Lach-gas. Hoe werkt dat????

Toxopeus

Je ne suis Rob RD pas
24 jun 2003
970
1.850
Loosduinen
Welke term is juist, NoH, NoS, NO2... ??? Is het lachgas? :?

Is het doseerbaar, en hoe? Kun je dus schakelen?

Blijft er ook benzine stromen op het moment dat je lachgas gebruikt?

Wordt het vermengd met lucht of puur?


Een echte Nononono dus :?

sorry hoor
 
Was het maar zo'n feest, als ik dan een ongeluk krijg en ze checken m'n motor (25 kw) is het van: waar is dit knoppie voor en als ze daarachter komen ben ik bang dattie geen 25 kw meer is 8-) *D

Maar.... nog maar 102 weken en dan....

PS. zou je niet es wat foto's van jouw motor, en dan met name van je NOS installatie, op internet kunnen zetten?
 
Wat ik niet terug vind in dit topic (of ik moet er overheen hebben gelezen) is waarom dat lachgas eigenlijk lachgas wordt genoemd :?
Moet je lachen als je lachgas binnen krijgt?
Ik krijg meer het idee dat je er humeurig van wordt :+
 
Lachgas ga je idd door lachen/melige bui door de grote hoeveelheid zuurstof in verhouding tot normale lucht.
En als je maar genoeg binnen krijgt ga je slapen en soms helemaal niet meer wakker.....
 
Sorry als het aan mij ligt maar ik heb nog steeds geen antwoord gelezen op de vraag HOE het nou precies werkt.

Ik ga ff proberen uit te leggen hoe NOS op je motor werkt (ik probeer niet bijdehand te doen ik weet ook wel dat ik hier nog maar 1 dag aangemeld sta).

Zoals jullie allemaal waarschijnlijk wel weten is dat de kracht die je zuiger naar beneden drukt wordt veroorzaakt door het uitzetten van de stikstof die in het mengsel in je cilinder zit, dit uitzetten gebeurd door de warmte die de verbranding van benzine in combinatie met zuurstof levert. Doordat de verhouding zuurstof/stikstof in NOS gunstiger ligt als die van buitenlucht wordt de verbranding niet alleen heftiger, er is ook veel meer stikstof dat kan uitzetten. Hierdoor komt er een enorme druk boven de zuiger welke dan ook veel harder naar beneden wordt gedrukt als bij een normale verbranding, resultaat een bak meer vermogen *D .

Zou je alleen zuurstof gebruiken, veel mensen denken dat je zo meer vermogen krijgt door de heftigere verbranding (gooi maar eens een sigaret in een fles zuurstof), dan gebeurd er dus niks sterker nog als er geen stikstof aanwezig is wordt je zuiger geeneens naar beneden geduwd.

Nou, is dat jaartje HTS Autotechniek toch niet voor niets geweest.

MVG
Green Meanie

Goed, zal niet heel vervelend gaan worden... O-) Alleen maar een beetje... })

De zuiger wordt niet naar beneden gedrukt door de warmte, maar door de explosie. Brandstof en lucht dat tijdens de explosie wordt omgezet in onder andere CO2 en H2O in gasvorm. En er komt ook nog warmte bij vrij, maar dat is "bijzaak".

De hoeveelheid lucht in de cilinder is bepalend voor de hoeveelheid brandstof die ik toe kan voegen. Hoe meer lucht en brandstof, hoe krachtiger de explosie! In feite gaat dit principe ook op voor een motor met een turbo. Er wordt meer lucht in de cilinders geperst...

Bij lachgas doe je eigenlijk niet anders. Je injecteert NO2, in principe niet brandbaar, en door er ook extra brandstof bij te injecteren krijg je veel meer brandbaar mengsel in de cilinders. Zonder die extra brandstof wordt trouwens het mengsel veel te arm en is het hele feest van korte duur... ;( Bijkomend voordeel is dat lachgas vloeibaar wordt ingespoten en dus warmte onttrekt aan de cilinder. Dus nog meer brandbaar mengsel mogelijk.

Eindresultaat is in ieder geval dat de explosie veel krachtiger is. :X En hoe meer lachgas (+ de bijbehorende extra brandstof) je inspuit, hoe meer vermogenswinst...

Enne, ik zou die andere drie jaar HTS-Autotechniek ook nog maar ff gaan volgen...
;)
 
Laatst bewerkt:
Op donderdag 09 oktober 2003 00:44 schreef Speedjunkie het volgende:
...
De zuiger wordt niet naar beneden gedrukt door de warmte, maar door de explosie. Brandstof en lucht dat tijdens de explosie wordt omgezet in onder andere CO2 en H2O in gasvorm. En er komt ook nog warmte bij vrij, maar dat is "bijzaak".
...

Warmte bijzaak :?
Een explosie is toch grotendeels gebaseerd op uitzetting van gas door warmte?
 
Warmte bijzaak :?
Een explosie is toch grotendeels gebaseerd op uitzetting van gas door warmte?
Explosie is eigenlijk het verkeerde woord.
Ontbranding heet het.

En het is idd de warmte die de lucht laat uitzetten.
Als het helemaal zou afkoelen dan is het volume uit de uitlaat bijna evengroot als niet ontbrand mengsel.
 
Speedjunkie, nou zal ik niet erg vervelend gaan doen... O-) alleen een beetje... }) .

De kracht die je zuiger naar beneden drukt wordt wel degelijk veroorzaakt door het uitzetten van stikstof door de WARMTE van de explosie (stoffen zetten nou eenmaal uit als ze warm worden).

M.a.w. je kunt mijn verhaal wel in je eigen woorden overtikken en interessant gaan doen, maar dan moet je toch wat beter je huiswerk doen want mijn verhaal klopt zeker wel.

Mzzls
 
Speedjunkie, nou zal ik niet erg vervelend gaan doen... O-) alleen een beetje... }) .

De kracht die je zuiger naar beneden drukt wordt wel degelijk veroorzaakt door het uitzetten van stikstof door de WARMTE van de explosie (stoffen zetten nou eenmaal uit als ze warm worden).

M.a.w. je kunt mijn verhaal wel in je eigen woorden overtikken en interessant gaan doen, maar dan moet je toch wat beter je huiswerk doen want mijn verhaal klopt zeker wel.

Mzzls

Sorry heb mijn huiswerk jaren geleden al gedaan... En dat stoffen uitzetten als ze warm worden, moet ik je helemaal gelijk in geven. :}

Dan maar ff technisch gaan doen...
Wanneer ik benzine, een koolwaterstofverbinding, ga verbranden ontstaat er door de verbranding meer moleculen dan er voor de verbranding waren . Meer moleculen in dezelfde ruimte geven bij mijn weten een hogere druk... P*V=n*R*T

Als ik de temperatuur alleen zou verhogen is de drukstijging recht evenredig met de temperatuurstijging. Echter bij de verbranding in een motor is er sprake van een vele malen grotere drukstijging dan dat alleen door de temperatuur zou kunnen komen... Reken uit hoeveel moleculen zuurstof je nodig hebt om 1 molecuul benzine te verbranden. En kijk eens hoeveel moleculen je aan het eind van de verbranding over hebt...

M.a.w. ik heb je verhaal niet in mijn eigen woorden over getikt. Heb wel wat beters te doen. Heb alleen wat nuances op je verhaal willen geven... En als jij dat interessant doen vindt... Djeezzzz, sommige mensen hebben nu eenmaal een erg kort lontje... |( :)
 
sorry,.. las het net ff.

ff kleine toevoeging.

hoeveelheid voor de reactie= hoeveelheid na de reactie>>>>

moleculmassa's zijn ook gelijk,

maaaaaar

NIET DE HOEVEELHEID MOLECULEN.

verbranding is oxidatie!

en: bij koolwaterstoffen reactie me zuurstof= c02 en h20++++++ een hoeveelheid coo omdat de verbranding ( reactie ) vaak onvolledig is.

wat n2o doet is de zuurstof moleculen afkoelen. zodat deze meerdere bindingen met benzine aan kunnen nemen.
hierdoor is meer bezine toevoegen een optie om MEER ENERGIE toetevoegen aan he proces. en meer te verbranden betekend meer warmte energie welke omtezetten is in mechanische energie.

goed,.... ik ben me ei weer ff kwijt. :+

en euh,... hier hoef je dus niet voor gestudeerd te hebben om dit te weten!
middelbareschool werk. :?
 
en euh,... hier hoef je dus niet voor gestudeerd te hebben om dit te weten!
middelbareschool werk. :?

Daarom hebben we het hierover ook niet gehad!, er wordt aangenomen dat het gemiddelde iq van een forummer MINSTENS hoog genoeg is om dit gedeelte klakkeloos over te slaan :+
Iedereen wéét toch dat het vermogen uit de benzine komt, en níet uit 't lachgas ;)
 
sorry,.. las het net ff.

wat n2o doet is de zuurstof moleculen afkoelen. zodat deze meerdere bindingen met benzine aan kunnen nemen.

en euh,... hier hoef je dus niet voor gestudeerd te hebben om dit te weten!
middelbareschool werk. :?

Sry hoor moest ff...... Zuurstof moleculen zijn fysisch gezien in "koude" toestand niet in staat meerdere verbindingen aan te gaan

maar ja dat leer je dan weer ergens anders dan op de middelbare school :P
 
Leuk topic, lekker veel offtopic, ook door mensen die gaan lopen zeren dat iedereen ontopic moet blijven. (Niels) ;) Hou je humor vast, je kunt het. Hier en daar een beetje kribbig.


ff vraagje voor de twee N20 junks hier. Jetten jullie hem voor of na de solenoid.
En als je hem pas bij de fogger jet, heb je dan geen last van een niet constante druk van de N20? (Schuim vorming direct na de solenoid) slangen na de solenoid, zijn die even dik als ervoor? Of groter, en heb je dan geen last van gasvorming?
 
Op zaterdag 29 november 2003 14:40 schreef 2-stroke addict het volgende:
.......wat n2o doet is de zuurstof moleculen afkoelen. zodat deze meerdere bindingen met benzine aan kunnen nemen.
hierdoor is meer bezine toevoegen een optie om MEER ENERGIE toetevoegen aan he proces. en meer te verbranden betekend meer warmte energie welke omtezetten is in mechanische energie............

Weet niet zo veel als de meeste hier ;) maar:
Ik meende te hebben gelezen dat de N20 in de verbrandingskamer door de heersende hitte uiteenvalt in 2N2 en O2 Hierdoor heb je zuurstof beschikbaar waarmee de extra ingespoten brandtof weer lekker spannende dingen kan doen (verbranden enzo)
 
Terug
Bovenaan Onderaan