Kymco Downtown 300i

:9~ scooter ziet er heel goed gebalanceerd uit; zowel voor als achterwielen ogenschijnlijk dezelfde maat, afmeting naar mijn smaak precies goed. het lijkt niet zo groot als een 400 of groter. afmeting lijkt overeen te komen met de burgman 200 of een vergelijkbare scoot. kortom de verhoudingen wat betreft het ontwerp vind ik goed uitgekiend. :9~
 
de promo is over the top maar het blijft een lekker ding
:9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9


Inderdaad een beetje tè Armageddon / Deep Impact / Tornado.
Maar wel erg gaaf gemaakt! Het maakt mij wel enthousiast, of zou dat door het uiterlijk van deze fantastische scoot komen? ;)

Linkje naar de film stond trouwens al in de starttopic
 
Volgens het spaanse scooterblad SoloScooters is het blok uitgerust met 4 kleppen, dubbel bovenliggende nokkenas, twee balansassen en een "less weight design" zuiger.

Het brandstof injectiesysteem is een vernieuwde versie van Keihin.

Het (magnetische) snelheidsensor, de banden spanningsensoren (TPS) zijn van Bosch en idem dito het ABS met een totaal gewicht van iets meer dan 1 kg.
Het ABS komt sowieso op de xciting 500 Ri, maar voor de downtown is dit nog niet bevestigd door Kymco.

59665573gs8.jpg


De achterveren heeft 5 instel nivo's en onder de zadel is er genoeg ruimte voor 2 intergraalhelmen.

Als de spec's juist zijn, dan gaat Kymco met dit model in de 200~300 cc GT klasse goede zaken doen.
 
Laatst bewerkt:
Toch even naar boven schoppen dit onderwerpje, want naar mijn mening toch best wel leuk model en als ik op de site kijk van kymco, dan staat er een prijs bij...

Voor 4999,- moet deze scoot over de balie gaan en ik denk dat het een succes gaat worden.

Ben benieuwd wanneer ik ergens een proefritje kan rijden en hoeveel ik voor mijn bmw k terug ga krijgen... :]
 
Heb onlangs even contact gehad met Kybe en ze denken de Downtown 300i ongeveer eind juli te kunnen gaan leveren. Dus we moeten nog even geduld hebben, maar zo te zien en lezen voorspelt het veel goeds voor de scooter liefhebbers. Hopelijk komen ze met een leuke intro-actie.
 
.... Nu met de prijsverhoging van Yamaha ( Xmax en Xciy 5199,- ) misschien wel interessant om hier naar Nederlandte halen, al is het er maar een ;) ...
Dit lijkt mij een heel goede aanbieding... ABS, TPS, dik 30 Pk uit 300 cc, ruimte voor twee helmen, bescheiden van gewicht en hij ziet er zondermeer goed uit.
Eigenlijk precies de scooter die ik zocht maar niet kon vinden, mits ie goed rijdt en me goed past natuurlijk.

Als je er straks een demo van hebt wil ik hem graag eens komen rijden. :)
 
Laatst bewerkt:
Nog even wachten op de specs zoals gewicht.
Als er DEMO komt, wil zeker een dagje sturen.
Hoop dat beter gaat als mijn proefrit op de 500i... ;)
( moest ik zelf op zoek gaan naar een DEMO die er niet was ).
Kymco kan het in de herkansing, verbeteren.
 
Fourstroker mag alles uit de kast gaan trekken om weer een ScooterMeeting te organiseren,
O ja.., Fourstoker, privé of niet deze moet sowieso uitgenodigd worden :Y
 
Laatst bewerkt:
In Spanje is de Downtown 300i ook leverbaar als zijnde de Super Dink 125i, de afmetingen zijn exact als die van de Downtown, alleen is deze uitgerust met een vernieuwde 125cc blok.

In afwachting van de Downtown in NL, klik hier voor enkele plaatjes van de Super Dink 125i

SuperKym%20lateral.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen een mailtje van Kymco, maandag gaat er een Downtown op transport van Italie naar Nederland 8-)
 
Op de Duitse Kymco site staat technische informatie. Daar is geen sprake van ABS. Hoewel de foto van de voorrem bij de specifications op de mini-site toch echt suggereert dat er wel ABS op zit (zie ook de foto hiervoor van Chopper_Cooper). Het vermogen is 24.1 KW. Dat is bijna evenveel als de 25KW van mijn Burgman 400 K8. Het maximale koppel is wel flink lager: 24,5 i.p.v. 36,3 Nm. Dus hij zal toch wel minder snel optrekken.

Onder het zadel lijkt echt sprake te zijn van ruimte voor 2 integraalhelmen. De styling ziet er goed uit. De prijs is goed. Als hij nu ook nog echt lekker rijdt moet dit volgens mij een hit kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
.... Het maximale koppel is wel flink lager: 24,5 i.p.v. 36,3 Nm. Dus hij zal toch wel minder snel optrekken....
Dat hoeft helemaal niet...

Acceleratie kost vermógen (koppel x toerental), en met het vermogen van deze 300 cc zit het wel goed.
De transmissie bepaalt vooral of dat vermogen ook effectief gebruikt kan worden voor een snelle acceleratie; die moet daarvoor dus afgestemd zijn op het koppelverloop van de motor.

Omdat de Downtown erg licht is zou het zomaar kunnen dat ie zelfs sneller is dan een Burgman 400. (let wel; ik schrijf met opzet niet "jouw" Burgman 400 ;) )
 
Laatst bewerkt:
Dat hoeft helemaal niet...

Acceleratie kost vermógen (koppel x toerental), en met het vermogen van deze 300 cc zit het wel goed.
De transmissie bepaalt vooral of dat vermogen ook effectief gebruikt kan worden voor een snelle acceleratie; die moet daarvoor dus afgestemd zijn op het koppelverloop van de motor.

Omdat de Downtown erg licht is zou het zomaar kunnen dat ie zelfs sneller is dan een Burgman 400. (let wel; ik schrijf met opzet niet "jouw" Burgman 400 ;) )
Laatst bij dat ritje op de SH300 van VOX viel me inderdaad op dat ik de acceleratie daarvan ook absoluut niet vond tegenvallen. Niet helemaal op JCosta niveau maar toch lekker rap.
 
Hybride
OFF TOPIC:
Het Koppel is toch voor acceleratie tijd en Vermogen voor de top of de eindsnelheid ?
Dit is mij ooit verteld door een bekende Auto Tuner ( Carly Motors ) in mijn jonge ( Race ) jaren.
Die had ook de stelling : "You Never beets Cubic inches" dus zo groot mogelijk aantal CC.

ON TOPIC Downtown:
Vermogen is het zelfde als de Cube.
In Duitsland komt ook de kleur Zilver-Grijs.
Op plaatje ziet er leuk uit, hoop dat goed rijdt en zit.
 
Als ik de gegevens zo bekijk zet ik mijn twijfels bij de topsnelheid(130 km/h). Voor een "300" verwacht ik wat meer spierballen(zeker met dat vermogen). Het zou wel goed kunnen zijn dat de accelleratie erg rap is. Dat zie je wel vaker bij iets waarvan de top niet zo hoog is maar wel veel vermogen heeft. Ook heeft hij een erg mooi gewicht(179kg)en tankinhoud(12,5 liter).

Als ik de vergelijking trek met de Kymco 300i: topsnelheid ca 130km/h geeft men op. Motoretta komt in haar test met een zeer magere gemeten 109 km/h(ter vergelijk:Honda meet men 131 km/h). Dat voorspeld weinig goeds voor de topsnelheid van de Downtown.
Laten we hopen dat de folder er dit keer flink naast zit...
 
@VOX: Slaat die 109 km/u niet op de 125cc versie? Dat lijkt me namelijk wel te kloppen.
 
Nee, helaas. De folder geeft voor de Kymco people S 300 met de 16 inch wielen 130 km/h op. Onlangs hebben ze dat bij Motoretta(scooterblad, Duitsland)gemeten en kwamen tot een teleurstellende, echte: 109 km/h.

Dit was de langzaamste uit de test waaronder:Vespa 300(119),Honda SH 300(131), Kymco 300(109), Sym citycom 300(123) en Sportcity cube 300(125)

Ik denk dat ik dat ook eens vaker ga doen in de toekomst. Als de Motoretta interssante testen heeft, even de grens over te wippen en het blad te halen. Het blad van deze maand ga ik ook halen(test van de Silverwing T400). Meteen een leuk toertje voor als het mooi weer is.
 
Laatst bewerkt:
@vox: op www.scoot-infos.com vind je hun testwaardes. vind deze site zeer geloofwaardig en ik ga daar bijna altijd checken van wat er hier wordt beweerd qua topsnelheden. zij kwamen uit op 126km/u. mss was de testpiloot 150kg/2.10m en stond er windkracht 6 tegen wanneer ze hem testen bij motorreta.
grtz tom
 
Die Australische video heeft het ook over 130km/h "or maybe a little more". Maar dat klonk niet echt alsof hij het met de GPS had nagemeten. Binnenkort zullen de proefrijders bij Fourstroker ons wel meer kunnen vertellen. Ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan