laadspanning

2 feb 2007
37
0
35
Den Haag
Hoi allen,

ik zou graag willen weten of dit goed is,

zodra ik het contact aanzet, maar niet start, meet ik 13,90 V op de accu.

Start ik, meet ik 13,31 V bij een stationaire motor.

Is dit een goeie laadspanning of moet dit hoger zijn?

Alvast bedankt!

ps. ik gebruik voor dit testen een mobiele starteraccu, aangezien de originele accu leeg is.

Yamaha Virago XV700 (1984)
 
Laatst bewerkt:

mystyrain

Die hard MF'er
20 apr 2008
520
0
65
Venlo
Bezoek site
Hoi Easyrider,
als je motor loopt is de spanning altijd hoger dan als de motor niet loopt.
Meet de accu eens als de motor niet op contact staat.
Op contact zetten betekent dat je al spanning wegtrekt uit de accu. Als de motor loopt meet je normaliter iets boven de 14 volt.
Groeten LTD
 
2 feb 2007
37
0
35
Den Haag
ja, 12 volts systeem.

maar is dit echt goed, of is dit sarcastisch, efguanipa?

@LTD:

als ik het contact verbreek, meet ik dezelfde spanning als met contact aan.
 

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.080
15
Den Haag
Is goed, niets aan doen!
Als je je motor harder dan stationair laat draaien zal je een wat hogere spanning meten; een volt of 14, maar niet hoger dan 14,5 volt.
 
2 feb 2007
37
0
35
Den Haag
Oke, dus het zal dan zo zijn dat, wanneer ik de gewone accu gebruik een wat lager voltage krijg bij contact aan en toch ook die 13,31 volt tijdens stationair?

Het volgende is namelijk aan de hand:

Vorig jaar deed de motor het wel, maar de accu laadde telkens niet bij. Accu was goed. Dacht dus dat er iets met de dynamo was. Dynamo uit het blok, laten testen en bleek goed. Zij dachten aan een kapotte spanningsregelaar. Zo een kost 200 euro. Motor stond een jaar lang stil....
Nu weer lekker weer om te bouwen, dus blok weer in elkaar gebouwd, nieuwe olie en filter enzo... motor doet het weer. Op dit punt zit ik nu dus...

Gister merkte ik dat de rode draad (die in de draadboom zit) waar je de rode draad vanaf de spanningsregelaar op aansluit het hele eerste stuk volledig groen was geoxideerd. Dus stuk ingekort en contactpuntjes opnieuw gelegt.
 
Laatst bewerkt:

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Die groene oxidatie is dramatisch. Ik heb dit zelf ook gehad toen ik deze motor kocht. De hele kabelboom moeten strippen en delen moeten vervangen. Er waren gewoon delen van 5 cm weggerot, gewoon echt weg.

Die voltages klinken wel goed. Als je nog meet wat hij op 2500 toeren doet ook en dat is rond die 14 volt, dan is dat prima. Maar het kan natuurlijk altijd dat de spanning juist is en de stroom niet vanwege een probleem met de wikkelingen.

Wellicht toch de accu overleden, je zult niet de eerste zijn.
 
2 feb 2007
37
0
35
Den Haag
bij 2500 rpm blijft ie op hetzelfde voltage, dus ongeveer 13,31 volt.

Spanningsregelaar wordt behoorlijk warm, ik weet niet of dit hoort.



originele accu meet ik ongeveer 9,93 volt op zodra hij aangesloten zit op de motor. Los meet ik iets over de 12 volt. Deze heb ik er net op aangesloten en tien min. stationair draaien, maar wordt totaal niet bijgeladen.

De rode draad vanaf de spanningsregelaar, die in de draadboom verdwijnt, hier meet ik 0 volt over. Klopt dit?

ik maak er even een foto van....
 
Laatst bewerkt:
2 feb 2007
37
0
35
Den Haag
Ik meet op de accu met lopende motor stationair ongeveer 13,31 volt. Zodra ik gas geef tot 2500 rpm blijft die 13,31 volt staan, loopt dus niet op.

Is de spanningsregelaar kapot? kan iemand dit bevestigen?
 
2 feb 2007
37
0
35
Den Haag
Vanmorgen een nieuwe (imitatie) regelaar gehaald en er op gezet en het probleem is opgelost. Hij laadt probleemloos op!

jongen enorm bedankt voor de hulp! ;)