laadprobleem?

janspeed

Die hard MF'er
11 mei 2013
414
2
Ik rij een Kawa Zephyr 1100 uit '91.
Het blok heeft voldoende trekkracht bij lage toeren dus ik kom zelden boven de 3500-4000rpm als ik aan het toeren ben.

Nu heb ik de laatste tijd last van een accu die snel leeg is. Als ik 'm langer dan 1 week ongebruikt laat staan kan ik het blok niet starten. Je hoort dan alleen het start relais ratelen. Ik hang dan de accu even met startkabels aan een andere (auto) accu waarna ik vervolgens wel kan starten.

Gisteren reed ik mee in een toertocht (240km lang). Vooraf had ik de accu met een druppel lader gedurende 24 uur ramvol geladen. Ik kon heel de dag normaal rijden en starten. Totdat ik thuis was.
Daar zette ik even het blok uit om de garage deur te openen. Toen wilde ik weer starten om de motor naar binnen te rijden maar niet willen starten... alleen een geratel van het startrelais.

NB: ik heb geen enkele extra accessoire aan de accu hangen maar ik rij wel altijd met dimlicht aan.

Wat kan hier aan de hand zijn? Rij ik te laagtoerig? Of is de accu aan z'n einde? Of de dynamo overleden?
 
Laatst bewerkt:
daar staat veel bruikbare info in. Ga ik mee aan de slag.

Maar nog even over mijn laagtoerig rijden? Is dat theoretisch voldoende om een accu vol te houden?
Of moet ik hoger in toeren gaan rijden?
 
Zoals je imnmiddels misschien weet kun je de laadspanning eenvoudig controleren, bij stat.rpm hoort dat genoeg te zijn. Heeft jouw motor geen laad-controle lampje?
Bouw de accu anders uit en zet 'm aan de lader voor een nacht, koppel 'm in de ochtend af.
Als hij een dag later- of eerder- een spanning heeft onder de 12.8V heeft (13.4 is normaal) dan is je accu gaar.,.
 
daar staat veel bruikbare info in. Ga ik mee aan de slag.

Maar nog even over mijn laagtoerig rijden? Is dat theoretisch voldoende om een accu vol te houden?
Of moet ik hoger in toeren gaan rijden?
Voor je accu is het te doen.
Voor de rest van je motor zou ik eens wat van die andere toeren proberen :)
 
Zoals je imnmiddels misschien weet kun je de laadspanning eenvoudig controleren, bij stat.rpm hoort dat genoeg te zijn. Heeft jouw motor geen laad-controle lampje?
Bouw de accu anders uit en zet 'm aan de lader voor een nacht, koppel 'm in de ochtend af.
Als hij een dag later- of eerder- een spanning heeft onder de 12.8V heeft (13.4 is normaal) dan is je accu gaar.,.
Een ruststand van een lood-zuur accu is ~12,6 volt.

Niet 13,4 of 12,8. Dat hebben ze enkel direct na het afkoppelen van een lader, en dan zakt het voltage weer naar ruststand.

12,3 of 12, 4 is dan weer te weinig.

En let op: niet elke meter is even betrouwbaar.


@TS : zie de link die je vrij snel kreeg. Meten is weten :)
 
Zoals je imnmiddels misschien weet kun je de laadspanning eenvoudig controleren, bij stat.rpm hoort dat genoeg te zijn. Heeft jouw motor geen laad-controle lampje?
Bouw de accu anders uit en zet 'm aan de lader voor een nacht, koppel 'm in de ochtend af.
Als hij een dag later- of eerder- een spanning heeft onder de 12.8V heeft (13.4 is normaal) dan is je accu gaar.,.

13,4V voor een volle accu na een dag stilstaan? Lijkt mij veel.
Klemspanning bij een volle accu is normaal gesproken 12,8V na het ontkoppelen en zakt vaak nog ietsje.
 
Laatst bewerkt:
ik heb net een nieuwe yuasa accu laten monteren in Duitsland,
die staat na een paar dagen niet gebruikt te hebben bijna op 12,9 volt.

als een accu na het laden vrij snel[een paar dagen] terug zakt in voltage is ie wel aan het eind van zijn levensduur.
een goede accu mag ongeveer 0,1 volt per maand verliezen.
 
ik heb begin van de avond even wat testjes gedaan op de accu en de motor
- de accu had meer dan 24 uur aan de lader gehangen en zat dus ramvol, toen ik deze eraf haalde gaf de meter 13,6V aan.
een kwartier later was het al 12,9V. Ik heb geen idee hou oud die (Yuasa) accu eigenlijk is.
- toen heb ik de accu +pool aangesloten en tussen massakabel en massa pool gemeten of er met contact UIT nog amperes worden getrokken. Ik kon helemaal niks meten. m.a.w. geen lekstromen.
- toen heb ik de accu polen extra schoon gemaakt met zo'n koper borsteltje en toen weer aangesloten. Boutjes goed strak aangedraaid voor optimaal contact tussen kabels en accupolen.
- ik heb de massa kabel gevolgd tot aan het blok. Die aansluiting heb ik losgehaald en daar zat toch wel de nodige corrosie aan.
Ook dat schoon geborsteld. Ik heb de kabel weer gemonteerd maar nu met een kartelring eronder. Ook dat boutje lekker strak vastgedraaid. Van blok naar accu massapool meet ik nu echt 0 Ohm. Dus nergens een overgangs weerstand

De motor start nu goed, maar dat is met een net vol geladen accu niet meer dan logisch.
Bij 1000tpm met lampen aan meet ik al 13,20V, bij 2500tpm meet ik 14,3V. ook lampen aan.
Lijkt mij toch niet verkeerd. Het lijkt erop dat de dynamo laadt.

Nu eerst maar eens afwachten wat de accuspanning gaat doen de komende dagen. Dat zal ik enkele dagen achter elkaar meten (zonder te starten of te rijden). Als de spanning dan vrij snel inkakt tot onder 12,4V dan ga ik toch de accu vervangen.
Als de accu goed blijft ga ik het laadsysteem doormeten. En de kabel aansluitingen tussen +pool en startmoter checken op corrosie en overgangs weerstand meten over de +kabel tussen accu en startmoter.
 
Laatst bewerkt:
ik denk, ik ga dat vanavond even checken.
Eerst voor het starten even de spanning van de accu meten (na 24h ongebruikt en onbelast stil staan.): 12,8V
starten... en draaien en... afslaan
nog een keer starten? forget it! weer alleen het ratelen van het start relais...
M.a.w. ik ben er niet meer aan toe gekomen om de dynamo met warme moter te testen.

Aangezien ik gisteren:
- de accu los met een acculader vol heb geladen
- geen enkele lekstroom heb kunnen meten
- de accu nu 24h later niet eens 2x achter elkaar het blok kan starten
Conclusie?? de accu is gaar? Ik kan 'm blijkbaar wel 'vol' laden en vervolgens 13,9V meten. Maar belasten gaat niet meer. Het ding kan geen Ah's meer leveren.

Mee eens?
 
Laatst bewerkt:
ik denk, ik ga dat vanavond even checken.
Eerst voor het starten even de spanning van de accu meten (na 24h ongebruikt en onbelast stil staan.): 12,8V
starten... en draaien en... afslaan
nog een keer starten? forget it! weer alleen het ratelen van het start relais...
M.a.w. ik ben er niet meer aan toe gekomen om de dynamo met warme moter te testen.

Aangezien ik gisteren:
- de accu los met een acculader vol heb geladen
- geen enkele lekstroom heb kunnen meten
- de accu nu 24h later niet eens 2x achter elkaar het blok kan starten
Conclusie?? de accu is gaar? Ik kan 'm blijkbaar wel 'vol' laden en vervolgens 13,9V meten. Maar belasten gaat niet meer. Het ding kan geen Ah's meer leveren.

Mee eens?
Bij een versleten accu stort de spanning in zodra hij belast wordt.
Nieuwe kopen.
 
heb je de kartel ring tussen het blok en de kabelschoen of tussen de moer/boutkop en de kabelschoen?

indien het eerste zou ik hem daar niet monteren het contactvlak is dan kleiner en kans op corrosie ertussen is groter.
een plat plaatringetje zou bovenop de kabelschoen wel kunnen, dat voorkomt ook het meedraaien van de aansluiting tijdens het vastzetten.
 
Ik heb nog geen 9V gezien tijdens het doen van een startpoging. Als dat het geval zou zijn geweest dan zouden er cellen kortgesloten zijn.

Met inkakken bedoelde ik de lichtopbrengst. Tijdens de startpoging zakte de spanning in van 12,80V naar 12,34V

Deze accu zat er al in toen ik 'm kocht ruim 1j geleden. Maar de motor had toen ook al langere tijd stil gestaan. Wat er in die tussentijd dat de motor ongebruikt stil stond met die accu gebeurd is weet ik niet. Druppellader? Of gewoon weggezet en laten sulfateren? Geen idee.
Ik weet ook niet hoe lang die accu al gebruikt is voordat de motor is stil gezet.

Ik ga er een nieuwe in zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog geen 9V gezien tijdens het doen van een startpoging. Als dat het geval zou zijn geweest dan zouden er cellen kortgesloten zijn.

Met inkakken bedoelde ik de lichtopbrengst. Tijdens de startpoging zakte de spanning in van 12,80V naar 12,34V

Deze accu zat er al in toen ik 'm kocht ruim 1j geleden. Maar de motor had toen ook al langere tijd stil gestaan. Wat er in die tussentijd dat de motor ongebruikt stil stond met die accu gebeurd is weet ik niet. Druppellader? Of gewoon weggezet en laten sulfateren? Geen idee.
Ik weet ook niet hoe lang die accu al gebruikt is voordat de motor is stil gezet.

Ik ga er een nieuwe in zetten.
Dan heeft je startmotor helemaal niets gedaan, want vanaf je starmotor stroom trekt zakt de spanning zeker onder de 12v(eerder10V-11V), zelfs met de beste batterij.
Ik zou het probleem zoeken in iets dat voor je startmotor zit, zoals dat relais..
 
Ik heb nog geen 9V gezien tijdens het doen van een startpoging. Als dat het geval zou zijn geweest dan zouden er cellen kortgesloten zijn.

Met inkakken bedoelde ik de lichtopbrengst. Tijdens de startpoging zakte de spanning in van 12,80V naar 12,34V

Deze accu zat er al in toen ik 'm kocht ruim 1j geleden. Maar de motor had toen ook al langere tijd stil gestaan. Wat er in die tussentijd dat de motor ongebruikt stil stond met die accu gebeurd is weet ik niet. Druppellader? Of gewoon weggezet en laten sulfateren? Geen idee.
Ik weet ook niet hoe lang die accu al gebruikt is voordat de motor is stil gezet.

Ik ga er een nieuwe in zetten.

Dus 12,8 in rust, 12,34 met licht aan.
Wat als je het licht weer uit zet?

En wat is de spanning tijdens starten?

Zie de link over accu en laadsysteem.
Als deze accu nog ok is, heb je straks een nieuwe voor nop gekocht, en heb je nog steeds je probleem.
 
Nu je dat zo schrijft, dat zou dan verklaren waarom het voltage niet verder inzakt tijdens het bedienen van de startknop.
Het enige dat ik hoor is geratel van het startrelais, de startmoter zelf geeft geen kick bedenk ik me nu.

Morgen is er weer een dag. Dan zal ik dat startrelais ook eens beter bekijken.
 
startrelais bleek OK.
gisteren een nieuwe accu gekocht, zelf afgevuld met bijgeleverd electroliet. gaf meteen na afvullen 12,6V.
Toen de accu een nachtje aan de druppel lader gehangen. Toen gemonteerd. startmoter lijk iets harder rond te draaien en de motor start prima.
Vanmiddag even 50km gereden met lampen aan, meteen erna gemeten: dynamo laadt bij, geeft rond de 13,8V af bij 2000rpm. (blok warm) Na afzetten van de motor gemeten na enkele uren stilstand:13V Morgen vroeg nog eens meten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan