Laarzen of veiligheidsschoenen?

RISL

MF veteraan
11 mrt 2012
1.331
598
Beste motorliefhebbers,

Binnenkort ga ik beginnen met motorrijlessen.
Nu kan ik voorlopig een helm, jas en handschoenen lenen, maar laarzen moet ik zelf verzorgen. Wat zouden jullie aanraden, gelijk motorlaarzen aanschaffen of eerst op hoge veiligheidsschoenen een paar lessen proberen?

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

Groeten,
RISL
 
Heb zelf eerst een tijd met veiligheidsschoenen gereden maar nu uiteindelijk toch motorschoenen aangeschaft. Is een stuk fijner met schakelen vind ik zelf.
 
Ik ben begonnen op sneakers _O- en heb toen toch maar deze aangeschaft:
09AlpinestarsSMX5BkLG.gif
 
als ze maar goed stevig rond je enkels zijn en niet te makkelijk uit gaan.
eerst is voor het geval dat bij een schuiver je enkel tussen de motor en en asfalt komt, je wilt dan nog wel wat bescherming.
tweede is omdat door wonderbaarlijke reden schoenen van crash slachtoffers altijd uitvliegen bij het eerste contact met de grond. Wil je ook niet.
 
Okay, bedankt voor de tips.
Wat is een normale prijs voor een goed stel laarzen, zoals bijvoorbeeld op bovenstaand plaatje?
Ik zie de prijzen nogal uit elkaar lopen als ik bij een motorzaak binnenstap.
 
laarzen zijn een stuk minder dik op de neus dan veiligheidsschoenen,, dus wat meer gevoel met schakelen zoals reeds gezegd.

gewoon gelijk een paar kopen wat goed zit dan heb je die kosten al niet meer tzt als je een motor wilt gaan kopen en ook kleding wilt aanschaffen.
 
Op woon-werk ritjes rijd ik met mijn veiligheidsschoenen. Nadeel vind ik dat het een beetje langs je enkels waait.
 
Laarzen geven je veel meer feedback, plus hebben ze vaak betere bescherming voor je enkels. Nadeel van laarzen is dat ze eigenlijk niet bedoeld zijn om veel mee te lopen, wat je met werkschoenen wel weer kunt.
 
Ik heb 1 keer gehad dat een verter losgegaan was en om het schakelpedaal was gaan zitten. Sindsdien voor mij niks meer met veters op de motor.
 
Ik heb 1 keer gehad dat een verter losgegaan was en om het schakelpedaal was gaan zitten. Sindsdien voor mij niks meer met veters op de motor.

Ja! Heb ik ook gehad, motorschoenen van de Lidl in mijn geval. :P
Leuk als je voor het stoplicht staat en je voet niet op de grond krijgt. :+
 
Ik ben begonnen op sneakers _O- en heb toen toch maar deze aangeschaft:
[afbeelding]

:^
Precies hetzelfde, heb ze maar aangeschaft toen een examinator naar me toe liep om te vragen of ik uit ging met die schoenen.
(Was geen examen maar ze waren op het terrein)
 
Ja! Heb ik ook gehad, motorschoenen van de Lidl in mijn geval. :P
Leuk als je voor het stoplicht staat en je voet niet op de grond krijgt. :+

Haha, zo zag ik mijn broertje voor mij neergaan omdat hij altijd met veel te lange veters rijdt. *Plop*, en daar lag hij midden op de rijbaan.
 
Ja, ik denk dat ik dan maar voor klittenband ga ;)
Een maatje van me had dat ook met z'n veters.

Maar iemand die me een grove schatting van prijzen kan geven?
 
vorige week nog Berik laarzen gekocht voor 150,-. Heb voordat ik ging lessen van die sneaker achtige motorschoenen gekocht van Puma. Echter passen die niet onder een leren broek, dus toen maar laarzen gekocht. Was 2 x geld kwijt, dus zou meteen laarzen aanschaffen.
 
Artifex, dat topic had ik al gelezen. Ik vond daar echter niet wat ik wilde weten.
Als moderator (van het Opel-forum) weet ik hoe vervelend het is als mensen de zoekfunctie niet gebruiken, dus daar zul je mij niet op betrappen ;)

Zal vanavond eens bij de motorzaak binnenstappen met de kennis die ik nu heb.
 
Ja, ik denk dat ik dan maar voor klittenband ga ;)
Een maatje van me had dat ook met z'n veters.

Maar iemand die me een grove schatting van prijzen kan geven?

Die laarzen van mijn plaatje heb ik 200 ekkies voor neergeteld.
Ik vind ze het geld echter wel waard, ze zitten als gegoten en je houdt er goed gevoel mee met de motor.
Andere voordelen zijn:
-geen gezeik met veters: rits+klittband
-geen gewapper van de wind langs je enkels
-geen lompe stalen neuzen
-tov sneakers: je enkels blijven heel *O*

En het power ranger gehalte vind ik wel meevallen

/edit: bovendien heb ik voor mijn werk *stage* geen veiligheidschoenen nodig.
Dus: Normale schoentjes in de rugzak en op het werk de laarzen onder de kapstok dumpen :+
 
Laatst bewerkt:
Veiligheidsschoenen kunnen eerst prima, mits ze je enkel bedekken. Zorg wel dat je de veters naar binnen propt, je wilt niet aan je schakelpedaal blijven hangen als je net wilt stoppen; het gaat nl. niet goed als je dan je voeten niet aan de grond kan krijgen!
 
Ja, dan krijg je nog al last van de zwaartekracht, denk ik zo.
Gisteren bij de motorzaak geweest en heel veel laarzen gepast, vooral sportieve modellen. Ben uiteindelijk gegaan voor deze, van Alpinestar:
Alpinestars-motorlaarzen-S-MX4-zwart.JPG


Power Ranger gehalte valt toch wel mee?
Nu op zoek naar een helm. Heb al een heel mooie RXA-helm gezien, pasvorm was ook goed. Weet alleen niet of ze lawaaierig zijn, iemand ervaring mee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan