laadspannig te laag cb650 '79

wolfke

MF'er
6 jul 2006
42
0
Hasselt
hoi,
heb het forum al wat doorzocht, maar heb niet echt een oplossing voor mijn probleem gevonden. De accu van mijne moto trekt leeg bij het rijden met de lichten aan. de laadspanning is dan maar nauwelijks 11vdc. doe ik de lichten uit, dan meet ik een 13.5vdc op 4000 toeren. het probleem van mijne moto is dat de alternator nog werkt met een elektromagneet. dus wordt de spanning op mijn gele draden geregeld door de elektromagneet. bij het aanzetten van het contact meet ik een 6vdc over de elektromagneet, en bij het draaien van de motor een dikke 11vdc. de spanning die ik over de 3 gele draden meet op 4000 toeren is ook maar nauwelijks een 11vac. heb al gelezen dat het toch een dikke 30vac moet zijn. deze spanning meet ik wel als ik de regulator loskoppel van de gele draden, en met een spanning van 6vdc op de elektromagneet, en dat op 5000 toeren. heeft er iemand een idee hoeveel ongeveer de weerstand over de elektromagneet is? denk dat het probleem ligt aan de spoelen van de alternator, of de elektromagneet. de regulator kan het niet zijn, omdat deze al vervangen is.

iemand raad???

:] :] :]
 
De rotor van jouw motors dynamo wordt bekrachtigd door de accu, dus daar moet je in ieder geval de accuspanning op meten en geen 6 volt dus. (als daar geen ongeveer 12/13 volt accuspanning op komt, kan je stator nooit genoeg wisselspanning opwekken)
Is je accu overleden toevallig?
:?
 
toch niet, de accu is 2 weken oud. meet die 6vdc bij het aanzetten van het contact, bij het draaien van de motor meet ik een 11vdc over de rotor.

bij mijn weten zou ik toch een 30vac over de gele draden moeten meten bij een bij een spanning van 11vdc op de rotor?
greetz :]
 
Die 6 volt is dus de accuspanning, want die staat rechtstreeks op de rotor van je dynamo. Dat is al niet goed om mee te beginnen.
Als de spanning op je rotor niet minstens 12 volt is, dan is het daardoor opgewekte magnetische veld ook niet sterk genoeg om je drie statorspoelen de benodigde wisselspanning op te laten wekken.
Ik zou eerst eens de accu goed opladen, dan de spanning nogmaals meten op je rotor.
En ondertussen even de weerstandswaardes meten van al je dynamowikkelingen, en controleren op massasluiting.
 
hoi,
Heb alles nog ens goed nagemeten met een fluke multimeter
contact uit: -accu 12.46vdc
-rotor 0vdc
-stator 0vdc

contact aan: -accu 12.03vdc
-rotor 8.84vdc
-stator 0vdc

motor aan (1500t, zonder licht): -accu 13vdc
-rotor 10.5vdc
-stator 10.5vac over elke gele draad

motor aan (3000t, zonder licht): -accu 13.5vdc
-rotor 8.4vdc
-stator 12.8vac over elke gele draad

de weerstandswaarden: -rotor 2.1 ohm
-stator 0.7ohm over elke gele draad
oneindig groot gele draad-massa

de stroomsterkte: -rotor 6.3A @1500t
7.9A @2500t
deze waarde zakt naarmate ik de motor nog hoger en toeren laat gaan.

deze waardes zijn gemeten met alles aangesloten, en zonder het licht aan te hebben.

greetz :]
 
De rotor van jouw motors dynamo wordt bekrachtigd door de accu, dus daar moet je in ieder geval de accuspanning op meten en geen 6 volt dus. (als daar geen ongeveer 12/13 volt accuspanning op komt, kan je stator nooit genoeg wisselspanning opwekken)
Is je accu overleden toevallig?
:?
Is die spanning geen terugkoppeling van de spanningsregelaar?
Dan is die spanning toch afhankelijk van de laadstroom en de staat van de accu e.d.?
 
Ik weet uit mijn hoofd niet de exacte weerstandswaarden van de wikkelingen van jouw type dynamo, maar ze lijken mij wel ongeveer te kloppen allemaal.
Als ik zo lees wat je aan waardes hebt gemeten, dan klinkt het mij als alleen een slechte accu.
:?
Ik zou wel even alle connectoren checken en schoonmaken, het lijkt me wel dat er wat veel overgangsweerstand zit gezien dat je nogal wat spanningsval hebt tot aan je rotor.
 
oké, bedankt voor de reactie's. ga de connectoren ens goed nakijken. zou het vreemd vinden dat de oorzaak aan de accu ligt omdat deze maar een paar weken oud is. de stroom naar de rotor vind ik persoonlijk gezegt ook aan de hoge kant (bijna 8A). heb ook de weerstandswaarde via de connectors gemeten, en niet rechtstreeks op de koperbanen van de rotor. misschien best ens effe chekken...

greetz :]
 
Wat is de weerstand van de rotorwikkeling?
Als deze te laag is wordt de regelaar overbelast en dus veel te heet,de rotor wordt niet magnetisch genoeg en daardoor de spanning te laag.
Je hebt toch geen permanente magneten in de rotor?
 
de weerstand is een 2.4 ohm in warme toestand dwz de motor heeft een 10tal min warmgedraaid. de theorie die jij zei dacht ik ook, want de regelaar wordt echt wel warm.
Ga subiet accu uithalen en aanhangen aan de lader. kan ik morgen met een volle accu meten. ga de weerstand ook ens meten in koude toestand van de motor.

greetz :]
 
hallo iedereen...
heb de accu deze nacht nog ens aangehangen en is nu opgeladen tot een 12.7v
heb ook de deksel van de dynamo afgehaald, en rechtstreeks de weerstand gemeten op de koperen banen van de rotor. hier meet ik maar een weerstand van 1 ohm, wat volgens mij toch echt wel te weinig is. contact aan, regulator geeft idd 12.5v spanning aan de rotor. heb de stekker van de regulator terug ingestoken, en de spanning viel weg tot een dikke 8v over de rotor. betekend dus dat de rotor veel te veel stroom van mijn regulator vraagt waardoor deze terugzakt naar een 8v
zal dus niks anders opzitten om de rotor terug te laten wikkelen. weet er iemnd een adres van een wikkelboer in belgîë of nederlands limburg?

greetz :]
 
Een spanning van 12,7 volt is nog best laag voor een accu die net van de lader af komt.
Zoek ook eerst eens of je de exacte weerstandswaarde van je rotor ergens kan vinden.
Straks ga je dingen repareren die misschien niet kapot zijn.
Je moet eens kijken op de site van Carmo, zitten niet in Limburg maar hebben wel een ruilsysteem voor jouw soort rotors volgens mij.
 
hoi,

Ik ben weer aant rondtuffen... Motor is gemaakt. De rotor was defect, en heb ik binnegedaan bij HPI in Bree (Belgisch Limburg). Kosten waren 95 eurokes, wat ik nog wel binnen de grenzen vind... Verder heb ik ook de kabelboom eraf gesloopt en volledig nagemeten, zuiver gemaakt, en opnieuw ingetaped met goeie zwarte'tesa' isolatietape (twal noemen ze dat in belgië).

De laadspanning is nu 12.09V op 900t, 13.5V op 2000t, 14.7V op 3500t, 13.8V op 5000, 7000, 8500t
Denk da het nu wel in orde zal zijn, en hoop dat het nu weer voor 27 jaar mag meegaan *O* :+ *D

greetz
:] :] :] :] :] :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan