Laadproblemen Triumph Street Triple '07

nico95

Die hard MF'er
11 okt 2015
309
73
Roden
Mede motormensen,

Ik zit met het volgende probleem, mijn street triple laad de accu niet meer bij.

het volgende reeds gedaan:
- 2 verschillende accu's geprobeerd, waarvan 1 lithium accu van nog geen jaar oud.
- spanningen gemeten, deze is bij stationair onder de 13V, bij toeren klimt deze wel maar erg langzaam.
- weerstand van de stator doorgemeten, hier meet ik onderling bijna 0 ohm.
- met lopende motor spanning op de stator gemeten zoals volgens veel gevonden topics gevonden bij dit type motor.
Dit geeft bij stationair resp.
23,23V
26,81V
25,91V
Bij 5K toeren:
56,8V
61,2V
73,8V

Wat ik lees is dat de voltages gelijk moeten zijn aan elkaar, maar hoeveel mag dit van elkaar afwijken? bij stationair vind ik de afwijking nog meevallen, maar bij 5k is het verschil tussen de hoogste en laagste waarde fors.

Is er nog manier om de spanningsregelaar zelf te checken? heb gelezen dat er valt te meten of er sluiting is tussen de ingaande en uitgaande aansluitingen, maar nog andere opties?

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Laatst bewerkt:
@MasterTommy ga ik doen! Hoe groot is de kans dat dan de spanningsregelaar ook defect is?

Als je er langer mee hebt rondgereden kan de regelaar ook de geest geven. Maar dat weet je pas als de stator weer zn werk doet.

Dan is het dus wel van belang dat je na het fixen van de stator niet eerst weer lekker gaat rijden maar eerst de laadspanning weer (op de juiste manier) meet. De diagnose ‘spanningsregelaar kapot’ stel je op basis van uitsluiting. Dat lukt nu niet want de dynamo geeft ook verkeerde waardes. Het kan ook een meetfout zijn zoals zot al terecht zei, maar de tip is dan ook om eerst nog een keer de dynamostator te meten en daarbij zeker te zijn van een gelijk toerental tussen het meten van de verschillende fases (m.a.w; fiets warm stationair draaiend meten, en bij 3000 ofwel 5000tpm zorgen dat het toerental gelijk blijft tussen de metingen bijvoorbeeld met behulp van een tweede persoon).
 
Verschil was vrij eenvoudig te zien, moet je even googlen hoe de nieuwe en oude eruit zien.
De een had een kabelboompje erbij de andere stekkers direct op de sr.
 
@MasterTommy toerental was gelijk, tweede persoon heeft motor op constant toerental gehouden en foto’s gemaakt van de gemete waardes (pin 1-2, 1-3 en 2-3). Meting 2x uitgevoerd. Ik denk dus morgen maar eens de dynamodeksel eraf en een visuele inspectie!

@Cas losse stekkers, dus zal wel zijn uitgevoerd !

@v.d.v. stekker losgekoppeld ;)
 
onderstaand het resultaat, 1 van de spoelen heel slecht, een paar andere redelijk slecht, niet meer te redden gok ik?
IMG_0916 kopie.jpg
IMG_1279.jpg
IMG_5626.jpg
 
@Cas doormeten als in kijken of er sluiting in zit tussen de input en output? ik heb tenminste verder geen andere methoden gevonden om deze door te meten?

En wat zou qua betrouwbaarheid/kwaliteit beter zijn? opnieuw laten wikkelen of een (ik vermoed aftermarket?) stator van carmo?
 
@Cas doormeten als in kijken of er sluiting in zit tussen de input en output? ik heb tenminste verder geen andere methoden gevonden om deze door te meten?

En wat zou qua betrouwbaarheid/kwaliteit beter zijn? opnieuw laten wikkelen of een (ik vermoed aftermarket?) stator van carmo?
Ik heb er ooit één van een Tiger laten wikkelen bij sevior.nl ,nooit problemen meer mee gehad. :)
 
Wanneer ik een dynamo vervang, gaat er een nieuwe pakking, een nieuwe regelaar, bij de geringste twijfel een nieuwe accu en wordt alle bedrading gecontroleerd en 100% gemaakt. Ook vervang ik liefst de olie. Die dynamo gaat niet voor niets stuk meestal.
 
nieuwe pakking is onderweg, sevior gaf aan dat een spanningsregelaar bijna nooit kapot gaat, zodra de dynamo terug is dus maar monteren en spanning meten, dan alsnog mogelijk vervangen. in de tussentijd uiteraard de bedrading checken! olie zit er nog nog maar 1000km in, dus dat geloof ik zo eerst wel.
 
nieuwe pakking is onderweg, sevior gaf aan dat een spanningsregelaar bijna nooit kapot gaat, zodra de dynamo terug is dus maar monteren en spanning meten, dan alsnog mogelijk vervangen. in de tussentijd uiteraard de bedrading checken! olie zit er nog nog maar 1000km in, dus dat geloof ik zo eerst wel.
dat zwarte van je dynamo zit lekker in je olie :9
 
Er zitten verschillende stekkers en lange stukken kabel tussen je dynamo en de accu. Flink snoeien en connectoren solderen maakt het veel stabieler en geeft minder verlies.
 
Er zitten verschillende stekkers en lange stukken kabel tussen je dynamo en de accu. Flink snoeien en connectoren solderen maakt het veel stabieler en geeft minder verlies.
Een goede connector is een veel betere en betrouwbaardere verbinding dan een goede soldeerverbinding. Als de stekkers nog goed zijn zou ik ze er vooral niet af halen en als ze wel slecht zijn vervangen voor goed krimpconnectoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan