Laat je Aprilia Pegaso ff zien

1611479866285.png

Zoiets zag ik op apriliapegaso.de. In het nederlands heet dat schotdoorvoer. De maat is M20 x 1,5. Zou je kunnen proberen als je nog iets van schroefdraad over hebt. Dan vastzetten en nooit meer loshalen. En in de toekomst aftappen via die centrale plug.
 
Olielekkage bij de carterbout kan ook komen als de vorige eigenaar er geen NIEUWE alu of koperring heeft gebruikt. Is iig mijn ervaring.
 
Helemaal waar. Het grote risico is dan dat iemand de plug maar wat strakker draait in een poging het toch oliedicht te krijgen. Met een scheur in het carter als gevolg ;(
 
Ja klopt, ben bang dat dit ook zo’n geval is.. ik heb een nieuwe plug besteld, dus even kijken of het daar nog mee te redden valt. Anders een andere oplossing zoeken.
 
Ik heb toch liever het originele zadel op mijn Pegaso dus mijn comfortzadel is te koop, iemand van hier interesse?

Tourtecs zadel Aprilia Pegaso 650 1997-2004
€ 100,00
 
Vanavond de keerringen en vloeistof van beide voorpoten vervangen. Dit was mijn eerste keer ooit. Youtube en de werkplaatshandleiding zijn gewillig. Het was maar goed ook, aangezien beide voorvorken goed leeg waren..... Ze werken nu weer na behoren!
9450DDC1-C3D6-4403-A3B0-36337AFC8BEE.jpeg

41A788FD-01A2-4B90-BB28-AB2824B731E5.jpeg


Op naar het volgende klusje, het frame netjes maken en spuiten. Eerst spuitbussen op kleur laten maken.
 
Ja klopt, ben bang dat dit ook zo’n geval is.. ik heb een nieuwe plug besteld, dus even kijken of het daar nog mee te redden valt. Anders een andere oplossing zoeken.
Ik heb een nieuwe plug geprobeerd, maar hij blijft lekken😔 Iemand een idee waar je een helicoil kan monteren in de buurt van Emmen? Ik heb anders ook geen oplossing. Opboren naar m20 lijkt me ook niks..
 
Helicoil monteren is niet zo spannend, maar je moet wel even je hoofd er bij houden. Kwestie van recht uitboren, draad tappen en helicoil erin.. Beetje motorzaak kan dat wel. Let er wel op dat de koperen carterring nog voldoende oppervlakte heeft om op af te dichten.

Persoonlijk zou ik kijken of je niet een 2e hands carterpannetje kan scoren. Een helicoil er in is leuk, maar aangezien je hem bij je carterstop gaat gebruiken moet hij wel recht erin anders sluit hij mogelijk niet goed af. Daarbij komt dat je hem ''regelmatig'' los maakt bij het wisselen van de olie, ook niet echt bevorderlijk.
 
Even een update:
Linksysteem is volledig voorzien van nieuwe lagers. Nog even wachten op één busje en dan kan de boel weer in elkaar.

De 'main upper bolt' van het linksysteem was compleet vastgerot in de bus. Door moeten zagen dus...

Fototje van de huidige status met nieuwe schokdemper.
 

Bijlagen

  • IMG-20210305-WA0002.jpeg
    IMG-20210305-WA0002.jpeg
    140,6 KB · Weergaven: 14
Ziet er netjes uit al. Mooie schokdemper. Mijn linksysteem vorig jaar gedaan zat ook goed vast moet ik zeggen, ook de bus vervangen van de onderkant.
 
Even een update van mijn kant. Ik ben inmiddels weer gestart om de Pegaso in elkaar te zetten.
het idee was om het frame helemaal opnieuw te coaten / spuiten, maar in basis is het frame goed, dus ik laat het zo.

Afgelopen week de carburateurs even los gehad en zat met verbasing te kijken zo schoon aan de binnenzijde!
87B43BD9-6789-41FC-990F-7CEC09446E19.jpeg

9D608632-7737-46E8-92B7-F65A5C7CF247.jpeg


verder heb ik het zadel opnieuw bekleed, aangezien het origineel niet meer goed was (gaten ter plekke van drukplekken). Door de vorm viel het niet mee om hem strak te krijgen. Het is goed gelukt vind ik zelf!
DF24CE2A-407C-4898-898F-49C4913F9A10.jpeg

Zo staat de motor er nu bij..
A9B5E6A3-607F-47EE-AEA0-B7DBFF458317.jpeg


Deze week nieuwe banden om de velgen en dan kan hij weer op zijn eigen poten staat. Ik kan niet wachten tot hij weer rijdbaar is! 🏍😎
 
Membranen van de carb ook nog goed?
De keerringen rond de buisjes van de vlotternaalden willen ook wel lekken bij veel Mikuni's. Dan stroomt je vlotterbak over terwijl je vlotter en naald OK zijn. Had ik ook last van. Als je het spul toch in je handen hebt...
 
Membranen van de carb ook nog goed?
De keerringen rond de buisjes van de vlotternaalden willen ook wel lekken bij veel Mikuni's. Dan stroomt je vlotterbak over terwijl je vlotter en naald OK zijn. Had ik ook last van. Als je het spul toch in je handen hebt...
Voor zover ik kon zien is dit allemaal goed. Hij lekte verder niet voordat hij uit elkaar ging.
 
Petje af @peterhaandrikman :}
Exact dit type had ik 15jr geleden als eerste motor, alleen dan in het zwart ipv die geweldige kleur rood. Hele fijne herinneringen aan.
Kan er enorm van genieten om te zien hoe jij deze in ere herstelt, ga zo door!
 
Goed bezig Peter!

Vandaag m'n linksysteem retour gekregen. M'n stiefpa heeft een nieuw busje gedraaid dus nu is alles compleet om weer in elkaar te gaan. Hoop van het weekend een Fototje van de pegaso op wielen te kunnen delen!
 
Bedankt @DYONn93

vandaag weer verder gegaan. Er zaten van die lelijke richtingaanwijzers op.. Dat kon echt niet..
173D48E4-B1D9-4BC5-B454-2BB628C3ECF3.jpeg

E5B583B7-3ED6-4C14-9078-4A1E7F13A434.jpeg

Het einde is alweer in zicht. De meeste onderdelen zit er weer op. Hopelijk deze week weer voor het eerst starten!

81030121-F9F4-4E76-BF63-B1EE81CDA4E4.jpeg

BBCA820E-9C75-4E64-8B7F-F88ED123438F.jpeg
 
Lekker bezig! 8-)
Hoe zijn de uitlaten? Die waren bij mij na 10jr al bijna weggeroest :o was schijnbaar een zwak punt.
 
De uitlaten zijn nog redelijk. Beginnen iets te roesten bij de koppeling met de buis. Ik heb ze opgeschuurd en gespoten met hitte bestendige lak. Voor nu zijn ze weer netjes. De uitlaatbuizen waren zo goed als nieuw. Die waren vervangen gelukkig.
 
Hello :W

mij wordt een Aprilia Pegaso aangeboden, heeft “wat werk” (wat opzich prima is, leuk voor de hobby).
Het blok moet los zegt hij, bij het wisselen van de koppelingsplaten is de schakelas uit het huis geraakt, deze heeft hij er wel weer in gekregen, alleen zoals ik kan voelen zit de veer niet meer op z’n plek die de pook in z’n neutraal houdt.
Verder is hij in perfecte staat en heeft hij er tot vorig jaar prima mee gereden, hij staat nu al even stil.

is dit een “bekend probleem/easy fix” of kan ik deze beter laten gaan?

gr Dennis
 
Hee Dennis,

Gaat het toevallig om een zwarte pegaso met om en nabij 15k kilometers op de teller? Het verhaal komt me bekend voor met de schakelas.

De veer zit bij deze blokken helemaal in het midden van het blok en die krijg je er niet uit met alleen het wisselen van de koppelingsplaten alleen. De Carter helften moeten voor die veer gesplitst worden namelijk.

Mijn conclusie: er is meer aan geprutst dan de koppelingsplaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan