Laadproblemen Moto Guzzi V50 Nato

nwam

Moto Guzzi V50 Nato
24 okt 2013
22
12
Ik ben sinds 2 jaar in het bezit van een Moto Guzzi V50 Nato
Dat ding liep toen ik hem kocht helemaal niet, maar na een beetje sleutelen kreeg ik hem aan de praat.
Liep wel onregelmatig en laadde niet.
Na het seizoen heb ik de carburateurs voorzien van nieuwe pakkingen en sproeiers en ik heb ze ultrasoon gereinigd.
Ik heb de kop en voetpakkingen vernieuwd en de kleppen gesteld.
Nu loopt hij voortreffelijk.
Een probleem blijft, hij laadt niet op.
Ik heb de verschillende componenten doorgemeten, die leken goed.
De spanningsregelaar heb ik vervangen omdat ik die niet kon doormeten, dat werd een used getest product van een gerenommeerd Guzzi dealer.
Dat hielp niet. Vervolgens toch ook maar de Dynamo met koolborstels en rotor vervangen door eveneens een used en getest product.
Dat hielp nog niet. Toen ook de diodedrager vervangen en nog steeds geen sjoege.
Ik heb alle bedrading op breuken gecontroleerd en de verschillende componenten extra aan massa verbonden, tevens de stekker aansluitingen met contactspray gereinigd en alle bedrading stuk voor stuk opnieuw doorgemeten.
Helaas, niks helpt, het laadcontrolelampje blijft branden en ik meet ook geen lading.
Het laadstroom controlelampje is wel orgineel verbonden met het controlelampje van de vrijloop en van de oliedrukzender, die route heb ik nog niet bekeken.
Ik heb mij nu zover in deze materie verdiept en speciaal voor dit circuit aparte schema's gemaakt, maar ik kom er niet uit.
De accu is nieuw en ik kan op een volle accu ca 150 km rijden en moet dan zo min mogelijk stroomverbruikers inschakelen.
Wie weet raad?
 
één foto dan
IMG_20181224_133720.jpg
 
Dynamo is vaak niet stuk maar door het foutief aansluiten van het laadstroomlampje niet werkend
Laadstroom controle lamp zit aan één kan aan een gezamenlijke plus onder andere die van de oliedruk als die brand bij het op contact zetten is er spanning op de controlle lamp .
testen is eenvoudig op de diode brug zitten drie gelen draden en een rode en een blauwe naastelkaar
Als de blauwe draad losneemt dan zou je daar spanning moeten kunnen meten( tussen de draad en massa) als je contact aanstaat daar die via het controlle lamp met de plus is verbonden met je niets dan heb je als eerste kans een probleem met het lampje en/of fitten of de aansluiting daarvan
 
Hallo Guzzigek. Een jaar lang heeft de Guzzi met dank zij jullie adviezen lekker gereden en laadde de boel ook op.
Nu is het weer hommeles. eerst begon het laadstroomlampje bij hogere toeren flauw te branden en later bleef het weer constant branden.
Ik heb het hele circuit weer eens gevolgd en alle contacten weer eens schoongemaakt. helpt echter niet.
ik heb ook de blauwe draad van het controlelampje naar de diodedrager op stroomvoering gecontroleerd.
daarop krijg ik wel spanning, maar heel weinig, 1 volt ofzo.
Is dat niet te weinig? En zo ja waardoor zou dat kunnen komen?
Ik hoop dat jij me kan helpen want ik ben er al weer een paar dagen mee bezig.
 
Hallo Guzzigek. Een jaar lang heeft de Guzzi met dank zij jullie adviezen lekker gereden en laadde de boel ook op.
Nu is het weer hommeles. eerst begon het laadstroomlampje bij hogere toeren flauw te branden en later bleef het weer constant branden.
Ik heb het hele circuit weer eens gevolgd en alle contacten weer eens schoongemaakt. helpt echter niet.
ik heb ook de blauwe draad van het controlelampje naar de diodedrager op stroomvoering gecontroleerd.
daarop krijg ik wel spanning, maar heel weinig, 1 volt ofzo.
Is dat niet te weinig? En zo ja waardoor zou dat kunnen komen?
Ik hoop dat jij me kan helpen want ik ben er al weer een paar dagen mee bezig.
De voeding van het controlelampje heeft wel de volle spanning.
 
Je kan beginnen met het doormeten van je rotor en stator
Rotor zou tussen de 3 en 5 ohm zitten
stator gaan van de drie gele draad aansluiting mogen naar massa een verbinding hebben en onderling moet je weerstand gelijk zijn
en meten zonder een draad erop aangesloten te hebben geld ook voor de rotor .
Neem aan dat je geen laadstroom meet op de accu .

Als je rotor en stator deze waarde meet dan ben ik bang dat je regelaar of gelijkrichter niet goed meer is dat wordt uitwisselen om daar achter te komen
 
Je kan beginnen met het doormeten van je rotor en stator
Rotor zou tussen de 3 en 5 ohm zitten
stator gaan van de drie gele draad aansluiting mogen naar massa een verbinding hebben en onderling moet je weerstand gelijk zijn
en meten zonder een draad erop aangesloten te hebben geld ook voor de rotor .
Neem aan dat je geen laadstroom meet op de accu .

Als je rotor en stator deze waarde meet dan ben ik bang dat je regelaar of gelijkrichter niet goed meer is dat wordt uitwisselen om daar achter te komen
Hé, stator gaan van de drie gele draad aansluiting mogen naar massa een verbinding hebben.
dacht het van niet .
 
Nou mannen, bedankt weer voor jullie adviezen en meedenken.
Het probleem is opgelost, de DF van de generator maakte massa.
Na lang zoeken gevonden, het was een assemblagefout van de gereviseerde dynamo die ik er vorige week heb opgezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan