Laadproblemen Moto Guzzi V50 Nato

nwam

Moto Guzzi V50 Nato
24 okt 2013
22
12
Ik ben sinds 2 jaar in het bezit van een Moto Guzzi V50 Nato
Dat ding liep toen ik hem kocht helemaal niet, maar na een beetje sleutelen kreeg ik hem aan de praat.
Liep wel onregelmatig en laadde niet.
Na het seizoen heb ik de carburateurs voorzien van nieuwe pakkingen en sproeiers en ik heb ze ultrasoon gereinigd.
Ik heb de kop en voetpakkingen vernieuwd en de kleppen gesteld.
Nu loopt hij voortreffelijk.
Een probleem blijft, hij laadt niet op.
Ik heb de verschillende componenten doorgemeten, die leken goed.
De spanningsregelaar heb ik vervangen omdat ik die niet kon doormeten, dat werd een used getest product van een gerenommeerd Guzzi dealer.
Dat hielp niet. Vervolgens toch ook maar de Dynamo met koolborstels en rotor vervangen door eveneens een used en getest product.
Dat hielp nog niet. Toen ook de diodedrager vervangen en nog steeds geen sjoege.
Ik heb alle bedrading op breuken gecontroleerd en de verschillende componenten extra aan massa verbonden, tevens de stekker aansluitingen met contactspray gereinigd en alle bedrading stuk voor stuk opnieuw doorgemeten.
Helaas, niks helpt, het laadcontrolelampje blijft branden en ik meet ook geen lading.
Het laadstroom controlelampje is wel orgineel verbonden met het controlelampje van de vrijloop en van de oliedrukzender, die route heb ik nog niet bekeken.
Ik heb mij nu zover in deze materie verdiept en speciaal voor dit circuit aparte schema's gemaakt, maar ik kom er niet uit.
De accu is nieuw en ik kan op een volle accu ca 150 km rijden en moet dan zo min mogelijk stroomverbruikers inschakelen.
Wie weet raad?
 
Ik wou dat ik je kon helpen. Maar je hebt alle verdachte componenten al vervangen. Dat zou ik zonder meting niet gedaan hebben. Heb je een elektronische spanningsregelaar of een hoge met spoeltjes? In beide gevallen kan je hem weglaten en doorbruggen. Dan laad hij weliswaar te veel maar kun je hem wel uitsluiten (en thuiskomen als het moet).
Heb je weerstand tussen de leibanen van de rotor? Meet je bij een draaiende motor spanning op D+ ? Ook stijgend bij meer gas?
 
Spanning gemeten op de drie (??) draden die uit de dynamo komen? Dan weet je in ieder geval dat dat component werkt of defect is.

Sorry, ik ben geen electricien maar als het niet te moeilijk is en ik duidelijke info _ bedradingsschema enzo _ heb, kom ik er wel uit.
Uit de dynamo komen 5 draden 3 daarvan zijn geclusterd in een stekker en gaan naar de diodedrager gemerkt U,Wen V. Ik constateerde dat bij vertrek op de dynamo waar dezelfde merktekens staan, en bij aankomst op de diodedrager de V wel aankwam op de V, maar de U en de W waren verwisselt. Vreemd eigenlijk want het is een systeem met aangegoten stekkers, daar kan je niks verwisselen. De dealer gaf aan dat dit geen probleem is en niks uitmaakt, de 3 draden zijn overigens allemaal geel. Ik heb de draden overigens wel doorgeknipt en weer aan elkaar gezet zodanig dat ze nu alle 3 op hetzelfde merk beginnen en weer uitkomen. Helpt inderdaad niet.
De 4e draad uit de dynamo gaat naar de spanningsregelaar en de 5e draad gaat naar de diodedrager gemerkt Y.
Alle draden zijn heel, waar moet ik dan de stroom met lopende motor meten? En welke waarde moet dat dan zijn?
De dynamo en de rotor zowel als de diodedrager heb ik wel getest met een ohm meter volgens de instructies van het onderhoudsboek van defensie.
Die metingen geven aan dat de componenten goed zijn.
De spanningsregelaar blijft natuurlijk een open vraag, dat ding is geseald en kan - ook volgens het boek van defensie _ niet gemeten worden.
Maar dat ding heb ik ook al vervangen.
 
Ik wou dat ik je kon helpen. Maar je hebt alle verdachte componenten al vervangen. Dat zou ik zonder meting niet gedaan hebben. Heb je een elektronische spanningsregelaar of een hoge met spoeltjes? In beide gevallen kan je hem weglaten en doorbruggen. Dan laad hij weliswaar te veel maar kun je hem wel uitsluiten (en thuiskomen als het moet).
Heb je weerstand tussen de leibanen van de rotor? Meet je bij een draaiende motor spanning op D+ ? Ook stijgend bij meer gas?

Hallo Halflive
Om er zeker van te zijn dat de componenten goed waren heb ik ze successievelijk vervangen, eerst de regelaar, toen de dynamo met rotor en vervolgens de diodebrug. Na vervanging van elk onderdeel apart zonder resultaat nam ik de volgende stap.
Ik zal nu wel blijven zitten met goede onderdelen, die gaan dan starks maar weer op marktplaats.
Ik kan de regelaar niet openmaken, maar hij ziet eruit als een doodgewone ouderwetse regelaar dus ik denk zeer zeker geen electronische.
Kan ik ongestraft de 2 draden met elkaar verbinden?
Ik heb een setje gereviseerde dynamo en rotor aangeschaft.
Metingen zijn voor mij een beetje abacadabra.
Ik begrijp nu dat ik bij draaiende spanning zou moeten vinden op D+. Dat lijkt mij logisch, maar daar kan ik dus ook meten of de spanning stijgend is bij meer gas geven?
 
Even wachten tot Guzzigek erin komt...
Volgens mij kun je eea testen door 12v rechtstreeks op de dynamo (bij de koolborstels) te zetten zodat ie maximaal bekrachtigd wordt.Maar dit is echt iets voor de experts.
 
Je kunt ook gewoon het contact aan zetten en meten of er 12 volt op de rotor komt.

Mijn spanningsregelaar heeft drie polen. Twee daarvan kan je doorverbinden zodat hij laadt zonder regeling.

De Bosch ontsteking gaat meestal maar op een paar punten stuk, de rotor is het zwakste punt. Ik ben bang dat nwam een kapotte rotor vervangen heeft door een andere kapotte rotor.
De rotor kan je heel eenvoudig doormeten. Je schuift een strookje plastic of karton tussen de koolborstels en de rotor. Dan meet je de weerstand tussen de twee leibanan van de rotor. Vanzelfsprekend met een Ohm meter. Maar met een 9 Volt batterij en een lampje kan het ook.
De volgende verdachtte is de spanningsregelaar, degene die ik ken kan je overbruggen en op die manier testen.
De diodebrug kan je visueel al beoordelen. Meestal zie je dan een zwarte of gezwollen diode. Anders zoek je gebroken soldeerpunten. Je kunt de diodes ook per stuk doormeten.

Maar de essentie is meten, daar kom je niet omheen.
 
Dynamo is vaak niet stuk maar door het foutief aansluiten van het laadstroomlampje niet werkend
Laadstroom controle lamp zit aan één kan aan een gezamenlijke plus onder andere die van de oliedruk als die brand bij het op contact zetten is er spanning op de controlle lamp .
testen is eenvoudig op de diode brug zitten drie gelen draden en een rode en een blauwe naastelkaar
Als de blauwe draad losneemt dan zou je daar spanning moeten kunnen meten( tussen de draad en massa) als je contact aanstaat daar die via het controlle lamp met de plus is verbonden met je niets dan heb je als eerste kans een probleem met het lampje en/of fitten of de aansluiting daarvan
 
.[
.
Uit de dynamo komen 5 draden 3 daarvan zijn geclusterd in een stekker en gaan naar de diodedrager gemerkt U,Wen V.
U, V en W zijn de letters welke gebruikt worden om de drie fasen van een driefasensysteem aan te duiden.

bij aankomst op de diodedrager de V wel aankwam op de V, maar de U en de W waren verwisselt. Vreemd eigenlijk want het is een systeem met aangegoten stekkers, daar kan je niks verwisselen. De dealer gaf aan dat dit geen probleem is en niks uitmaakt
dit klopt, wisselspanning maakt niet uit in welke volgorde de draden aankomen,
Alle draden zijn heel, waar moet ik dan de stroom met lopende motor meten? En welke waarde moet dat dan zijn?
op de stekker waar de drie gele draden op uitkomen zou je tussen twee gele pennen ongeveer 60V moeten meten. Let wel, dit is mijn ervaring met Japanse fietsen. Wellicht kan een Guzzi expert het exacte getal aangeven.

Tussen alle drie de draden hoort ongeveer evenveel spanning te staan. Dus tussen U en V, U en W en tussen V en W ~60V.

Spanningsregelaar kan je in ieder geval in de basis zo doormeten: Er hoort tussen de dioden een kant op oneindige weerstand te zitten, en de andere kant op geleiding met een bepaalde weerstandswaarde. Deze waardes moet ik je schuldig blijven, maar kan een Guzzi expert waarschijnlijk zo ophoesten!
 
Misschien heb je wat aan dit
fotoschema-dynamo.jpg
 
de snelste test is regelaar loskoppelen, draadje in DF van de regelaar steken en aan de plus van de accu leggen, starten en kijken of je laadstroom hebt,
heb je laadstroom dus vrij snel oplopen naar 15 volt dan kan je een probleem met de rotor, borstels, stator en grote diodes in de brug uitsluiten.
Als dat werkt dan kan je het draadje van het controle lampje losmaken van de brug, DF en D+ in de stekker doorverbinden, de motor laten lopen en dan kort deze doorverbinding even aantikken tegen de + van de accu, ook dan moet je laadstroom hebben en houden. Als dat zo is zit het probleem in het controle lampje.
Het lampje is best belangrijk bij dit systeem, (hierdoor gaat er een klein stroompje door de rotor voor magnetisering} zonder goed werkend lampje werkt het niet, het lampje moet ook uitgaan als je het draadje van de dioden brug losmaakt. lampje minimaal 3 watt.
 
Oké mensen bedankt, hier heb ik wat aan.
Vandaag wat anders te doen, maar morgen ga ik ermee aan de slag.
Overigens had ik de motor al eens gestart zonder dat de regelaar was verbonden, toen ging het lampje wel uit, maar ik meette geen lading, de spanning bleef ondanks gas geven gewoon 12 volt en daalde naarmate ik meer gas gaf.
Ik laat weten wat de resultaten zijn, als het lukt trakteer ik op gebak.
 
Generator light stays lit at higher revs 1.
Conductor D +/61 grounded 1. Replace conductor or remove ground contact 2.
Defective regulator 2. Replace regulator
3. Defective rectifier, dirty slip rings, 3. Have alternator repaired in a direct current in conductor OF or qualified shop in rotor winding

http://www.thisoldtractor.com/mg_ma...35-imola_v50-monza_v35c_v50c_v65_v65sp_en.pdf

Meten vanaf pagina 115.

Klopt het dat dit dezelfde generator is als van een BMW R100RS?

EDIT: net even gekeken, niet helemaal dus, al zal het e.e.a. waarschijnlijk wel passen.
 
Laatst bewerkt:
Overigens had ik de motor al eens gestart zonder dat de regelaar was verbonden, toen ging het lampje wel uit, maar ik meette geen lading, de spanning bleef ondanks gas geven gewoon 12 volt en daalde naarmate ik meer gas gaf

Dit klopt niet lampje kan alleen uitgaan als die aan beide kanten een plus krijgt één kant van de accu en de andere kant bij het opwekken van stroom door de dynamo .
Dat die niet laad klopt dan weer wel daar je de voeding van de rotor ( elektromagneet) uit geschakeld hebt door en niet aansluiten van de regelaar
Kortom er zit een aantal problemen in je elektra als ik dit allemaal leest
 
Ja, ik vindt het ook allemaal erg vreemd.
Hoewel ik geen technische achtergrond heb op dit gebied, kan ik er wel logisch bij nadenken, maar het is onderhand een hele bijzondere mix geworden.
Deze Guzzi is een door defensie aangepast product, kennelijk voor de Marechaussee als ik naar het deel van de kuip kijk dat er nog opzit.
Kuip is verder nodig omdat de koplamp daarin geïntegreerd is, anders had ik hem er al afgegooid, dan kan je tenminste ergens bij.
Vóór afstoting van deze machines door defensie is er het een en ander aan toegevoegde bedrading verwijderd en misschien is er iets achtergebleven dat nu de storing veroorzaakt.
Daardoor kan je natuurlijk best dit soort problemen krijgen.
Dan zitten er misschien ergens onderweg nog dingetjes die los moeten.

Vandaag weer van alles geprobeerd, maar niks helpt,
De spanningsregelaar heb ik zoals door vondutch aangegeven behandeld, maar bij gas geven ging die een fractie van een seconde naar 15 volt, maar zakte onmiddellijk weer terug naar 12 en lager.

Het mooie duidelijke schema van "guzzigek" heb ik bestudeerd en vergeleken met hetgeen er in de handboeken van defensie staat en zoals het bij mij is aangesloten.
Er zijn 2 verschillen!
De aarding van de dynamo gebeurd bij mij dmv een draad rechtstreeks van de accu naar een bevestigingsbout van de dynamo.
In genoemd schema zit de aarding op de 2e aansluiting van de koolborstelset.
Die aansluiting is bij mij leeg en ik heb daarover al vragen gesteld bij de reparateur, die stuurde mij een foto waarop te zien was dat die aansluiting inderdaad niet gebruikt werd.
Toch maar even door gekoppeld, maar het haalt niets uit.
Het 2e verschil -en dat is merkwaardiger- de aansluitingen op de diodebrug zoals ik op het schema kan zien "van controlelamp op 61 en van spanningsregelaar D+ naar diodedrager D-?, neem aan dat merk moet ook zijn D+.
Op mijn diodebrug staan geen merktekens, de stekker waar de violet en de rode inzitten kan maar op 1 manier aangesloten worden en dan zitten de kleuern precies andersom, dus zoals hier getekend Rood van d+ op 61 van Diodedrager en Violet dan op de D- (+).
Misschien ook hier eens de draden losknippen en andesr aansluiten?
Op deze machine zit er ook geen extra draad naar het startslot, dat wordt waarschijnlijk dan gevoed door een aftakking van de dikke rode naar de accu.
 
Bel anders eens met Mark Wilmink van MW-motoren in Borne. Die doet niet anders dan de V50 Nato. Is een sympathieke vent die je zeker kan helpen! Ook leuk voor je om eens te kijken want de beste man heeft een bult onderdelen voor de NATO Guzzi's waar je U tegen zegt!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan