Kymco AK550

Kymco schuift hiermee aan bij de sportieve super maxi scoots
Yamaha tmax
BMW C650
Aprilia SRV 850

Kan niet wachten op de specs
 
Ik denk dat de meesten nu ook wel een beetje zullen begrijpen waar ik de eerder aangehaalde bovengrens van ±12000 euro vandaan haalde.

 
Laatst bewerkt:
Ik gok op 11.400 euro omdat Kymco vaak scherp geprijsd is t.o.v. Yamaha.

Verder zat ik nog even naar de foto van de riem te kijken. Die is inderdaad een stuk breder dan we als secundaire belt zien bij motorfietsen.
 
Ja pak er maar een cruiser van dik 1000cc bij dan kom je smaller snaartje tegen, ik maakte idd. die opmerking in dit topic eerder over de aandrijfsnaar van de TMax, maar deze Kymco draait op de zelfde snaarbreedte.... daar kun je de wereld mee rond.

Vondt hem een uurtje terug ook zonder dat overheersende blauw
image.php



En nog wat, kijk ik hier nou tegen de tronie van darth-vader aan?
image.php


Er zijn nog helemaal geen foto's van de stadslicht led-bar, ik denk dat als ze die aan zetten dat je ook niet weet wat je ziet.... die lopen namelijk helemaal door
naar voren, dus dat moet wel een apart effect geven.
 
Laatst bewerkt:
Het hele topic door gaf ik al aan dat er mogelijk een natte koppeling in zou zitten, bij deze de foto's om dat definitief te maken.

Ondanks het altijd maar weer positieve transparante karakter van Kymco zullen enkele zaken zoals motor inhoud, scooter gewicht en aantal Pk's nog niet snel bekend worden gemaakt.
Geruchten zijn er wel, b.v. minimaal 60Pk. en een cilinderinhoud tussen 550 en 560cc, maar dit is allemaal on officieel.


Rechts de vario en links de achterste halfpoelies
image.php


Dubbele nokkenassen en distributie ketting,inlaat gasklephuis wijst naar voren
en dat komt overeen met de locatie van het luchtfilter in het frame
image.php


Olie filter aan voor onderkant motorblok
image.php


Cilinderkop met de ingangen voor de 2 bougies, met boven op het gasklephuis
image.php


Dubbele balans as
image.php


Links de startmotor, en ja daar is hij dan: Rechts de natte koppeling
image.php


Vanuit iets ander perspectief nogmaals startmotor en natte koppeling
en goeie kijk op halfpoelie/torque-driver + koppeling-drukveer
image.php


Close-up van de koppeling
image.php


Nogmaals iets dichter bij met goed zicht op ik denk de koppelingsplaten.
image.php


Motor code is SCA1
image.php


Cilinders met een niet officiële bevestiging voor 550 tot 560cc
image.php
 
Laatst bewerkt:
Misschien bijna hetzelfde blok als ze voor BMW maken?

Ik verwacht wel wat minder pk's, omdat ze bij de onthulling meer over power to weight ratio zeiden.
Dus iets minder pk's dan de BMW, maar wel lichter.

Zal sowieso niet weinig zijn, het aantal pk's. Als je ziet hoe dik de wielen, remmen en frame zijn.
 
Laatst bewerkt:
Maar welke groep wil Kymco hiermee bereiken als ze een prijs van 11.000+ gaan vragen ? Iemand die dat geld betaalt gaat toch veel liever voor een Yamaha of BMW ? Kijk als ze dit jaar nog met dat ding komen en beetje de power van de BMW en de betrouwbaarheid en agility van Yamaha kunnen combineren.

Dan schept Kymco als het ware automatische een naam op van een scooter merk naar een Monster merk.

Want over 2-3 jaar ? Dat is gewoon te lang want de andere staan niet stil.
 
Misschien bijna hetzelfde blok als ze voor BMW maken?

Nee, motorblok heeft denk ik niet veel van doen met ...
Dit is net even anders, een BMW blijft behelpen met die koppeling die achterlijk zit opgesloten in een verdom hoekje van het cvt compartiment,
daar kan zeker als de motor goed warm is spraken zijn van rendement verlies.
Dat heb je allemaal stukke minder met een natte koppeling.

Bij dit Kymco blok zit de transmissiebak ook achter de natte koppeling.
Bij BMW staat de transmissiebak in lijn met de koppeling, dus bij je rechter enkel zit de koppeling en bij je linker enkel de transmissiebak.
Dat is op zich dus al anders bij een K50, en meer vergelijkbaar met de Yamaha.

De internationale pers vergelijkt de K50 dan ook veelvuldig met de Tmax style.
Het is daarnaast de bedoeling om het net iets goedkoper aan te gaan bieden.

Kreten zoals hier van de internationale pers kom je dan ook tegen:

* KYMCO K50 Concept: anti TMax

* Kymco K50 Concept: attacco frontale al TMax

* L'anti-Tmax


Ook eindelijk een leuk plaatje vanaf de today show met een Japanse meid :9.
Ik had gisteren al plaatjes met een babe, maar dat mokkel was een Europese en spuuglelijk met haar op der armen dus dat vond ik helemaal niks om hier te laten zien bah wat een hork was dat |(

image.php


image.php


image.php





Concept Concept Concept Concept Concept Concept Concept Concept Concept




image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
Bij de zuigers valt me op dat ze niet gelijk staan maar wel beide bijna bovenaan.
Dit lijkt me een 270° krukas, dat geeft een twee-in-lijn het karakter van een V-twin. Hetzelfde trucje haalt Honda uit bij de NC7X0 serie.

100% correct, U kijkt slim sir Hybride ;)

Voor de duidelijkheid hier wijkt Tmax af met zijn 360°

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Oh jagges die spiegels zou ik er direct af halen en paar mooie bare end (Hoe heet dat?)
Spiegels op schroeven.

Verder gelikte motor hoor :)
 
Bij de zuigers valt me op dat ze niet gelijk staan maar wel beide bijna bovenaan.
Dit lijkt me een 270° krukas, dat geeft een twee-in-lijn het karakter van een V-twin. Hetzelfde trucje haalt Honda uit bij de NC7X0 serie.
M.a.w. crossplane technologie die Yamaha bijvoorbeeld toepaste op de TDM/TRX en nu ook op diverse modellen. Wellicht gaan ze dit ook oo de T-Max toepassen. Ik ben in ieder geval vaak gecharmeerd van de motorloop van dat soort blokken. Voor de Kymco rede te meer om het klepje in de uitlaat open te zetten :)
 
deze foto's maakt het een stuk duidelijker,heel mooi achterkantje (ik vind het een bmw achterkantje met die vering erbij )typische kymco kuip,en mooie lijnen vooral de achterkant.
voor de rest benieuwd hoe die rijd.
 
Wellicht gaan ze dit ook op de T-Max toepassen. Ik ben in ieder geval vaak gecharmeerd van de motorloop van dat soort blokken. Voor de Kymco rede te meer om het klepje in de uitlaat open te zetten

Heb sinds vanmorgen 6 uur een nieuw clubje Taiwanese lui aangeboord
die hadden het over een motorloop of geluid vergelijkbaar met Yamaha MT-07
Ik lees overigens verrekte weinig over die "exhaust sound meter", nou is het wel zo dat ik eerder info weet en kan delen als de rest van de Europese pers, maar had gehoopt daar wat meer over te horen, maar ze weten in Taiwan ook niet precies hoe het zit.


Oh jagges die spiegels zou ik er direct af halen en paar mooie bare end (Hoe heet dat?)
Spiegels op schroeven.

Verder gelikte motor hoor :)

Kevin alles kitzzz met you :)
 
Laatst bewerkt:
Maar welke groep wil Kymco hiermee bereiken als ze een prijs van 11.000+ gaan vragen ? Iemand die dat geld betaalt gaat toch veel liever voor een Yamaha of BMW ? Kijk als ze dit jaar nog met dat ding komen en beetje de power van de BMW en de betrouwbaarheid en agility van Yamaha kunnen combineren.

Dan schept Kymco als het ware automatische een naam op van een scooter merk naar een Monster merk.

Want over 2-3 jaar ? Dat is gewoon te lang want de andere staan niet stil.
Waarom zouden mensen liever voor de merknaam BMW of Yamaha gaan?
 
Ja dat hybride slim is wisten we wel. Dat geld ook voor jouw er zijn hier best wat goed geinformeerde boven gemidelde slimen mensen aanwezig.

Dat van die 60 pk verhalen zijn verhalen waar ik alleen maar heerlijk van kan smullen en hopen.
Maar realistisch gezien onlogisch als ze tegelijkertijd ook zeggen dat het een directe aanval op de tmax is. Bmw heeft hier ook van geleerd en is er ook achter gekomen dat je jezelf niet kan meten met de tmax als de kopers van jouw aangeboden scooter niet eens in hetzelfde vijver zwemmen als de tmax.
Imers zit en blijft de tmax gewoon heel slim in het 35 kw vijvertje zwemmen en in die vijver is hij heer en meester
Ik verwacht niet dat de tmax hier ooit uit zal willen komen. Hoogstens werken aan meer koppel.
Ik denk dat honda met de integra heel slim en bewust zich buiten de 35 kw vijvertje houd weg bij de koning tmax.
Terwijl bmw door heeft hoe dom ze bezig waren en nu snel alsnog 35 kw moddelen maken .
Ik denk dat de kymco max 47 pk zal hebben en meet getuned op koppel is om zo een greep naar de kroon te doen.
Alles daarboven zal hij zich meet naar de bmw c650 integra en de aprilia srv moeten verantwoorden . En dat zijn andere kopers dan een 35kw publiek.
 
Prima uiteenzetting Sossa, met veel logica
enige waar ik een beetje mee zit is dat de persoon die
specifiek tot op de cc aangeeft dat het 551 of 552cc betreft en dat het ± 60 Pk zou kunnen betreffen, een nogal pittige Taiwanese guru betreft.

Hij heet Ray Chi en heeft scooter shops in Taiwan en is daarnaast forum eigenaar deze man is net als een aantal andere personen die er aldaar toe doen behoorlijk toegankelijk voor mij.
Toon aangevend Taiwanees motor forum "Jorsindo" maakt ook vanuit zijn zaak regelmatig reportages etc.
Ik geloof hem dan ook eerlijk gezegd best wel, die vent is echt een mega technieker....en vertrouwd hij iets niet dan doet hij er ook geen uitspraak over of stelt zich voorzichtig op.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik niet zo bekend met de verschillende rijbewijzen, 35kw is een Europees breed dingetje? Ik zou denken als ze een blok hebben dat mechanisch uitgebouwd kan worden naar een grotere cylinderinhoud en softwarematig op 35kw kan worden afgeregeld, dan kunnen ze er meerdere kanten mee op en langer mee voort en de ontwikkelingskosten terugverdienen met meer verkopen en zo de verkoopprijs scherp houden.

Wat vinden jullie eigenlijk van electronisch geregelde vering?

@ Jan: Taiwan staat bij veel mensen denk ik bekend als productieland, maar als ik filmpjes zie van de bergen ziet het er mooi uit om te rijden. Ik ben er nooit geweest, maar het doet aardig westers aan.
 
Ik had electronisch geregelde vering op mn BMW 1200 GS en daarop was het heerlijk.
Gewoon tijdens t rijden veranderen. Als ik de snelweg op ging,nzette ik m op comfort, van de snelweg af op normaal of sport.

2 pers en bagage, daarvoor moest je stilstaan.
Nou moet ik wel zeggen....op comfort de snelweg op omdat je ander n houten kont kreeg en dat heb je bij n scoot niet
 
oke dan is het in mijn ogen zoals ik al zei en bmw dus blijkbaar ook in zag geen tmax rivaal als je tenminste in categorie rijbewijzen denkt voor Europa inderdaad.
dan is het dus meer een rivaal voor de honda integra bmw c650 aprilia gilera gp800.
de burgman 650 dan niet is meer een toerbuffel.
en qua gewicht zal hij vast rond de 230kg zitten is mijn natte vinger werk gokje dan.
ik geloof wel dat het een hele goede scooter is want kymco doet de laatste jaren niet anders dan geweldige scooters neer zetten.
de enige misser voor mij was de myroad 700 verder niets dan lof tot nogtoe.
buiten Europa zal hij dan wel een directe concurrent voor de tmax staan.
daar snijd het denk ik ook wel meer houd omdat kymco in die regionen ook beter op zijn vesten staat als merk.
60 pk en een laag gewicht dan zou hij de bmw en ieder ander scooter weg rijden, dan icht het aan de wndbaarheid hoe hij zich bijv in de bergen zou verhouden tegnover de tmax
ik ben benieuwd.
 
@ Mojave

Tja Volksrepubliek China noemt Taiwan een afvallige provincie.
Zo zien ze dat niet in Taiwan, ze hebben een paar maanden terug tijdens de verkiezingen maar nipt weer eens een hoge piet die China gezind was buiten de deur weten te houden, ze moeten er echt niks van hebben en zijn min of meer aartsvijanden.

Hun neus staat alleen richting het westen en Japan/Korea.
Japan is dan ook weer een aartsvijand van China, dus je kunt wel na gaan hoe dat daar af en toe aan toe gaat met de naar Japan lonkende Taiwanezen.
Er loopt idd. van zuid naar noord door het land een hoge bergrug, waar ze lekker doorheen kunnen rijden met motors
De meeste bedrijvigheid speelt zich af aan de oost kant van de bergrug, daar is Nederland ook ooit (begin of net voor de gouden eeuw) aan land geraakt.
 
....Olie filter aan voor onderkant motorblok
[afbeelding]

Dubbele nokkenassen en distributie ketting,inlaat gasklephuis wijst naar voren
en dat komt overeen met de locatie van het luchtfilter in het frame...[afbeelding]

Cijfer jezelf niet weg Jan; jij stopt hier heel veel energie in, je zit vast urenlang op allerlei websites de wereld aan informatie te verzamelen en jouw posts zien er altijd weer gelikt uit. Dank daarvoor, het is heel leerzaam.

Toch nog wat opmerkingen over bovenstaande plaatjes.

Achter het oliefilter zit --zo te zien-- een warmtewisselaar, meerder grote scooters hebben zo'n ding.
Bij koude motor wordt de koude olie op weg naar het filter voorverwarmd door de koelvloeistof die eerder op temperatuur is. Is de motor eenmaal op temperatuur dan wordt de olie juist door de koelvloeistof gekoeld en dient de warmtewisselaar dus als geregelde oliekoeler.
Dat vreemd gevormde knalblauwe ding rechts is de waterpomp.



Op het andere plaatje zie je de distributieketting, de aandrijving van beide nokkenassen met boven en onder een kunststof kettinggeleider. Over die dingen had ik vroeger al een idee.
Redeneer even met me mee....

Stel dat de ketting iets langer is en je de kettinggeleiders naar boven en onder beweegbaar maakt via een actuator, ze blijven daarbij natuurlijk wel onder lichte spanning staan t.o.v. elkaar.
Als je die beide geleiders naar boven beweegt verdraaien de nokkenassen dus t.o.v. de krukas, de kleptiming wordt dus vroeger.
Als je de kettinggeleiders samen naar beneden beweegt wordt de kleptiming dus later.

Je hebt op die manier heel eenvoudig verstelbare kleptiming gemaakt, iets dat je zelf zou kunnen inbouwen en laten reageren op het toerental of de belasting. Ik heb me wel eens afgevraagd waarom ik dit nooit ben tegengekomen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan