Laadspanning valt weg na gas geven => heb ik mijn nieuwe spanningsregelaar gesloopt?

11 sep 2019
6
1
Hoi allemaal,

Ik rijd op een Yamaha XV 535 Virago, een jaar geleden gekocht en geen problemen mee gehad. Voor de zomer wat klein onderhoud gedaan (remmen afstellen, luchtfilter checken, etc, niks gedaan met het elektrisch circuit maar wel wat gerommeld) en zon 150 km later was de accu leeg. Omdat ik niet zeker wist hoe oud/goed de accu was deze vervangen, maar zonder succes. Daarna wat meer verdiept in het elektrisch systeem en geconludeerd dat de spanningsregelaar kapot was. Gaf bij hoog toerental boven de 15V en gaf ook niet juiste/dezelfde waarden aan bij een diode test.

Daarna heb ik een nieuwe spanningsregelaar besteld, en een testritje gemaakt, maar toen ik thuis kwam zag ik dat ik de aardedraad naar de accu losgeraakt was. Die heb ik zelf in de "haast" om te testen waarschijnlijk niet goed vastgemaakt. De stekker tussen spanningsregelaar en dynamo was dan ook gesmolten. Na het vervangen van de stekker en goed aansluiten van de aarde meet ik nu netjes 14-14.5 volt op de accu, ook bij ca 1 minuut gasgeven, maar als ik het gas loslaat dan valt de laadspanning weg en meet ik nog ca 12.5 volt. Als ik de motor dan uitzet en weer start gaat hij gelijk netjes weer naar 14-14.5 volt, totdat ik weer een tijdje gas geef en daarna loslaat, etc.

Is mijn nieuwe spanningsregelaar nu door mijn eigen stomme schuld ook gefrituurd? Of zou dat probleem ook een andere oorzaak kunnen hebben? De dynamo geeft stationair 20-25 volt bij alle drie draden. De accu zelf heb ik met een druppellader getest en die geeft aan dat hij prima is (voor wat het waard is). Ben alle stekkers en verbindingen ook al eens bij langs geweest met contractspray. Gebruik een multimeter die ik wel vertrouw, gekocht voor 30 euro bij een ijzerwarenwinkel. Als iemand advies heeft; heel graag, voor dat ik weer geld uitgeef aan een nieuwe spanningsregelaar!
 
Op stationair toerental is de opgewekte wisselspanning te laag om na gelijkrichten aan de goede waarden van 14,5 V te komen. Daar wijst ook de waarde van 20-25 V bij stationair toerental op. Boven de 3000 t/min moet tenminste de beoogde waarde van 14,5 V bereikt zijn. Dus alles is nog in orde.

Is die 12,5 V bij stationair toerental op de accupolen gemeten? Dat zou normaal kunnen zijn omdat de accu dan vermogen moet leveren aan het boordnet (ontsteking, misschien verlichting).
 
Is die 12,5 V bij stationair toerental op de accupolen gemeten? Dat zou normaal kunnen zijn omdat de accu dan vermogen moet leveren aan het boordnet (ontsteking, misschien verlichting).

Dat is inderdaad op de accupolen gemeten. Maar bij stationair draaien meet ik in eerste instantie 14-14.5V, pas na een tijdje gas geven en daarna loslaten zakt de spanning naar 12.5V. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling toch? Ook als ik daarna weer gas geef blijft de spanning 12.5V. Na het uitzetten van de motor en weer starten is de spanning stationair gelijk weer 14-14.5V.
 
Misschien helpt dit: foutanalyse accu, spanningsregelaar en dynamo maar gelet op:


verdenk ik de dynamo ervan niet helemaal fris meer te zijn.

Bedankt, ik heb de link nog eens doorgenomen en alles ligt wel binnen de gestelde waarden. Waarom heb je het idee dat de dynamo niet meer fris is? Weerstand meet 0.9 Ohm, stationair 20-25V, bij hoger toerental tot 60-70 volt (heb geen toerenteller dus beetje op gevoel, richting 5000/min).

Ik heb zelf toch de indruk dat de spanningsregelaar het niet meer trekt als hij teveel spanning weg moet werken, maar de diodes testen wel goed verder.
 
Bedankt, ik heb de link nog eens doorgenomen en alles ligt wel binnen de gestelde waarden. Waarom heb je het idee dat de dynamo niet meer fris is? Weerstand meet 0.9 Ohm, stationair 20-25V, bij hoger toerental tot 60-70 volt (heb geen toerenteller dus beetje op gevoel, richting 5000/min).

Ik heb zelf toch de indruk dat de spanningsregelaar het niet meer trekt als hij teveel spanning weg moet werken, maar de diodes testen wel goed verder.
Omdat ik slordig las en het vetgedrukte niet in het openingsbericht aantrof, en zodoende ten onrechte aannam dat die 20-25V ook voor hogere toerentallen gold. Slordig van mij dus.

Maar kennelijk is alles dus in orde, behoudens dat het probleem nog niet is opgelost. Heb je de kabelboom op beschadigingen gecontroleerd, en de massa-aansluiting op het frame? Vermoedelijk wel.

Dan rest nog de vraag of jouw probleem een probleem is ... Want als je de motor start verbruikt-ie eventjes veel stroom. De dynamo laadt dit weer bij en daarvoor is een hogere laadspanning nodig van b.v. 14-14.5 Volt. Als de accu weer vol is hoeft de dynamo alleen maar bij te laden wat je op dat moment verbruikt (verlichting, etc.). Daarvoor is minder spanning nodig. Het kan dus ook normaal gedrag zijn. Heb je al met de motor gereden om te zien wat-ie na langere tijd doet?
 
Dan rest nog de vraag of jouw probleem een probleem is ... Want als je de motor start verbruikt-ie eventjes veel stroom. De dynamo laadt dit weer bij en daarvoor is een hogere laadspanning nodig van b.v. 14-14.5 Volt. Als de accu weer vol is hoeft de dynamo alleen maar bij te laden wat je op dat moment verbruikt (verlichting, etc.). Daarvoor is minder spanning nodig. Het kan dus ook normaal gedrag zijn. Heb je al met de motor gereden om te zien wat-ie na langere tijd doet?

Opzich zit hier wel een logica in, maar voor zover ik begrijp moet de laadspanning wel altijd circa 14 volt zijn, en trekt een volle accu minder amperes van je dynamo.

Voor de volledigheid ook nog even de oplossing (wie weet heeft iemand er ooit nog iets aan): het bleek toch de spanningsregelaar te zijn die het aan het begeven was. Na nog wat meer testen en een kort proefritje hield hij er definitief mee op (volgens diode test). Dus weer een nieuwe gekocht en inmiddels weer 250km gereden zonder problemen, hopen dat dat zo blijft.

Moraal van het verhaal: spanning die terugloopt bij gas geven of erna kan duiden op een spanningsregelaar die de warmte niet meer aankan, en ga nooit te snel rijden om een nieuw onderdeel te testen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan