Laadprobleem HTC op motor

Vuurmesje

2theexperience.nl
16 aug 2005
14.867
1.886
Dronten
Heb een vraag waar ik niet uitkom.

In mijn auto heb ik een usb aansluiting gebouwd. Een aparte sigarettenplug aangesloten op de bestaande sigarettenplug. Dit weggewerkt achter mijn unit in het dashboard. Hierop een usb kabel met sigarettenplug connector op aangesloten met aan de andere kant een mini usb plug. De mini usb komt door mijn unit naar buiten en hierop kan ik mijn HTC aansluiten. Mijn HTC is voorzien van TomTom en draait hier goed op, laadt zelfs de accu op van de HTC.

Dacht ook zoiets te kunnen bouwen op mijn CBR 954 RR.
Sigarettenplug rechtstreeks op de accu en onder mijn klokkenpaneel geplaatst. Hierop een mini usb met sigarettenplug op aangesloten en naar de HTC geloodst. Heb dus TomTom op de motor. Alleen krijg ik de melding dat er onvoldoende laadspanning is op de HTC.

Heb de zaak doorgemeten.
Auto: Spanning op de sigarettenplug bij draaiende motor 14,1 volt. 6,1 Ampère
Motor: Spanning op de sigarettenplug bij draaiende motor 14,6 volt. 5,5 Ampère.

De HTC vraagt een laadstroom van 1500 mA dus er is voldoende stroom.
Of is het juist dat de 5,5 A te laag is voor een werkende TT en die 6,1 A voldoende?

Heb de sigarettenplug vervangen van 1500 mA naar 2000 mA en heb de usb kabel ook vervangen voor eentje met een terminator. (Dat zwarte busje)
Melding blijft. Heb zelfs alles uitgeschakeld op de HTC en alleen TT draaien. Maar melding blijft.

Ga eind mei naar de Stevio-pas sturen en dacht de HTC te kunnen gebruiken om de verschillende hotelletjes te kunnen vinden. Loop dus vast en ben bang dat het toch het oude papierwerk wordt.

Ik weet het niet meer.
Wie kan mij verder helpen?

Alvast dank
 
Gebruik je dezelfde sigaretenplug naar usb converter als in de auto?
Spanningen en stromen lijken me geen probleem, USB is 5v en laadstroom ongeveer 1A
Welke HTC heb je?
Wel kan zijn dat je spanning op de motor wat harder fluctueert en dat de converter van sigarettenplug naar usb dat niet helemaal kan bijbenen.
 
Zelfde connector uit de auto eens testen? Vind het persoonlijk heel raar dat je HTC die melding geeft, aangezien je deze ook met de computer kan opladen en een computer MAXIMAAL 500mA kan leveren op een USB poort (als hij meer vraagt, geeft Windows ook een melding dat er teveel vermogen wordt gevraagd zelfs!). Ik denk zelf dat de spanning te laag is, en niet je amperage.
 
Zoals reeds gezegd, die amperages zijn niet relevant. De capaciteit van (de accu van) de HTC is 1500mAh (milliAmpere uur). De benodigde laadstroom is veel lager, niet meer dan 150mA.
Toch herken ik je probleem, ook mijn TomTom One wilde niet laden op een draaiende motor en ook ik had zo'n constructie met een aanstekerplug geknutseld.
Wat het probleem exact was ben ik nooit achter gekomen maar trillingen icm een gammel stekkertje is mogelijk een component. Toen ik hem er pas op had laadde de TT wel bij als de motor stil stond, na een tijdje deed ie dat ook niet meer en met wat prutsen aan het stekkertje was dat tijdelijk te verhelpen.
Verder denk ik aan een rimpel op de boordspanning die ongeschikt is voor de converter.
Dat is wat verder gezocht maar feit is dat het niet werkt, jij hebt dat nu ook ondervonden. Om de echte oorzaak vast te stellen zou ik met een oscilloscoop aan de slag moeten. Die heb ik wel en misschien doe ik dat nog wel eens. Voorlopig heb ik echter de conclusie getrokken dat het spul er niet voor gemaakt is en ben van plan om een Garmin aan te schaffen. Die laden namelijk wel goed bij.

Ik heb ook nooit de moeite genomen om zo'n aansteker-converter open te maken en te kijken wat er nou echt in zit. Meestal is dat om te huilen zo simpel. De boordspanning is meer dan hoog genoeg want een TT of mobiel werkt op 5 of 3,3V. Daar zit het dus zeker niet in.
Vandaar dat ik denk aan een rimpel op de boordspanning of zoiets. Het probleem zit hem iig in de omvormer. Zo'n ding zou ook moeten beveiligen tegen overspanning en mogelijk vindt ie de boordspanning van een motor ongeschikt?
Als er een goede lader bestaat, bijv als bouwpakket, is de kans groot dat het probleem ook opgelost is. Zoiets is er vast wel, even googelen maar.
Wat ook nog te proberen valt is een RC-schakeling voor je aanstekerplug zetten. R=1ohm, C =>1000uF.
Succes!
 
Laatst bewerkt:
Bij mij werkt dezelfde configuratie gewoon.. moet in die 'convertor' zitten.
Bij de Action haal je anders voor nog geen drie uur een Bosch stekker x mini USB. :)
 
Laatst bewerkt:
Voor als je het 'laadspanningprobleem' hebt opgelost hou dan ook even rekening met het volgende:
Als je je HTC als betrouwbaar navigatiesysteem wilt gebruiken, stop hem dan niet in het in het bovenvak van je tanktas of van die stuurtasjes die tegenwoordig te koop staan.
Zodra de zon daar op staat wordt het geheel erg warm. Er zit in de meeste, zo niet alle HTC's een oververhitting beveiliging die voorkomt dat je telefoon wordt bijgeladen bij hoge temperaturen.
 
Allen dank voor de input. Was even weg vanwege familieomstandigheden.

Ben een werktuigbouwer en geen electroman. Bij mij moet het dus eenvoudig want ik moet het eigenlijk zien bewegen.

Spanning en stroom gemeten met een multimeter IN de aanstekerplug. Koper punt in het midden is de plus en de wand is de min. Heb dus rode pen van multimeter op koper gezet en de zwarte op de wand. Dan meter op V= gezet. Pennen van multimeter zo laten staan en de multimeter op A= gezet. Doe ik hier wat fout dan?
Maar heb dit ook bij auto zo gedaan en gezien dat alleen A bij Auto hoger is. Zou dus moeten werken denk ik dan. Maar zoals gezegd, ik denk erg simpel.

Zoals gezegd werkt het wel zonder draaiende TT. Bedoel, HTC wordt wel opgeladen. Denk dan weer dat combinatie laden en draaiende applicatie teveel trekt. Ofwel, de laadstroom is dan te laag voor zowel laden als TT. En daarmee trekt TT de zaak leeg.
Heb inmiddels een ander usb kabeltje erop gezet. Maar probleem blijft.
Zelfs bij stilstaande motor dus zonder trillingen krijg ik na verloop van tijd de melding. Kan dan niet aan trillingen liggen. En voor de volledigheid; met en zonder een acculader aangesloten, en bij stilstaande en draaiende motor.

@Emgi: RC? Weet wel iets uit het verleden en denk dan dat R een weerstand is gezien de Ohm. Maar C? Is dat een condensator denken aan F? Kom ik op de vragen;
- Hoe heten de componten werkelijk?
- Waar haal ik die componenten?
- Hoe zet ik die als schakeling in elkaar?
- en waar zet ik ze dan voor de plug? (Kabeltje stukknippen en solderen maar?)

@ Worldbeater: Zal eens zoeken daar. Zijn de kosten ook niet, weet ik.
(doet je brommert het al? Kreeg hartkloppingen alleen al van het kijken. Wedertip; dodemansknop goede stand? ;-0)

@ Blade4fun: Elco? Geen idee wat dat is. Waar te halen en eenvoudig te monteren? Of is dit dezelfde vraag als die aan Emgi?

@ Joost-b: Zelfde vraag als hierboven.

@ LoSBol: Heb een plastic bakje met waterdicht dekseltje erop gekocht bij de Blokker. Alles passend gemaakt voor de HTC en op een eigenbouw steuntje aan mijn camerasteun bevestigd. Is beetje trillingsvrij door trillingsdempermatje in het bakje. Hoe het werkt onder de hete Italiaanse zon is nog onbekend. Hoop dat rijwind voor enige verkoeling zorgt.

Mijn acties:
1. Eenvoudigst is nieuwe plug met usb bij Action. Aansluiten en testen.
2. Wachten op antwoord over RC, Elco, Diode en knutselen maar.
3. hierbij nogmaals mijn dank uitspreken.

Goed paasweekend en vooral veel veilige kilometers allen.
 
Het kan niet zo zijn dat je bij het meten van de stroom (multimeter in de stekker??) domweg de zekering er uit hebt geblazen (er zit toch wel een zekering in de bedrading)? Het is me een volstrekt raadsel hoe die maximale stromen zijn vastgesteld. Als je text lees heb je er een volle kortsluiting op afgeleverd.
In die stekker omvormers zit vrijwel zeker een 34063 schakelende omvormer, is idd simpel, maar zeer robuust tegen rimpelspanning.
Niet tegen slecht contact natuurlijk..
Overtemperatuur van de htc is ook een goed issue om op te letten idd..
 
Laatst bewerkt:
@ Worldbeater: Zal eens zoeken daar. Zijn de kosten ook niet, weet ik.
(doet je brommert het al? Kreeg hartkloppingen alleen al van het kijken. Wedertip; dodemansknop goede stand? ;-0)
_O-

Tnx, hij doet'et!

Mooi trouwens hoe je iedereen bedankt, dat van die elco vind ik ook wel een goede.
Maar ik heb al twee keer zo'n ding aangesloten en werkte gelijk. :?
 
Laatst bewerkt:
Bij het overgaan van een spanningsmeting naar een stroommeting kan je niet zomaar de pennen laten staan.

Spanning meet je met de multimeter parallel. Stroom meet je met de multimter in serie.

Daarbij moet je vaak de rode meetpen van de mulitmeter in een ander busje steken voor een stroommeting dan dat je gebruikt voor een spanningsmeting.
 
:^

stroommeting rechtstreeks op 2 polen zonder last is vaak ik einde verhaal voor je multimeter...
dan heb je ergens nog mazzel dat je de verkeerde meetaansluiting genomen hebt en je meter er in dit geval tegen kon...

ikzelf heb hetzelfde gehad ooit, wat zijn de specificaties van de sigertten aansluitplug die je gebruikt???
om EN GPS EN een flinke applicatie zoals tomtom te draaien vraagit de htc toch behoorlijk wat stroom, zeker de oudere modelletjes...

je hebt toch minimaal een ladertje nodig die 1000mAh levert
 
Laatst bewerkt:
Voor als je het 'laadspanningprobleem' hebt opgelost hou dan ook even rekening met het volgende:
Als je je HTC als betrouwbaar navigatiesysteem wilt gebruiken, stop hem dan niet in het in het bovenvak van je tanktas of van die stuurtasjes die tegenwoordig te koop staan.
Zodra de zon daar op staat wordt het geheel erg warm. Er zit in de meeste, zo niet alle HTC's een oververhitting beveiliging die voorkomt dat je telefoon wordt bijgeladen bij hoge temperaturen.

ook een heel goede tip, zelf in de auto is me dit met een HTC diamond overkomen...
zwart toestel vol in de zon, laden ho maar....
 
@ blarp en disco-stu: Dank. Maar geluk was met de domme (ik dus) Heb niet de pennen laten staan bij het switchen want dat lukte niet. Heb rode pen van de multimeter op koperen plaatje in de plug gedrukt en de zwarte aan de zijkant in de plug. Had toen de multimeter op V= staan en kon de spanning aflezen. Maar om de multimeter te veranderen van spanning naar stroom moest ik wel de pennen loslaten. Dus multimeter op stroom gezet en toen weer de pennen in de plug gestoken. Geen kortsluiting gehad dus. En nee, ik heb geen zekering in de bekabeling zitten. Nooit aan gedacht ook. Als het werkt maar inbouwen denk ik zo.

@ Worldbeater: Filmpje geeft mij een boel rust. Tjonge zeg, je zult nu wel een bere-conditie hebben. _O-
Heb jij hetzelfde gedaan als ik? Sigarettenaanstekerplug op accu, hierin een plug met usb aansluiting en daarop de usb kabel naar het mobieltje?
Heb jij een zekering er tussen gezet?

Heb net nog even op ebay gekeken. Ook zo'n goede tip.
Actie kan nu twee kanten op. De goede en de slechte _O-

Serieus:
1. Plug met usb kabel eraan kopen. Deze in de reeds aangesloten aanstekerhouder steken en kijken of het werkt.
2. Plug met usb kabel eraan kopen. Deze losmaken en de bedrading van de plug direct op de accu aansluiten. Heb ik geen overgangen meer maar komt het gelijk van de accu op de plug (met zijn eigen schakeling erop) en naar de mini-usb.
3. Aanstekerplug met geïntegreerde usb kopen. Deze openmaken en aansluiten op de accu. Hierop usb kabeltje aansluiten en verbinden met de HTC.

Heb wel zin om te prutsen maar de tijd gaat dringen. Met een maandje heb ik het spul werkend nodig.
 
Zoals reeds gezegd, die amperages zijn niet relevant. De capaciteit van (de accu van) de HTC is 1500mAh (milliAmpere uur). De benodigde laadstroom is veel lager, niet meer dan 150mA.
om EN GPS EN een flinke applicatie zoals tomtom te draaien vraagit de htc toch behoorlijk wat stroom, zeker de oudere modelletjes...

je hebt toch minimaal een ladertje nodig die 1000mAh levert

1000 mA (1000 mAh) bedoel je, vermoed ik ;)

Hoe dan ook: het verschil tussen 150mA en 1000mA is significant. Gezien de HTC wel degelijk laadt, behalve wanneer tomtom draait, zou het probleem wel degelijk kunnen liggen bij een te zwaar belaste 12V->5V convertor.
 
Laatst bewerkt:
precies... en inderdaad... 1000mA had dat moeten zijn, mAh is capaciteit van de accu en die is NIET relevant in deze kwestie..

ik vraag me ook af waar die 150mA vandaan komt, want ik kan uit ervaring melden dat dat nooit genoeg gaat zijn om die htc te laden.
tenzij je de accu los laadt in een cradle gaat een dergelijke lage stroom nooit genoeg zijn inc verbruik van de hardware
 
Laatst bewerkt:
:^

stroommeting rechtstreeks op 2 polen zonder last is vaak ik einde verhaal voor je multimeter...
dan heb je ergens nog mazzel dat je de verkeerde meetaansluiting genomen hebt en je meter er in dit geval tegen kon...

ikzelf heb hetzelfde gehad ooit, wat zijn de specificaties van de sigertten aansluitplug die je gebruikt???
om EN GPS EN een flinke applicatie zoals tomtom te draaien vraagit de htc toch behoorlijk wat stroom, zeker de oudere modelletjes...

je hebt toch minimaal een ladertje nodig die 1000mAh levert

Was jaren terug benieuwd wat de stroom zou zijn op mijn huisaansluiting. Drukte de Fluke zo in de stopcontacten. Gaf een klap ja. Maar Fluke heeft een ingebouwde zekering die het begaf. Weet nu dus dat je dat niet moet doen. Maar doe het wel bij die kleine stroompjes op een 12 volts accu. Gaat tot nog toe goed. Alhoewel... blijf een dombo op gebied van electriciteit.

Geen idee wat de sigarettenplug voor spec's heeft. Kan dat ook niet meer nagaan denk ik zo. Geloof dat het alleen een hulsje is met op de koperen de plus en op de wand de min. De draadjes hiervan rechtstreeks aangesloten op de accu. Dus spanning accu is spanning plug. Op deze plug heb ik een adapter van sigarettenplug naar usb. Deze levert 2A ofwel 2000mA. Deze heb ik aangeschaft om er zeker van te zijn dat er meer dan 1500 mA (wat de laadstroom is voor de HTC) geleverd wordt. Verder dacht ik dat het zwarte tonnetje (ooit gehoord dat dit een Terminator is) in het usb-usb kabeltje de spanning of de stroom reguleert. Maar nu geen vragen stellen hierover want zoals je inmiddels weet heb ik er geen verstand van. Doe ook maar iets.

Had een HP met TT erop maar deze had geen GPS ontvanger. Moest dus een aparte bij. In de HTC zit een GPS ontvanger vandaar de keuze deze op de motor te installeren.
Maar ja, denk dat als het in de auto werkt het op de motor ook zou moeten werken toch?
 
precies... en inderdaad... 1000mA had dat moeten zijn, mAh is capaciteit van de accu en die is NIET relevant in deze kwestie..

ik vraag me ook af waar die 150mA vandaan komt, want ik kan uit ervaring melden dat dat nooit genoeg gaat zijn om die htc te laden.
tenzij je de accu los laadt in een cradle gaat een dergelijke lage stroom nooit genoeg zijn inc verbruik van de hardware

Heb op internet teruggevonden dat de HTC 1500 mA aan laadstroom nodig heeft.
Denk dat 150mA een tikfoutje is.

Mijn mening is ook dat een combinatie van TT draaien en laden van de HTC-accu te zwaar is voor het geheel. Er is te weinig capaciteit op beiden te bedienen. Wel om de HTC alleen te laden (ervaring dat dit werkt) maar niet in combi met de applicatie.

Snap alleen niet waarom het in de auto wel werkt. Zit bijna 1 A verschil tussen. Maar zou net genoeg kunnen zijn dus.

Bij anderen werkt het wel, vraag mij dus af wat ik verkeerd doe. Of zit het soms in mijn dynamo die te weinig levert? Deze moet namelijk mijn accu, de verlichting, de Powercommander en de HTC van stroom voorzien, ofwel de accu voldoende bijladen.
 
Dus als ik het goed begrijp heb je in volgorde:

1) accu
2) draadjes op accupolen ---------------- sigarettenplug
3) sigarettenplug met 12V-5V 2A adapter ---------------------------- mini-usb
4) HTC

Zijn dat lange kabels? Als daar grootteorde van 1 tot 2A doorgaat, heb je waarschijnlijk ook al redelijke spanningsvallen.

Gebruik je diezelfde kabel met ingebouwde adapter 3) ook bij de auto (waar het probleem zich niet voordoet) of heeft de auto een eigen adapter?

Indien de auto en motor 2 verschillende adapters hebben: heb je de mogelijkheid om ze eens om te wisselen en dan te testen?
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed begrijp heb je in volgorde:

1) accu
2) draadjes op accupolen ---------------- sigarettenplug
3) sigarettenplug met 12V-5V 2A adapter ---------------------------- mini-usb
4) HTC

Zijn dat lange kabels? Als daar grootteorde van 1 tot 2A doorgaat, heb je waarschijnlijk ook al redelijke spanningsvallen.

Gebruik je diezelfde kabel met ingebouwde adapter 3) ook bij de auto (waar het probleem zich niet voordoet) of heeft de auto een eigen adapter?

Indien de auto en motor 2 verschillende adapters hebben: heb je de mogelijkheid om ze eens om te wisselen en dan te testen?

Bijna goed.
1. Accu----- dikke geluidskabel van accu naar sigarettenplug onder instrumentenpaneel
2. Sigarettenplug ----- adapter 12V-5V 2A USB plug
3. USB kabeltje naar mini usb stekker waar HTC op zit.

Geluidskabel van accu naar plug ca. 1 meter. Maar is echt een dikke om spanninsverlies te voorkomen.
USB naar mini usb is ca 0,5 meter.

Aansluiting in de auto zit achter verwarmingsunit ingebouwd. Heb de zaak intern de unit gesoldeerd en kan niet meer los. Moet dan ook de hele unit weer uitbouwen. Is dus geen optie.

In de auto: Achterop de sigarettenaansteker een aanstekerplug gesoldeert. Is normaal plug die in sigarettenaansteker komt. Deze plug is aan de andere kant voorzien van een kabeltje met een USB aansluiting. De plug losgehaald, de schakeling laten zitten en de aansluitplaatjes doorgelust en gesoldeert op de + en de - van aansteker van de auto.
De usb aansluiting in een losse accesoirehouder op de unit gelijmd. Lengte totaal ca 20 cm. Op deze usb aansluiting een usb kabel naar mini-usb geprikt die naar een switch gaat. Lengte 1,5 meter. Op de switch een kabeltje naar de HTC en naar een casetteadapter. De casetteadapter kan in de radio en zo heb ik dan muziek over de speakers vanaf de HTC terwijl Bram van TT ook nog zijn aanwijzingen over de speakers geeft. Dus op de HTC draait TT en muziek in de auto. En toch wordt de accu van de HTC opgeladen. Op de motor heb ik alleen TT draaien en dat geeft een laadprobleem.

Snap je het noch?
 
Laatst bewerkt:
zo te zien zit er ergens een hele stevige overgangsweerstand...

als je met een multimeter op de A= stand meet, met de meetpennen direct op de polen van de sigaretten aansteker, creëer je een stroomkring zonder verbruikers (dat heet ook wel een kortsluiting)

de weerstand van de multimeter zelf in de A= stand is zeer laag. zet je hier 12V overheen, gaat er volgens de wet van Ohm een zeer hoge stroom lopen. Meestal is deze stroom hoog genoeg om de zekering van het gemeten circuit, of de zekering in de multimeter zelf door te laten slaan.

Het feit dat je een bepaalde waarde in Ampères meet zonder dat er rook ontstaat of er zekeringen door gaan, wil zeggen dat de "interne weerstand" van je gemeten bron hoog is.

Waarschijnlijk valt de spanning over de meetpennen tijdens het meten in de A= stand terug tot enkele tienden Volt. (interne weerstand vd meter x 5A)


1 Tip voor de oplossing: laat verder de A= stand met rust en gebruik ALLEEN nog maar de V= meetpositie. Daarmee is het te doen om de oorzaak te vinden.

Meet de spanning tussen de draden van de sigaretten aanstekerplug op moment dat je de 12V->USB converter erin hebt zitten, en de telefoon aangesloten is en aan het laden.

Als alle aansluitingen goed zijn, blijft er in de aanstekerplug gewoon een redelijk dikke 12V aanwezig. (een paar tiende spanningsval t.o.v. accuspanning is toegestaan)

Ik vermoed dat je hier slechts 6 tot 7 Volt zult zien!
Als dat klopt, de bedrading goed controleren op slechte contacten. aangeknepen stekkertje op een niet ver genoeg gestripte draad? niet goed aangeknepen? veel te dunne draadjes?
 
Budget_Waterdich_4b84eed1b8227.jpg


Met deze werkt het prima. Deze heb ik er zelf ook op zitten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan