laadspanning

2 feb 2007
37
0
Den Haag
Hoi allen,

ik zou graag willen weten of dit goed is,

zodra ik het contact aanzet, maar niet start, meet ik 13,90 V op de accu.

Start ik, meet ik 13,31 V bij een stationaire motor.

Is dit een goeie laadspanning of moet dit hoger zijn?

Alvast bedankt!

ps. ik gebruik voor dit testen een mobiele starteraccu, aangezien de originele accu leeg is.

Yamaha Virago XV700 (1984)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Easyrider,
als je motor loopt is de spanning altijd hoger dan als de motor niet loopt.
Meet de accu eens als de motor niet op contact staat.
Op contact zetten betekent dat je al spanning wegtrekt uit de accu. Als de motor loopt meet je normaliter iets boven de 14 volt.
Groeten LTD
 
Oke, dus het zal dan zo zijn dat, wanneer ik de gewone accu gebruik een wat lager voltage krijg bij contact aan en toch ook die 13,31 volt tijdens stationair?

Het volgende is namelijk aan de hand:

Vorig jaar deed de motor het wel, maar de accu laadde telkens niet bij. Accu was goed. Dacht dus dat er iets met de dynamo was. Dynamo uit het blok, laten testen en bleek goed. Zij dachten aan een kapotte spanningsregelaar. Zo een kost 200 euro. Motor stond een jaar lang stil....
Nu weer lekker weer om te bouwen, dus blok weer in elkaar gebouwd, nieuwe olie en filter enzo... motor doet het weer. Op dit punt zit ik nu dus...

Gister merkte ik dat de rode draad (die in de draadboom zit) waar je de rode draad vanaf de spanningsregelaar op aansluit het hele eerste stuk volledig groen was geoxideerd. Dus stuk ingekort en contactpuntjes opnieuw gelegt.
 
Laatst bewerkt:
Die groene oxidatie is dramatisch. Ik heb dit zelf ook gehad toen ik deze motor kocht. De hele kabelboom moeten strippen en delen moeten vervangen. Er waren gewoon delen van 5 cm weggerot, gewoon echt weg.

Die voltages klinken wel goed. Als je nog meet wat hij op 2500 toeren doet ook en dat is rond die 14 volt, dan is dat prima. Maar het kan natuurlijk altijd dat de spanning juist is en de stroom niet vanwege een probleem met de wikkelingen.

Wellicht toch de accu overleden, je zult niet de eerste zijn.
 
bij 2500 rpm blijft ie op hetzelfde voltage, dus ongeveer 13,31 volt.

Spanningsregelaar wordt behoorlijk warm, ik weet niet of dit hoort.



originele accu meet ik ongeveer 9,93 volt op zodra hij aangesloten zit op de motor. Los meet ik iets over de 12 volt. Deze heb ik er net op aangesloten en tien min. stationair draaien, maar wordt totaal niet bijgeladen.

De rode draad vanaf de spanningsregelaar, die in de draadboom verdwijnt, hier meet ik 0 volt over. Klopt dit?

ik maak er even een foto van....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan