laadspanning

goombaaking

MF veteraan
1 aug 2011
2.049
0
Geleen
Hallo,

vanmorgen had ik wat moeite met starten, even later toen die weer aanmoest had die niks meer daar... Accu leeg. Even wachten op de wegenwacht, no problemo
mijn eerste vermoeden ging meteen naar de spanningsregelaar, dat zou toch al de 2e keer in 10.000 km zijn.

spanningsregelaar doorgemeten, in orde. andere spanningsregelaar erop, nog steeds amper laadstroom.

dan maar de dynamo bekijken. weerstanden in orde en bij alle 3 gelijk... spanning op 2 spoelen staat mooi boven de 70volt op 5000rmp, alleen een spoel komt amper op de 45/50 volt uit...
k*t met peren dus!

Ik heb maar een spoel besteld, maar wil toch even weten of het hier wel aan kan liggen, en of ik hier tot en met zaterdag nog wel even mee kan doorrijden, als ik kleine stukjes vermijd en iedere avond aan de lader hang?
 
je zet je meter op 20 volt dc en sluit hem aan op de accuklemmen.
Je meet dan de spaning van de accu.
De laadspanning loopt normaal geproken op tot zo'n 14,5 volt afhankelijk van de belasting en toerental.
 
klopt, maar dit kun je pas fatsoenlijk meten als de accu sowieso al vol is.

kan hem wel met 12volt opstarten, maar dan is mijn uiteindelijke waarde ook lager.

met een volle accu, moet het op 5000rpm tussen de 14.5 en 15.3V liggen
 
klopt, maar dit kun je pas fatsoenlijk meten als de accu sowieso al vol is.

kan hem wel met 12volt opstarten, maar dan is mijn uiteindelijke waarde ook lager.

met een volle accu, moet het op 5000rpm tussen de 14.5 en 15.3V liggen
een helemaal lege accu zal inderdaad afwijkende meetresultaten geven maar je kan wel kijken of hij bijlaad om te weten of je zo nog kan gaan rijden.
Naarmate de accu voller word zal de laadspanning iets toenemen.
15,3 volt lijkt me wel érg veel van het goede.
 
hopelijk kan ik nog een paar daagjes op school en werk komen, dan maar wat hoger in toeren rijden en op het werk aan de lader hangen... Moet wel lukken.

Heb sowieso het gevoel dat het al wat langer speelde, afgelopen week vond ik hem ook inneens een beetje lame, dus die avond aan de lader gehangen.
 
De SR geeft pulserend de gelijkspanning af x keer per seconde het boek geeft die waarden op, maar in de praktijk is de waarde gemiddeld en zal rond de 14,3 liggen. Die waarde zal je ook plusminus met de multimeter meten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan