Laatste weekend oktober naar Denemarken; een first buiten mijn comfort zone.

Fietsie

Die hard MF'er
14 aug 2003
446
121
Ergens in de buurt van Joure
Het laatste weekend van oktober ga ik naar vrienden in DK; logeerplek is dus geregeld, maar de tocht er naar toe.. is nieuw voor mij.
De enige niet-Nederlandse km's die ik de laatste 10 jaar gemaakt hebben waren op de 31 in Duitsland, ervaringen van voor die tijd ga ik me niet meer op baseren. Ik stap op m'n BMW R1200GSA, met een volle tank en keurig oliepeil. 5000km tot de volgende beurt en bandjes met 5000km erop.
Vrijdag heen, zondag terug, en zaterdag zit vol met klus-werk.



Bestemming is in de regio Esbjerg, ik heb een route uitgezet vanaf Groningen via de Duitse 100-wegen (nul komma nul behoefte aan autobahn, maar de eerste km's handiger dan dan al binnendoor), beginnend met de 436 in Brinkum, de brug over de Wezer via de 437 en het veer naar Gluckstadt over de Elbe, en dan via de 5/11 naar m'n eindpunt. De BMW ConnectedApp en Waze helpen me, Flitsmeister deinstalleer ik vlak voor de trip maar even.

Zaken waar ik zelf nu een aandachtspuntje bij heb gezet:
- Misschien tot een waterdichte tas voor achterop, als aanvulling voor beide koffers (Kappa, iets kleiner dan de BMW bakken)
- In DK schijnt bij 100% snelheidsoverschrijding nu een wet van kracht te zijn waarbij je je fiets gelijk kwijt bent, dus heb ik extreem goed gemarkeerd waar 30km en 50km zones zijn. (Is dit al van kracht?)
- Laagjes kleding, na een voorjaar en zomer waarin we natuurlijk verwend zijn is kleden op de kou (en water) belangrijk.
- Duitse regels over winterbanden' zijn vast nog niet relevant gezien de voorspelde nachttemperatuur van 9 graden (Bremen als ijkpunt)
- EHBO, geel vestje, bandenstopsetje, compressortje op accu en wat gereedschap zitten altijd al in de koffer.

Nu ben ik van nature een " neem alles maar mee dan ben je niets vergeten " persoon, maar dat is met een VW Touran waar ik meestal mee reis makkelijker dan op twee wielen met twee alu bakjes en meer niet erop.

Zijn er do's en don'ts waar ik absoluut rekening mee moet houden?
 
Heb je een abonnement op een pechdienst?

Los daarvan: maak je vooral eens minder zorgen.
Als je wat zou vergeten: in Duitsland en zelfs in Denemarken hebben ze winkels.
:)
Even checken wat mn gouden ANBW kaartje werkelijk waard is; goed idee.

Lastige op het gebied van 'minder zorgen maken' is mijn beroep.. "Een kant en klaar rijtje met maatregelen voor als en wanneer dingen niet lopen zoals ze moeten lopen" wordt van mij in alle contexten verwacht.

Daarom post ik dit ook; om een beeld te krijgen van waar werkelijk rekening mee te houden.
 
Mijn leermoment in Denemarken was dat er geen tankstations aan de snelwegen liggen.
Je moet van de snelweg af en daar zijn de brandstof pompen.
O, als je van drop houd, reserveer wat vrije ruimte bij je bagage.

En je hebt een Beemer, waar maak je je zorgen om? :+
 
Pfoe, goede voorbereiding is goed, maar het kan ook TE!

Ik zou een ritje Denemarken beschouwen als een ritje in de buurt, maar dan langer. Wat laagjes kleding voor de kou, een pechdienstabonnement, enkele stukken gereedschap met wat tie-wraps en wellicht een propsetje voor een lekke band, dan zou ik wel klaar zijn met voorbereiden.

Veel plezier!
 
Misschien tot een waterdichte tas voor achterop, als aanvulling voor beide koffers (Kappa, iets kleiner dan de BMW bakken)
Je kan trouwens ook een gewone sporttas gebruiken en je spullen in een vuilniszak in de tas stoppen. Dan hoef je niet helemaal een waterdichte tas te kopen die je daarna misschien nooit meer gebruikt.
 
Wat ik al een paar keer heb gedaan: Door Sleeswijk Holstein heen, met de veerboot over de Elbe. (Glückstadt-Wischhafen)Of door Hamburg via de Kohlbrandbrücke en door de oud Elbetunnel heen. Dan ga je met voertuig en al in een lift omlaag en einde tunnel ook weer omhoog.
Dan ga je op de bonnefooi zoveel mogelijk langs de Elbe-oevers rijden. (Kan niet overal, veel privéwegen) westwaards. Dan langs de kust omhoog.
Dan kom je in Denemarken langs RIBE, dat is de oudste stad van Denemarken, en zo voort naar Esbjerg. Aan de oever bij Esbjerg staan een stel imposante beelden. Zie foto.
DSC_4021.JPG
 
Door het faillissement van Holland Noorwegen Line afgelopen augustus waren we genoodzaakt om een andere route naar Noorwegen te rijden, en hebben grotendeels het voorstel van TS gereden en hebben na de 1e overnachting in Bremerhaven ook in Esbjerg overnacht.
Zie ook: Met de ferry van Groningen naar Noorwegen

Wat betreft route, het Duitse deel is leuker en interessanter te rijden dan het Deense deel, wat meer saai, rechttoe/rechtaan is.
De veerboot over de Elbe en veerboot over het Noord-Oostzee kanaal zijn een leuke afwisseling en meteen stopplek.
Zodra je de Deense grens over gaat, wees bedacht op de "vliegende douane" controles. Zowel auto's als motorfietsen werden gecontroleerd (wij dachten meteen aan laser-snelheidscontroles, reden dan ook iets te snel, maar bleken douane controles te zijn)
Verder, als eerder geschreven, voor brandstof kun je af en toe wel eens een stukje verder moeten doorrijden als je lampje aan springt, dus let op je dagteller en tank als je een een geschikt station ziet.
Parkeren ook al eerder benoemd; in Esbjerg was er een hele actieve controleur die rond liep op allerlei betaalde parkings om te controleren op betaald parkeren,, terwijl wij stonden te wachten om op een hotel parking een plekje in te nemen....
In alle bebouwde kommen veel drempels. Makkelijk te rijden en gelukkig niet zo verschillend als de Nederlandse waar je soms uit je zadel geworpen wordt....maar als je je aan de normale snelheid en regeltjes houdt, geen probleem.
Fietsers; soms hele stukken een mooi fietspad naast de weg, soms ook hele stukken provinciale weg waar ook fietsers rijden, let goed op...

En verder...succes en een leuke rit toegewenst.

PS: onze route was dit.

1697562413481.png
 
Ik vind het praktisch om bij wat langere trips wat kleding in hersluitbare zakjes te verdelen. 3 voordelen: je kunt al wat sorteren op deze manier, je kunt de lucht uit het zakje drukken wat het compacter maakt, en het is gelijk waterdicht verpakt, mocht het alsnog ergens lekken. (En aan de buitenkant staat zelfs genoteerd wat er in zit, mocht het niet goed zichtbaar zijn).

Verder zorg dat je verzekering en pechhulp in orde zijn, en een bandenreparatieset heeft me al meermaals weer binnen 15 minuten op weg geholpen. Die ene keer waar dat niet zo was zat ik gelijk anderhalf uur op de anwb te wachten. Een bandenreparatieset had je zelf al benoemd. Dus nu nog kleding inpakken en gaan. Veel plezier! :)
 
Je gaat een weekend weg. Dan kan je toch alles in de 2 koffers kwijt. Neem niet teveel mee.
Gebruik een dikke vuilniszak in de koffers, dan is je kleding waterdicht verpakt.
Een tanktas is handig voor wat losse spulen en je regenpak.
Heb je geen tanktas , bevestig je regenpak met een paar snelbinders achterop vast zodat je deze snel bij de hand hebt.

Neem een paar extra handschoenen mee. Als het ene paar nat is , heb je tenminste nog een droog paar.

Veel plezier
 
Harder dan 60km/h te hard betekend rijbewijs en motor/auto inleveren. Verder geldt de parkeerkaart daar niet voor motoren. (Nog nergens meegemaakt trouwens).
Verder is het daar relaxed rijden, niet te moeilijk.

Als je tijd hebt, en het is goed weer, dan is het wel leuk om op het strand van Rømø op het strand te rijden......daar heb je immers een gs voor natuurlijk.
 
Let er ook even op, in Duitsland is het niet toegestaan om met de motor tussen de file door te rijden. Als je niet op de autobahn komt zal de kans op file niet zo groot zijn, maar je weet nooit.
Nog nooit iemand gehoord die er ook daadwerkelijk voor bekeurd is. Doe het zelf wel altijd in DLD, misschien heb ik geluk gehad :)
 
Even checken wat mn gouden ANBW kaartje werkelijk waard is; goed idee.

Lastige op het gebied van 'minder zorgen maken' is mijn beroep.. "Een kant en klaar rijtje met maatregelen voor als en wanneer dingen niet lopen zoals ze moeten lopen" wordt van mij in alle contexten verwacht.

Daarom post ik dit ook; om een beeld te krijgen van waar werkelijk rekening mee te houden.
Beste Fietsie,
Ik ben benieuwd naar hoe je voorbereiding én houding t.a.v. je geplande tocht momenteel is.
Hebben de praktische tips geholpen?
Hou ons op de hoogte.
:Y
 
Even checken wat mn gouden ANBW kaartje werkelijk waard is; goed idee.

Lastige op het gebied van 'minder zorgen maken' is mijn beroep.. "Een kant en klaar rijtje met maatregelen voor als en wanneer dingen niet lopen zoals ze moeten lopen" wordt van mij in alle contexten verwacht.

Daarom post ik dit ook; om een beeld te krijgen van waar werkelijk rekening mee te houden.
Een sprinkhanenplaag kun je nooit uitsluiten. Verder zou ik de eerstgeborenen in de gaten houden en dicht bij de Israëlieten blijven wanneer de zee zich opent.
 
Een sprinkhanenplaag kun je nooit uitsluiten. Verder zou ik de eerstgeborenen in de gaten houden en dicht bij de Israëlieten blijven wanneer de zee zich opent.
🤭

Beroepsmatig zal @Fietsie altijd zeer zorgvuldig te werk moeten gaan en alle mogelijke vormen van fouten proberen te voorkomen.
In hoeverre zich zijn werk in zijn privéleven manifesteert kunnen we alleen maar vermoeden.

Mijn eerste reactie was niet bedoeld om zijn zorgvuldige voorbereiding te bagatelliseren.
Maar eerder bedoeld zoals jij hier gekscherend beschrijft; neem het (privé)leven eens wat ontspannener. Je kunt niet alle pech voorkomen.
Blijf waarnemen wat er op je pad komt.
Soms is dat leuk en aangenaam.
Soms niet.
Hoe dan ook: het hoort er allebei bij.

‘t kump wie ‘t kump.
:)
 
Je gaat een weekend weg. Dan kan je toch alles in de 2 koffers kwijt. Neem niet teveel mee.
Gebruik een dikke vuilniszak in de koffers, dan is je kleding waterdicht verpakt.
Een tanktas is handig voor wat losse spulen en je regenpak.
Heb je geen tanktas , bevestig je regenpak met een paar snelbinders achterop vast zodat je deze snel bij de hand hebt.

Neem een paar extra handschoenen mee. Als het ene paar nat is , heb je tenminste nog een droog paar.

Veel plezier
Klopt, maar er moet ook een trekveer, 2 netwerkswitches, een router en een tang + stekkertjes mee, en wat losse meuk. Dus al met al raken ze best vol :)
 
Beste Fietsie,
Ik ben benieuwd naar hoe je voorbereiding én houding t.a.v. je geplande tocht momenteel is.
Hebben de praktische tips geholpen?
Hou ons op de hoogte.
:Y
Conclusie was sowieso dat ANWB nog even anders moet; toen mijn vrouw ook pechhulp in de eigen woonplaats er aan heeft toegevoegd was e.e.a. door elkaar gegaan (ze houden daar de "meest betalende" als de hoofdabonnee aan niet degene die het lidmaatschap is aangegaan..) dus dat moet ik nog even omregelen.
En na m'n woon-werk vanmorgen bij 5.5 graden toch maar besloten m'n binnenvoering in m'n pak te zetten en nog nieuwe handschoenen te kopen (Mijn winterhandschoenen zijn 20 jaar oud en ik voel er het richtingaanwijzerknopje van de BMW niet mee..)
 
Terug
Bovenaan Onderaan