Laadprobleem Suzuki GS500...

johancb550

MF'er
2 feb 2006
72
0
Wie zou mij wat kunnen vertellen over ster-dynamo's ?

Ik heb een Suzuki GS 500 die als hij stationair draaid goed oplaad ( 13,5 volt ).
Echter zodra ik gas geef zie ik de spanning zakken tot de klemspanning van de
accu( 12,3 volt ).
Het probleem is daardoor dat de accu niet voldoende word opgeladen en na zo'n 4
dagen rijden te leeg is om te starten.
Nu weet ik dat een ster-dynamo nooit echt veel oplaad en slechts zorgt dat de
accu niet leeg raakt maar hij laad slechts een beetje op wanneer de motor
statiionair draaid.
Wat ik ook vreemd vind is dat mijn verlichting steeds feller en minder fel brand
en daardoor een soort van knipperd wanneer ik op de snelweg rijd.
Dus dan zou de motor steeds wel en dan weer niet laden.
Ik heb alles al doorgemeten, dynamo is goed, spanningsregelaar meet ook goed
door, massapunten, bedrading en stekkerverbindingen zijn ook allemaal goed.

Ik hoor het graag want ik ben ten einde raad.
 
Wie zou mij wat kunnen vertellen over ster-dynamo's ?

Ik heb een Suzuki GS 500 die als hij stationair draaid goed oplaad ( 13,5 volt ).
Echter zodra ik gas geef zie ik de spanning zakken tot de klemspanning van de
accu( 12,3 volt ).
Het probleem is daardoor dat de accu niet voldoende word opgeladen en na zo'n 4
dagen rijden te leeg is om te starten.
Nu weet ik dat een ster-dynamo nooit echt veel oplaad en slechts zorgt dat de
accu niet leeg raakt maar hij laad slechts een beetje op wanneer de motor
statiionair draaid.
Wat ik ook vreemd vind is dat mijn verlichting steeds feller en minder fel brand
en daardoor een soort van knipperd wanneer ik op de snelweg rijd.
Dus dan zou de motor steeds wel en dan weer niet laden.
Ik heb alles al doorgemeten, dynamo is goed, spanningsregelaar meet ook goed
door, massapunten, bedrading en stekkerverbindingen zijn ook allemaal goed.

Ik hoor het graag want ik ben ten einde raad.

Lijkt toch echt op een laadprobleem (dynamo, spanningsregelaar). Hoe sneller de motor loopt hoe meer stroom nodig en dat wordt kennelijk niet geleverd.

Hoe en wat heb je gemeten?
 
Heel simpel, de spanningsregelaar stopt met stroom doorlaten bij 13,4 volt naar D+, de diodes in de spanningsregelaar laten maar naar 1 kant stroom door en zijn dus ook nog goed.
De dynamo levert ruim voldoende wisselspanning om de spanningsregelaar aan te sturen 15V~ bij 10 Amp.
Dit zou dus allemaal in orde moeten zijn.
 
Heel simpel, de spanningsregelaar stopt met stroom doorlaten bij 13,4 volt naar D+, de diodes in de spanningsregelaar laten maar naar 1 kant stroom door en zijn dus ook nog goed.
De dynamo levert ruim voldoende wisselspanning om de spanningsregelaar aan te sturen 15V~ bij 10 Amp.
Dit zou dus allemaal in orde moeten zijn.

Hm 13,4V is te weinig. Gezien het feit dat je dynamo nog wel vermogen levert, zou ik de spanningsregelaar verdacht vinden. De diodes zullen wel goed zijn, maar er moet meer laadspanning uit komen. Waar blijft trouwens die 10A, denk je? Wordt de spanningsregelaar niet erg warm? Kijk ook hier maar eens:

how to - accu en laadsysteem controleren.
 
die 10A is het gemeten uiterste wat de dynamo leverd wanneer ik er een zware weerstand overheen zet.
Dit doet hij natuurlijk niet waneer de normale belasting er is.
Volgens mijn werkplaatshandboek is 13,4 volt niet abnormaal, zou het meer zijn
dan zou de spanningsregelaar stuk zijn ende accu overladen.
Wat ik ook vreemd vind is dat wanneer ik mijn grote licht aan zet of mijn remlicht laat branden, de laadspanning beter word.
wat er dus ook op zou duiden dat de spanningsregelaar goed moet zijn.
 
Het is ca. 1,2V per cel, dus zo'n 14,4V heb je nodig. Met 13,4V kom je echt te kort.

Meet anders de laadstroom (meter tussen accuklem en pool) even dan weet je het zo. Loopt er stroom uit je dynamo of accu en doe dit even bij stationair en 3000 a 4000 toeren. Enhe niet starten met je multimeter tussen de pool en de accuklem!
 
ok, thnks.
ga ik zo even doen.
als het idd 14,4V moet zijn zal ik toch tot de conclusie moetne komen
dat mijn spanningsregelaar suk moet zijn.
Ik zal het voor de zekerhijd nog een keer gaan meten.
 
Nou, net gemeten maar ik komm idd niet boven de 13,4V.
dus dan neem ik aan dat de spanningsregelaar stuk is.
iig bedankt voor de reacties.
Ik hoop dat zo'n ding niet te duur is :)
volgens mij iets van rond de 80 eurie ofzo :(
 
wel heel erg raar, ik heb er maar een analoge universeelmeter bij gehaald
want op de digitale is het niet te zien.
hij doet pulserend wel en niet laden met tussenpozes van ongeveer een halve seconde.
daardoor gaat dus ook mijn licht harder en zachter branden.
de hoge pieken zijn 13,4 volt en de lage pieken 12,3.
Ik denk dat dit toch echt in de spaningsregelaar zou moeten zitten.
 
Als je nog een ouderwetse regelaar hebt met 3 fasedraden, een plus en een massa-aansluiting, kun je deze stekker(s) eens afkoppelen. Dan kun je eerst de stator zelf ohm's doormeten, tussen de 3 fasedraden onderling. Deze waarden mogen niet teveel van elkaar afwijken. Je meet overigens dan steeds twee spoelen in serie, dus je moet wel alle drie de draden een keer gehad hebben met ieder pen van de multimeter. Als deze waarden ongeveer gelijk zijn kun je de motor eens starten en dan op de wisselspanningstand de lijnspanning. Dit doe je op dezelfde manier als de weerstand van de stator, alleen staat de meter nu op AC V. (niet vergeten!)
Dan meet je de spanning tussen de draden onderling, en zou bij stationair ongeveer 15V wissel moeten zijn, en moet op toeren oplopen tot 100V/150V. Als dat ongeveer zo is, is het 99% je spanningsregelaar. Kan het weten, heb er laatst mee stilgestaan :P .

grz Thijs
 
thnks Thijs !
Hier ga ik morgen eens mee aan de slag.
Ik heb wel enigzins verstand van elektronica omdat ik automonteur ben
maar sterdynamo's komen in de huidige auto's niet meer voor.
Ook mijn colega's kunnen mij er niet mee helpen :(
Het is in de autowereld een beetje vergeten techniek :)
Het enige wat ik weet is dat een sterdynamo nooit een accu helemaal
vol zou laden.
Wat ik vooral vreemd vind is het enorme pulseren van de spanning bij hoge toeren.
 
Was ik nog vergeten erbij te zetten: het kan zijn dat het sterpunt aan massa ligt, of "zwevend" is, dwz dat ie niet aan massa hangt. Je kan/moet (moet niks, weet het ;) ) dan even tussen 1 fasedraad en een goede massa (massaklem/schakelpook oid) even meten. Natuurlijk alle drie de draden even proberen, mocht je dan allemaal oneindig meten, dan weet je iig dat het sterpunt zweeft, en dat je de spoelen in serie moet meten. (zoals in mijn vorige post staat aangegeven) Meet dit wel met de regelaar afgekoppeld, anders weet je nog niks :P . Het is handig om alles eerst even ohm's door te meten, en daarna pas de onbelaste spanningstest. Suc6

grz Thijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan