Kymco Downtown 300i

@ Tom: klopt, over het algemeen vind ik dat ook een goede site, qua gemeten waarden zullen ze niet ver bezijde de waarheid liggen denk ik. Ik weet natuurlijk niet wat Motoretta voor een test apparatuur gebruikt maar dat kun je net zo goed zeggen van de scootinfosite. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Wat ook kan is dat ze toevallig een langzame hadden/of in Frankrijk een snelle.

Even ter vergelijk: Voor de Sh 300 geeft men daar 142 km/h(scoot-info's) op. Dat klinkt dan wel leuk maar dat is zelfs op de teller(bij mijn exemplaar) nauwelijks te halen(als de wind een keertje heel gunstig staat 145 km/h). Ga je dat dan omzetten in echte km/h, lijkt me 131 km/h toch vrij eerlijk klinken.

Vergeet ook niet dat in de praktijk de meeste scootersnelheidsmeters flink afwijken.
(Zo had de burgman van Stradje 120 km/h op zijn teller staan, terwijl hij bij mij "slechts" 113 km/h zat aan te wijzen, toen ik naast hem reed). Of ik heb toevallig een exemplaar wat wel "errug" nauwkeurig is, dat kan ook.

Het blijft gissen en we zullen moeten afwachten wat de praktijk gaat brengen, hopelijk loopt ie hard!
 
idd de meeste km-tellers wijken erg af van de werkelijke snelheid. maar zij zeggen dat mijn majesty 150 loopt terwijl ik op gps al 156 heb gezien terwijl op teller 168 stond
mij is topsnelheid niet belangrijk, veel belangrijker is zijn loopkultuur
ik heb voor een 400 gekozen omdat deze op de autostrade gemakkelijk op 2/3 van zijn toerentalbereik kan rijden en dat dit dan id buurt van de veilige 120km/u is. ik rij zelf binnendoor niet harder dan dat ik zou doen met een 250-er, maar die keren dat ik naar de ardennen rij, wil ik niet tegen een gezonde( voor een 250-er) 100-105 km/u vrachtwagens traag inhalen en int slaap vallen van verveling. als deze 300-er ergens tussen mijn 400-er en een 250-er leeft, dan heeft hij in mijn ogen the best of both worlds. een honda sh300 heeft dit in mijn ogen ook, maar is echt mijn meug niet. deze kymco(en honda) zet hopelijk de stap naar een breder gamma van alle merken. bij auto's word dit toch ook gedaan en de kostprijs om een ander type motorblok in een frame te hangen is toch niet onoverkomelijk? desnoods gaan er (net als id autoindustrie) maar wat merken gaan samenwerken om de prijs en ontwikkelingskosten te drukken.
ik wens kymco in ieder geval het beste met dit model
grtz
tom
 
...Hybride
OFF TOPIC:
Het Koppel is toch voor acceleratie tijd en Vermogen voor de top of de eindsnelheid ?
Dit is mij ooit verteld door een bekende Auto Tuner ( Carly Motors ) in mijn jonge ( Race ) jaren.
Die had ook de stelling : "You Never beets Cubic inches" dus zo groot mogelijk aantal CC.
Valt toch wel mee hoe "off topic" dit is ?

Dat koppel een maat is voor acceleratietijd geldt bij een vaste overbrenging tussen krukas en wiel; dus bij een schakelmotor (of -auto natuurlijk) die je in een bepaalde versnelling laat staan. Het beschikbare koppel bij het toerental dat de motor op dat moment draait is dan bepalend voor de snelheid waarmee je kunt accelereren zonder terug te schakelen.

Zie het zo; de koppelkromme laat zien hoeveel koppel er bij elk toerental beschikbaar is. Bij elk toerental kun je dus spreken van een beschikbaar vermogen omdat koppel X toerental = vermogen. Dat zie je in de vermogenskromme die vaak in dezelfde grafiek is ingetekend.
Als je niet terugschakelt blijf je dus op een toerental waar de motor niet zo veel vermogen kan leveren. Dat is jammer want die motor kan meer maar je gebruikt het niet.

Daarvoor zit er een versnellingsbak in; als je terugschakelt wordt de overbrenging korter en mag de motor bij dezelfde voertuigsnelheid dus meer toeren draaien. Afhankelijk van de koppel karakteristiek van de motor, het toerental, de snelheid en de versnelling zal er dan meer vermogen beschikbaar zijn en door de kortere overbrenging wordt het geleverde koppel extra vergroot en zo werkt het dubbelop. De acceleratie zal dus sneller kunnen zijn.

Het mooie aan een scooter is nu juist de transmissie, de CVT; die zorgt traploos en ononderbroken altijd voor de juiste overbrenging. De scooter zit dus niet vast aan dat ene toerental, hij kiest bij gasgeven zelf voor een kortere overbrenging waardoor het motortoerental hoger mag zijn en de motor dus meer vermogen kan leveren.
Optimale acceleratie krijg je als je de transmissie zo afregelt dat de motor continu in het toerental van het maximum vermogen laat draaien zodat ie bij gas geven ook echt het maximale vermogen aan de wielen kwijt kan.

Dat is ook de truc van Malossi en J Costa; deze transmissies zijn zo afgeregeld dat ze de motor een hoger toerental toestaan zodat die meer vermogen kan leveren tijdens acceleratie. Aan de motor zelf wordt niets veranderd maar toch is de acceleratie beter puur door de transmissie; dat toont ook al aan dat niet het koppel bepalend is want dat is bij dat hogere toerental zelfs iets lager.

In de praktijk zijn veel transmissies zo afgeregeld dat ze bij voluit gasgeven grofweg het toerental van het maximum koppel aanhouden; dat ligt lager en is duidelijk minder snel omdat er weliswaar veel koppel geleverd kan worden maar het toerental nog te laag is voor optimale prestaties, maar de motor draait wel zuinig bij dat toerental.


Dat gezegde van die cubic inches die niet vervangbaar zouden zijn geldt dus ook voor een vaste overbrenging; met een slimme transmissie kun je ook uit een relatief kleine motorinhoud toch heel goede prestaties halen; kijk maar naar je scooter.
 
Laatst bewerkt:
Zéér mooie uitleg Hybride. Ik moet zeggen dat ik dit wel wist maar het even niet in dit verband zo had gezien.


Als ik er even mag op in haken:

Dus eigenlijk draait de standaard cvt lager in toeren tijdens het begin van de accelleratie omdat dat iets zuiniger is. Zou men dat niet ook deels doen voor de levensduur van de motor? Ik vraag me namelijk af hoe gezond dat eigenlijk is om zo'n motor al direct zo veel toeren te laten draaien, zeker in de opwarmfase van de motor. Zo'n J.Costa laat de boel wel behoorlijk hard werken.
 
Vanmorgen een mailtje van Kymco, maandag gaat er een Downtown op transport van Italie naar Nederland 8-)
Mag ik vragen wat nu het eerste is wat je doet met het eerste exemplaar van een nieuw model ? Een fotoreportage, een keuring, proefritten, passen van accessoires ? Wordt ie uitgeleend aan motorjournalisten voor testdoeleinden ?

Ik ben heel benieuwd, houd ons op de hoogte als je wilt.
Dus eigenlijk draait de standaard cvt lager in toeren tijdens het begin van de accelleratie omdat dat iets zuiniger is. Zou men dat niet ook deels doen voor de levensduur van de motor? Ik vraag me namelijk af hoe gezond dat eigenlijk is om zo'n motor al direct zo veel toeren te laten draaien, zeker in de opwarmfase van de motor. Zo'n J.Costa laat de boel wel behoorlijk hard werken.
Dank je Vox.

Ik vermoed dat je aardig goed zit; het kan nooit goed zijn om een koude motor meteen al zoveel toeren te laten draaien; de passingen zijn nog veel te ruim want de verschillende onderdelen moeten nog uitzetten naar hun optimale maat. Dan is een hoog toerental gewoon een hoge mechanische belasting en dat vind ik toch een nadeel van een J Costa, Malossi etc.

Anderzijds; als het blokje warm is maakt het voor de levensduur niet veel uit hoeveel toeren hij draait, verslijten doe je hem dan bijna niet.
Trouwens; een hoog toerental betekent niet persé hard werken, juist niet als ie warm is....

Ik vermoed dat fabrikanten kiezen voor de gulden middenweg, dus een toerental dat niet meteen schadelijk is na de koude start maar dat wel genoeg vermogen levert om prettig te rijden.

En om weer helemaal on-topic te komen, ik ben vooral heel benieuwd naar het karakter van de transmissie van deze Kymco; ik hoop dat ze bij Honda afgekeken hebben...
 
Laatst bewerkt:
Knappe scooter. Levert veel waar voor zijn geld. Enkel keyless starten zoals mijn Forza en hij is top als alles klopt: ABS, hoge topsnelheid, 2 integraalhelmen, ...

Ben benieuwd naar vervolg!
 
Op de Duitse Kymco site staat http://www.kymco.de/fileadmin/kymco/2009/kataloge/kymco_300_500_scooter.pdf (technische informatie). Daar is geen sprake van ABS. Hoewel de foto van de voorrem bij de specifications op de http://www.kymco.com/event/downtown_2009/index.html (mini-site) toch echt suggereert dat er wel ABS op zit (zie ook de foto hiervoor van Chopper_Cooper).
Op enkele Taiwanese forums staat vermeld dat deze ABS heeft, zie http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=zh-TW&u=http://www.moto-lines.tw/moto_forum/dispbbs.asp%3FboardID%3D74%26ID%3D18255%26page%3D1&ei=s_YsSpu6JIO1-AafroTzCA&sa=X&oi=translate&resnum=7&ct=result&prev=/search%3Fq%3Dkymco%2Bdowntown%2B300%2Babs%26hl%3Dnl%26client%3Dfirefox-a%26channel%3Ds%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26hs%3DQmI%26sa%3DN%26start%3D20 (hier), maar volgens mij is dit een medewerker van Kymco, die in opdracht van Kymco wat info het Net inschiet. De ABS is volgens mij een optie, die nog niet leverbaar is.
Het vermogen is 24.1 KW. Dat is bijna evenveel als de 25KW van mijn Burgman 400 K8. Het maximale koppel is wel flink lager: 24,5 i.p.v. 36,3 Nm. Dus hij zal toch wel minder snel optrekken.
De verwarring is langzamerhand wel op zijn top gekomen, zie de http://www.kymco.it/schede/scheda.php?scelta_modello=_DTW%20300 (officiële Italiaanse site), daar wordt gesproken over een koppel van bijna 34 Nm. :?

De top is 150 km/u op de teller, dit volgens een forum lid van de XCitingClub.
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen wat nu het eerste is wat je doet met het eerste exemplaar van een nieuw model ? Een fotoreportage, een keuring, proefritten, passen van accessoires ? Wordt ie uitgeleend aan motorjournalisten voor testdoeleinden ?

Ik ben heel benieuwd, houd ons op de hoogte als je wilt.Dank je Vox.

Gister telefoon van Kymco, vanaf vandaag staat de Downtown op de stoep.

Bij Kymco staat er ook een en die zal wel gebruikt worden voor testen etc.

Die van ons om te laten zien natuurlijk, proefritten en dan gaat hij prive gebruikt worden.

Ik moet helaas tot morgen wachten, vandaag vrij maar morgen staat ook de nieuwe Majesty 400 op me te wachten dus morgen dubbel feest :)
 
Even snel een fototje ;)

nieuws111.jpg


Hij is mooi, heel mooi 8-)
 
Hij moet 4999,- kosten lees ik op de Kymco site. http://www.kymco.nl/prijslijst.php

Was al vermeld, lees ik nu.
 
Laatst bewerkt:
Heb je al een stukje
smiley2026.gif
?

Weet je ook wat de (juiste) spec's zijn?
 
Laatst bewerkt:
bij www.kymco.nl staat 10.8kw voor de downtown 300
en bij www.kymco.de staat 24.1 kw
wat is het nou???
 
@chopper cooper: Volgens mij gewoon de voetstepjes voor de achterpassagier. Deze zijn echter niet zoals bij veel merken uitklapbaar maar vast verwerkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan