laadspanning

Prinske

MF'er
21 mei 2008
61
4
roosendaal
zojuist geconstateerd dat de drie gele draden van mijn dynamo compleet gesmolten zijn. Nu heb ik deze gerepareerd en ben ik gaan controleren of de laadspanning goed is.
De volgende waarden heb ik geconstateerd:
-accu zonder contact 12,7
-accu stationair lopen 14.2
-accu 3000 rpm 13.9
-accu 5000 rpm 13.7

Mijn vraag is of het normaal is dat de spanning daalt bij het omhoog gooien van de toeren. Het gaat om een GSXR 750 uit 2001.
Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven.
 
heb werkelijk geen idee. De draden aan de kant van de dynamo waren gesmolten de andere kant van de connector (spanningsregelaar) waren in orde. Ik denk aan iets van overgangsweerstand.

Je eerste like, alsjeblieft ;)
komt vaker voor dat de draden of connector slecht zijn en na vervangen daarvan , alles het weer doet en blijft doen.
 
Op wat voor manier heb je de reparatie gedaan.
De meest zekere reparatie is de stekker er tussen uit te halen, elk van de draden aan een ander solderen (volgorde maakt niet uit) en dat afwerken met krimpkous en isolatietape. Je hebt dan een blijvend goede verbinding die altijd nog bij de gelijkrichter/spanningsregelaar los te nemen is. Ook die verbinding eens controleren op corrosie.
 
Je eerste like, alsjeblieft ;)
komt vaker voor dat de draden of connector slecht zijn en na vervangen daarvan , alles het weer doet en blijft doen.
ik heb alle connectoren nu verwijderd ( die van de dynamo en spanningsregelaar) ze waren allemaal verkleurd / gesmolten en heb ze aan elkaar gesoldeerd. Ik heb daarna nog een meting gedaan maar nu met verbruikers (licht en telefoonlader ) aan en heb nu de volgende resultaten.
stationair 14.5 volt
3000 rpm 14.4 volt
5000 rpm 14.2 volt.

Is dit goed? ik twijfel omdat het voltage nu niet echt daalt maar ook niet oploopt.
 
ik heb alle connectoren nu verwijderd ( die van de dynamo en spanningsregelaar) ze waren allemaal verkleurd / gesmolten en heb ze aan elkaar gesoldeerd. Ik heb daarna nog een meting gedaan maar nu met verbruikers (licht en telefoonlader ) aan en heb nu de volgende resultaten.
stationair 14.5 volt
3000 rpm 14.4 volt
5000 rpm 14.2 volt.

Is dit goed? ik twijfel omdat het voltage nu niet echt daalt maar ook niet oploopt.
Prima waardes en zeker voor een agm accu, die heeft deze waardes ook wel nodig, want daar is 13,7 max te laag qua spanning(agm is absorberende glasvezel mat of gesloten accu met gebonden zuur)
 
Terug
Bovenaan Onderaan