Afgelopen zondag stond tijdens een rit mijn accu te koken,hij had zoveel druk opgebouwd dat hij lekker aan het fluiten was(en nu dus overleden is
).
We dachten eigenlijk meteen dat de spanningsregelaar stuk was,ook omdat het dimlichtlampje geploft was.
Nu ben ik net even aan het meten geweest (met een lichte autoaccu eraan)en de laadstroom was stationair 12,8v en op toeren 13,9v,terwijl ik iets van 17/18volt of hoger had verwacht.
verder zoeken,nu blijkt dat 1 van de 2 draden(van mijn spanningsregelaar naar de accu onderbroken is(zie pijl in schema).
De spanningsregelaar is wel een gekoelde,dus niet meteen zeggen dat ik er een gekoelde op moet zetten.
Nu is mijn vraag kan daardoor mijn accu overladen raken?Het lijkt mij van niet.
En is er een mogelijkheid om eventueel de spanningsregelaar door te meten,zoja welke punten moet ik dan door gaan meten en wat moeten de weerstandswaardes zijn?
Schema is alleen in het japans en dat is niet mijn beste taal

We dachten eigenlijk meteen dat de spanningsregelaar stuk was,ook omdat het dimlichtlampje geploft was.
Nu ben ik net even aan het meten geweest (met een lichte autoaccu eraan)en de laadstroom was stationair 12,8v en op toeren 13,9v,terwijl ik iets van 17/18volt of hoger had verwacht.
verder zoeken,nu blijkt dat 1 van de 2 draden(van mijn spanningsregelaar naar de accu onderbroken is(zie pijl in schema).
De spanningsregelaar is wel een gekoelde,dus niet meteen zeggen dat ik er een gekoelde op moet zetten.

Nu is mijn vraag kan daardoor mijn accu overladen raken?Het lijkt mij van niet.
En is er een mogelijkheid om eventueel de spanningsregelaar door te meten,zoja welke punten moet ik dan door gaan meten en wat moeten de weerstandswaardes zijn?
Schema is alleen in het japans en dat is niet mijn beste taal
