Kymco AK550

Dat van die banden kan makkelijk over de 200 gaan het punt is dat je da grote banden moet hebben. Dus minimaal 15-15 of 15-16 of groter. Die van de gp800 bijv afhankelijk van van welke merk banden je koopt dunlop pirely etc staat er 190 200 of 210 kmh op. Maar hogere snelheid betekend natuurlijk geen onderbemeten remmen betere chasis etc. En hoe groot is het publiek hiervoor. Kijk de tmax 530 verkoopt beter dan gilera gp800 aprilia srv850 bmw c en gt de burgman 650 en de honda integra 750 en 700 bij elkaar dus meer vermogen en hogere top betekend natuurlijk niet automatische meer geld eraan verdienen.
Toch zou het de scooter industrie sieren als er ook maar een scooter was die af fabriek 200 gps zou doen in 4 sec. Dat is niet zo moeilijk want de gp800 gaat in 5.7 naar 100 en gaat 188gps. De bmw is begrenst op 180 gps en kan ook makkelijk 200 aan dan maar grotere banden eronder.
Het enige terechte kritiek die er van onze kant uit overeind blijft staan is het belachelijke hoge gewicht want alles boven de 400 cc heeft belachelijke gewichten in verhouding met een gewone motor.
Daarom vooral de nieuwsgierigheid van de k50 naar zijn gewichts vermogen verhoudingm
 
Van de tmax klopt,
maar zoals ik vaker heb vermeld is de bmw wel sneller, maar voelt de tmax 530 veel dynamischer en sneller.

Banden...snellere banden kan maar dan moeten er grotere wielen in.
Ik ben niet technisch, maar kunnen ze dat met alle hedendaagse technieken nog steeds niet?

En 2 remschijven in t voorwiel geven toch genoeg remvermogen lijkt mij?

Zou er dan idd geen markt voor zijn?
Ik weet het ook niet.
Misschien worden ze dan domweg te duur qua verkoopsprijs door de lage verkoopaantallen.

Ik bedoel...7.000 euro voor n 400 cc is eigenlijk wel veel geld toch?
12.500 voor n tmax of bmw is toch ook n OMG prijs
(Dit gezegd te hebben, in 2014 of 2015 was de tmax 530 de meest verkochte motorfiets).
 
haha ja precies.
erg duur maar toch het meest verkocht haha.
als je bedenkt dat ki mijn eerste majesty400 2004 kocht nieuw uit de krat voor 5400 euro.
voor het bedrag waar je het nu voor moet halen zou ik het al niet meer doen.dan zou ik net zo lief voor 6000 euro een 600cc of grotere scooter kopen.
de integra heb je ook al rond die prijs dan rijd je in toch meer dan een 400 rond.
Zells de 530 begint al bij 8500 met 5.400 km dat is ook al bijna niet 2dehands te noemen.

grotere banden betekent groter velgen dus nog minder opbergruimte.\
en wij scooteraars willen wel altijd meer hebben maar nergens in willen leveren.
kijk naar het commentaar op de integra hoe goed die ook rijd iedereen struikelt over de opberg ruimte zo ook de journalisten.
terwijl juist deze honda met zijn grote wielen in iedergeval de banden maat heeft om wel tot 300 km te gaan haha.
zolang de prijs niet groter is dan 1500 boven de tmax is er denk ik wel een markt voor.

tja de tijd zal het leren en intussen is kymco goed bezig zo te zien.
 
Daarom vooral de nieuwsgierigheid van de k50 naar zijn gewichts vermogen verhoudingm

Dat gaan ze voorlopig nog niet prijs geven... afgaande op mijn water zou dat mogelijk einde jaar @ EICMA kunnen zijn.
Dan vervolgens medio 2017 eerst domestic verkoop, vervolgens Zuid Oost Azië en dan vlak daar achter aan Europa.
Zo gaat het wel eens vaker dus ik verwacht nu ook niet anders.

Gilera GP/ Aprilia SRV blijft op eenzame hoogte betreffende grote wielen kampioen.
Hoe is het toch mogelijk dat er niemand eens de moeite neemt om jaren later dan de GP uitkwam ook met minimaal een groot voorwiel te komen... we zijn ondertussen ruim 9 jaar verder.
Dat Honda ding dan wel buiten beschouwing gelaten want ik vindt dat persoonlijk toch niet echt een scooter zoals de andere.

Neem nou zo'n BMW daar past makkelijk ook een 16" voorwiel in, en die stomme zak mogen ze van mij ook weglaten als er een 16" achterwiel in zou komen.
Kut mongooltjes van BMW snappen er helemaal niks van en denken dat ze zomaar 13.400 euro kunnen vragen voor een tuperware update, lichtere rollen,
en andere transmissie verhouding... BAH stelletje eikels |(
En toch blijft het trekken want ik was vorige week hard op weg om er eentje bij te kopen.
Dat het niet door is gegaan ligt niet echt aan mij want ik wilde betalen wat ze wilde hebben.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

niet zo vreemd jan want die dingen rijden wel gewoon goed.
die transmissie mag de pret niet drukken want net als de tmax en gp etc gooi je toch al het origineel eruit en gooit er en sport onder in combi met een mooie akra.
al moet ik zeggen dat de nieuwe uitlaat de c650 toch ook wel erg mooi is.
net als die mooie uitlaat van die k50.

maar deze integra is toch ook wel heeel mooi hoor zie link. als ik hem zo zie staan dan krijg ik ook kriebels geld ook voor de 750.
zodra ik de kans krijg moet ik ook op de 750 proefrijden om te kijken hoe die nieuwe sportieve sport functie aanvoelt.
kijk die integra die heeft al grote wilen.
\over bergruimte hoeven we niet te klagen want dat heeft hij toch al niet en qua geicht is hij toch al erg licht met 239 voor een 750cc.
laten we zeggen dat als ze er een 1000 van maken dat de wielen nog steeds voldoet en de opbergruimte die er toch al niet is ook nog steeds even slecht blijft en hij 20 kg aankomt.
dan is hij net zo zwaar als de bmw scooters met meer vermogen en lichter dan de burgman650 en de gp of apr srv.
en dan nog steeds met dct en en verbruik van 1 op 23 aangezien ze het toch ook voor elkaar krijgen om met een 750 1op 27,9 te realiseren.
dan moet die lulige tank van 14l naar 18l groeien.
 
Jan,
Je wilde betalen wat ze voor de BMW wilde hebben, maar toch ging devkoop niet door?
Te weinig voor je mooie kymco?
 
Nee Ferry daar kan ik nu nog geen afstand van doen, die andere had ik er gewoon naast willen kopen en eventueel dan later weer van de hand doen, maar eerst zelf even er op willen tuffen om te kijken of het op iets langere termijn wat is voor mij qua gewicht en of het door de achterom de schuur in kan.
Ik had m'n centen al uitgeteld, voor actie maar verkopende partij reageerde helemaal niet toen ik hem via mail diverse keren zijn vraagprijs bood. Nou ja dan houd het helaas op.
Ik zit er niet echt op te azen, het kwam eigenlijk zomaar in mij op om er eentje 2e hands te kopen, dus het is niet zo dat ik zwaar op zoek ben ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Ah, maar dus dan niet t 2016 model?

Maar eh, de K50 eerst in Azië en later europa?
Het lijkt mij juist n motor die ontworpen is voor Europeanen, maar ik weet niks van die markt daar.

Dacht dat iedereen daar op kleine 125 cc Scoots reed, maar misschien heb ik t helemaal fout.
Dus ik zou verwachten dat deze kymco in Europa gelanceerd wordt.
 
Ik zou nooit een BMW nieuw kopen Ferry, dit voornamelijk omdat ik de waarde niet meer als een duizendje of 8 vindt, en zeker geen 13.400 euro, want dat is wat het nu kost.
Bouwjaar 2014 vindt ik best maar liever niet ouder.
Het gekke is dat ik dat gevoel b.v. niet bij een Tmax heb, daar zou ik wel de nieuwprijs voor willen betalen.
het proefritje van volgende week is gewoon voor de gein, en dan kan ik tenminste een beetje mee lullen over de vernieuwde Beemert.


125cc is daar de brommer voor naar de markt en werk enzo.
Voor de rest rijden de echte freaks daar allemaal op dikke motoren, Tmaxen gaan daar als warme broodjes, maar supersport etc. doet het ook goed.



Kymco K50 Concept


Sinds 30 maart staat er ook een stukje op de site van Kymco Nederland:

Url.............: http://www.kymco.nl/voorpagina/k50-concept-onthulling
 
Laatst bewerkt:
uit moto73 van a5 ap


Geen onaardig cadeautje ook…

Over het algemeen staat een getal in het typenaam van een motor of motorscooter voor de cilinderinhoud, dus bij de aankondiging van het Kymco K50 Concept verwachtten we dat het een bromscooter zou betreffen. Konden we er nog verder naast zitten? Niet bepaald.

De Kymco K50 heet namelijk zo omdat het feitelijk een feestje op twee wielen is. De Taiwanese fabrikant viert namelijk haar vijftigjarig bestaan, en dan is deze concept motorscooter geen onaardig cadeautje om jezelf te geven.

Of, en eventueel wanneer, de K50 in productie gaat kan men bij Kymco nog niet prijsgeven. Maar wel wat specificatietjes, de Kymco K50 heeft namelijk:

– een laag zwaartepunt
– een krachtig geluid
– een lichtgewicht constructie
– een responsieve gashendel
– optimale gewichtsverdeling
– hoog/sterk vermogen tot gewichtsratio

GESCHIEDENISLESJE
Hier wilden we vervolgens uitwijden over hoe Kymco – even terugrekenend – in 1966 begonnen zou zijn. Alleen een onderzoekje leert ons dat Kymco ontstaan is in 1963 door na jaren onderdelen voor Honda geproduceerd te hebben zich af te splitsen en voor zichzelf te beginnen. De ontstane firma produceerde vervolgens in 1970 haar eerste scooter en de naam Kymco werd vervolgens pas vanaf 1992 toegepast.

Of wij tellen verkeerd of iets anders ging fout, maar welke vijftigste verjaardag Kymco nu wil vieren weten we dus echt niet. Wat we wel weten is dat de K50 er wel heel cool uitziet, dus desalniettemin van harte gefeliciteerd, Kymco!
 
Het 50 jarig jubileum was in 2014, als je er 50 jaar vanaf trekt kom je uit op 1964, waarschijnlijk rekenen ze van dan af ofzo ha ha

Moto73 had gewoon even hier op MF moeten komen kijken voor het motorblokkie dan hadden ze wat meer info ;)

image.php
 
Vers van de pers en uit de eerste hand vanuit Taiwan heb ik nu de officiële naam te pakken van de a.s. Kymco

image.php




Het wordt straks nog wat tijdens EICMA 2016

Naast het nieuwe tour model Kymco AK550 die sterke overeenkomsten vertoond met de Yamaha TMax, zal het waarschijnlijk zo zijn dat Yamaha zelf ook op de proppen komt met 2 nieuwe Tmaxen.
Het laatste model Tmax is reeds alweer van januari 2015, normaliter gaat een Tmax
model zo'n 2 a 3 jaar mee voor er weer een nieuwe komt.

Of er ook al een presentatie komt tijdens EICMA 2016 is pure speculatie van mij, maar
wat wel zeker is volgens diverse bronnen is dat Yamaha bezig is om voor 2017 maar liefst 2 nieuwe modellen Tmax te ontwerpen.
Het zou gaan om de Yamaha Tmax SX en de Yamaha Tmax DX.
Model SX staat voor een Sport georiënteerd model en het model DX staat voor een tour model.

bron:
http://www.scooter-station.com/Yamaha-TMAX-SX-et-DX-2017.html
 
Laatst bewerkt:
Eerste 'on the road' SPY FOTO van de AK550.

Wat mij opvalt is dat er waarschijnlijk een soort van keyless systeem op deze vroege test versie zit, daar wordt ik wel vrolijk van :)

image.php



Het contactslot op het concept zag er ook wel een beetje vreemd uit met dat carbon plaatje zonder functie aanduiding,
daarnaast wie wil er nou nog in 2017 een conventioneel contactslot?
We zullen het straks aan het einde van het jaar wel beleven @ EICMA 2016

image.php
 
Mag toch hopen dat die lelijke uitlaad straks achterwegen blijft. Maar fijn om in iedergeval rijdent te zien.
 
Het is de bedoeling dat ze zo min mogelijk opvallen.
Maar dat lukt niet erg in een dicht bevolkt land met veel motor- minded volk.
Uitlaat zitten zelfs niet eens (achter/zijkant) bevestigingspunten op waar je normaliter de hitte schildjes op bevestigd ;)
De uitlaat zal er vast en zeker glimmend uitgaan zien zoals op de show foto's in dit topic

Deze foto is overigens gisteren gemaakt door iemand die hem plots naast zich kreeg terwijl hij in de auto reed.

De blauwe plak rommel ziet er overigens weer het zelfde uit als toentertijd dat ik de eerste SPY foto's van de DT350 liet zien.
 
Vraag me af hoeveel ruimte deze scooter biedt ivm een tmax voor de berijder... De Taiwanees in kwestie lijkt niet al te lang.
 
Mee eens,
zat er zelf ook zo een beetje naar te kijken, mochten ze niet met de zelfde voorwaartse ruimte komen als de BMW en de Tmax dan heb je er niks aan.
Vindt het voor de rest niet helemaal makkelijk inschatten, omdat ik niet zeker weet of dit zadel het eind ontwerp is.


Laat ik het anders zo zeggen, tot nu toe is er niet één Kymco waarbij je de beentjes geheel voorwaarts kan strekken, en willen ze echt zoals ze beweren met deze scooter aansluiting zoeken bij het maxi toer segment dan moet je verplicht verzuipen in de voorwaartse been ruimte... zo niet dan is het een scooter voor dwergen en kunnen wij er niks mee, en sluit tevens de voorwaartse beenruimte niet aan bij de 2 modellen die daar wel goed in zijn respectievelijk de BMW en de Tmax.
Ik geef ze nog even tot aan EICMA 2016 het voordeel van de twijfel.
 
Laatst bewerkt:
Anniversary Kymco 550

The testdrive continue

Wat mij uiteindelijk opvalt is dat het zadel lijkt aangepast voor de bestuurder, op eerdere sneakpreview zie je ook al dat het rugsteuntje niet netjes aansluit op het zadel terwijl dat op eerdere foto's @ the show er wel allemaal goed uitziet en meer naar achter lijkt te staan.
Dat zou een goed teken kunnen zijn zodat het voor onze lange benen gewoon ook een perfecte voorwaartse heeft.

image.php


image.php


image.php


image.php


Aluminium jiffy
image.php


Een van de vraagtekend blijft nog steeds hoeveel CC het zal worden, ik sluit zelf aan bij de Taiwan geruchten met 549 of 551cc.
In Engeland hopen sommigen in een discussie zelfs op 650cc
Hier onder één chit-chat quote vanaf (UK) Maxi Muppets forum

The buzz is it will be about 650cc, Brembo Brakes with ABS, dual power modes via variable valve timing, heated grips and possibly traction control and electrically adjustable rear monoshock.

Some of the engineering is a bit BMW like eg the exposed rear shock absorber. There again, its got the Tmax mk4 belt drive rather than the BMW wet chain arrangement. How similar the engine is I don't know - others have hinted at a 550cc size, which would be different to the BMWs. One wonders exactly what the relationship between BMW and Kymco is - it maybe that they merely build to BMWs design, as Kymco were allegedly unimpressed with BMW's design!

KYMCO took the best ideas out there (by basically cloning a Tmax 530) and improved them, by eliminating the frame around the engine to allow a WIDER unit for bigger displacement and lighter frame. They are using one (or two?) rotating counterbalancers, as Tmax has the patent on the dummy third cylinder. Also, the engine is in an almost straight line, which might account for the increased underseat storage vs a Tmax. And it looks like a 360 degree engine by the pistons appearing to be near or at TDC together.




Zo maar wat algemene promotie info

The two-cylinder engine of the K50 Concept is designed to deliver both smooth and strong output. Its twin power mode selection gives the riders the optimal acceleration characters suitable for different occasions. The exhaust sound of the K50 Concept is specifically tuned to be both throaty and intoxicating. With an aluminum body structure, the K50 Concept guarantees light weight and high rigidity. The advanced rear suspension is designed to provide not only the comfort for touring but also the capability to handle every turn at speed. While the seat height is lowered to accommodate different sizes of riders, the underseat storage space remains capable of fitting two helmets. The K50 Concept defines the “The Thrills of Touring” with its outstanding performance capability.

The K50 Concept is a “Super Touring” scooter that possesses great performance capability, superb handling characteristic, advanced light weight technology, optimized riding position design and ample underseat storage space. It defines “The Thrills of Touring” and is a model that represents the “Win My Heart” spirit of KYMCO. With the premiere of KYMCO K50 Concept, KYMCO has not only set the standard for the new scooter segment “Super Touring”, but also the landmark for KYMCO to becoming one of the most recognized and respected global brands for the next 50 years.
 
Laatst bewerkt:
Een verstelbare ruggesteun zou ook niet verkeerd zijn. In de auto kun je ook gewoon je stoel naar voren en naar achteren verstellen.

Verder past het bij Kymco om redelijk beproefde techniek uit de scooterwereld te gebruiken en dat dan te engineering tot een geheel. Overigens valt in de chat op dat men bij Kymco blijkbaar niet zo onder de indruk is van het BMW ontwerp. De tijd zal het leren wat beter is.

Bij de lichtere scooters heb je 1 snaar. Als ik het goed begrijp heb je bij zwaardere scooters een vario snaar en een secundaire snaar naar het achterwiel. Ik vraag mij af hoelang die secundaire snaar naar het achterwiel meegaat en of die kostbaar zijn om te vervangen. Bij motorfietsen verschilt de levensduur van vergelijkbare snaren per model, maar het vervangen kan vrij prijzig zijn. Zelf neem ik de verwachte onderhoudskosten altijd mee in mijn overwegingen welke machine ik aanschaf. Een scooter bestaat natuurlijk niet alleen uit een snaar, maar dit schoot mij nu te binnen.

Qua rijden heb ik er alle vertrouwen in dat het goed zit met de AK550.
 
Laatst bewerkt:
...Overigens valt in de chat op dat men bij Kymco blijkbaar niet zo onder de indruk is van het BMW ontwerp. De tijd zal het leren wat beter is.

Daar kan ik nog wel iets meer over vertellen wat ik een aantal jaren geleden heb gelezen.

Het verhaal ging de ronde dat Kymco ± 2010/2011 BMW een negatief advies heeft gegeven om een ketting/tandwiel in olie bad secundaire aandrijf constructie te gebruiken... waarschijnlijk iets met gewicht en slijtage ;)

Ondertussen weten we allemaal via het BMW topic dat zowel de secundaire als primaire aandrijving bij het periodiek onderhoud van 20.000km compleet vervangen moet worden en dat hakt er financieel natuurlijk dubbel in.... deze feiten kun je gewoon ook terug slaan in het BMW topic, want daar heb ik alles gepubliceerd en aangevuld met wat gebruikers ervaring en hun nota.
WebEngine in "2012 bmw maxi scooter"

En dat brengt mij dan direct naar een volgende quote van jou:

Ik vraag mij af hoelang die secundaire snaar naar het achterwiel meegaat en of die kostbaar zijn om te vervangen.

Ik had eerder in het Tmax 'wphb' gelezen dat de secundaire snaar elke 10.000km moet worden gecontroleerd op voorspanning... staat hij te slap dan moeten de spanners iets worden aangehaald...en dat is een makkie... beetje vergelijkbaar met een fiets.

In dat zelfde 'wphb' staat dat een secundaire aandrijf snaar op de Tmax minimaal 40.000km. mee gaat.
Nu ben ik toevallig laatst bij de grote Yamaha dealer geweest en die vertelde mij in een persoonlijk onderhoud dat er niet één secundaire snaar bij 40.000km. wordt vervangen, de snaren schijnen over het algemeen gewoon door te gaan tot wel 70.000km en nog langer.
De secundaire aandrijf snaar kost overigens bij Easyparts 322 euro.... mogelijk via Italië en Frankrijk waar veel grotere aantallen Tmaxen rijden nog iets goedkoper?

Mvg. Jan

p.s.
Paar maanden terug de BMW Sport 2016 even getest, en tegen beter weten in
wordt ik toch wel een beetje nat van de power die vrijkomt bij een ketting
aangedreven model 8-)
 
Laatst bewerkt:
Met de motorfiets deed ik met een ketting makkelijk 30.000km. Daarbij smeerde ik met een kwastje en ik reed het hele jaar dus er kwam ook het nodige vuil pekel etc. bij. Eigenlijk zou een ketting in een oliebad langer mee moeten gaan. Kijk maar hoelang men bij een motor met een ketting kan doen met een automatisch smeersysteem en dan nog kan al het vuil erbij. Dan vind ik vervangen bij 20k inderdaad wel een twijfelachtige constructie. De eerste T-Max (500cc) had volgens mij ook een ketting in oliebad, ik weet niet hoelang dat meeging.

Maar het gaat hier om de Kymco. De ervaringen met de T-Max komen ongeveer overeen met motorfietsen. Als je het moet vervangen is het een aardige kostenpost, zeker als je ook de poelies moet vervangen. Maar 70.000km is netjes.
 
Eigenlijk zou een ketting in een oliebad langer mee moeten gaan. Kijk maar hoelang men bij een motor met een ketting kan doen met een automatisch smeersysteem en dan nog kan al het vuil erbij. Dan vind ik vervangen bij 20k inderdaad wel een twijfelachtige constructie. De eerste T-Max (500cc) had volgens mij ook een ketting in oliebad, ik weet niet hoelang dat meeging.


BMW achtertandwiel is 27T en voor is 16T, achter lijkt volgens mij wat kleiner t.o.z.v. conventionele fietsen dus misschien dat dat wat tegen werkt?
Daarnaast heb je je garantie technisch dan weer aan het periodiek onderhoud te houden dus al zou het langer mee gaan zul je toch moeten aanvaarden wat er volgens de 20.000km beurt moet worden vervangen.

Oudere Tmax had idd. de ketting als secundaire aandrijving, de Gilera GP en Aprillia SRV hebben dat nog steeds... ik dacht dat Sossa iets van 37T achter had maar weet dat niet precies meer en ook hij doet dacht ik ook wel langer als 20.000km. met de ketting tandwiel set.

Overigens voor de gasten die niet zijn gecharmeerd van een secundaire aandrijfriem op de huidige Tmax 530 kun je nog steeds een zeer gelikt ketting tandwielsetje kopen.
Zie maar eens wat mijn kennis Tanson van TBS in Taiwan verkoopt.

OVERTAKE TMAX 530 Chain Kit 17/40

Ik wordt er wel warm van als ik het eerlijk mag zeggen :]

Ombouw setje naar ketting, kost ongeveer 5 a 600 euro in Taiwan
Snelheid en koppel na gelang tandwiel combinatie.
De ketting is een RK525, zie url....: http://www.forstunt.home.pl/en/chains/250-rk-525-gxw-motorcycle-chain.html
De set is ook leverbaar met rooie ketting kost via Azie naar hier 518 +17 euro shipping, (ex. invoer rechten)

TMAX 530 chain transmission kit
More direct torque transmission..
After the Japanese professional 30000KM test
Damping sleeve design will not harm your original rim..
chain use RK525 oil seal chain.

image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan