Laarzen nu al kapot :(

Ff een stukje van het "nieuwe" consumentenrecht (niet zo nieuw meer maar goed):

Ongeacht de beperkingen die een fabrikant geeft door zijn garantievoorwaarden, mag je van een product verwachten dat het tenminste de gemiddelde levensduur meegaat. (Denk bv. aan een tv waar je van mag verwachten dat ie toch een jaar of 8 a 10 meegaat.) Gaat zo'n product eerder stuk, dan moet de fabrikant aantonen dat het niet aan een fabricagefout ligt.
Denk bv. een motorblok dat na 2 jaar totaal kaduuk gaat.
Kan de fabrikant aantonen dat er geen olie is bijgevuld, het blok niet is gebruikt conform de normale voorschriften oid. of dat je 2 ton ermee hebt gedraaid, dan zit je zelf aan de reparatiekosten vast (lijkt me ook niet helemaal onlogisch....). In de andere gevallen is een fabrikant wel degelijk aansprakelijk. Krijg je dan een nieuw blok zonder bijbetaling? Als je er heel weinig mee hebt gereden vaak wel, maar als het al wat ouder is dan zal de fabrikant/importeur vaak een bedrag voor het "genot" (gebruik) in mindering brengen. Dat is op zich ook redelijk. Je hebt er tenslotte al een flinke tijd mee gereden, dus zul je de normale afschrijving zelf moeten betalen.

Van garantie wordt vaak gedacht dat het een soort "cadeautje" van de fabrikant is. Dat klopt niet. Garantie is gewoon een poging van de fabrikant zijn aansprakelijkheid te beperken, door het stellen van allerlei regels en voorwaarden.

Het is uiteraard wel logisch dat fabrikanten normale slijtage proberen uit te sluiten van de garantie. Remblokjes bv. slijten. Dan is het natuurlijk logisch dat dit niet onder de garantie valt. Maar remblokjes die na een maand (met normale kilometerstand en gebruik...) al totaal versleten zijn, moeten uiteraard wél onder de garantie vallen.
In dit geval, die rits, is het zonneklaar dat de garantie een dergelijk geval moet dekken, ongeacht de voorwaardes die een fabrikant stelt. Zo'n rits hoort nu eenmaal wat langer mee te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Langer dan.... even als...
Groter dan.... even groot als...

Ook neejdurlants gehept en hepput nie vil gehielpt sekur??
*D
Bij ons in de buurt "maj plat proate" :P En iedereen maakt wel eens een vaudje O-)

@Jimmy, heb al gebeld (zie vorige pagina onderaan). Donderdag ga ik bij Kalsbeek langs en worden ze (als het goed is) zonder problemen vervangen. :)

@JanB, hiervan was ik ook al op de hoogte, maar sommige bedrijven hebben hier echt maling aan B| Maar goed, gelukkig doen ze bij Kalsbeek niet zo moeilijk.
 
M'n opmerkingen waren ook niet alleen voor jou bedoeld Titan.
Het valt me steeds weer op dat mensen zich door dealers/fabrikanten laten lummelen juist omdat ze niet op de hoogte zijn van de consumentenbescherming die de wet ze geeft.
 
Overheengelezen. Ik blinde |(

Laat even weten hoe het na donderdag is afgelopen ;)
Doe ik ;)

Bij dezen alsnog een fototje, ik heb een stukje papier onder de rits gehouden om het wat duidelijker te maken
full

'(
 
argh, donderdag dus niet naar Zwolle, wordt nog een weekje wachten omdat bepaalde personen hebben besloten het openbaar vervoer donderdag maar plat te gooien B| Slim... heel slim... |(
 
Tuurlijk valt dit onder garantie.
Het is niet de rits die kapot is,
het is het stiksel waarmee de rits vast zit.

En tegenwoordig geldt garantie "voor de te verwachten
gebruiksperiode", en een rits, en bijhorende stiksels
horen langer mee te gaan dan een maand.

Is natuurlijk anders als je onderuit gaat en dan de boel
doorslijt, maar dat is hier niet het geval, geloof ik...
 
Vandaag dus eindelijk bij Kalsbeek langsgeweest. Laarzen worden een dezer dagen opgestuurd naar Italie, waar ze gerepareerd worden (en niet vervangen zoals in eerste instantie werd beweerd :? ), en ik heb ze over 2 a 3 weken weer in mijn bezit. Dit alles valt dus onder de garantie omdat het stiksel kapot is en niet de rits zelf. De rits zelf zit dus GEEN garantie op, tenzij het duidelijk om een fabrieksfout gaat (i.e. rits binnen een paar dagen al naar de knoppen o.i.d.).
En omdat ik eigenlijk niet 2-3 weken zonder laarzen kan, en ik ze toch alleen maar tijdens rijles draag, heb ik een paar "leen-laarzen" meegekregen als tijdelijke vervanging, welliswaar een wat goedkoper paar, maar ik vind het toch prima service :} En nu maar hopen dat die dingen waterdicht zijn :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan