Laarzen of veiligheidsschoenen?

Veiligheidsschoenen kunnen eerst prima, mits ze je enkel bedekken. Zorg wel dat je de veters naar binnen propt, je wilt niet aan je schakelpedaal blijven hangen als je net wilt stoppen; het gaat nl. niet goed als je dan je voeten niet aan de grond kan krijgen!

blijft een feit dat het klote rijdt met die dingen.
 
Ik heb de eerste helft van mijn lessen ook met veiligheidsschoenen gereden (wel tot over de enkels). Puur omdat ik eerst zeker wilde weten dat het motorrijden me beviel voordat ik een hoop geld aan motorlaarzen ging uitgeven.

Maar eerlijk is eerlijk, wat een genot was het om met laarzen aan te rijden. Geen getocht meer langs je broek omhoog. :)
 
ik heb mn rijbewijs met legerkistjes gehaald _O-

vervolgens de alpinestars aangeschaft...weeereldd van verschil, ik vond het al zo raar dat ik na een rit met die kisten altijd last van mn enkel en scheenbeen had. Tja er zat ook geen beweging in die kist..
 
ik rij zelf (nog) geen motor maar wel op de brommer.

Ik draag zelf Meindl Forestwalkers (of Meindl Waldlaufer)
foto_356_1.jpg.v=1

Ze beschermen goed (kettingzaag bestendig. ben der vandeweek nog mee gevallen met de brommer. voetjes waren o.k... de rest ook door beschermende kleding :D en het kwam door ijs.. jah in een bocht jah gister nog :Y ) ze zijn nét iets minder hoog dan normale kisten maar toch hoog genoeg om je enkels te beschermen.

Nadeel is wel dat ze redelijk duur zijn.. 240 euro ofzo. Maar ik heb ze toch voor mn school/werk. en ik vind ze heerlijk zitten op de brommer en voor lopen!


en ook fijn, ik ben een echte natuur genieter dus kan ik ook nog is mooi offroad rijden en daarna offroad wandelen met die schoentjes aan :W
 
Laatst bewerkt:
Laarzen geven je veel meer feedback, plus hebben ze vaak betere bescherming voor je enkels. Nadeel van laarzen is dat ze eigenlijk niet bedoeld zijn om veel mee te lopen, wat je met werkschoenen wel weer kunt.

Precies de reden waarom kistjes voor mij de ideale oplossing zijn. Hoge schoen met voldoende crashbescherming en ik kan er de hele dag prettig op lopen.
 
Ik ben ook aan het lessen, begon op werk(veiligheids)schoenen maar dat zijn gevoelloze ondingen, ik zou er niet aan beginnen. :)

toevallig vandaag dezelfde als ZarQ gekocht, volgende week de eerste les op deze laaarzen! :)

Ik ben begonnen op sneakers _O- en heb toen toch maar deze aangeschaft:
[http://www.canyonchasers.net/reviews/clothing/images/a-star/09AlpinestarsSMX5BkLG.gif (afbeelding)]
 
Volgens mij is TS inmiddels prima voorzien.
We zijn inmiddels op zoek naar een passende muts.
Daarover: Hij moet goed passen. Dat is punt 1.
En 2.
En 3 ook.
Dus: strak, maar hij moet nergens knellen.

Qua lawaai is er wel verschil, maar ik zou sowieso altijd gehoorbeschermong dragen, en dan maakt dat wat minder uit.
Glasfiber gaat langer mee dan polycarbonaat. Maar, koop je een 'voordeligere' helm, dan zal de pasvorm eerder verdwenen zijn dan dat de houdbaarheid van de schaal is verlopen. Zeker als je wat meer rijdt.
Een lichte helm is prettiger dan een zware.
Sommige mensen vinden een zonnevizier handig.
Zo zijn er vast nog meer dingen over te zeggen.

Had ik de pasvorm al genoemd?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is TS inmiddels prima voorzien.
We zijn inmiddels op zoek naar een passende muts.
Daarover: Hij moet goed passen. Dat is punt 1.
En 2.
En 3 ook.
Dus: strak, maar hij moet nergens knellen.
Qua lawaai is er wel verschil, maar ik zou sowieso altijd gehoorbeschermong dragen, en dan maakt dat wat minder uit.
Glasfiber gaat langer mee dan polycarbonaat. Maar, koop je een 'voordeligere' helm, dan zal de pasvorm eerder verdwenen zijn dan dat de houdbaarheid van de schaal is verlopen. Zeker als je wat meer rijdt. Een lichte helm is prettiger dan een zware.
Sommige mensen vinden een zonnevizier handig.
Zo zijn er vast nog meer dingen over te zeggen.
Had ik de pasvorm al genoemd?

Het is wel zo fijn als je de voering eruit kunt halen om die te wassen. Na een tijd wordt die nl. wel wat ranzig door zweet, gelresten etc.
Neem een vizier een anti-condenslaag heeft of neem pinlock.
Ventilatie is ook erg belangrijk.
Gewicht kan een factor zijn.
Maar bovenal de pasvorm! Beter een super passende Lidl-helm, dan een Shuberth die niet past.
 
Laatst bewerkt:
Okay, bedankt voor de tips.
De RXA die ik heb gepast, zat wel prettig en was voorzien van ventilatie. Maar hoe meer ventilatie, hoe meer lawaai, neem ik aan? Het was wel een polycarbonaat helm?
Uitneembare voering is inderdaad wel een hele goede tip, daar zal ik eens even naar informeren. En hoe lang de pasvorm ongeveer blijft, dat is ook wel een hele goede tip!

Gebruiken jullie gewone wegwerpoordoppen als gehoorbescherming?

Bedankt weer, ik kan weer eens verder zoeken :D
 
bij 'beter horen' kun je voor € 15 van die universele dingen halen die windruis weghouden (bepaalde frequentie). je kunt ook een combinatie van filters erin doen (uitlaat, gepraat, etc). ik heb 1 setje voor op de motor en 1 setje voor thuis (vriendin...)
 
Laatst bewerkt:
ik heb 1 setje voor op de motor en 1 setje voor thuis (vriendin...)

Ik mag hopen voor je dat laatstgenoemde hier geen account heeft... *D

Maar inderdaad, zoiets is wel fijn, hoewel ook dat nogal persoonlijk is. Sommigen vinden die Alpine dopjes fijn, anderen Noizezz. Die Alpine achtige dingen kun je ook wel van andere merken vinden voor redelijke bedragen. Duur kan ook, met aangemeten orthoplastieken. Maar daar zou ik zeker niet mee beginnen...

Meer ventilatie betekent niet per definitie meer herrie. Schubert heeft de naam stil te zijn, daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Wel met Arai (niet zo stil...) en Shoei (een stuk stiller). Bij Arai zijn het vooral de zijkapjes die je hoort. Als je de helm ziet begrijp je ook waarom.
Maar ja, dat zijn beide vrij prijzige hoofddeksels. Hoewel... Als je 5 rijdt met een Arai van een euro of 500 ben je niet duurder uit dan wanneer je iedere twee jaar je uitgelubberde HJC van 200 piek vervangt...

Anders wordt het natuurlijk als je na een half jaar besluit dat motorrijden het toch niet is voor je. Dat gebeurt ook. Dan is een goedkope helm goedkoper. ;-)
Maar eigenlijk moet je dan hier terugkomen in een ander topic en je ervan laten overtuigen dat er geen weg terug is, dus dit argument gaat eigenlijk niet op.
 
Laatst bewerkt:
Hahaha, ja, inderdaad maar hopen dat je vriendin hier niet teveel mee leest ;)

Bedankt voor de tips. Ik ga dan voorlopig toch voor een wat goedkopere helm. Ik weet niet hoe snel ik na het lessen een eigen motor koop (ik kan ook regelmatig motoren van vrienden lenen). Mocht ik uiteindelijk zelf iets kopen en dan vaker dan een middagje per week gaan rijden, ga ik alsnog voor een duurdere helm, zodra de goedkope op is.
 
Meer ventilatie betekent niet per definitie meer herrie. Schubert heeft de naam stil te zijn, daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Had een HJC IS-16, bekend om zijn takkeherrie tijdens het rijden. Vervolgens een Shubert S1 pro gekocht en mee gereden. Conclusie: Zeer weinig verschil in geluid vergeleken met de goedkope IS-16. Waar wel verschil in zat was hoe de helm voelde qua kwaliteit. HJC: goed, Shubert: slecht :')

ik quote wel even vanuit hier de dingetjes die ik belangrijk vond:

Ik vind het maar een teleurstellend ding. De schaal is behoorlijk flexibel, flexibeler dan die van mijn goedkope HJC IS-16. Op motozoom staat het volgende commentaar: Viel op de grond van mijn buddy en bleef liggen als een eitje helemaal gekraakt dus dat glasvezel is dus zo sterk niet.". Ik zie nu wel dat zoiets kan gebeuren. Toch vreemd bij een helm van 400 eu als een goedkoop helmpje van 200 dat makkelijk overleeft.

De helm is ook niet stil. Misschien ben ik gewoon een zeikerd maar een significant verschil met mijn IS-16 is er niet. Hij dempt misschien ietsjepietsje meer maar dat gaat dus vooral om het motor geluid, de wind is nog steeds een teringherrie. Oftewel, de S1pro dempt meer motorgeluid dan de IS-16 en dat was het ongeveer wel, niet een grote vooruitgang en al zeker geen 400 euro waard.

En als laatst, het vizier is te flexibel. Ondanks het feit dat hij een stuk dikker is dan mijn goedkope HJC viziertje is ie flexibeler en kan je hem niet dicht doen door aan 1 kant te duwen. Er zitten 2 lipjes aan het vizier, een beetje links en een beetje rechts van het midden. Als je het vizier dicht probeert te doen door met je linker hand (wat logisch is want met rechts ben je gas aan het geven) op het lipje te duwen wil het vizier het laatste stukje niet dicht. Hiervoor moet je op het lipje aan de rechter kant duwen. Moet je dus met je linker hand aan de rechter kant van je helm gaan zitten kutten omdat het vizier anders niet goed dicht wil. Zeer onhandig en slaat natuurlijk helemaal nergens op.



Wel met Arai (niet zo stil...) en Shoei (een stuk stiller). Bij Arai zijn het vooral de zijkapjes die je hoort. Als je de helm ziet begrijp je ook waarom.
Maar ja, dat zijn beide vrij prijzige hoofddeksels. Hoewel... Als je 5 rijdt met een Arai van een euro of 500 ben je niet duurder uit dan wanneer je iedere twee jaar je uitgelubberde HJC van 200 piek vervangt...

Ik heb mijn IS-16 3 jaar gebruikt, waarvan 2 jaar intensief (5 dagen in de week 2 uur per dag). Voering heeft het prima overleefd en zit nog altijd als gegoten, elke helm rekt een beetje op maar de IS-16 voldoet qua veiligheid nog steeds prima op dat gebied. Voering ziet er ook nog prima uit na een aantal keer wassen.

Ik heb nu een HJC FG-15, deze helm is bij mij stiller dan een S1 pro en de bouwkwaliteit ook een stukje beter. Enige nadeel is dat het vizier maar een paar standen heeft maar dat had ik bij de IS-16 ook dus dat geeft voor mij niet. Niet slecht voor een helm die minimaal 200 eu goedkoper is.
 
Laatst bewerkt:
Okay, bedankt voor de tips.
De RXA die ik heb gepast, zat wel prettig en was voorzien van ventilatie. Maar hoe meer ventilatie, hoe meer lawaai, neem ik aan? Het was wel een polycarbonaat helm?
Uitneembare voering is inderdaad wel een hele goede tip, daar zal ik eens even naar informeren. En hoe lang de pasvorm ongeveer blijft, dat is ook wel een hele goede tip!

Gebruiken jullie gewone wegwerpoordoppen als gehoorbescherming?

Bedankt weer, ik kan weer eens verder zoeken :D

Wegwerpoordoppen hebben als nadeel, dat ze je oor helemaal afsluiten, wat een drukgevoel kan geven, vooral bij langere tijd dragen. Ik heb ze op de motor nooit gebruikt. (wel vroeger in een vakantiebaantje in een fabriekshal)

Universele doppen met filters zijn beter. Ik heb noizezz gehad; werkten prima maar gingen wel moeilijk in en uit. Ze gingen ook maar kort mee, waardoor ze relatief duur werden. pluutjes bijv. van Alpine worden ook veel gebruikt. Voor sommigen drukt de helm tegen het steeltje, wat niet fijn is.

Nu heb ik otoplastieken (Kendal) ; kostten ca 90 euro en ik ben er superblij mee. Goede demping en zitten zeer comfortabel, ook na meerdere uren.
 
Laatst bewerkt:
Veiligheidsschoenen kan prima niets mis mee.
Motorlaars of schoen zal iets meer gevoel geven.
Als je overstapt doe dat dan niet net voor je examen.
Daar noet je namelijk even aan wennen.

bigscale
 
...heel verhaal... strekking: goedkope helm is ook prima...

Hee... pssst! Zo krijg ik nooit commissie van Arai natuurlijk... ;)

Nee, maar met een wat goedkopere muts beginnen is natuurlijk ook prima. Als ie maar goed past.

Overigens: Dat kapot vallen van een Shubert en 'heel blijven' van een HJC klopt niet helemaal.

Een glasfiber schaal kan inderdaad scheuren. Dan is ie kapot. En dat is ook meteen duidelijk.
Een polycarbonaat helm deukt in en weer uit. Dan is ie kapot. En helaas is dat niet meteen duidelijk. De schaal is dan echter wel verzwakt en ook de binnenschaal is niet meer veilig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan