Laadspanning XT500 build: 1990 12 Volt.

XT500prideofJapan

'Live to ride, ride to Live'.
31 jul 2021
51
11
WorldWide
Dag techneuten van MF, vraagje heb XT van b.j. 1990 met 12 Volt elektrisch systeem aan boord. Motor is voorzien van Sparcon inductie ontsteking met bijgeleverde power bobine. Originele bobine is verwijdert en de hoogspanningsspoel in de dynamo ook. (immers de ontsteking werkt alleen op de accu). Tevens is er een nieuwe spanningsregelaar (KEDO) en accu gemonteerd, De 12 Volt lichtspoel is na flink zoeken op internet geruild voor een nieuw origineel exemplaar van Yamaha gekocht op eBay. Wat is nu het probleem als de motor loopt meet ik amper meer dan 12 Volt aan de accu, als de koplamp brandt zie je hem feller worden bij gasgeven dus je zou zeggen dat die bijlaad. Op aanraden van Sparcon is de bougiedop vervangen door een NGK met 5 kΩ weerstand. De power bobine gaf na een maand de geest, zou aan de bougiedop kunnen liggen. Weet iemand de weerstand van een originele Nippon Denso kap, heb ze allebei doorgemeten en bespeurde een significant verschil tussen de OEM Denso en de NGK, dus ik heb goede hoop dat het misschien nu wel goed gaat...Motor loopt nu als zwitsers uurwerk maar toch dat laden.......heb ooit een VAM-cursus tweede automonteur gedaan aan de streekschool, als we dan een dynamootje testen hadden we 13,8 Volt op het metertje. Maar misschien ligt het aan het piepkleine accuutje? Enfin ik hoor het wel, greetz fr.
 

Bijlagen

  • IMG_20210911_131240[1].jpg
    IMG_20210911_131240[1].jpg
    446,9 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20210911_131252[1].jpg
    IMG_20210911_131252[1].jpg
    349,3 KB · Weergaven: 31
Ja, klopt maar één spoel is echt alleen voor ontsteking...(en de andere dus voor licht/laad), moet er wel bij vertellen dat het vliegwiel met magneten langere tijd onder water heeft gestaan...dit heeft nogal een erosie veroorzaakt aan het vliegwiel. Heb één en ander met scotch brite weer gefatsoeneerd en voorzien van een nieuwe spoel met gedeeltelijk nieuwe bedrading. (want van die draden uit het vliegwielhuis werd je ook niet vrolijk). De hele shit maar weer eens nalopen...
 
Ja lighting/charging circuit dus één spoel verantwoordelijk voor laden en licht. 4 Stroker Rules, de 12 Volt spanningsregelaar is een after market van KEDO, een nieuwe originele kostte me te veel...Vol D'or, ik heb op dit moment een Iridium bougie, is dit een R bougie? Ik weet het niet. En een NGK dop met 5 kΩ weerstand. (geadviseerd door Sparcon).Of bedoel je met ontstoord zo'n rare metalen omhulsel? De vorige power bobine heeft out of the blue de geest gegeven nadat de motor een maand perfect had gelopen...moet toch ergens aan liggen. Ik zal eens kijken bij 3000tp/m+ wat mijn Fox Valley aangeeft. Die magnetische veldsterkte is wel een dingetje..heb heel voorzichtig van de nieuwe spoel in de dynamo wat materiaal moeten verwijderen met een slijpband omdat die wat aanliep...contactsporen...dit is natuurlijk killing voor de magnetische veldsterkte. (W. Berenschot). Licht is AC bedoel je wisselspanning mee?
 
Bij 6 volt wel.Dit is een 12 volt xt. Heb je een regelaar voor een omgebouwde xt gekocht ?

dag 4strokerules, nee ik heb een regelaar voor een af fabriek 12 Volt machine gekocht...dus niet voor een omgebouwde, maar op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ik toch dat dure kreng had moeten nemen...de bedrading is OK maar ga wel weer controleren..
ORIGINELE KOST € 211,- :N
 

Bijlagen

  • 41025rp.jpg
    41025rp.jpg
    16,3 KB · Weergaven: 8
Van welk bedrijf is die 12 volt set ?
KEDO Hamburg, replika/after market. 12 Volt. Ik heb het ding opgestuurd ze gaan hem testen......je moet ergens beginnen. Op die oude originele stond volgens mij nog net in half vergane zwarte inkt: '55Volt' te lezen...Zal wel de AC input zijn dan...Ook maar eens meten. Kan ik de motor laten draaien zonder spanningsregelaar en niet nog meer schade veroorzaken? (ik wil dus de AC spanning uit de dynamo rechtstreeks van de spoel meten).
 
Laatst bewerkt:
KEDO Hamburg, replika/after market. 12 Volt. Ik heb het ding opgestuurd ze gaan hem testen......je moet ergens beginnen. Op die oude originele stond volgens mij nog net in half vergane zwarte inkt: '55Volt' te lezen...Zal wel de AC input zijn dan...Ook maar eens meten. Kan ik de motor laten draaien zonder spanningsregelaar en niet nog meer schade veroorzaken? (ik wil dus de AC spanning uit de dynamo rechtstreeks van de spoel meten).
Ja hoor,zo meet je ook het voltage wat een dynamo levert.
 
Er komen van de laadspoel 3 draden, 2 aan elkaar gedraaid naar geel en één naar wit..... wat moet ik nu meten geel/massa, wit/massa of geel/wit? Help AUB want ik word een beetje gek van die klootdynamo. Als je een regelaar naar KEDO Hamburg stuurt heb je het kreng de eerste maand nog niet terug. De Duitsers zijn wel gründlich maar zo gründlich hoeft van mij ook weer niet. De originele regelaar ga ik nu definitief weggooien want die laat echt niets meer door...nu wachten op de oosterburen.
 
vergeet ook niet dat magnetische veldsterkt voldoende moet zijn
Zouden de magneten in het vliegwiel niet sterk genoeg meer zijn? Bobine out of the blue de geest gegeven, andere gemonteerd van Sparcon (coulance regeling), met een nieuwe NGK bougiedop. Net met oude rot in magnetisme en aanverwante zaken gesproken, XT500 is nieuw al een 'pain in the ass' met betrekking tot de laadcapaciteit vooral met alle toeters en bellen ingeschakeld. Kreeg als tip mee: kun je er mee rijden? Lichtsterkte koplamp feller bij gasgeven? Niets meer aan doen en bij thuiskomst machine aan druppellader leggen, en genieten van haar slender looks...;)
 
Laatst bewerkt:
Dag heren/techneuten/gas monkeys/patrol heads van het geweldige MF. Ik wil hier op dit meer dan 90 dagen oude topic nog een epiloog plaatsen, de ooit zo bejubelde Sparcon inductie ontsteking gaat niet langer mee dan een jaar. De bijgeleverde power bobine begeeft het nog eerder. Eén pluspunt, het ontstekingstijdstip is spot on en verloopt ook niet, althans zoang de elektronica mee blijft doen en de Hall sensor niet over de zeik gaat. Denk niet dat je beter bent dan de Yamaha engineers uit de nineties, blijf voor zover mogelijk originele Yamaha onderdelen gebruiken. Heb na een jaar zoeken op eBay in France/Normandy een originele source coil, (2H1-81311-50), kunnen bemachtigen, en in Engeland een centrifugaal vervroeger daar ik de oude moest slopen om er een aluminium rotor/adapter in te zetten. (dit gemodificeerde exemplaar is te koop). Bij KEDO nieuwe Nippon Denso condensator en contactpuntjes besteld. De high tech van koolstofdraden voorziene bougiekabel weer verruild voor een exemplaar met dikke koperkern en de Iridium NGK ook maar weer in de oude doos gelegd. Gewoon weer alles 'old school'. De oude grondplaat had ik nog en de rottige verneukte philips M4, (of M5?), schroefjes vervangen door inbus exemplaren met bijpassende volg en veerringetjes. Echt een aanrader deze nieuwe boutjes! De oude Nippon Denso bobine weer onder de tank gemonteerd, de contactpunten op max. 0.35 mm gezet en het ontstekingstijdstip met stroboscooplamp afgesteld. Oh, ja, heb een Rex's Speed Shop rectifier gemonteerd en de laadspanning is met stationair draaiende motor en geërodeerd vliegwiel, heeft een erg lange tijd water in het vliegwielhuis gestaan, 14,3 Volt!
397302882_2578415902334109_4698974741186478764_n.jpg
Eén trap en het kreng gaat weer als de brandweer. kind regards, yours sincerely, fr. (Yamaha XT500SP, build: 1990 , 12 Volt elektrisch systeem).
395455390_2578437125665320_6785844802195442525_n.jpg
397236458_2578415795667453_5593814966634927510_n.jpg
397283174_2578415665667466_6515667115008504915_n.jpg
397255353_2578415715667461_962515899602116307_n.jpg
 

Bijlagen

  • 397353213_2579241478918218_7822192481050377668_n.jpg
    397353213_2579241478918218_7822192481050377668_n.jpg
    121,3 KB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan