Laadspanning

JohannKönig

Rookie
22 jan 2021
4
1
Dag mederijders,even een vraagje is dit acceptabel of heb ik een laadprobleem.
Bij stationair 14.8 laadspanning.
Bij 5000 toeren (en hoger) maximaal 15.3 laadspanning
Nou heb ik ergens gelezen dat bij deze type motor dit een normale waarde is.
Type motor:Suzuki gsx1100f uit 1991.
Graag meningen.
Mvg Johann
 

Bijlagen

  • IMG-20220809-WA0000.jpg
    IMG-20220809-WA0000.jpg
    252,8 KB · Weergaven: 13
  • IMG-20220809-WA0001.jpg
    IMG-20220809-WA0001.jpg
    240,8 KB · Weergaven: 13
Dag mederijders,even een vraagje is dit acceptabel of heb ik een laadprobleem.
Bij stationair 14.8 laadspanning.
Bij 5000 toeren (en hoger) maximaal 15.3 laadspanning
Nou heb ik ergens gelezen dat bij deze type motor dit een normale waarde is.
Type motor:Suzuki gsx1100f uit 1991.
Graag meningen.
Mvg Johann
Lijkt mij te hoog ,volgens mij is 14,3 maximaal,ik denk dat je anders de accu kapot laadt
 
Vraag aan @bluesrider of hij je van info kan voorzien?
 
Dit komt inderdaad vaak voor bij goedkope multimeters. Deze gaan vaak onjuiste waardes aangeven als het eigen batterijtje minder wordt.
Beetje offtopic ,maar zo heb ik een digitale schuifmaat die allerlei gekke maten aangaf,ik denk die is naar de knoppe,nieuwe batterij er in en weer als nieuw
ik begrijp dan niet hoe die dan al die andere waarde aan kan geven
 
ik begrijp dan niet hoe die dan al die andere waarde aan kan geven
Volgens mij heeft dat te maken dat de elektronica in de meter de batterijspanning als een referentie waarde gebruikt. Duurdere meters zullen met veranderende eigen batterijspanning hiermee rekening houden, vergt doorgaans veel meer elektronica. Maar TS kan de accu laadspanning ook eens meten met een hele goed analoge meter? Kan best zijn dat er helemaal niks aan de hand is.
 
Bij veel Suzuki’s uit de 90er jaren loopt de laadstroom via het verlichtingscicuit (vandaar dat de laadstroom nog hoger wordt als je de lampen aan doet) Deze motoren zijn inmiddels 20 tot 30 jaar oud en door slijtage en oxidatie in de diverse stekkers en relais zijn de weerstanden in dit circuit op gaan lopen waardoor de spanningsregelaar dan weer foutieve informatie krijgt en de laadstroom blijft doorsturen ipv deze af te fakkelen. Het plaatsen van een extra relais maakt dat de laadstroom niet langer via het verlichtingscircuit gaat maar direct naar de accu waardoor de spanningsregelaar ook zijn werk weer kan doen, namelijk spanning regelen.

@JohannKönig
Als je mij je e-mailadres even per PM stuurt kan ik je de laadstroommodificatie mailen

Grtz,
Cees
 
Laatst bewerkt:
Mijn AWO is omgebouwd naar 12V, ik heb een voltmeter ingebouwd om te zien wat er gebeurt.
Tijdens rijden haal ik soms 14,6V...
Spanningsregelaar wordt niet abnormaal warm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan