Laadprobleem

Snorkabouter

Rookie
12 feb 2012
5
0
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en eigenlijk rijd ik nog geen motor, maar ik dacht ik stel hier even een vraag. Ik heb n honda SS50(brommertje) en mijn accu laad slecht. En de meeste richtlijnen om fouten op te sporen gaat alles over 12v en mijn systeem draait op 6. Als ik mijn verlichting aanzet en ik geef vrij veel gas in een keer begint i dan te stotteren of hij valt zelfs uit. Heeft iemand een idee op een goede diagnose te stellen? Bij voorbaad dank! :)
 
Je spanningsregalaar is waarschijnlijk stuk.
full
 
Ik heb eens in mijn instuctieboekje van mijn jammer genoeg gestolen SS50 gekeken en mijn brommer had helemaal geen spanningsregelaar.

Achter het vliegwiel met de magneten zitten twee spoelen, één onstekingsspoel en een lichtspoel. De lichtspoel heeft een paar aftakkingen waarvan er een via de lichtschakelaar en een gelijkrichter gaat om de accu te laten.

De bovenste aftakking van de lichtspoel wordt via de schakelaar met de verlichting doorverbonden in de standen dim/groot licht.

De accu dient alleen voor het vrijlooplampje, het remlicht, de knipperlichten en de claxon.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens in mijn instuctieboekje van mijn jammer genoeg gestolen SS50 gekeken en mijn brommer had helemaal geen spanningsregelaar.

Achter het vliegwiel met de magneten zitten twee spoelen, één onstekingsspoel en een lichtspoel. De lichtspoel heeft een paar aftakkingen waarvan er een via de lichtschakelaar en een gelijkrichter gaat om de accu te laten.

De bovenste aftakking van de lichtspoel wordt via de schakelaar met de verlichting doorverbonden in de standen dim/groot licht.

De accu dient alleen voor het vrijlooplampje, het remlicht, de knipperlichten en de claxon.
Hoe weet je dat er in die gelijkrichter niet ook een spanningsregelaar zit ?
Zonder spanningsregelaar krijgt de accu veels teveel spanning.
 
Hoe weet je dat er in die gelijkrichter niet ook een spanningsregelaar zit ?
Zonder spanningsregelaar krijgt de accu veels teveel spanning.
Het is enkelfasige gelijkrichting. Alleen de positieve helft wordt doorgelaten. Verder zal de spoel zo uitgerekend zijn voor wat betreft het aantal windingen dat de wisselspanning niet ver boven de 6,7 V uitkomt.
 
ss50elek2.jpg


Slecht lopen heeft niets met de accu te maken. Enige "schoega" van de techniek? Zou het in de brandstoftoevoer , contactpunter of bougie/dop zoeken.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Slecht lopen heeft niets met de accu te maken. Enige "schoega" van de techniek? Zou het in de brandstoftoevoer , contactpunter of bougie/dop zoeken.
Dat schema is van het UK-model maar wijkt niet veel af van de Hollandse uitvoering even verderop in het boekje.

aanvulling: Redelijk grote kans dat het probleem in het kontaktslot zit. In de UIT-stand wordt de ontsteekspoel naar massa kortgesloten. Als daar door vervuiling een lagere weerstand als oneindig gevonden wordt kan je daar in de AAN-stand overslag krijgen met als resultaat het gegeven euvel.
 
Laatst bewerkt:
Maar met een volgeladen accu doet het probleem zich niet voor. Het lijkt alsof de rest van de verlichting teveel spanning afsnoept van de ontsteking waardoor de gaat haperen. Ik heb er al genoeg nieuwe bougies ingedraaid om dat door te strepen. carb ook al schoongemaakt(niet ultrasoon) en nieuwe sproeiertjes ingedraaid. Nog ideeën? Iig al bedankt voor de suggesties
 
Als ik het schema goedlees dan moet je prima kunnen starten en rijden zonder dat de accu en verlichtingspoel is aangesloten.

Probeer dat eerst eens en kijk of het probleem zich nog voor doet.
 
probeer het eens zonder accu,
mischien lijkt het met een volle accu wel goed te zijn maar is dan je motorblok[je] ook nog koud ?
ik bedoel het zou zo maar eens kunnen dat als de boel op temparatuur komt de weerstanden [ in de ontstekingsspoel/bougiekabelskabels of zoals jaap43 zegt contactslot] wat toenemen en dat de ellende dan pas begint.
 
Lichtspoel levert vanaf blok ongeveer 6 V stationair. Ontstekingsspoel zo'n 3 volt stationair. Nu wil de brommert wel starten, maar verzuipt half als het gas opengaat, ook met licht uit. Heb de brommer laten lopen met licht/accusysteem afgekoppeld en het probleem deed zich nog steeds voor. Condesator leek me ok(gaf oneindig veel weerstand op multimeter) en punten niet ingebrand.
Iemand suggesties?:(
 
Terug
Bovenaan Onderaan