Kymco AK550

0 - 100 idd voor een scooter... Geen r1 ofzo natuurlijk.
Mijn SV650 uit 2002 zat al onder de 4 seconden in de standaard fabrieksafstelling. De eerste meters kan die R1 zijn vermogen ook niet kwijt. Je zou denken dat een scooter met de CVT in het voordeel is.
 
De Fransen, geven in tegenstelling tot Scooterexpress geen 0-100 maar zeggen dat de Tmax het eerst uit de startblokken is en dan vrij snel wordt ingehaald door de AK550.
Dit kennen we al van de BMW v.s. Tmax

Die Kymco zit waarschijnlijk het snelst aan die 0-100 met de opgegeven 5,9 door scooterexpress, yamaha heeft dat nog niet gehaald.

De Fransen geven b.v. wel topsnelheid op:
X-ADV- 185km/h
Tmax & AK550- 170km/h

Behoorlijk knap van de Tmax met toch echt een stuk minder vermogen maar wel volop mee kunnen komen op top met de AK550, dat is toch een behoorlijke opsteker voor de Tmax :)


Ik heb het blad scootexpress niet maar het lijkt er idd. op als of ze ergens verderop in het blad nog wat dieper op de zaken ingaan ?
Even ge-checked en er staat niets meer in dan we weten, waarschijnlijk doelen ze in het verhaal op een volgend nummer met een vergelijkingstest Tmax vs. AK550 waarbij diverse punten worden vergeleken.

Zowel Scootexpress als die Fransozen geven 12,5 liter tank inhoud op, terwijl Kymco.nl & Kymco worldwide specificaties op 15 liter staat.
Wie heeft er nou gelijk?

Het antwoord weet ik al en vindt je terug eerder in dit topic bij de officiële pers release in pdf format maar wordt ook spoedig bevestigd door de officiële importeur... kwestie van een paar dagen... en ik vertel na wederhoor wie de leading info heeft gebracht.

Scootexpress is de enige die overigens melding maakt van het feit dat mogelijk in een later stadium de spiegeling van het cockpit glas nog wordt aangepakt... dat is interessant.
Ben wel benieuwd hoe dat dan gaat uitpakken, ik denk dat Kymco zich niet laat kennen en dit ook best vervelend vindt en er alles aan zal doen door dit b.v. met een recall op te lossen... Moet natuurlijk wel op te lossen zijn?
Voor de eerste batch is dat nu denk ik wel al te laat want die kun je volgende maand tegenkomen op de weg.

Ik had er al eerder eens melding van gemaakt dat de spiegeling in de cockpit was opgevallen en dan voornamelijk op de 2 buitenste tellers, op het Noodoe scherm zou het wat minder opvallen.

De Fransozen vinden de algemene indruk van de AK550 cockpit wel heel goed en zeggen dat het
er minder kermisachtig uitziet als sommige foto's doen vermoeden.
De functies worden gewaardeerd en zijn duidelijk in de cockpit, met daarnaast een perfecte ergonomie qua knopfuncties....deze wordt omschreven als de beste ergonomie van alle 3 de scooters.

In beide verslagen lees je ook terug dat de Yamaha nog steeds superieur is in plastic en lakwerk... wie had dat ook anders verwacht!
Yamaha was miscchien ook wel de eerste met mooie robuuste matcoatings denk hierbij aan de bronsmax etc.
Ik ben geen fan van mat coating, maar yamaha maakt mij wel fan van zijn mat coating

Wat betreft transmissie, staat de soepelheid van de X-ADV bovenaan, vervolgens schijnt de transmissie van de Tmax net iets soepeler te schakelen als die van de Kymco.

Het keyless systeem van de X-ADV schijnt ook makkelijker te werken dan dat van de Tmax en de Kymco.

Toch is de indruk van de Fransozen over de Kymco behoorlijk goed.
o.a. de grootste opslag capaciteit avn de 3 valt goed in de smaak.
Kijk je naar de punten lijst van de Fransozen dan heeft de X-ADV het meeste punten gescoord:
X-ADV = 6 punten
AK550 = 5 punten
Tmax = 4 punten

Ben ook wel benieuwd hoelang de AK550 introductieprijs van €9.950 in Nederland standhoud, want dat is toch wel een opsteker tegenover de andere 2, en een niet te verwaarlozen verschil.

Ik wacht nog met smart op de service-interval, zowel Kymco als Yamaha heeft het boekje voor model 2017 nog niet online beschikbaar.

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
De X-ADV heeft ook geen jarretelbak maar een DCT bak van de laatste generatie, en die zijn echt helemaal top!

Zoals zo'n beetje alles van Honda;-)

Eigenlijk geen vergelijk met de conventionele CVT transmissie in een scoot.

De X-ADV is een crossover en heeft motorfietsgenen, de andere 2 genoemde types zijn (op blok in frame en de losse achterbrug na) echte scooters.
 
Laatst bewerkt:
Geef mij maar een CVT. Ik heb (nog) geen vertrouwen in een DCT, als je er iets mee krijgt kunnen de kosten erg oplopen.
 
Dan heb ik mij verkeerd laten inlichten door (auto)monteurs hoeveel ze in de werkplaats langs krijgen. Ik heb zelf nooit een DCT gehad dus geen persoonlijke ervaring mee. Het scheelt natuurlijk ook hoeveel km je rijdt. Er zijn genoeg CVT scooters die ver over de 100k hebben gereden. Die hebben ook onderhoud nodig gehad, maar de kosten blijven nog enigszins beperkt. Als er veel DCT bakken zijn die zonder grote problemen voorbij de ton komen ben ik te overtuigen.
 
Ik denk dat je wat door elkaar haalt.

DSG bakken zijn (los van het principe) totáál anders dan Honda's DCT.

Is VAG prut, veel betalen, weinig krijgen.

Sowieso auto's niet met motoren vergelijken.

Zijn tov auto's maar weinig motoren die (binnen afzienbare tijd) over de ton komen.
 
Laatst bewerkt:
En de Burgman bak, is die ook anders dan de Honda? Ik heb geen idee en ben (wellicht onterecht) nog terughoudend.

Wat zijn de voordelen met rijden van een DCT bak t.o.v. een CVT?

Juist onder de scooteraars zitten mensen die wel meer km maken.
 
Burgman heeft ook een CVT, voor zover ik weet is Honda nu nog de enige met een DCT (Dual Clutch Transmission) bak.

DCT moet je zien als een gewone versnellingsbak met 2 koppelingen, 1 voor de 1e, 3e, 5e en evt 7e versnelling en 1 voor de 2e, 4e en evt 6e.

Bij wegrijden in 1 staat de 2e al klaar en door razendsnel van koppeling te switchen schakelt ie in een fractie van een seconde op zonder onderbreking.

Het voordeel is dat ie snel en niet merkbaar schakelt en je hebt geen verlies door slip en dat heeft een CVT (Continu Variabele Transmissie) dus wel.
Comfortverhogend, sterker en lager brandstofverbruik (ook dat is mede afhankelijk van de berijder).

De mogelijkheid om zelf te schakelen is er ook al neemt de bak het altijd van je over als je bijvoorbeeld richting rode gebied komt of ineens af moet remmen.

Dus waar een CVT altijd variabel is, ook het toerental wat omhoog schiet bij gasgeven is een DCT dat niet, die schakelt gewoon een tandje terug zonder dat je dit merkt.
 
Laatst bewerkt:
Honda heeft de smaak te pakken met Dual Clutch transmissie.
De geruchten gaan dat ze het zelfs toe gaan passen op b.v. de CBR600RR en CBR1000RR

Gerucht: Honda CBR's aan de DCT?

Leuke van DCT t.o.z.v. CVT is natuurlijk ook dat je geen last hebt als je alleen maar duizenden monotone snelwegkilometers draait.

Jan, heb jij het smart programma? Wha, leuk...

Yup, had hem al eens voorbij laten komen op pag.9 van dit topic:
WebEngine in "Kymco AK550"

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Wat ervaren jullie als minpunt van een CVT in de stad of bij monotone snelwegkilometers?

Voor wat betreft het onderhoud moet ik wel eerlijk aangeven dat een CVT niet onderhoudsvrij is. Op 100k kost het je ongeveer 5 snaren en een vario heeft ook niet het eeuwige leven. Met die km wellicht ook een keer een achterpoelie en een koppeling. Ik weet niet welk onderhoud een DCT heeft, mijn zorg zou zijn dat als het stuk gaat dat de kosten flink kunnen oplopen net als bij ABS. De vraag is dan wel hoe vaak dit voor komt.

Engineering heb je natuurlijk met elk systeem. Ik heb wel eens op een Honda Forza gereden, die CVT draaide echt zo smooth dat was een enorm verschil met de Kymco. Bij mij op het werk hoor ik wel eens een Silverwing wegrijden met koude motor en dat draait ook gelijk al heel mooi rond. Kymco haalt weer meer vermogen uit hun blokken bij de scooters.

Naar mijn weten is Kymco ooit begonnen met licentieblokken bouwen voor Honda en zijn ze vanuit die basis verder gaan ontwikkelen. Als ik het mis heb hoor ik het graag.

Vlak Yamaha ook niet uit qua engineering als we vergelijken met Honda.

Kymco moet het tot nu toe meer hebben van veel bang voor je euro's. Misschien niet overal even verfijnd maar het werkt wel.
 
Laatst bewerkt:
Worden dit weekend de eerste proefritten op de AK550 gemaakt?
 
Laatst bewerkt:
Wat ervaren jullie als minpunt van een CVT in de stad of bij monotone snelwegkilometers

De snaar zit dan vaak op de zelfde plek/hoogte waardoor er uiteindelijk een riggel in je poulies slijt, dit voornamelijk bij de variateur... e.a. treed op bij circa 40 á 60.000km.

Met variabel stads rijden heb je dat niet.
 
Laatst bewerkt:
De snaar zit dan vaak op de zelfde plek/hoogte waardoor er uiteindelijk een riggel in je poulies slijt, dit voornamelijk bij de variateur... e.a. treed op bij circa 40 á 60.000km.

Met variabel stads rijden heb je dat niet.
Oke maar met die km een vario vervangen valt nog te overzien qua kosten. Hetzelfde zal dan ook gelden voor je achterpoelie lijkt mij maar toch wat minder snel?
 
Ja achter poelie's iets minder snel omdat de snaar daar al snel op zijn laagste stand staat
en er daar niet zo veel last van heeft terwijl de snaar in de variateur juist op max buitenste stand gaat waar hij dan steeds boven in tegen die ontstane richel aan staat te zweven.
Dat kan de motorloop beïnvloeden maar voor de snaar is het ook geen mooi glad loopvlak.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn nog twee verschillende dingen, goed punt. Iets wat mooi strak of juist soepel te bedienen is en aanvoelt en klinkt hoeft niet altijd het langste mee te gaan. En daarbij doet materiaalkeuzes ook heel veel.
 
Voor de doe het zelver is het natuurlijk een ramp zo'n DCT, dus wordt er wel terughoudend over gedaan.
Maar het lijkt opzich wel een van de mooiste auto transmissies, zo niet de mooiste.

links dual clutch, rechts eind transmissie
image.php
 
Laatst bewerkt:
Ja achter poelie's iets minder snel omdat de snaar daar al snel op zijn laagste stand staat
en er daar niet zo veel last van heeft terwijl de snaar in de variateur juist op max buitenste stand gaat waar hij dan steeds boven in tegen die ontstane richel aan staat te zweven.
Dat kan de motorloop beïnvloeden maar voor de snaar is het ook geen mooi glad loopvlak.
Om vergelijkbare redenen is het beter om een nieuw motorblok in te rijden met wisselende toerentallen. Als je hem nieuw van Amsterdam naar Parijs rijdt met constante snelheid zal het blok bij dat toerental altijd een resonantie houden doordat er een randje in de cylinderwand is ontstaan.

Bij oudere eencylinder motorfietsen werd altijd gezegd dat die er niet heel goed tegen konden om op de snelweg lange tijd aan eenzelfde toerental te draaien, dit vooral bij hogere snelheden. Tegenwoordig tuffen we met onze eencylinder scooters over onze vaderlandse snelwegen en daarbuiten en hoor ik daar niemand meer over. Nu zijn de blokken ook wel een stuk beter geworden dan de jaren tachtig eencylinder blokken die ik ken. Ik heb ook nog een Yamaha eencylinder 250cc uit 1982. Die heb ik een paar jaar geleden gekocht met 60k op de teller. Dit voorjaar heb ik de eerste 100km erop zitten na revisie. Tegenwoordig heb je aan een scooter wel onderhoud, maar bij normaal onderhoud is 60k geen probleem voor het motorblok en in de jaren tachtig was dat heel normaal om aan een revisie te zitten.
 
DCT en soortgelijke transmissies zijn idd de mooiste vinding tot op heden, IMHO.

Ik spreek uit ervaring, het rijdt echt onwijs lekker.
 
Voor de doe het zelver is het natuurlijk een ramp zo'n DCT, dus wordt er wel terughoudend over gedaan.
Maar het lijkt opzich wel een van de mooiste auto transmissies, zo niet de mooiste.

links dual clutch, rechts eind transmissie
[afbeelding]
Een CVT zit inderdaad wel simpel in elkaar, al kan fine tuning nog wel de nodige kopzorgen opleveren zoals we hier in diverse topics zien. Dan bedoel ik als je de combi van vario koppelingsveertjes etc. gaat aanpassen dan moet alles wel op elkaar afgestemd worden.

In basis zie ik op de tekening tandwielen en een koppelingshuis dat lijkt op een gewone natte meervoudige platen koppeling maar dan met een dubbel koppelingshuis anders is het geen DUAL natuurlijk. Op de foto zie ik geen schakelwals zoals bij een handbak. Maar het verschil zit in de bediening van het schakelen lijkt mij. Is het ook het mechanische of alleen de elektronische aansturing wat het moeilijker maakt dan een handbak?

Mijn schoonvader is als automonteur opgegroeid met traditionele automaatbakken waar ook meer onderdelen inzitten als een handbak. Als je die een automaatbak geeft en alle losse onderdelen op de werkbank gooit dan zet hij die zonder wphb in elkaar. Als ik hem überhaupt al in elkaar zou krijgen hou ik ongetwijfeld onderdeeltjes over :)
 
Geenszins te vergelijken met een conventionele automaat!

Het is in feite gewoon een gerobotiseerde handbak met rechte vertanding (dus oersterk) waardoor geen synchromeshbende nodig is.
 
Maar wat maakt het moeilijker sleutelen dan een handbak? Is dat alleen de elektronische aansturing of is ook het mechanische veel complexer?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan