XT500prideofJapan
'Live to ride, ride to Live'.
Dag techneuten van MF, vraagje heb XT van b.j. 1990 met 12 Volt elektrisch systeem aan boord. Motor is voorzien van Sparcon inductie ontsteking met bijgeleverde power bobine. Originele bobine is verwijdert en de hoogspanningsspoel in de dynamo ook. (immers de ontsteking werkt alleen op de accu). Tevens is er een nieuwe spanningsregelaar (KEDO) en accu gemonteerd, De 12 Volt lichtspoel is na flink zoeken op internet geruild voor een nieuw origineel exemplaar van Yamaha gekocht op eBay. Wat is nu het probleem als de motor loopt meet ik amper meer dan 12 Volt aan de accu, als de koplamp brandt zie je hem feller worden bij gasgeven dus je zou zeggen dat die bijlaad. Op aanraden van Sparcon is de bougiedop vervangen door een NGK met 5 kΩ weerstand. De power bobine gaf na een maand de geest, zou aan de bougiedop kunnen liggen. Weet iemand de weerstand van een originele Nippon Denso kap, heb ze allebei doorgemeten en bespeurde een significant verschil tussen de OEM Denso en de NGK, dus ik heb goede hoop dat het misschien nu wel goed gaat...Motor loopt nu als zwitsers uurwerk maar toch dat laden.......heb ooit een VAM-cursus tweede automonteur gedaan aan de streekschool, als we dan een dynamootje testen hadden we 13,8 Volt op het metertje. Maar misschien ligt het aan het piepkleine accuutje? Enfin ik hoor het wel, greetz fr.