vincentmakreel
Rookie
- 11 sep 2019
- 6
- 1
Hoi allemaal,
Ik rijd op een Yamaha XV 535 Virago, een jaar geleden gekocht en geen problemen mee gehad. Voor de zomer wat klein onderhoud gedaan (remmen afstellen, luchtfilter checken, etc, niks gedaan met het elektrisch circuit maar wel wat gerommeld) en zon 150 km later was de accu leeg. Omdat ik niet zeker wist hoe oud/goed de accu was deze vervangen, maar zonder succes. Daarna wat meer verdiept in het elektrisch systeem en geconludeerd dat de spanningsregelaar kapot was. Gaf bij hoog toerental boven de 15V en gaf ook niet juiste/dezelfde waarden aan bij een diode test.
Daarna heb ik een nieuwe spanningsregelaar besteld, en een testritje gemaakt, maar toen ik thuis kwam zag ik dat ik de aardedraad naar de accu losgeraakt was. Die heb ik zelf in de "haast" om te testen waarschijnlijk niet goed vastgemaakt. De stekker tussen spanningsregelaar en dynamo was dan ook gesmolten. Na het vervangen van de stekker en goed aansluiten van de aarde meet ik nu netjes 14-14.5 volt op de accu, ook bij ca 1 minuut gasgeven, maar als ik het gas loslaat dan valt de laadspanning weg en meet ik nog ca 12.5 volt. Als ik de motor dan uitzet en weer start gaat hij gelijk netjes weer naar 14-14.5 volt, totdat ik weer een tijdje gas geef en daarna loslaat, etc.
Is mijn nieuwe spanningsregelaar nu door mijn eigen stomme schuld ook gefrituurd? Of zou dat probleem ook een andere oorzaak kunnen hebben? De dynamo geeft stationair 20-25 volt bij alle drie draden. De accu zelf heb ik met een druppellader getest en die geeft aan dat hij prima is (voor wat het waard is). Ben alle stekkers en verbindingen ook al eens bij langs geweest met contractspray. Gebruik een multimeter die ik wel vertrouw, gekocht voor 30 euro bij een ijzerwarenwinkel. Als iemand advies heeft; heel graag, voor dat ik weer geld uitgeef aan een nieuwe spanningsregelaar!
Ik rijd op een Yamaha XV 535 Virago, een jaar geleden gekocht en geen problemen mee gehad. Voor de zomer wat klein onderhoud gedaan (remmen afstellen, luchtfilter checken, etc, niks gedaan met het elektrisch circuit maar wel wat gerommeld) en zon 150 km later was de accu leeg. Omdat ik niet zeker wist hoe oud/goed de accu was deze vervangen, maar zonder succes. Daarna wat meer verdiept in het elektrisch systeem en geconludeerd dat de spanningsregelaar kapot was. Gaf bij hoog toerental boven de 15V en gaf ook niet juiste/dezelfde waarden aan bij een diode test.
Daarna heb ik een nieuwe spanningsregelaar besteld, en een testritje gemaakt, maar toen ik thuis kwam zag ik dat ik de aardedraad naar de accu losgeraakt was. Die heb ik zelf in de "haast" om te testen waarschijnlijk niet goed vastgemaakt. De stekker tussen spanningsregelaar en dynamo was dan ook gesmolten. Na het vervangen van de stekker en goed aansluiten van de aarde meet ik nu netjes 14-14.5 volt op de accu, ook bij ca 1 minuut gasgeven, maar als ik het gas loslaat dan valt de laadspanning weg en meet ik nog ca 12.5 volt. Als ik de motor dan uitzet en weer start gaat hij gelijk netjes weer naar 14-14.5 volt, totdat ik weer een tijdje gas geef en daarna loslaat, etc.
Is mijn nieuwe spanningsregelaar nu door mijn eigen stomme schuld ook gefrituurd? Of zou dat probleem ook een andere oorzaak kunnen hebben? De dynamo geeft stationair 20-25 volt bij alle drie draden. De accu zelf heb ik met een druppellader getest en die geeft aan dat hij prima is (voor wat het waard is). Ben alle stekkers en verbindingen ook al eens bij langs geweest met contractspray. Gebruik een multimeter die ik wel vertrouw, gekocht voor 30 euro bij een ijzerwarenwinkel. Als iemand advies heeft; heel graag, voor dat ik weer geld uitgeef aan een nieuwe spanningsregelaar!