Laadspanning alleen bij stationair 13,8 Volt

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Suzuki
  • Type: GS850
  • Bouwjaar: 1982
  • Kmstand: 78000
  • Probleem: Laadspanninng komt niet hoger dan 14 Volt stationair
  • Wanneer is het probleem onstaan: Geen idee
  • Wat is er al aan gedaan: Nieuwe Accu, Nieuwe zekeringskastje, andere Gelijkrichter/regelaar
eerste probleem was dat deze niet starte: oorzaak zekeringskastje defect.
Ook waren er 3 massa draden gesmolten,
1 massa draad die erg gesmolten was , was die naar de accubak , waar ook de regelaar op zat.
1 massa draad die ook erg gesmolten was, die naar de subframe waar starrelais op zit.
Zekeringskastje vervangen en ook de massadraden
Daarna laadspanning gemeten, was nog maar 11 Volt.
Een 2de hands goede regelaar geplaats, deed het even en daarna niets meer.
Gaf nog maar 2 Volt aan.
Daarna een regelaar erop gezet , die gaf heel af en toe 15 Volt,
Daarna een Shindengen erop gezet, die geeft stationair 14,2 Volt, maar zodra je gas geeft gaat de spanning omlaag naar 13,4 Volt
Hoe kan dat?

En sorry Zot, geen spanningsverliezen gemeten van de plus en min leiding
 
Laatst bewerkt:
Daarna een Shindengen erop gezet, die geeft stationair 14,2 Volt, maar zodra je gas geeft gaat de spanning omlaag naar 13,4 Volt

Dat is bij mijn motor ook zo en dat is normaal.
Dat komt omdat :
De regelaar de dynamo uitschakeld bij 14,4 volt.
Dan de accu alle nodige stroom moet leveren.
En dan de accu spanning daalt.
Dit gebeurt een paar honderd keer per seconde.
Je voltmeter meet dan de gemiddelde spanning
en die is lager dan de 14,4 volt regelaarregelspanning.

Hier onder een meting
accu spanning.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik meen niet dat de stator beschadigd is, daar ik gewoon 80 meet onbelast bij alle 3 de windingen en geen massa sluiting heb.
Ik vind die grafiek wel interessant,
M'n maat vond het wel voldoende en had niet meer interesse om verder onderzoek te doen.
Maar jullie info geeft weer aan wat ik niet wist, thx
 
1587021142589.png

Bron: @Zot
Kijk dit zit in m'n hoofd en wat Daddyphilipsen zegt is ook waar.
"lager dan 14 bij 3000 tpm, is of de regelaar (die hebben we 3 stuks gebruikt) of de dynamo naar god "
Misschien dat ik nog een keer aan de motor mag meten (liefst met een scoop)
Ik baal namelijk dat het niet reproduceerbaar is

Bedankt eenieder.
 
Bekijk bijlage 1487267
Bron: @Zot
Kijk dit zit in m'n hoofd en wat Daddyphilipsen zegt is ook waar.
"lager dan 14 bij 3000 tpm, is of de regelaar (die hebben we 3 stuks gebruikt) of de dynamo naar god "
Misschien dat ik nog een keer aan de motor mag meten (liefst met een scoop)
Ik baal namelijk dat het niet reproduceerbaar is

Bedankt eenieder.
verhaal is van 2003. Er zijn ondertussen andere roggelaars gekomen. De basis klopt echter nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan