Kymco AK550

Het valt nog redelijk mee qua tijd, ik kan vrij vlot en op een speelse manier makkelijk omgaan met alle media materie, ik speel ook al zo lang met computertjes, websites, randapparatuur etc.
Zo had ik al draadloze verbinding ver voor dat er internet werd uitgevonden. En volgens mij duurde het ook nog wel bijna 20jr. voordat Google zijn entree zou maken.
TV kijken doe ik trouwens nauwelijks, ja wel actualiteiten programma's maar meer niet. Mijn knieën zijn ook dusdanig rampzalig slecht dat ik wat vaker verplicht op mijn kont moet zitten.

Naast handig met de handen ben ik ook behoorlijk praktisch ingesteld, een heleboel van mijn data handel migreert al jaren lang mee naar de volgende comp, zo kan het gebeuren dat ik zo een file uit 1980 te voorschijn tover.
Toch mag ik niet ontkennen dat ik soms wel eens lang achter de comp zit, maar dat komt ook weer een beetje door het freelance vertaal werk wat ik naast m'n werk als spuiter/schilder deed.
Thaise of Japanse films vertalen is echt een bak werk, en dat is puur zitten en concentreren.
Daar komt ook wel een stuk voorliefde voor Azië vandaan, ik kan me na ruim 30 jr. omgang met Aziaten heel goed in hun verplaatsen en dat is handig.

verstelbare kleptiming:
Ik snap de voordelen van regelbare kleptiming, maar zouden er ook nadelen kunnen zijn?
Want ik weet het niet precies.
Wel hebben ze het voor K50 over variabele valve en programmeerbare ECU, dat neigt een beetje naar dat onderwerp toch?
Alleen ik moet daar eerst de vinger nog even achter zien te krijgen, maar dat lukt niet erg omdat er op dat onderdeel een kleine communicatie storing is.
Ze hebben me dat uitgelegd maar het Engels werd daar wat minder en in het Chinees had ik helemaal een probleem, terwijl een andere keer ik het gewoon wel in het Chinees begrijp


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
@ Jan: ik had verwacht dat aan de westkust de meeste industrie zou zitten omdat daar het vlakke gedeelte van het land ligt met de meeste steden en wegen. Maar jij kent de regio.

Heb je er zelf motor of scooter gereden? Het lijkt mij een leuk vakantieland, al zitten dergelijke reizen er voor mij even niet in maar daar zal ik jullie niet mee vervelen. Over Japan hoor je vaak dat veel dingen anders zijn en dat je met Engels niet ver komt. Maar goed je hoort zoveel. Ik heb wel in Vietnam op de motor gereden en dat ging goed en dan lijkt mij Taiwan toch weer een stuk moderner.

Gr, Bob
 
Ik ben in veel Aziatische landen geweest, maar nimmer in Taiwan,
dat is dan een misvatting ergens eerder geweest.
Effe kijken Taiwan is Oost Azië misschien zeg ik het precies verkeerd om, het is in ieder geval zo dat die bergrug het meest aan de kant van China ligt.
Ik ben in Japan, Indonesië, Bali, Macau, Hongkong, Singapore, Maleisië, Birma, Laos, Cambodja, Vietnam geweest en iets te veel verplicht in Thailand.
Ik wil heel graag naar zuid Korea, maar dat ben ik van plan met een paar Thaise vrienden want die willen zo graag eens sneeuw zien, en je kunt er skiën enzo
 
Laatst bewerkt:
..M.a.w. crossplane technologie die Yamaha bijvoorbeeld toepaste op de TDM/TRX en nu ook op diverse modellen. Wellicht gaan ze dit ook oo de T-Max toepassen. Ik ben in ieder geval vaak gecharmeerd van de motorloop van dat soort blokken. Voor de Kymco rede te meer om het klepje in de uitlaat open te zetten :)
Klopt....

Weet je wie het nog meer toepast, op een maxiscooter ? BMW op de C600/650 serie.
 
Teveel verplicht in Thailand, kom je nog wel met plezier bij je tweede huis daar?

Zelf ben ik veel minder in Azië geweest. Een keer met een groepsreis naar Thailand, maar dan ervaar je een land toch anders vind ik. Daarna in mijn uppie naar India en Vietnam. India was zeg maar een interessante ervaring, maar niet echt mijn ding. Vietnam vond ik wel prettig.
 
@ Hybride

verstelbare kleptiming:

Ik heb het er even bij gepakt want mogelijk is dit net zoiets?
In mijn eerdere lijst op pagina 2 bij opsomming van futures heb ik het eerder even simpel gelaten en aangeduid als: Dual power mode
De tekst die daarover naar mij is gekomen en daar op slaat is het volgende.
Alleen wil ik dat wat beter uitzoeken omdat ik het verhaal niet in het Chinees en niet in het Engels goed genoeg begrijpelijk vindt.

With variable valve and programmable ECU deployment,, the Rider riding available in two models

Dus net zoiets als Burgman 650 die een power en tour modus heeft alleen nu op een andere manier die via de ECU wordt geregeld, bij Burgman is dat op een andere manier geregeld.
Maar dat weet Sossa denk ik best hoe dat gaat?
 
Laatst bewerkt:
Klopt....

Weet je wie het nog meer toepast, op een maxiscooter ? BMW op de C600/650 serie.
Van scooters wist ik het niet, maar nu dus wel. Triumph gebruikt het tegenwoordig op sommige twins en vroeger Laverda op bepaalde modellen zo uit het hoofd.
 
In mijn eerdere lijst op pagina 2 bij opsomming van futures heb ik het eerder even simpel gelaten en aangeduid als: Dual power mode
De tekst die daarover naar mij is gekomen en daar op slaat is het volgende.
Alleen wil ik dat wat beter uitzoeken omdat ik het verhaal niet in het Chinees en niet in het Engels goed genoeg begrijpelijk vindt.

With variable valve and programmable ECU deployment,, the Rider riding available in two models

Dus net zoiets als Burgman 650 die een power en tour modus heeft alleen nu op een andere manier die via de ECU wordt geregeld, bij Burgman is dat op een andere manier geregeld.
Maar dat weet Sossa denk ik best hoe dat gaat?

Bij de B650 houdt de power mode in dat de vario zich anders gedraagt, hij schakelt dan later; de vario van de B650 is dan ook elektronisch/elektrisch geregeld en dat heeft deze K50 duidelijk niet, die is conventioneel, je ziet zelfs de gradenplaat van de vario.

Wat Kymco hier met Dual Power Mode bedoelt zou ik ook niet weten, ik heb wel een wilde theorie.

Bij de "futures" (ik vermoed dat ze features bedoelen) staat o.a. de sound meter, je kunt het geluid schijnbaar meten. Wat heeft dat voor nut als je het niet kunt aanpassen ? Zou er misschien een soort Exup klep in de uitlaat zitten die wat kan doen met het koppel ? Dat zou twee verschillende rijmodi kunnen geven, c.q. Dual Power ala Kymco.
 
Laatst bewerkt:
Het woord futures heb ik bijna expres zo opgeschreven als koptext van "the features" ik had eerst features staan maar tijdens schrijven nog veranderd. ha ha... hoe is het mogelijk dat net nu dat woord zoals ik het heb opgeschreven mij in de weg zit.

De door mij opgegeven lijst met "features" staan allemaal los op zich zelf.
Die gekkehuizen in Taiwan zijn gewoon instaat om er iets op te bouwen wat een race geluid kan geven alsook een relaxte cruising sound.
Ze vertellen ook dat de scooter op allebei de markten thuis is en de modus uit 2 verschillende bestaat.

Soms zijn ze een beetje vreemd in vertalen, maar daar komt vaak mijn kunde vandaan omdat in te zien doordat ik al wat langer met die gasten uit Azië babbel.
Zelf praat ik in het Engels tegen ze en krijg soms in het Engels antwoord maar ook net zo vaak in het Chinees

Zo staat "Rider riding available in two models" wat ik heb opgekregen, overigens van die zelfde Ray Chi, voor Dual Power Mode


"exhaust sound meter" staat helemaal los van "Dual Power Mode"

Hier nog een leuke waarbij ik nog maar net 2 uurtjes terug in het Chinees antwoord krijg, het antwoord is trouwens schokkend.

Vraag van een forum bezoeker waar ik antwoord op geef en waar Ray Chi mij weer antwoord geeft.

吾知?$呢?
(de vraag is of er al bekend is wat zoiets gaat kosten)

Daar geef ik een antwoord op:
European T-max price is 436.381 NT$ ... So maybe a little cheaper for the K50 ??

Dan daarna antwoord die Ray Chi die het allemaal wel zo'n beetje zou moeten weten "de guru" het volgende:
應該會比T-MAX便宜些
Hij zou duurder moeten worden dan de T-max

Mvg. Jan

p.s.
Ik voel de bui al hangen dat we hier een bijzonder exemplaar gaan krijgen die een aardige bom met duiten gaat kosten.
Helaas is er in europa nog nergens zo diep op in gegaan als hier in dit topic op MF, het meeste wat je tegen komt is meer oppervlakkig.

Google maar eens op Kymco K50 en dan kom je zat tegen, alleen nog niet helemaal zoveel als waar het hier over gaat.

Diverse aannamens die in het begin van dit topic staan waren ook niet zeker maar zijn ook uitgekomen, dus ik voel er wel wat voor.

als je naar het verhaal luistert van die nieuwe chairman in dat youtube filmpje dan willen ze ook echt die overtreffende trap gaan neerzetten van wegen het 50 jarig jubileum. (dat was 2014)
De kreet Tmax killer heb ik reeds vorig jaar gehoord tijdens de jaarmeeting van de scooterclub, een van de directeuren zat bij mij aan de tafel en toen heb ik hem een foto laten zien van een concept schets waarop hij met de naam Tmax killer aankwam.
Grappig detail is dat hij mij toen niet heeft verteld dat hij in 2014 aanwezig was op die presentatie, maar ja ik betrap hem nu toch echt naast dat motorblok in dat eerste youtube filmpje, en dat heeft hij bevestigt.
 
Laatst bewerkt:
Bij de "futures" (ik vermoed dat ze features bedoelen) staat o.a. de sound meter, je kunt het geluid schijnbaar meten. Wat heeft dat voor nut als je het niet kunt aanpassen ? Zou er misschien een soort Exup klep in de uitlaat zitten die wat kan doen met het koppel ? Dat zou twee verschillende rijmodi kunnen geven, c.q. Dual Power ala Kymco.

wacht even ik heb um,

Een variabel kleppen mechanisme zorgt ervoor dat
op lage snelheid er een paar afvallen om economisch/zuinig te rijden.
Geef je gas dan gaat alles in werking voor maximum koppel.
 
Laatst bewerkt:
hmm ala oude vfr800 2 motorkarakter.
laag 2 kleppen en hoog 4 kleppen open,
aangezien de bmw blok ook gewoon van kymco is.
gaan we er maar even vanuit wat zij weten wat er nodig is o deze blok te overtreffen.
aangezien dat al een lekkere blok is op het blikkerige geluid na dan.
kun je ervan uit gaan dat dit toch wel een hele fijne blok gaat zijn.
ik heb er wel vertrouwen in dat deze scooter in ieder geval beter gaat zijn dan de c650.
ik heb vooral ook meer vertrouwen in de betrouwbaarheid denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk bedien je dan met een knopje een klep in de uitlaat.
Sorry, jij zei dit al eerder.
Dat idee kreeg ik ook omdat er geen speciaal mechanisme zit op de nokkenas kettingwielen, ik zie ook geen extra as die bijvoorbeeld de lifthoogte kan beïnvloeden. Als je dan iets met het koppel wilt doen blijft een uitwendige klep over tenzij ze nog iets anders slims toepassen.

Het uitlaatsysteen is voorlopig een goedbewaard geheim, ik zie het nergens op een foto.
 
Er werd gesproken over een uitlaat-sound-smart-meter. De combinatie geluid en meten snapte ik niet helemaal. Jan gaf aan dat er ook wat vertaal issues zijn. In ieder geval alle lof voor Jan, dat staat buiten kijf.

Het lijkt mij dat je met een automatische klep in de uitlaat het koppel in het middengebied wilt versterken zoals met het exup systeem, of dat je met een handmatige klep het geluid wilt veranderen. In het eerste geval heeft het echt een functie, in het tweede geval is het een gadget. Omdat er over geluid werd gesproken dacht ik aan de gadget, maar het blijft natuurlijk gissen.

Over het exup systeem heb ik een tuner mij eens laten vertellen dat de pre-exup FZR1000 modellen in de laagste en hoogste toeren beter presteerden dan de exup modellen. Met een schakelmotor met hoogtoerige viercilinder gebruik je een groot toerenbereik. Bij een scooter met vario gebruik je een kleiner toerenbereik. Als ik naar mijn eigen scooter kijk dan zit ik 95% van de tijd tussen de 4000 en 6000 toeren. Bij zo een kleine bandbreedte zou je denken dat de tegendruk in de uitlaat makkelijker af te stellen is zonder gebruik te maken van een variabele klep. Kortom, ik zou denken dat een klep in de uitlaat bij een scooter minder rendement zou opleveren dan bijvoorbeeld bij een 1000cc viercilinder die je van pakweg 3000 tot +10000 toeren wil laten presteren. Hierbij wordt ik niet gehinderd door enige verdere technische kennis :) dus ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.
 
hmm ala oude vfr800 2 motorkarakter.
laag 2 kleppen en hoog 4 kleppen open,

Ik lees dat het laag om 1 klep zou gaan.

Ik zit eigenlijk te wachten totdat er een Spaanse of Franse site komt waar
er wat dieper op in wordt gegaan.

Zit nu in de tuin, mooi weer zeg.
 
Bij bepaalde blokken hoor je vaak dat bij een bepaald toerental een extra klep open gaat. Bij de technische uitleg wordt dan weer gesproken over variabele kleptiming. Als ik de technische verhalen hoor lijkt het mij dat bij alle toerentallen wel alle kleppen worden bediend, maar dat ze bij hogere toerentallen verder open worden gezet zoals bij "hete nokkenassen" het geval is.

Verder schijnen er verschillen in de bediening van de variabele kleptiming te zitten, maar zover heb ik mij er niet in verdiept.
 
Hopelijk is het net zulk weer als ik hem ga rijden. Probeer het kenteken te noteren dan kan ik zien of ik de zelfde mee krijg.

Mvg. Jan
 
Verder schijnen er verschillen in de bediening van de variabele kleptiming te zitten, maar zover heb ik mij er niet in verdiept.

De variabele kleptiming zou worden geregeld via de ECU.
Daar slaat "Dual power mode" op
Dus via een knop op je stuur of iets dergelijks kan de ECU
op 2 verschillende standjes worden gezet.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
een hele goede van je ferry.
toch denk ik niet zomaar dat kymco dit uit handen geft.
dat zou zoiets zijn alsof yamaha zijn tmax weggeeft.
toch zou het best mooi kunnen zijn want Kawasaki zou er vast iets moois mee doen met het blok denk ik.
 
Dat de motorblok belangrijk is ben ik met je eens maar daarmee geef je nog geen motor weg. En alles heeft zijn prijs als Kymco 10mil in R&D hebben gestoken. Rekennen ze dat echt wel direct door terwijl zon machine binnen no time zich zelf terug verdiend, maar zon kawa nog wel Jaren verkocht wordt.

Of dit blok in de j500 weet ik niet, dat zou betekennen dat de kawa j500 nog wel op zich laat wachten jammer! Want het gaat nog te langzaam, ik las laatst oude forum berichten van zon 15 jaar geleden ? We zijn ondertussen niet veel verder. Er moet gewoon een 200kg machine komen met 55+pk :D
 
15 jaar is wel erg lang. Dat lijkt mij meer van gerucht tot machine. Een machine even snel op de markt brengen pakt in de pratkijk ook niet atlijd goed uit. Dan liever iets meer tijd zodat ze met een beter doorontwikkelde machine komen.
 
Desondanks ben ik met de strekking eens dat er eindelijk eens een 55+pk scooter op de markt moet komen met max 200kg. Men bouwd suppersport met 1000cc 4 cillinders 200 pk van 204 kg.
Honda beloofe ooid de e4 van 200kg en minimaal 100pk. Toen moesten ze zonodig de dn01 voor laten gaan.
 
Mojave,

je begrijpt me niet helemaal, toen 15 jaar geleden de tmax uitkwam verwachte men dat de techniek vanaf dat momment wel een sterke stijging zal hebben. Als je het vergelijkt met andere technieken tenminste, lijkt wel de accu industrie.
 
Sossa,

Goed punt, maar aan de andere kant zie ik kawasaki ook niet uit t niets ineens een sportieve 500 cc of meer motorscoot uitbrengen.
Die J300 was natuurlijk nauwelijks n kawasaki.

En waar blijven de superscoots?
Tja, ik dacht dat de banden n hoge topsnelheid in de weg staan, maar wat ook waar is:
Een scoot die 0-100 in 4 seconden zou doen, zou ook vet zijn

Zouden ze bang zijn dat eigenaren dan allemaal n malossi of j.costa daarop zouden zetten waardoor de top ineens ver over de bandenlimiet zou gaan?
Veel scooterrijders vervangen de vario en zoiets zie je bij motorfietsen natuurlijk niet.

Waarom kunnen ze die banden trouwens niet 230 laten gaan. Is dat zo moeilijk?
 
Terug
Bovenaan Onderaan