nu deze morgen gewoon de app aanleggen en klaar, ik moet er ook nog leren mee werken, routes heb ik nog niet geprobeerd. succes en bedankt voor je verhaal. Mvg Johnny
Ik kreeg advies te tanken bij 250 km op dagteller. Ja die knopjes is inderdaad goed uitzoeken en vaak doen. Het werkt best wel goed. Succes!! Groet. MLJ
 
Ik kreeg advies te tanken bij 250 km op dagteller. Ja die knopjes is inderdaad goed uitzoeken en vaak doen. Het werkt best wel goed. Succes!! Groet. MLJ
kan jij 250km rijden, gisteren een toer gedaan met een vriend, deze heeft de nieuwe 300cc van Kymco, en kan 275km rijden en tankt dan juist 10 liter,
ikzelf 210km en ook 10liter, zal misschien nog beteren, maar ik klaag niet, maar zie dat jij advies kreeg om te tanken aan 250km. bij mij werkt alles goed, enkel de graden vind ik niet op de Kymco, nu staat er batterij spanning, maar daar kan graden staan, op de app zie ik dat je dat kan instellen op graden of fahrenheit, dat vind ik niet, heb al veel geprobeerd.
 
Een K100. Een origineel ontwerp. BMW dacht er een nieuwe standaard mee te zetten, zoals ze dat met de 2-cilinder boxer R modellen hadden gedaan.
Maar het publiek lustte het niet. Die 2-cilinder boxer maar nu met waterkoeling is nog altijd de echte BMW voor het publiek.

Vergelijkbaar met Porsche die zijn 911 wou vervangen door de moderne ontwerpen van de 944 en de 928. Ook niet gelukt. De 911 flat six ondertussen ook met waterkoeling is nog altijd dé Porsche.
 
Een K100. Een origineel ontwerp. BMW dacht er een nieuwe standaard mee te zetten, zoals ze dat met de 2-cilinder boxer R modellen hadden gedaan.
Maar het publiek lustte het niet. Die 2-cilinder boxer maar nu met waterkoeling is nog altijd de echte BMW voor het publiek.

Vergelijkbaar met Porsche die zijn 911 wou vervangen door de moderne ontwerpen van de 944 en de 928. Ook niet gelukt. De 911 flat six ondertussen ook met waterkoeling is nog altijd dé Porsche.

Je snapt mijn punt,toch?;)
 
Ik kreeg advies te tanken bij 250 km op dagteller. Ja die knopjes is inderdaad goed uitzoeken en vaak doen. Het werkt best wel goed. Succes!! Groet. MLJ
deze keer heb ik 240km kunnen rijden en 10,05 liter getankt, zal toch te maken hebben met inrijden zeker. heb niet special trager gereden of minder vlug opgetrokken. ben er tevreden over, heb nu al iets meer dan 600km, binnen kort nog een mooie rit is September, MR voor MS, deze rij ik ieder jaar wel mee.
 
Gefeliciteerd met je motorscooter. Ook ik heb recent het licht gezien dat Kymco heet. En overigens heb ik mijn AK550 wel uit Duitsland (2e hands) laten overkomen. Ja er is gedoe met BPM maar dat is niet heel veel anders als met auto's. Dingetje is wel dat je er rekening mee moet houden dat als er minder dan 6.000 km op de teller staat dat deze als "nieuw" wordt aangemerkt en je dus het volledige bedrag aan BPM zult moeten aftikken (in NL in ieder geval)

Inmiddels ben ik wel helemaal thuis in Noodoe en ook de navigatie is inmiddels onmisbaar en vind het ook echt een meerwaarde tov de aftermarket Garmin/Tomtom oplossingen,..MAARRRRRRRR,.. dat is dan alleen voor eenvoudige navigatie opties... de Noodoe heeft niet de opties voor soorten wegdek, aantal bochten per km, hoogteverschil etc etc. Daarvoor zul je het toch voorlopig echt bij de andere aanbieders moeten zoeken.

Ik heb geen ervaring met dealers in NL en Kymco. Maar kan wel zeggen dat de online ondersteuning voor Noodoe echt prima is. heb een aantal keer contact gezocht via de app en altijd redelijk snel een bevredigend antwoord gekregen.

Nu maar hopen dat ze iets van Android Auto of Carplay ondersteuning gaan integreren met Noodoe ;-)
 
Gefeliciteerd met je motorscooter. Ook ik heb recent het licht gezien dat Kymco heet. En overigens heb ik mijn AK550 wel uit Duitsland (2e hands) laten overkomen. Ja er is gedoe met BPM maar dat is niet heel veel anders als met auto's. Dingetje is wel dat je er rekening mee moet houden dat als er minder dan 6.000 km op de teller staat dat deze als "nieuw" wordt aangemerkt en je dus het volledige bedrag aan BPM zult moeten aftikken (in NL in ieder geval)

Inmiddels ben ik wel helemaal thuis in Noodoe en ook de navigatie is inmiddels onmisbaar en vind het ook echt een meerwaarde tov de aftermarket Garmin/Tomtom oplossingen,..MAARRRRRRRR,.. dat is dan alleen voor eenvoudige navigatie opties... de Noodoe heeft niet de opties voor soorten wegdek, aantal bochten per km, hoogteverschil etc etc. Daarvoor zul je het toch voorlopig echt bij de andere aanbieders moeten zoeken.

Ik heb geen ervaring met dealers in NL en Kymco. Maar kan wel zeggen dat de online ondersteuning voor Noodoe echt prima is. heb een aantal keer contact gezocht via de app en altijd redelijk snel een bevredigend antwoord gekregen.

Nu maar hopen dat ze iets van Android Auto of Carplay ondersteuning gaan integreren met Noodoe ;-)
bedankt Gofast1000rr, voor de uitleg en ja die invoer wist ik al, heb daar ook voor gekeken, en dan toch beslist om een nieuwe te kopen hier in de buurt, nu dat Noodoe werkt, gsm verbonden en klaar, maar die routes vind ik niet, of moet je gewoon je eigen route planner opzetten, en komt deze dan in het scherm ? anders gebruik ik deze om de A trip en B trip te resetten, anders gebruik ik dat niet, wel gemakkelijk met die sleutel in je zak, je zet hem ook makkelijk op slot, en tanken gaat ook vlot, nu al 1000km gereden moet nog wachten tot 22 voor zijn eerste onderhoud, maar komt niet op een paar 100km, handverwarming eens geprobeerd, en werkt beter dan op mijn BMW-R1200RT geweest. nu dit zal goed van pas komen voor de winter, als we nog een winter krijgen, want deze worden ook ieder jaar minder. heb er een Acrapovic uitlaat opgezet en ben tevreden. gr Johnny.
 
Kan er iemand van de beheerders de titel aanpassen kamco veranderen in kymco aub
DAN is alles iets duidelijker , alvast bedankt
 
(...)
Nu dit zal goed van pas komen voor de winter, als we nog een winter krijgen, want deze worden ook ieder jaar minder.
(...)
Je moet vooral niet denken dat er geen strenge winters meer zullen komen.
De winters van 2008 op 2009, van 2009 op 2010 en van 2010 op 2011 waren opvallend koud. In die laatste winter is er meer sneeuw gevallen dan ik ooit in mijn 59 jaar heb gezien. Ook de winter van 2012 op 2013 was flink.
 
Noodoe werkt, gsm verbonden en klaar, maar die routes vind ik niet, of moet je gewoon je eigen route planner opzetten, en komt deze dan in het scherm ? anders gebruik ik deze om de A trip en B trip te resetten, anders gebruik ik dat niet,
Hep plannen van je route doe je in de Noodoe App. Je kunt verschillende punten invoeren die je op je route wilt aandoen. Zodra je het contact van de motor aanzet zal het systeem je vragen of je de navigatie wilt gebruiken.

Beetje jammer is dat je bij het plannen van je route op de app, niet kunt zien hoe lang deze is en de tijd die er voor nodig zult hebben. Je kunt wel in je voorkeuren aangeven of je opties wilt uitsluiten zoals tolwegen en veerpont. daarnaast de optie voor snelste of kortste route.
De lengte van je route en de geschatte duur kun je wel inzien op de motor in je navigatie scherm,.. echter alleen wanneer je stil staat (dat is dan kennelijk een veiligheids optie)
overigens worden de vaste flitspalen standaard weergegeven (zowel visueel als auditief :-))

Wat ook een leuke optie is is de mogelijkheid om routes van anderen te downloaden en deze zelf te gebruiken.\Nadeel is dan weer dat er weinig beschikbaar zijn hier in de buurt, maar mocht je plannen hebben om in Azie te gaan toeren dan heb je volop keuze.
 
Hep plannen van je route doe je in de Noodoe App. Je kunt verschillende punten invoeren die je op je route wilt aandoen. Zodra je het contact van de motor aanzet zal het systeem je vragen of je de navigatie wilt gebruiken.

Beetje jammer is dat je bij het plannen van je route op de app, niet kunt zien hoe lang deze is en de tijd die er voor nodig zult hebben. Je kunt wel in je voorkeuren aangeven of je opties wilt uitsluiten zoals tolwegen en veerpont. daarnaast de optie voor snelste of kortste route.
De lengte van je route en de geschatte duur kun je wel inzien op de motor in je navigatie scherm,.. echter alleen wanneer je stil staat (dat is dan kennelijk een veiligheids optie)
overigens worden de vaste flitspalen standaard weergegeven (zowel visueel als auditief :-))

Wat ook een leuke optie is is de mogelijkheid om routes van anderen te downloaden en deze zelf te gebruiken.\Nadeel is dan weer dat er weinig beschikbaar zijn hier in de buurt, maar mocht je plannen hebben om in Azie te gaan toeren dan heb je volop keuze.
hoi Gofast1000rr bedankt voor de uitleg, en heb ondertussen ook al eens gezien op de gsm, maar ik wil gewoon een adres ingeven punt A en adres ingeven punt B een gewoon gps is dat dan niet zeker, nu ik zal er niet veel tijd meer insteken, ben tevreden met de scooter, rijd gewoon zalig, en ja in Azië moet dit nog leuker zijn. Mvg Johnny.
 
gisteren de scooter mogen terug afhalen, zijn eerste onderhoud gehad, na 2 weken had ik al 500km gereden, en toen ik een onderhoud aanvroeg moest ik 1 maand wachten, toen ik hem binnen deed had ik er 1700 ipv 1000, maar ik had gebeld en het was geen probleem voor de olie zeiden ze omdat ik er mee reed. nu de volgende beurt Sep 2021 of 10.000km, het was 169,00€ ben nu op mijn gemak voor 1 jaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan