laadprobleem honda x4

hoffer

MF veteraan
In memoriam
5 sep 2002
14.278
5
Hoogkarspel
Afgelopen zondag stond tijdens een rit mijn accu te koken,hij had zoveel druk opgebouwd dat hij lekker aan het fluiten was(en nu dus overleden is :( ).
We dachten eigenlijk meteen dat de spanningsregelaar stuk was,ook omdat het dimlichtlampje geploft was.
Nu ben ik net even aan het meten geweest (met een lichte autoaccu eraan)en de laadstroom was stationair 12,8v en op toeren 13,9v,terwijl ik iets van 17/18volt of hoger had verwacht.
verder zoeken,nu blijkt dat 1 van de 2 draden(van mijn spanningsregelaar naar de accu onderbroken is(zie pijl in schema).
De spanningsregelaar is wel een gekoelde,dus niet meteen zeggen dat ik er een gekoelde op moet zetten. ;)
Nu is mijn vraag kan daardoor mijn accu overladen raken?Het lijkt mij van niet.
En is er een mogelijkheid om eventueel de spanningsregelaar door te meten,zoja welke punten moet ik dan door gaan meten en wat moeten de weerstandswaardes zijn?
Schema is alleen in het japans en dat is niet mijn beste taal ;)

full
 
Onderbroken in de zin van: knel gezeten en daardoor stuk?
Of doorgesneden?

Of meer zoiets van: wellicht heeft dat nooit vast gezeten?
In dat geval: don't worry, ook niet op z'n japans :)

Maar normaalgesproken zou je door een draadje minder
ook minder stroom kunnen vervoeren, en dus de accu
minder laden. (Wel erg kort door de bocht, en technisch niet
geheel verantwoord)

Spanningsregelaar aan zijn eind?
 
Ik heb het probleem gevonden,waarschijnlijk is doordat die ene draad onderbroken is,is mijn regelaar overbelast geraakt en gescheurd.

full


Dus van mij mag deze opslot,of als de v-maxxers hier nog even willen zeuren mag hij open blijven :P
 
Hoi Hoffer,
Zou je ook niet gelijk even je dynamo meten?
Bij een Vmax hebben de spoelen ongeveer 0,5 ohm weerstand.
je kan dan direct zien of er een wikkeling doorgebrand is.
Misschien dat daardoor de spanningsregelaar kaduuk is geraakt.
Ik ben zelf al langer op zoek naar een schema van een regelaar
moet makkelijk zelf zijn te maken.
(3 diodes en een Thyristor o.i.d.)
De spanning over de accu mag niet zo hoog worden als jij zegt (17,18 volt).
een acculader blijft ook hangen op 13,8 volt en dan zit je accu vol.
Het maakt ook niet zoveel uit bij stationair en hoger toeren draaien.
Scheelt een paar tienden volt.

Groetjes LOLmax
 
@lolmax,ik weet dat de spanning rond de 14v moet zijn.
maar ik had mijn motor even laten lopen met een lichte autoaccu om de laadspanning te meten.
Ik had verwacht dat als mijn regelaar stuk was de spanning wel zou oplopen richting 17v.
Ik heb daarna de regelaar er agehaald en zag toen die scheur zitten.
Ik heb nu iig een nieuwe regelaar en accu besteld en ik zal eens kijken of ik achter de weerstands waarden van de dynamo van een x4 kan komen.
 
Voor diegenen die er belangstelling voor hebben en geen 140 euro + een ritje duitsland voor een nieuwe spanningsregelaar over hebben de volgende tip;

De spanningsregelaar van de Honda NTV650 blijkt de zelfde te zijn. Enkel dien je de bedrding te verlengen want deze is aan de korte kant.

Het voordeel is dat deze regelaar wel vollop te verkrijgen is in de aftersales-
market (Orgineel, imitatie of gebruikt).
 
Voor diegenen die er belangstelling voor hebben en geen 140 euro + een ritje duitsland voor een nieuwe spanningsregelaar over hebben de volgende tip;

De spanningsregelaar van de Honda NTV650 blijkt de zelfde te zijn. Enkel dien je de bedrading te verlengen want deze is aan de korte kant.

Het voordeel is dat deze regelaar wel vol-op te verkrijgen is in de aftersales-
market (Orgineel, imitatie of gebruikt).
 
Terug
Bovenaan Onderaan