Laat je Aprilia Pegaso ff zien

En ter verduidelijking:

17e350735bb45d136f5bc9f992d40d5c.jpg


En ze zitten bevestigd middels de schroefjes waar ook het dashboard vast zit:

27b571e9453b437f68d71a4d654d1e90.jpg
 
Maar goed, wat ik graag wou weten is het volgende.
Weet iemand of het een verschil zou uitmaken als ik op mijn 2004 Pegaso een iridium bougie zou gaan gebruiken?
De motor rijd fantastisch, en ik heb niet het idee dat er sprake zou kunnen zijn van een merkbaar verschil.
Maar ik weet ook dat men simpelweg gewent kan zijn aan een situatie, terwijl er verbetering mogelijk is.
Dus mocht iemand hier een onderbouwd antwoord op hebben (ervaring of kennis van zaken), dan hoor ik dat graag.

PS: ik zal geen vijf maanden wachten met reageren hihi
 
Ja dat helpt zeker. Start sneller en loopt rustiger stationair. Bij mijn Pegaso merkte ik duidelijk verschil, ook mijn andere Rotax KTM loopt er beter mee. Voorwaarde natuurlijk dat de rest optimaal in orde is, anders heeft t geen zin.
 
Ja dat helpt zeker. Start sneller en loopt rustiger stationair. Bij mijn Pegaso merkte ik duidelijk verschil, ook mijn andere Rotax KTM loopt er beter mee. Voorwaarde natuurlijk dat de rest optimaal in orde is, anders heeft t geen zin.
Das mooi nieuws, al kan ik mij haast niet voorstellen dat het beter kan.
Het is een fantactische fiets, maar kan het altijd ff proberen.
Is jouw motor ook uit 2004 dan?
 
Dames en heren Peg rijdersch.
Wat betalen jullie nou voor een grote beurt?
Dit uiteraard ZONDER bijkomende kosten of extra's.

Ik betaalde de laatste paar keer €530,-
Nu keek ik bij een andere zaak, en die rekende zomaar €500,-
Geen onverklaarbaar verschil natuurlijk (uurloon bv), maar vroeg mij wel af wat er her en der in het land nou word gerekend.
Nee, ik verwacht geen noemenswaardige verschillen.
En nee ik ben niet handig cq technisch genoeg om mij zelf aan het onderhoud te wagen.

Ik hoop dat eenieder hier op zou willen reageren.
Enkel het bedrag is interessant, de betreffende garage behoeft niet genoemd te worden.

PS: ik heb het over een Peg 650ie uit 2004.
Andere jaren zijn ook interessant, maar vermeld aub wel even het bouwjaar (en km stand?).
 
En weet iemand waar ik een standaard uitlaat kan krijgen voor de Peg.
Nieuw of nog in fatsoenlijke staat?
De mijne is helaas lek, al is het nog geen probleem.
Het volume is gelukkig amper toegenomen, maar valt mij persoonlijk echter wel op.

Ook welkom om te vernemen zijn geschikte vervangende uitlaten.
Ik zoek naar zo stil mogelijke, volume is niet mijn ding.
Volgens het RDW levert de motor af fabriek 85 dB bij 3250 rpm.
 
Nog nooit laten doen, doe alles zelf, zit wel verschil in werk de ene en andere keer, werkzaamheden zijn vlgs mij ook nooit gelijk bij garages.
 
Oef, ik heb al een hele poos twee verschillende spiegels haha.
Keertje na een valpartij spiegeltje moeten vervangen, en deze lag voorhanden.
En eerlijk gezegd vind ik het wel heel grappig (en herkenbaar).
Wat leuk dat het je opvalt, je bent de eerste!
 
Heb wel eens gehoord van Dominator uitlaten, schijnt mooi en goed te zijn, heb er GEEN ervaring mee. www.dominator-uitlaten.nl

Zoveel keus zal er niet meer zijn voor onze brikken hhhahahaha..
Dat is inderdaad het probleem ja.
Het is nagenoeg onmogelijk om nog de originele uitlaten te bemachtigen, maar geld doet wonderen.
Laat ik dat er nou net niet genoeg voor over hebben ...
En een verrot gebruikt setje is nou ook weer niet wat ik een top alternatief vind.
Die heb ik al gevonden voor een totaal van €100,- ex verzenden.
Zo'n Dominator kost me nieuw €280,- incl dB.killlers
Tja, dan ga ik liever voor een nieuw setje.

Ik heb echter besloten om vooralsnog de boel even te laten voor wat het is.
Het contact bij de firma Dominator was overigens erg duidelijk, compleet en fijn.
Dus dat was zeker reden om ze te onthouden voor als het zover is.
Punt is nog steeds dat ik de motor graag zo stil mogelijk wil hebben, waar de Dominator (in cijfers!) 7 dB meer zouden produceren (100-8 ipv 85).
Zolang de motor niet lawaaierig word is de nood niet zo hoog.
Eerst het beurtje maar even afwachten, wie weet blijven er nog wat centjes over ... hmm ...?
 
Ik kocht een paar jaar geleden een praktisch nieuw setje die op een andere motor gezeten had over voor 100 euro. Was perfect en ik rijd er nu al weer een tijdje mee rond zonder problemen. Mijn vorige, de originele die er sinds '99 opzaten, waren wel helemaal door; 2 gaten in de bocht bij de aansluiting.
 
Ik kocht een paar jaar geleden een praktisch nieuw setje die op een andere motor gezeten had over voor 100 euro. Was perfect en ik rijd er nu al weer een tijdje mee rond zonder problemen. Mijn vorige, de originele die er sinds '99 opzaten, waren wel helemaal door; 2 gaten in de bocht bij de aansluiting.
Herkenbaar Chriz86; ojuist overleg gehad met de garage.
De linker uitlaat had twee gaten ter grote van een duim.
Die gaten zaten wat meer aan de zijkant waardoor de uitlaatgassen tegen het kuipwerk (zeer dichtbij) aan gingen, wat niet uiteraard niet bevorderlijk is.
En de andere kant was thv de uitlaat ophanging de boel flink doorgeroest ... tja, toch tijd om een ander setje te overwegen.
Uiteindelijk gekozen om voor een tweedehands setje originele uitlaten te gaan.
Hoofdzakelijk omdat dit de meest stille zijn, elke andere uitlaat maakt meer herrie.

Helaas bleek het na 5 jaar (16000km) ook tijd voor een nieuw kettingsetje.
Voorste tandwiel was er blijkbaar hard aan toe.
Pegaso he --> beest van een machine haha!

Al met al word het beurtje zo wel flink aan de prijs.
Voordeel is uiteraard wel dat de motor weer helemaal fris en fruitig is voor alle geplande en ongeplande avonturen!
(To-do lijstje gaat wel erg hard zo, alleen de achtervering wil ik ooit nog vervangen.)
Troostende gedachte is wel dat ik deze motor nimmer weg wil doen.
Simpelweg omdat ik zeldzaam op een andere motor rijd die een grotere smile op mijn gezicht toverd!
 
Ik ben ook erg tevreden over mijn pegaso. Helaas start hij wel slecht. Ik moet als ie langer dan één dag stil staat altijd een keer of 5 starten wil hij aanblijven. Ik heb de 99, dus met carbs. Vorig jaar lekte hij benzine uit een carburateur. Ik heb toen alle rubbers vervangen met een revisie setje. Loopt sindsdien beter (gasreactie met name) en weer perfect stationair.

Maar helaas dat starten is er niet beter op geworden.. iemand hier ervaring hiermee wat goed is om eens te.checken?
 
Ik ben ook erg tevreden over mijn pegaso. Helaas start hij wel slecht. Ik moet als ie langer dan één dag stil staat altijd een keer of 5 starten wil hij aanblijven. Ik heb de 99, dus met carbs. Vorig jaar lekte hij benzine uit een carburateur. Ik heb toen alle rubbers vervangen met een revisie setje. Loopt sindsdien beter (gasreactie met name) en weer perfect stationair.

Maar helaas dat starten is er niet beter op geworden.. iemand hier ervaring hiermee wat goed is om eens te.checken?
Ik heb gedurende 2016 problemen gehad met starten van de motor.
Nou ben ik niet technisch, dus neem mij niet kwalijk als wat ik ga zeggen pure l@lkoek is hoor.
Maar het volgende was aan de orde:

Eerst zou het de bougie zijn.
Toen een nieuwe accu.
Even later bleek de startmotor vuil EN is de bougie weer vervangen.
En uiteindelijk bleek de koppakking lek ...
Daarna heb ik geen start problemen meer gehad.
 
Thanks voor je reactie.

Nieuwe accu heb ik. Startmotor draait. Bougie vorig jaar vervangen - > er is een vonk
Hij draait rond maar slaat maar niet aan, of heel kort en valt direct weer dood.

Ik ga eens kijken of de vlotterbak vol zit voor starten
 
Heel dom, maar gebruik je wel de juiste hoeveelheid choke? Speel daar eens mee.
Dit zegt misschien meer over mijn onkunde OF over hoe fantastisch mijn Peg is, maar uhh ... die choke gebruik ik werkelijk nooooit haha!
Hij start gewoon altijd en loopt perfect.
Maar goed, proberen kan natuurlijk nooit kwaad.
 
Thanks voor je reactie.

Nieuwe accu heb ik. Startmotor draait. Bougie vorig jaar vervangen - > er is een vonk
Hij draait rond maar slaat maar niet aan, of heel kort en valt direct weer dood.

Ik ga eens kijken of de vlotterbak vol zit voor starten
Ik heb met mijn XT660 destijds wel gehad dat die uitviel bij hard remmen.
Dat bleek toen aan de vlotternaald te liggen.
Maar kan lastig starten dan iets met een vlotterbak te maken hebben?
(Nogmaal; ik heb een zeer beperkte technische knobbel, maar wie weet leer ik nog wat.0
 
Normaal gesproken loopt een motor koud voor geen meter, maar perfect als de motor warm is. Vandaar de choke om extra benzine toe te voegen voor de koude start.

Als de motor koud goed start en wegrijd zonder choke, staat de motor warm te rijk (te veel benzine). Vaak is het wel zo dat zodra je de wijk uit rijd kan je de choke weer uitzetten.
 
:W

Ik kom ook even buurten hier!
Een aantal jaar geleden heb ik een XF650 (Freewind) gereden met mijn A2 rijbewijs, toen een VFR800 en nu een SV650S (😍). Ik zou graag wederom een kleine all-road erbij willen hebben voor het kleine zandpadjes en eventueel ooit de TET te doen.
Nu vind ik de Pegaso 650 wel een geschikte kandidaat, zien er nog keurig uit voor de leeftijd!

Ik heb echter wel 3 kleine vraagjes aan de geleerden hierzo;
  • Wat zijn de grootste verschillen tussen de 650 carb en de i.e.? Behalve de injectie natuurlijk zie ik dat de vering ook gewijzigd is naar een conventionele vork, lijkt me niet dat dit veel effect heeft op eventueel licht offroad gebruik toch? Standaard vering is veelal toch niet je-van-het op motoren uit dit segment.
  • Betrouwbaarheid/kwaliteit van deze motoren, is dat een beetje oké? Ik lees nogal wat horror verhalen van de Rotax units in de F650s, ergens had ik gelezen dat de problemen grotendeels waren verholpen in het i.e.-model.
  • Bijzonderheden waar ik op moet letten als ik naar een van deze motoren ga kijken/testrijden?
Ik heb een 2004 model op het oog met redelijk wat ervaring (46k) maar wel voorzien van de onderhoudshistorie.

PS. @GeSchift Die van jouw is wel echt ziek gaaf! Heel mooi.
 
:W

Ik kom ook even buurten hier!
Een aantal jaar geleden heb ik een XF650 (Freewind) gereden met mijn A2 rijbewijs, toen een VFR800 en nu een SV650S (😍). Ik zou graag wederom een kleine all-road erbij willen hebben voor het kleine zandpadjes en eventueel ooit de TET te doen.
Nu vind ik de Pegaso 650 wel een geschikte kandidaat, zien er nog keurig uit voor de leeftijd!

Ik heb echter wel 3 kleine vraagjes aan de geleerden hierzo;
  • Wat zijn de grootste verschillen tussen de 650 carb en de i.e.? Behalve de injectie natuurlijk zie ik dat de vering ook gewijzigd is naar een conventionele vork, lijkt me niet dat dit veel effect heeft op eventueel licht offroad gebruik toch? Standaard vering is veelal toch niet je-van-het op motoren uit dit segment.
  • Betrouwbaarheid/kwaliteit van deze motoren, is dat een beetje oké? Ik lees nogal wat horror verhalen van de Rotax units in de F650s, ergens had ik gelezen dat de problemen grotendeels waren verholpen in het i.e.-model.
  • Bijzonderheden waar ik op moet letten als ik naar een van deze motoren ga kijken/testrijden?
Ik heb een 2004 model op het oog met redelijk wat ervaring (46k) maar wel voorzien van de onderhoudshistorie.

PS. @GeSchift Die van jouw is wel echt ziek gaaf! Heel mooi.
Bedankt Solis, top om te horen.
Maar waarom ga je niet gewoon weer voor een Freewind, ook das een hardstikke leuk en geschikt ding?
Plus dat je daar de plus en minpunten van kent ...
 
Mee eens dat de Freewind en de Pegaso in dezelfde vijver vissen. Persoonlijk vind ik de Freewind niet zo mooi om te zien als de Pegaso, reed echter wel leuk.
Het grootste obstakel om niet wederom voor de Freewind te gaan is eigenlijk het aanbod, ik zie er welgeteld 2 te koop staan. 1 bij AMT en 1 bij Boonstra, :X.
 
Mee eens dat de Freewind en de Pegaso in dezelfde vijver vissen. Persoonlijk vind ik de Freewind niet zo mooi om te zien als de Pegaso, reed echter wel leuk.
Het grootste obstakel om niet wederom voor de Freewind te gaan is eigenlijk het aanbod, ik zie er welgeteld 2 te koop staan. 1 bij AMT en 1 bij Boonstra, :X.
Die van AMT is wel een leuk ding hoor.
Ziet er nog netjes uit, beste koffer ... ongetwijfeld een beste partij licht haha!
Leuk kleurtje, ja ik vind het wel wat.
En de prijs is volgens mij wel markt conform.

Maar goed, jij was geïnteresseerd in een Pegaso.
Vooropgesteld; goeie smaak!
Omdat je kijkt naar een 2004 model kan ik je wel vertellen dat die verschrikkelijk prettig rijd, gebasseerd op het feit dat ik er zelf ook al een aantal jaren een heb uit 2004.

In het verleden heb ik op een F650 uit 2002 bijna 50.000 km gereden, vanaf nieuw.
De 2004 Peg rijd AANZIENLIJK soepeler, en dat is absoluut niet overdreven.
Deze is tevens een stuk stiller en staat stationair niet typisch te "hakkelen" maar eerder smeuig te spinnen.
Wel is de Peg wat onzuiniger: de F deed overall 1:25 de Peg 1:17,8
Ik kan mij goed herinneren dat het geluid van de airbox een aangename verassing was tijdens de Peg proefrit.
Niet overheersend, maar het geluid doet wel wat met je (bij vol gas dan he).
Het verschil met de XT600k (1992) die ik had is natuurlijk van een andere wereld, dus dat laat ik nu achterwege.

Degene die jij op het oog hebt heeft 46.000 op de teller, de mijne 40.
Dit is de onderhouds geschiedenis (los van het reguliere) in een notendop:

- eerste eigenaar geen bijzonderheden (23.500km)
- tweede eigenaar ook niet (900km)
- ik heb meteen een grote beurt laten doen incl kettingset + remblokken ... frisse start dus.
- op 26.000 bougie vuil en dus vervangen (koude start duurde laaaaang)
- een lekker koppaking bij 30.000km
- bij 34.000 remblokken en schijven vervangen
- as we speak komen worden bij de grote beurt ook de achterrem blokjes weer vervangen.

Enige bijzonder wat mij echt opvalt, is dat ik in de vijf jaar cq 16.000km wel aan mijn derde accu ben begonnen.
Bij 27.000 / 34.000 / 39.000 km
Ik ben nu overgegaan van coninu een YB12AL-A naar een AGM12V.ah

De Peg is rijbewijs-proof.
Desalniettemin kan je overal goed meekomen en is de BELEVING mijn inziens veel groter dan bij andere motoren.
Ik zie dit icm het soepele blok als de grootste troeven van de Peg.
Uiteraard is de wendbaarheid van een plesant niveau.

Ik hoop dat ik je hierbij enigsinds heb kunnen helpen.
Maar the proof is in the eating of the pudding ...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan