Laadstroom Dynamo Harley

27 feb 2013
83
12
Alphen aan den Rijn
Beste mensen,

Vandaag na een mooie rit viel, vlak bij huis, de motor van mijn vrouw volledig uit.
(Street Glide FLHXi 2006)

Na hulp van een vriend met aanhanger toch veilig thuis.

De boel open en een volledig ontladen accu aangetroffen.

Andere volle accu erin en weer gewoon starten.

Bij de meting op de accu laad deze bij tussen de 13,1 en 13,4 bij stationair draaiende motor (geen toeren gemaakt ivm de buren)
Mijn motor, exact dezelfde dus Street Glide FLHXi 2006, maar stationair keurig rond de 14 volt

Is de dynamo aan vervanging toe? Wat is wijsheid?

Alvast bedankt,
Rob
 
Beste mensen,

Vandaag na een mooie rit viel, vlak bij huis, de motor van mijn vrouw volledig uit.
(Street Glide FLHXi 2006)

Na hulp van een vriend met aanhanger toch veilig thuis.

De boel open en een volledig ontladen accu aangetroffen.

Andere volle accu erin en weer gewoon starten.

Bij de meting op de accu laad deze bij tussen de 13,1 en 13,4 bij stationair draaiende motor (geen toeren gemaakt ivm de buren)
Mijn motor, exact dezelfde dus Street Glide FLHXi 2006, maar stationair keurig rond de 14 volt

Is de dynamo aan vervanging toe? Wat is wijsheid?

Alvast bedankt,
Rob
je zou de oude accu met een lader kunnen opladen en kijken hoeveel 'deze nog doet'
Een defecte accu is niet goed op te laden dus zou het probleem verklaren.
Als je een werkplaatshandboek hebt zou je kunnen kijken wat het voltage zou moeten zijn als alles goed is, maar opladen met 13,1 volt is wel wat weinig.
Overigens alleen maar goed dat je met de buren rekening houd maar het opladen vd accu gebeurt nu eenmaal tijdens het rijden.

of en wanneer je de dynamo gaat/moet vervangen moet je zelf weten, maar zou ik pas doen als je zeker weet dat de waardes van jouw en haar motor goed zijn .
 
Ben inmiddels verder gedoken... Het voordeel is dat mijn vrouw en ik exact dezelfde motoren hebben, alleen uiterlijk is iets anders.
Dynamo doorgemeten, niks mis mee, dus blijft de gelijkrichter over.
Dus heb de voltage regulator van haar eraf gehaald en door gemeten, daarna die van mij, metingen waren niet hetzelfde.
Dus mijn regulator op de motor van mijn vrouw gezet en morgen even kijken of het verschil geeft in de laadstroom. Die van mij gaf keurig 14,1 volt.
 
Voordat je er heel diep induikt, meet even of het blok nog goed elektrisch contact maakt met het frame / min van de accu. Bij die rubbermounted blokken wil dat nog wel eens de oorzaak zijn. Een ampéretang op de massakabel van de accu vertelt meestal de waarheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan