Kymco AK550

Maar hier in de Randstad zijn ze ook heel vriendelijk hoor Stavio. Denk dat ik er toch zeker wel 3 kan aanwijzen........

Maar op YouTube gezien dat er 2019 modificaties zijn m.b.t. de elektronica. Ten eerste dat de hoofdverlichting pas aangaat indien de motor draait en dat de bandenspanningssensoren ook pas gaan werken indien het contact aangaat. Schijnt dus dat het systeem 24 uur per dag werkte en dat verbruikt ook weer stroom als de motor uit staat.

Ze gaan inderdaad wel ver met de electronica, en dat moeten ze ook wel om de concurrentie voor te blijven en opzien te baren, maar dan moet het wel gewoon goed werken na een paar jaar. Kinderziektes tot daar toe, maar die worden meestal snel opgelost.

Dus als de dealer mij een exemplaar kan verkopen met al die nieuwe modificaties, dan begin ik toch weer wat zekerder te worden om er eentje aan te schaffen. Je hebt immers thans zelfs 3 jaar garantie.....


Hoi Rokr,

't Is overal wel wat denk ik zo ;-) Hoofdverlichting gaat hier inderdaad al aan vanaf je het contact oplegt.Dat van die sensoren wist ik niet.Is het eerste dat ik er van hoor.We leren bij.Ja,nu het ding nog in garantie zit,volop van profiteren uiteraard.Verder rijdt de AK wel goed moet ik zeggen.Reageert vlot op het gas en je hebt niet zo last van die vertragingen met de vario zoals je wel eens hebt bij de kleinere scooters.Herneemt m.a.w. vlot als je het gas aanraakt.Mijn makker rijdt een GSA 1200,en die zegt dat hij me de eerste 150 meter niet bij kan houden aan de stoplichten.Hij moet dan ook nog schakelen,hoger gewicht etc.,maar hij heeft wel dubbel pk's en inhoud..Nochtans mocht ik graag met de GS rijden.De vering en zadel was een stuk zachter dan de AK.Zithouding ook merkelijk beter.Goed op langere afstanden!Ook heb ik opgemerkt bij de AK dat de poelie waar de drijfriem op ligt,nogal van lichte kwaliteit is.Toch voor de krachten die er op komen.Sommige forums maken melding van problemen hiermee.Piepend geluid bij lage snelheid dat niet weg gaat,riembreuk,..Die drijfriem en vooral de achterschokdemper,is iets wat je niet wil dat snel stuk gaat! ($$$$)Ook de inhoud van de tank mocht wat mij betreft een stuk groter.Slechts 12,5 liter en zelfs als je de rijstijl een beetje deftig kan houden,dan scheer je hier geen hoge toppen mee!Ik ga zekerheidshalve tanken rond de 220 km,meestal vroeger.Verder riskeer ik niet.Ik denk dat je maximum 250 km.kan halen,maar nogmaals,liever ietsjes vroeger stoppen dan zonder te vallen.Opmerkelijk wel voor een maxi scooter dat trots het predicaat 'Super Touring' draagt op de zijflanken.Het diepe gegrom maakt echter veel goed ;-)
 
We gaan het zien Favio. Vooralsnog heeft het focussen op de prijs al geresulteerd in een behoorlijk verschil.

Ik kan de AK 550 krijgen voor de hele oude prijs van € 12.000, dan ergens voor € 10.299, vervolgens € 9.999 en als klap op de vuurpijl bij mij in de buurt voor € 9.400 en dat zijn de all-in prijzen, waarbij de dealers met de laagste prijzen de scooters niet eens op voorraad hebben, dus uit het Magazijn van Kymco moeten halen.

Morgen maar even proefrijden en als er een glimlach op mijn gezicht wordt getoverd ga ik vooralsnog een hoop centjes besparen.

Zal wel wennen worden, want ik rij nu nog een Suzuki M1500 intruder, maar die is feitelijk al verkocht.

Ciao,
Ron
 
En er net achtergekomen dat je nooit te oud bent om te leren.

Nooit gerealiseerd dat het onderhandelen met dealers over een lagere prijs feitelijk iets is wat in het geheim moet gebeuren, want Kymco Nederland heeft de goedkoopste aanbieder gelijk op zijn vingers getikt en gedreigd met het ontnemen van het dealerschap. Dus nooit aan een andere dealer de naam van de goedkoopste dealer doorgeven in je onschuld en onderhandelingsdrift.

Dat moet toch voor de medewerker van Niwa.nl een heerlijk 40-45 gevoel zijn......
 
Ja,daar zit inderdaad veel verschil in prijs op toch..Ze zullen allemaal wel een zekere marge hebben,de ene gaat hier al wat 'vlotter' mee om dan de andere.
Het is wel zo dat je als dealer voor het verkopen van de AK-550 wel een speciale licentie hebt.Niet elke dealer dat Kymco verkoopt,mag ook de AK-550 verkopen of er aan werken.En ja,zo zie je maar wat de prijzenslag betreft.Ze kunnen zomaar wat uit de losse pols beloven,maar doen of sterker nog,aan een exemplaar komen is een ander paar mouwen.Ik ken iemand die 1.000€ korting 'zou' geven bij aankoop van de AK.Een kleinere dealer zonder licentie.En wat nadien?Onderhoud?Herstellingen?Kan je met hangende pootjes bij een erkende AK dealer..Ik heb een kleine korting gekregen bij aankoop,maar nu ook weer niets om van de daken te schreeuwen.Ik heb ook een goede en correcte overnameprijs voor de GS gekregen.Was dus tevreden met mijn persoonlijke deal.Ja,een heel verschil toch de Intruder met een AK-550.Komt wel goed :-)
 
Stavio. Weet jij toevallig nog een forum waar wel enthousiasme Kymco AK 550 rijders bijeen komen, eventueel met tourritten.? De Ak is vandaag geleverd en denk niet dat ik mijn enthousiasme ga delen op dit uitgestorven deel van het forum.
 
Stavio. Weet jij toevallig nog een forum waar wel enthousiasme Kymco AK 550 rijders bijeen komen, eventueel met tourritten.? De Ak is vandaag geleverd en denk niet dat ik mijn enthousiasme ga delen op dit uitgestorven deel van het forum.


Hallo Rokr,

Ik weet niet direct nog een AK rijders forum,buiten dat Franse,maar daar zijn we niet veel mee hier.Is hier inderdaad maar zeer kalm,spijtig :-(
Er is nog altijd het Kymco forum (links onderaan)Misschien dat je daar gelijkgestemde zielen kan terug vinden..Op Facebook kan je ook wel wat terugvinden,maar meestal zijn dat algemene forums,dus voor alle merken.Die organiseren ook wel eens een rit soms.Sommige pagina's gaan dan weer over GPS ritten die je kan downloaden.Alvast veel plezier met de AK!Hopelijk vele kilometers zorgenvrij rijden.Je zal er veel plezier aan beleven,en vooral het diepe gegrom appreciëren :-) Het goede weer zal stilaan aan beginnen :-). grts en nog een fijn weekend.


Kymco Tourclub Nederland / Belgie - bbforum.be

https://www.facebook.com/Motorritten-134939346533264/

Aanmelden bij Facebook | Facebook

GPS motorritten en motorvrienden

Aanmelden bij Facebook | Facebook
 
Nou Stavio, Toch bedankt voor het delen van de bekende Jurassic parken, maar zoals gezegd, zonde om er nog iets neer te zetten op deze uitgestorven forums.

Ik ga wel verder zoeken en dit achter me laten.

Groetjes,
Ron
 
Nou Stavio, Toch bedankt voor het delen van de bekende Jurassic parken, maar zoals gezegd, zonde om er nog iets neer te zetten op deze uitgestorven forums.

Ik ga wel verder zoeken en dit achter me laten.

Groetjes,
Ron




Ok Ron,

Nog veel plezier verder,de laatste doet het licht uit hier ;-)
 
Niets van aantrekken en uw bevindingen blijven posten, het is altijd nuttig om uw ervaring met deze scooter te delen.
Ik zeg rijden met dat ding en verder genieten van de rit. Want het leven kan plots veel veranderen...
 
Niet dat er hier nog veel 'beweging' is,spijtig,maar toch plaats ik volgende update:

Er is onder garantie een oplossing geboden voor het probleem met de lekstroom.Dit komt nu 100% zeker van het systeem dat de bandendruk
doorgeeft aan de boordcomputer,zodat je kan aflezen op het dashboard hoe het met de bandendruk is gesteld.Dit bleek toch wel een hele operatie.
Het systeem blijft continu in verbinding staan met elkaar,zelfs al staat de scooter volledig af.De dealer liet me de vervangstukken zien,en ik was toch wel wat
onder de indruk moet ik zeggen.Een hele hoop kabelboom bij elkaar,terwijl ik dacht dat het een prul zou geweest zijn zoals een relais of dergelijke..Niet dus.
Ten tweede is de contactring(de draaischakelaar waar je de scooter mee start)ook vervangen.Ik heb een paar maal gehad dat deze gewoon 'loos' bleef draaien
in plaats van aan te grijpen.Starten is zodoende onmogelijk.Blijkt ook een gekend probleem te zijn.De dealer is niet blij meer met mijn verschijning,hij zegt dat het
hem zo stilaan begint te vervelen gezien de toch wel aanhoudende problemen.Ik heb geantwoord dat dit toch niet mijn schuld is dat er zoveel mankementen aan zijn.Ik mag ook hopen dat het nieuwe contact een verbeterde versie is,en geen stuk uit voorraad,of binnen de kortste keren sta ik terug in de garage :-( Van Kymco invoerder zelf (jawel,ik ben er in geslaagd om hen te contacteren!)heb ik ook vernomen dat sommige exemplaren(niet allemaal blijkbaar)problemen KUNNEN hebben met de distributie van de motor.Er zou een bepaald geluid van de motor komen te wijten aan de distributieketting.Kymco zelf is zich bewust van het probleem en werkt aan een verbeterde versie.Van zodra dit op punt staat zullen de dealers hierover worden ingelicht.Zelfs mijn dealer was hiervan niet op de hoogte,maar aan zijn blik te zien was hij hier niet blij mee.Hopelijk nu voor vele kilometers probleemvrij rijden,want ook mij begint het te verdrieten.Heb tegen dealer gezegd dat ik één fout heb gemaakt en dat is om een volledig nieuw model te kopen.Volgende keer zal het iets zijn wat bewezen goed is!
 
@El Stavio.....dat is toch wel balen......ik vind het toch ook wel een mooie scooter......heb hem kunnen proefrijden en had hem bijna gekocht .....hopelijk is het nu allemaal opgelost en kan je veele probleemloze kilometers rijden.:t
 
Dank voor de info; ook voor ‘geen bezitters’, is het van belang om dit soort info te krijgen zodat bij toekomstige nieuwe aankopen je een beetje van de historie meekrijgt.
 
Gewoon je bevindingen blijven posten.
Ik lees sowieso het meeste, maar er zullen nogmaals gewoon weinig mensen raad kunnen geven, omdat weinig mensen op deze scooter rijden.
Ikzelf heb er nog nooit 1 zien rijden.

Wel heel vervelend wanneer je dealer begint te balen wanneer jij binnen komt met n issue.
Niet goed
 
@ Dandev : is inderdaad stevig balen...mijn vorige Kymco,een 125 je,niks mee gehad en zeer zuinig toe.Maar deze is een probleemkind zoals men zegt.
Ik heb zoals gezegd één belangrijke les geleerd:ik koop NOOIT nog een nieuw model dat net uit is.Eerst moeten de kinderziektes er uit.

@frank61 en Ferry34 : Ik zal de bevindingen blijven posten.Goed om weten dat er toch nog mensen zijn die even meekijken.En inderdaad,hopelijk kunnen we nu blijven gaan zonder al die reutemeteut,want echt leuk is dit niet.Ik ga nu overal heen met in het achterhoofd 'stel dat ie me hier laat staan' We plannen deze zomer een rit van +- 2000-3000 km te doen,dan wil je niet dat zo iets gebeurt..Maar zolang Kymco de dingen onder garantie blijft fixen valt het nog wel mee.En inderdaad,zeer veel zie je er niet van rondrijden.Je hebt er wel wat beziens mee dat is wel waar.En de meesten denken ook dat het maar 'n 200-300 tje is ;-) Al met al ben ik blij dat ik de aankoop gedaan heb..Nog 'n fijne dag allen ..
 
Nu dan mijn ervaring met de Ak550 na anderhalf jaar en 17.000 km verder met woonwerk verkeer. Na 6 maanden de rechter voorpoot lek. Na 15 maanden linker poot lek en de koppeling slipte door. Omdat de scooter toch bij de dealer stond dan maar een vervroegde 20.000 km beurt. Dat koste mij 835 euro...oké er zat dan wel een banden wissel bij die ik zelf had besteld. Ik ben de scooter een maand kwijt geweest. Vrijdag kon ik eindelijk de scooter halen. Zaterdag kreeg ik een update firmware en ja hoor en het contact slot werkte niet meer. Wilde niet meer ontgrendelen. Inmiddels weer een week bij de dealer en de halve scooter is weer uit elkaar. Een gedeelte van het slot is vervangen.....maar werkt nog niet...wachten op nog meer onderdelen zo iets als de transponder.....

Rijd perfect maar voor de rest een slechte keus...zeker als woonwerk een te dure scooter en onbetrouwbaar. Valt nu nog onder de garantie maar als deze voorbij is dan loop je leeg... Deze scooter gaat zo snel mogelijk ingeruild worden....waarschijnlijk op een Honda adv x met een flinke afschrijving.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Myo_nl,

Dank voor de bijdrage alvast!De lekkage aan de voorpoten is blijkbaar een veel voorkomend probleem.Bij mij was het ook de rechtse kant,maar de dealer heeft ze zekerheidshalve beide vervangen,wat aanvankelijk niet hoefde voor mij,maar achteraf bekeken toch blij dat hij dit gedaan heeft.Koppeling is ook sneu voor je..ik hoop dat ik hier geen last mee ga krijgen.Een maand je scooter bij de dealer is erg lang!Maar denk je dat de problemen met je contactslot samenhangen met je firmware update?De AK rijdt inderdaad heel behoorlijk.Heeft een prima handling en het geluid is werkelijk super te noemen.Maar de betrouwbaarheid....is niet om over naar huis te schrijven.Ik heb ook de neiging om te denken dat de poelie op het achterwiel,dus waar de tandriem op ligt,niet echt van dikke kwaliteit is.Het lijkt me eerder uit wat gestanst plaatstaal.Ik ben geen ingenieur die dit onderdeel heeft ontwikkeld,maar ik denk dat dit maar aan de nipte kant is om de krachten van de motor over te brengen langs deze weg.Ja,de X-ADV is een mooi ding,en met de DCT bak er op zal dat ding wel lekker rijden.Mocht het met een cardan aandrijving geweest zijn,was het helemaal te mooi.Maar als je een ketting goed onderhoud gaan die ook lekker lang mee heb ik me laten vertellen.De prijs is een kleine 2.000€ duurder dan de AK,maar ik denk wel dat je meer krijgt aan kwaliteit en dus ook betrouwbaarheid.Ik zelf heb het zeer voor de Honda Crosstourer 1200 met DCT,maar die ligt me net ietsjes buiten schot ;-)
 
Laatst bewerkt:
De koppeling werk weer prima en is onder garantie vervangen. Was wel even flink klagen bij Kymco Nederland. Ja een slijtdeel valt niet onder de garantie....uiteindelijk toch onder garantie. En dan idd weer het contact slot......☹ Deze scooter is voornamelijk voor woonwerk. Voor de fun en vakanties heb twee maanden geleden een nieuwe 1250 GS 🙂 gekocht en de S1000XR daarop in geruild.
 
De lekkende voorvorkpoten vind ik nog meevallen, maar een maand je scooter bij de dealer is absurd.

Wat ik ook vind: een AK 550 alleen gebruiken als woon-werkverkeer....dan weet je dat dit niet de goedkoopste oplossing is.
Dan is n wat ouder autootje goedkoper ;)

Ik heb ook n 1200 GS gehad, maar die was voor mij echt te zwaar qua gewicht.
 
Inmiddels staat de ak alweer bijna twee weken bij de dealer. Wachten nog op meer onderdelen betreft het contact slot. Ja dat de ak niet goedkoop is met woonwerk wist ik wel. Auto is geen optie betreft parkeren en de files. Helemaal zonder zit ik niet....naast de ak heb ik ook nog een 2014 pcx 150 staan...dat is echt een file killer en deze is wel goedkoop🙂
 
Inmiddels de AK 550 een kleine 3 weken in mijn bezit en bij 70 km op te teller wilde hij bij een koude motor al niet goed starten. Aanslaan, even pruttelen en weer afslaan. Kymco heeft gelijk een nieuwe accu opgestuurd die er overigens nog moet worden geplaatst, want volgens hun zou het daar aan kunnen liggen...........

En dan de Noodoe........., leuk als hij het doet, maar ik heb een zeldzaam probleem met Noodoe, want die is gewoonweg vastgelopen.
Ik krijg van de 4 schermpjes alleen nog de snelheidsmeter en dan ook nog eens in mijlen. Tevens is de Kymco niet meer benaderbaar met bluetooth. Meerdere keren een harde reset gedaan en de accu voor minimaal 12 uur los gehad, maar dat geeft ook geen oplossing.
Overmorgen gaat hij terug naar de dealer voor de Accu, Noodoe en ook het aanlopen van iets wat ik nog niet heb kunnen definiëren en hoop dat het daarmee dan is opgelost, ondanks dat ik vrijwel zeker weet dat hierna er nog meer ellende aan zit te komen.

Hij rijdt fantastisch en de look is waanzinnig, zeker met mijn nieuwe zwarte sportscherm, maar ik heb er behoorlijk spijt van dat ik niet een paar duizend meer heb neergelegd voor een T-Max 530.

Mocht je ook net zoals ik erg lang hebben getwijfeld tussen de Kymco, T-Max 530, Honda Integra, enz, wees dan wijs en schrap de Kymco van je lijstje..
 
Tja...heel veel goeds lees je niet over de AK..Ook ik ben gevallen voor de prachtige looks,en als je er eenmaal mee rijdt het machtige geluid en de goede baanligging.Maar is het dat nu allemaal wel waard?Als ik hem nu verkoop verlies ik er een bak geld op.Uiteindelijk leren we allemaal een belangrijke les.Nooit ofte nimmer nog een volledig nieuw model kopen waarbij wij als proefkonijn dienen.En de verstandhouding met de dealer wordt er ook al niet beter op...Ik had eens gedacht om zoveel mogelijk AK eigenaars bij elkaar te brengen om zo Kymco voor een voldongen feit te stellen.Ik weet dat het in Frankrijk reeds op handen is heb ik ergens op een Frans forum gelezen.Maar of dat zoden aan de dijk gaat zetten....maar hoe meer klagers hoe sterker we staan denk ik dan.
 
Dat is helemaal afhankelijk van wat je ermee wil bewerkstelligen, Stavio.

Neem bijvoorbeeld de contactsloten die enorm onbetrouwbaar zijn en de aandrijfriem waar ook veel problemen mee zijn. Zou dat een soort van terugroepactie moeten worden voor een ieder, of soms verlengde garantie op de gehele scooter?

Kijk, ik weet ook als geen ander hoeveel je op een nieuw voertuig kan afschrijven, maar het is dan wel van belang of er nog een acceptabel inruilbedrag wordt gegeven door een dealer die de motor graag wil hebben, of dat bij inruil/inkoop, dealers de AK 550 gaan mijden als de pest omdat hij als onbetrouwbaar te boek staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan