Kymco Downtown 300i

Kijk eerst even of niet toevallig je wiel sensor tegen de opnemer op het wiel aanloopt, de sensor zit immers maar op enkele millimeters afstand van je wiel.

Hier even de maatvoering van de lagers en stofringen:

Stofringen 22x32x07

serie 6002 Kogellager 15x32x09 (dubbelzijdige afdichting)

Afmetingen dxDxB
d=(mm) inwendige diameter (mm)
D=(mm) uitwendige diameter (mm)
B=(mm) Breedte (mm)

Er zit een bus in de wielas tussen beide lagers.
Als je geen lagertrekker hebt dan kun je e.v.t. proberen
een keilbout in de lager goed vast te schroeven.
Dan vervolgens via de andere kant met een staaf ijzer van circa
10mm. kun je er een lager uit proberen te slaan.
De andere lager is daarna een makkie.

Je kunt het ook proberen zonder keilbout maar ik weet niet zeker of de bus in de naaf tussen beide lagers genoeg zijwaartse speling heeft.
Heeft de bus in de naaf een aantal millimeters speling dan gewoon je staaf net uit het midden van de lager zetten en er vervolgens uit tikken.

Als je geen knappe lagers kan krijgen dan zou je e.v.t. even de weg af kunnen rijden naar Haarlem, in de Waarderpolder zit het NL. hoofdkantoor annex winkel van Brammer (SKF dealer)
De 6002 serie lagers zijn van een zeer gangbaar type en hebben ze gewoon op voorraad.
Stofringen ook maar hang me daar niet aan op.

Brammer Nederland B.V.
Adres: Pieter Goedkoopweg 2, 2031 EL Haarlem
Telefoon: 023 516 4164

Even binnendoor via Driehuis/Santpoort en dan 2e brug links de Waarderpolder in rijden, dan zitten ze net over de brug rechts.

Stofringen gaan best lang mee, spuit ze even goed in met silicone spray en lup ze er vervolgens 5 min. later met beleid uit, dan zijn ze vaak nog wel herbruikbaar.

Bij het afmonteren van de hele mikmak even de wielas ook ruim in de kogellager vet zetten.
Staat de as nu droog dan zou dat ook zo maar een tik kunnen veroorzaken, maar kan dat niet met volle zekerheid zeggen.

Nog een tip:
Haal voor je begint je voorspatbord er even af, mocht de voorvork uit je handen glippen dan is dan in ieder geval niet je spatbord kapot.
Voorvork poten kun je tijdens de werkzaamheden gewoon even op een kratje bier of iets dergelijks zetten, dat gaat prima.

Draai ook altijd bij wiel demontage je sensor er uit!

Onderdeel 44620 is de lange bus, die waarschijnlijk voldoende zijwaartse speling heeft
ZGJN1j.png



Succes gewenst, Cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jan.

Snelheidssensor is het zeker niet,dat had ik al gecheckt.
Over de lagermaat zeg jij d=15 dus zou de wielas een diameter van 15 mm hebben.(voor de maat keilbout aan te schaffen)
Die bus tussen de lagers weet ik van,daarom vroeg ik ook of het mogelijk was om de lagers er van binnenin de naaf waren uit te tikken.
Jou opmerking over die keilbout vindt ik een goeie,is een stuk goedkoper als een lagertrekker aan te schaffen voor die ene keer dat ik hem waarschijnlijk nodig zal hebben.
Jan bedankt voor je info en groetjes van Dirk. :W
 
Beproefde methode met de keilbout ;)
Die mag natuurlijk best ietsie kleiner, je gaat hem toch laten uitzetten, maar hoe meer je hem richting de 15mm. kan krijgen des te beter en des te strakker hij komt te zitten.

Voor de rest lijkt het mij dat een wielas dan ook nagenoeg 15mm. zal zijn keilboutje 12 of 14 moet je denk ik hebben want 15 zou mogelijk niet helemaal makkelijk passen, en het paraplu effect zou misschien ook niet voldoende kunnen zijn?

Maar wees niet ongerust er is waarschijnlijk voldoende zijwaarste speling op de bus,
de naafkamer is niet zo klein.
Ik zou dan ook eerst even zonder keilbout aankijken.
En netjes op diverse plekken in het rond op de binnenring van de lager tikken.
Een mooie staaf of dik draadeind van circa 10 á 12mm. om door het wiel heen te steken en op te rammen is wel een vereiste.
 
Laatst bewerkt:
Oké Jan,ik ga er eerdaags mee aan de gang.
Ik denk niet dat het er deze week nog van komt en volgende week eerst een paar daagjes op vakantie maar ik laat weten hoe het gegaan is.
De tekening die je later toegevoegd hebt ken ik,ik heb namelijk ook dat onderdelenboek op mijn harde schijf staan. ;)
Nogmaals bedankt en groetjes. :W
 
Is goed man,
als het niet lukt, wat ik me haast niet voor kan stellen dan geef je maar even een belletje, dan rij ik even snel bij je langs.
Woon vlak bij en heb een lager trekker set met ook de 15mm. aansluiting.
Ik kom redelijk vaak in IJmuiden, makreeltje bij de gebr. Smeding of een vissie bij Molenaar en de bandenman Albatros etc. etc, ben gek op IJmuiden :9
 
Hallootjes.

Om even terug te komen on het euvel van mijn versleten voorwiellagers,die waren niet versleten. :$
Ben net begonnen met het voorwiel te verwijderen,ik haalde de remblokken eruit en demonteerde de remklauw en geef een slinger aan het wiel en geen tik te horen. :?
Draai ik de remklauw ondersteboven zie ik dat de zgn springpad geschaafd was.
Die hing er laatst toen ik hem terug had van een servicebeurt half aan de voorkant uit.
Ik heb toen de boel losgehaald en dat veertje terug gemonteerd zoals ik dacht dat hij goed zat wat dus achteraf niet goed was. :$
Maar goed,toen ik dat veertje geschaafd en al zag zitten zag ik opeens ook schaafsporen aan de rand van de schijf.
Veertje goed gedaan,de boel gemonteerd en het wiel draait weer netjes stil zoals het hoort. *O*
Dus alle zorgen eigenlijk om niks. *D
Dus Jan,bedankt voor je tips en advies wat achteraf niet nodig was geweest. :t

Groetjes van Dirk :W
 
Okay,
bedankt voor update en beter zo.
Statistisch gezien gebeurd het ook weinig bij Kymco motorscooters,
maar goed, op één van de circa 100.000 kogellagers kan er wel een drop-out bij zitten, althans dat zeggen de lager fabrikanten zelf.

Overigens kun je van Kymco uiteindelijk ook elk klein onderdeeltje van je remklauw ook los verkrijgen.

Mvg. Jan
 
Hallo heren,

Heeft er iemand interesse in een vind nieuwe Michelin City Grip Winter voorband? 120/80-14

Ik had dit setje onder de DT. Punt is dat ik een probleem had met de achterband en helaas Michelin de Winter uitvoering niet meer produceren moest ik noodgedwongen over op een ander setje. Heb nu eens de Power Pure onder de DT en ben erg benieuwd. Want de gewone City Grip is er niet in onze voorband maat.

Héb dus nu een voorband over en misschien rijd 1 van jullie er mee.

Er is ongeveer 500km mee gereden en de haren zitten er nog op.
DOT is van 2015 maar dat is ook het laatste productie jaar en zal je ze nieuw niet vinden met hogere DOT code.....

Voor rond de €65,- (wat ik er ook voor heb betaald 😊) zijn ze nieuw te koop. Van mij mag hij overgenomen worden voor €40,-

Ik heur het wel....

Gtz
 
Hallo heren,

Heeft er iemand interesse in een vind nieuwe Michelin City Grip Winter voorband? 120/80-14

Ik had dit setje onder de DT. Punt is dat ik een probleem had met de achterband en helaas Michelin de Winter uitvoering niet meer produceren moest ik noodgedwongen over op een ander setje. Heb nu eens de Power Pure onder de DT en ben erg benieuwd. Want de gewone City Grip is er niet in onze voorband maat.

Héb dus nu een voorband over en misschien rijd 1 van jullie er mee.

Er is ongeveer 500km mee gereden en de haren zitten er nog op.
DOT is van 2015 maar dat is ook het laatste productie jaar en zal je ze nieuw niet vinden met hogere DOT code.....

Voor rond de €65,- (wat ik er ook voor heb betaald 😊) zijn ze nieuw te koop. Van mij mag hij overgenomen worden voor €40,-

Ik heur het wel....

Gtz
op het net zijn ze nog te koop worden thuis gestuurd dan
 
mijn scoot krijgt sinds kort een terugval bij 7000 toeren tot 6500 ?
alleen bij volgas.
iemand ervaring daarmee?
 
Laatst bewerkt:
ik was het al een keer tegen gekomen ,ik had mijn scooter een maandje uitgeleend en diegene heeft waarschijnlijk goedkopere benzine erin gegooid waar hij slecht op reed ik heb dat zelf ook al is gehad bij zon klein benzinstationetje met 1 pomp langs de weg.hij rijd weer super.
ik ga dat toch is navragen
 
Mijn DT heeft weer een vers setje schijf en blokken voor.

De remzuigertjes zaten weer helemaal vast. Dit is al de tweede keer dat ik de remklauw uit elkaar moest halen. Er zat weer corrosie in de groeven onder de keerringen. Het remmen "vet" heeft dus ook niet optimaal gewerkt? Maar goed het zit weer in elkaar. Voor de volgende keer ook maar eens op zoek naar een revisie setje voor nieuwe rubber keerringen.

De remblokjes moest ik ook weer iets pas maken. Vorige keer moest ik met Polini blokken iets van het nokje van de achtterplaat afvijlen. Deze keer had ik EBC en ging de geleidepen niet door het gat.

Dan ga ik straks even een proefritje maken.
 
Een revisiesetje bestaat uit rubberertjes plus zuigertjes. Dat kost 35 euro en kan hij alleen voor de voorrem leveren. Het gaat mij eigenlijk om de rubbertjes en voor de voor- en achterrem. Iemand tips?
 
Laatst bewerkt:
Gewoon bij onze Duitse vrienden de exploded-view van bremsen openen, dan kun je alle losse onderdelen aanklikken naar winkelmand.
Halleluja Kymco, heb je een Sym dan kan je dat niet.
Check ook je rubbers van de geleide-pennen, soms is dat ook handig om mee te bestellen.

Mvg. Jan

B.t.w. de keerringen en rubbers in masseren met siliconevet is helemaal mooi, helaas wel lastig verkrijgbaar.
 
Laatst bewerkt:
Welke vrienden zijn dat dan, heb je een naam of een linkje?

Omdat je het in de kamertjes gebruikt heb ik de keerringen ingesmeerd met remmen "vet". Dit is hoe ik het heb gedaan net als vorige keer, of dit de juiste of beste oplossing is weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik ken dat wel...

Zo'n blauwe metaforen tube van Ate...
Beetje korrelige vaseline lijkje het wel.
Meestal krijg je bun een nieuw setje ringen ook een zakje vet mee.

Heb volgens mij nog wel zoiets op de plank liggen.
Maar remvloeistof 😊🤑🤑 kan ook. Maar dat gaat op ten duur ook weer uitslaan
 
Het lijkt inderdaad op korrelige vaseline. Er staat Bremzen Pasta op en zit in een blauwe tube, wel een grote tube daar kan ik de komende tig jaar wel mijn remklauwen mee doen.

Ik smeer het in de groeven waar de keerringen in gaan en de keerringen zelf heb ik er ook mee ingesmeerd voor ik die er weer in deed. De zuigertjes smeer ik er ook mee in. Allemaal leuk en aardig, maar dit had ik vorige keer ook gedaan en er zat weer corrosie in de groeven onder de keerringen. Die corrosie drukt de keerringen naar buiten/binnen (net hoe je het bekijkt) en je zuigertjes gaan vastzitten is mijn redenatie.

Wil je dit echt voorkomen of verminderen terwijl je ook door de pekel rijdt, kom je volgens mij op remklauwen die beter afdichten en/of betere kwaliteit aluminium. Hoe zien jullie dit?
 
Laatst bewerkt:
Hoe zien jullie dit?

siliconevet...maarja lastig verkrijgbaar... vertel me waar, tot die tijd gebruik ik silicone kranen vet... is duur en is kleine tube en kan veel beter.

Iemand met een adres voor goeie silicone vet in pot?

Mocht je het niet weten...silicone en rubber zijn vriendjes :9
Misschien ook even kijken naar Bremzen Pasta...
 
Laatst bewerkt:
We moeten wel secuur zijn in onze informatieverschaffing, want dat ben jij ook Jan :)
Voor de remmen gebruik ik ATE Bremszylinder Paste, een blauwe tube die had ik bij een automaterialenzaak gekocht. De naam van het produkt geeft precies aan waarvoor het bedoeld is, dat is simpel. Voor de toepassing maak ik even een onderscheid tussen het vet en de constructie van de remmen om dingen niet door elkaar te halen.

Welk vet het beste is dat wordt net zo een discussie als welke olie het beste is. Ik heb niet de kennis om een onderbouwd advies te geven. Maar er zijn diverse speciale olie- en vet handelsbedrijven. Er zit wel degelijk verschil in kwaliteit, maar dan moet je wel verdiepen in de eigenschappen want er zijn ook veel verkooppraatjes. Je bent in ieder geval niet de enige die siliconenvet gebruikt voor je remmen. Dat ATE schijnt oo te lossen in remvloeistof, maar of dat vet daarin uniek is weet ik níet. Als bescherming tegen corrosie als gevolg van pekel moet je er niet teveel van verwachten is mijn ervaring. Daarmee zeg ik niet dat dit te verwijten valt aan het vet, wellicht heb je dit met elk soort vet.

Dan kom ik bij de constructie van de remmen. Dit heb ik al vaker aangekaart. Volgens mij is pekel de boosdoener. Dat kruipt in je remklauw onder de groef van de buitenste dunne rubberen ring. Dat geeft corrosie in de groef waardoor de ring wordt weggedrukt en gaat klemmen op je zuigertje. Jammer dat de fabrikant hier niet kiest voor een constructie met een rubberen stofkap zoals bij een auto en volgens mij bepaalde betere motorremmen. Verder zal het materiaal van de remklauw ook een rol spelen in hoe snel pekel zijn werk kan doen als het eenmaal op zijn plaats zit. Op een motor of scooter ga je geen gietijzeren klauw monteren zoals bij een auto, maar ik kan mij voorstellen dat de legering verschilt per type klauw.
 
Laatst bewerkt:
De Hiflo en BMC filtertjes zitten nog netjes in de doos, gaan ze mooi lang mee.

Onderhoud is een serieuze aangelegenheid.
 
De laatste weken heb ik wat problemen met mn downtown. De motor is uit 2010 en heeft inmiddels een kleine 80k gelopen. Onderhoud heb ik tot nog toe altijd zelf gedaan omdat de lokale dealers veel teveel vragen voor een onderhoudsbeurt (300+ voor de 6000km beurt..).

Waar ik afgelopen winter als het wat kouder was af en toe last had van uitvallen van de motor zodra ik aan het einde van de straat stil stond (nog geen 100 meter gereden). Dit was vervolgens verder in de rit over zodra de motor meer op temperatuur was, of als de omgevingstemperatuur wat hoger was.
Echter de laatste weken valt mn motor direct uit als die op het stationair toerental (net iets boven de 1000rpm) komt. En het maakt niet uit of ik 10 meter of 30km gereden heb.
Vorige week stond ik stil en hield het toerental op ongeveer 1500, hierna volgde een knal uit de uitlaat en viel de motor wederom uit. Na die knal lijkt het er wel op alsof ik iets meer vermogen heb dan ervoor. (niet dat ik gemerkt heb dat het vermogen iets minder was voordat dat gebeurde)

Heeft iemand een idee wat hier een probleem zou kunnen zijn of wat ik kan controleren? Om nu het stationair toerental maar omhoog te zetten zodat mn motor niet continu uitvalt is een optie maar niet de oplossing voor het probleem wat ik nu heb. De vloeistoffen en olie/luchtfilters zijn allemaal recent vervangen (na het ontstaan van het probleem).
 
Terug
Bovenaan Onderaan