Laadvermogen met passagier

nivelan

MF'er
12 mrt 2009
152
1
manchester
Hoi, misschien een vreemde vraag. Ik wil graag een Piaggio Beverly 400 kopen voor woon-werk ritjes en weekends, maar af en toe wel ik ook mijn zoontje meenemen. Die is elf. We zijn allebei lange, stevige Nederlanders. Ik ben 2m en 115 kilo. Hij is ook lang voor zijn leeftijd en 55 kilo. Misschien kan ik nog wat afvallen, maar hij groeit natuurlijk.

Nu is het probleem dat een motorscooter wel comfortabel is, maar de Beverly maar net genoeg draagkracht heeft: 380 kilo inclusief eigen 195 = 185 kilo max en wij wegen samen 170. Met beschermende kleding en schooltas erbij is het krap. Zie info van het technische boekje (dealer hielp daarbij)

Heeft iemand idee van wat concurrerende scooters aankunnen? Het is erg lastig om daarover informatie te vinden. Als bijvoorbeeld een BMW c400 of X-Max 400 30 kilo meer aankan zou me dit wel met vertrouwen geven.
 

Bijlagen

  • PXL_20220321_134351068.MP~2.jpg
    PXL_20220321_134351068.MP~2.jpg
    259,8 KB · Weergaven: 9
Als je net over het max laadgewicht zit zou ik me geen zorgen maken. Daar zit altijd een enorme veiligheidsmarge op.
Neem bijvoorbeeld de topkoffer, bij veel modellen staat er een max. laadgewicht en een max. snelheid waarmee je mag rijden, die cijfers zijn vaak erg laag (5kg / 90km/h ofzo). Je ziet toch erg weinig topkoffers afgebroken in de berm liggen.

Scooters-Vietnam-4.jpg


~ vaak ben je te bang ~
 
Ik rijd vandaag precies 1 jaar op een Beverly 400 en ben mij nog nooit bewust geweest van het laadvermogen dom natuurlijk.
In dat jaar ben ik ongeveer 10 keer met mijn vrouw op pad geweest en we wegen samen 200 kg.
ik rijd dan wel binnen door en of in de stad en dan ongeveer een ritje van max 30 km en tot nu toe gaat dat prima.
Mijn vrouw is geen fan van scooters/motors dus ik rijd met haar altijd rustig.
 
Maak je daar maar niet al te druk over, gewoon rustig rijden als je met 2 bent, niet over de vluchtheuvels gaan vliegen enz... Indien ervaring uitwijst dat je vering het niet aankan zijn kan je nog altijd andere veren/dempers monteren...
 
Hoi, misschien een vreemde vraag. Ik wil graag een Piaggio Beverly 400 kopen voor woon-werk ritjes en weekends, maar af en toe wel ik ook mijn zoontje meenemen. Die is elf. We zijn allebei lange, stevige Nederlanders. Ik ben 2m en 115 kilo. Hij is ook lang voor zijn leeftijd en 55 kilo. Misschien kan ik nog wat afvallen, maar hij groeit natuurlijk.

Nu is het probleem dat een motorscooter wel comfortabel is, maar de Beverly maar net genoeg draagkracht heeft: 380 kilo inclusief eigen 195 = 185 kilo max en wij wegen samen 170. Met beschermende kleding en schooltas erbij is het krap. Zie info van het technische boekje (dealer hielp daarbij)

Heeft iemand idee van wat concurrerende scooters aankunnen? Het is erg lastig om daarover informatie te vinden. Als bijvoorbeeld een BMW c400 of X-Max 400 30 kilo meer aankan zou me dit wel met vertrouwen geven.
Een tijd geleden was er hier een gelijkaardige discussie over laadvermogen.
Dat was een ander type, ik weet niet meer welk, en die had ook een eerder krap toegelaten laadvermogen.
Mogelijk vrij algemeen bij scooters.
Bij mijn Beverly 300 is het max totaal gewicht 365kg met een eigen gewicht van 171kg of dus 194kg laadvermogen. Gelijkaardig.
 
Dankjewel iedereen, misschien toch minder zorgen ja. Mijn fiets weegt maar 15 kilo en torst mij met gemak, dus met een veel meer robuuste scooter moet het ook kunnen. Dank voor het advies!
 
Terug
Bovenaan Onderaan