..Thijs..
MF veteraan
Hoi mensen,
Ik loop nu al een hele tijd te kloten met mijn Soes. (GSX 550 '86)
Heb de afgelopen 4000 km om precies te zijn 4 spanningsregelaars versleten, en 1 stator...
Nadat ik de stator (ong 1000 km terug) vervangen had in combinatie met de spanningsregelaar (heavy duty type) leken de problemen over, echter na een ritje na mijn werk was het weer kassa. Op het moment dat ik het ding doortrok zag ik mijn lichtopbrengst van de koplamp angsaanjagend klein worden . Dus ik had al een donkerbruin vermoeden dan het weer raak was.
Na thuis te zijn gearriveerd gelijk de laadspanning gemeten, en die was weer niet best.
De spanning komt niet boven de 12,7 V @ 5000 RPM (=@ max vermogen stator) met de lampen aan. Wat me wel opviel was dat als ie stationair loopt de laadspanning netjes 13,8 tot 14,0 Volt is. Zodra het motortoerental boven de 1800 komt (en das nogal snel op een 5 1/2'je) kakt het dus in naar 12,5 tot een 12,8 V. Wisselspanning moet ik nog controleren, daar had ik op dat moment ff geen zin meer in. Lijkt me niet dat de stator al doorgefikt is na 1000 km, maar ik kijk inmiddels nergens meer van op .
Wellicht dat iemand nog een tip heeft waar ik eens naar kan kijken want ik begin het onderhand een beetje moet te worden met het ding. Een keer stilstaan is nog te doen, twee keer (vanuit Belgie terug zonder lichten omdat ie niet meer laadt) wordt al minder, maar nu ben ik het echt zat.
Wie o wie heeft er nog een tip?
grz Thijs
Ik loop nu al een hele tijd te kloten met mijn Soes. (GSX 550 '86)
Heb de afgelopen 4000 km om precies te zijn 4 spanningsregelaars versleten, en 1 stator...
Nadat ik de stator (ong 1000 km terug) vervangen had in combinatie met de spanningsregelaar (heavy duty type) leken de problemen over, echter na een ritje na mijn werk was het weer kassa. Op het moment dat ik het ding doortrok zag ik mijn lichtopbrengst van de koplamp angsaanjagend klein worden . Dus ik had al een donkerbruin vermoeden dan het weer raak was.
Na thuis te zijn gearriveerd gelijk de laadspanning gemeten, en die was weer niet best.
De spanning komt niet boven de 12,7 V @ 5000 RPM (=@ max vermogen stator) met de lampen aan. Wat me wel opviel was dat als ie stationair loopt de laadspanning netjes 13,8 tot 14,0 Volt is. Zodra het motortoerental boven de 1800 komt (en das nogal snel op een 5 1/2'je) kakt het dus in naar 12,5 tot een 12,8 V. Wisselspanning moet ik nog controleren, daar had ik op dat moment ff geen zin meer in. Lijkt me niet dat de stator al doorgefikt is na 1000 km, maar ik kijk inmiddels nergens meer van op .
Wellicht dat iemand nog een tip heeft waar ik eens naar kan kijken want ik begin het onderhand een beetje moet te worden met het ding. Een keer stilstaan is nog te doen, twee keer (vanuit Belgie terug zonder lichten omdat ie niet meer laadt) wordt al minder, maar nu ben ik het echt zat.
Wie o wie heeft er nog een tip?
grz Thijs