lachgas injectie

yamahaR1_17

Rookie
2 mei 2004
1
0
almere
soms zie je bij een auto dat er lachgas is ingebouwd, laatst zagh ik dit onder een motors zitten, hoe werkt dit precies? kan het namelijk nergens vinden op internet. alvast bedankt
 
Nitro (of N2O) injectie heeft een dubbele werking, de eerste is dat het gas de verbranding bevorderd, het tweede is dat het gas door dat het in vloeibare vorm wordt geinjecteerd een sterk koelende werking heeft, hierdoor kan je blok meer lucht binnen krijgen. Als je het echt goed wil doen moet je naast nitro ook meteen extra brandstof injecteren.
 
Laatst bewerkt:
Je brengt met verstuivers NOS en benzine in de cilinder vanaf een bepaald motortoerental. Doordat NOS een zuurstofdrager is kan je meer benzine erbij verbranden en heb je meer power. Daarnaast is het koud en koelt het het motorblok. Soms tot zelfs met ijsvorming op het inlaatspruitstuk. (het absorbeert warmte doordat de N2O zich moet scheiden naar 4N + O2 welke warmte vereist van de omgeving (het motorblok dus) )
 
Laatst bewerkt:
Je brengt met verstuivers NOS en benzine in de cilinder vanaf een bepaald motortoerental. Doordat NOS een zuurstofdrager is kan je meer benzine erbij verbranden en heb je meer power. Daarnaast is het koud en koelt het het motorblok. Soms tot zelfs met ijsvorming op het uitlaatspruitstuk. (het absorbeert warmte doordat de N2O zich moet scheiden naar 4N + O2 welke warmte vereist van de omgeving (het motorblok dus) )
Volgens mij is het meer de overgang van vloeibaar naar gas wat het grootste koelende effect heeft.
 
Volgens mij is het meer de overgang van vloeibaar naar gas wat het grootste koelende effect heeft.

Ja en dat kost energie. Waar komt die energie vandaan?
Hoe zorg jij dat water waterdamp wordt ZONDER energie toe te voegen?
Doordat er warmte nodig is om van vloeistof naar gas te gaan zal er een nieuwe warmte evenwicht moeten ontstaan waardoor het motorblok kouder wordt.


De fles staat onder 60 bar druk zodat het vloeibaar is, wanneer je die fles opent dan komt er direct gas uit (welke ijskoud is). Je hebt de warmte nodig om de scheiding te veroorzaken van N2O naar 4N + O2

Vergelijk het met LPG. Die staat ook onder flinke druk zodat het vloeibaar is. Je moet bij de verdamper warmte toevoegen met koelwater van het blok om de LPG van vorm te veranderen. En wat gebeurd er met het koelwater? Dat wordt kouder. (hier wordt de warmte gebruikt om LPG te laten verdampen, bij NOS om de scheiding van N en O te forceren)
 
Laatst bewerkt:
En dan de volgende vragen:

Waar tank je het?
Wat kost het? (nat/droog)
1/2/3/4... cylinders..
Moet je de compressie verlagen?
Wat gaat er stuk?
Hoe lang mag (kan/wil) je het gebruiken?

wil ik het? Ja stiekem wel ja..

Eerst maar motor kopen..

mm lekker nuttige post weer, maar vooruit.. :)
 
Laatst bewerkt:
het is een heel gedoe om dit zomaar te monteren en het grootste probleem is daarna nog het afstellen. Er zijn diverse standaard kitjes te koop, die met wat handigheid geinstalleerd en gemonteerd kunnen worden...
Kopen kun je o.a bij elke gashandel waar ze ook lasgas e.d. verkopen, wij haalden het ook wel eens bij de dierenarts,vooral in de experimentele fase, maar dat was een heel gedoe.
In principe werkt het als volgt...
Je injecteerd N2O (lachgas) die je via een venturi en daaringemonteerde vacuumpijp benzine mee laat zuigen. door het expanderen van het gas koel je dus inwendig het blok, en de warmte zorgt er voor dat de N2O uiteenvalt in simpel gezegd stikstof en zuurstof. en de zuurstof geruik je dus om de extra aangezogen benzine te verbranden.
Dat je hier dus enkele electrische afsluiters voor moet hebben, die voldoende druk aan kunnen, is nogals logisch, maar dit zijn ook de duurste onderdelen.
je moet dus enkele gaten bijboren in je inlaatspruitstukken (doe dit zo dicht mogelijk tegen de cilinderkop aan, om bevriezing te voorkomen, en een electronische schakelaar op je stuur (eventueel met drukmeter) naast wat leidingen en een drukvat heb je de boel dan kompleet.
Er kan wel degelijk het nodige kapot gaan, als b.v. de benzineaanvoer stil komt te vallen, smelten direct je zuigers.
Verder kun je tot maximaal 5 x je eigen vermogen eruit peuteren, dus ga zelf maar na wat voor een krachten er vrij kunnen komen. Menig schakelvork is er doorverbogen, en menig tandwiel afgebroken of tot gort gedraaid.
Maar ik kan je vertellen dat het een gigantische kick geeft als je 200 rijdt, je op de knop drukt en je nog een zwarte streep trekt van enkele honderden meters :}
maar laat je wel adviseren en helpen door een kenner, schade door onkunde is onheroepelijk en kost een vermogen
 
het is een heel gedoe om dit zomaar te monteren en het grootste probleem is daarna nog het afstellen. Er zijn diverse standaard kitjes te koop, die met wat handigheid geinstalleerd en gemonteerd kunnen worden...
Kopen kun je o.a bij elke gashandel waar ze ook lasgas e.d. verkopen, wij haalden het ook wel eens bij de dierenarts,vooral in de experimentele fase, maar dat was een heel gedoe.
In principe werkt het als volgt...
Je injecteerd N2O (lachgas) die je via een venturi en daaringemonteerde vacuumpijp benzine mee laat zuigen. door het expanderen van het gas koel je dus inwendig het blok, en de warmte zorgt er voor dat de N2O uiteenvalt in simpel gezegd stikstof en zuurstof. en de zuurstof geruik je dus om de extra aangezogen benzine te verbranden.
Dat je hier dus enkele electrische afsluiters voor moet hebben, die voldoende druk aan kunnen, is nogals logisch, maar dit zijn ook de duurste onderdelen.
je moet dus enkele gaten bijboren in je inlaatspruitstukken (doe dit zo dicht mogelijk tegen de cilinderkop aan, om bevriezing te voorkomen, en een electronische schakelaar op je stuur (eventueel met drukmeter) naast wat leidingen en een drukvat heb je de boel dan kompleet.
Er kan wel degelijk het nodige kapot gaan, als b.v. de benzineaanvoer stil komt te vallen, smelten direct je zuigers.
Verder kun je tot maximaal 5 x je eigen vermogen eruit peuteren, dus ga zelf maar na wat voor een krachten er vrij kunnen komen. Menig schakelvork is er doorverbogen, en menig tandwiel afgebroken of tot gort gedraaid.
Maar ik kan je vertellen dat het een gigantische kick geeft als je 200 rijdt, je op de knop drukt en je nog een zwarte streep trekt van enkele honderden meters :}
maar laat je wel adviseren en helpen door een kenner, schade door onkunde is onheroepelijk en kost een vermogen
Ehmmmm, tot 5 keer je eigen vermogen :?
ff rekenen, 145 PK x 5 is 725 PK, daar kom ik niet aan omdat ik met net iets meer dan 200 PK op de krukas de boel al kapot zou draaien. :X

En die manier die je beschrijft is zo gevaarlijk voor je blok als het maar kan.
Je moet de benzine onder druk inspuiten met een brandstofpomp.
Ik lees nergens iets over sproeiers bij jou om je mengselverhouding te bepalen.

Ben toch ook wel erg benieuwd of je niet teveel The fast and the Furyarse gekeken hebt :X
 
Ik heb idd met pomp, goede foggers, originele solenoids, teflon staalomvlochten drukleiding,filters , maar mis alleen de benzinedrukbeveiliging nog.

Maar die komt er ook op, zeker als mn blok zometeen af is en echt power moet gaan leveren.

Wat ik gebouwd heb staat op mn site met een dynochart erbij.
Ik zat volgens Paul Ritzen aan de net veilige kant omdat mn mengsel ietwat te arm was met lachgas erop.
Je hebt het dus zo kapot als het fout gaat.
 
http://www.dynopower.freeserve.co.uk/nitrous_oxide/

vind hem een duidelijke manier van uitleggen hebben.

En Niels, niet gelijk op je p*k getrapt zijn als er iets over NOS wordt geschreven en niet iedereen is zo'n expert zoals jij. Was jij 2 jaar geleden ook nog niet. :9
[Off-topic]SideBurns...............da's lang geleden !!!

bijkbaar zitten we nooit in dezelfde topics ??[/off-topic ( moet kunnen want er is al 3 maal gemeld dat er meerdere topics over NOS zijn ;) ) ]
 
soms zie je bij een auto dat er lachgas is ingebouwd, laatst zagh ik dit onder een motors zitten, hoe werkt dit precies? kan het namelijk nergens vinden op internet. alvast bedankt

stond in een oud nummer van autovisie ook zo'n motor...lijkt me wel vet zo'n schop onder je reet...maaruh domme vraag misschien maar heb jij een yamaha R1 [ vanwege je nick...]

als dat zo is en je bent serieus van plan om NOS te gaan gebruiken bel ik een inrichting voor je...
 
[Off-topic]SideBurns...............da's lang geleden !!!

bijkbaar zitten we nooit in dezelfde topics ??[/off-topic ( moet kunnen want er is al 3 maal gemeld dat er meerdere topics over NOS zijn ;) ) ]
Hee Max! Ja is een tijdje geleden. Leef nog, heb alle ledenmaten ook nog, niks ernstigs ofzo.

was M-F beete uit het oog verloren, maar kom er weer wat vaker.
Lees veel, post minder ennuh :9 Poe wat is het druk hier!

Maar nu weer ontopic iedereen! ;)
 
http://www.dynopower.freeserve.co.uk/nitrous_oxide/

vind hem een duidelijke manier van uitleggen hebben.

En Niels, niet gelijk op je p*k getrapt zijn als er iets over NOS wordt geschreven en niet iedereen is zo'n expert zoals jij. Was jij 2 jaar geleden ook nog niet. :9
Ik ging tenminste geen onzin uitkramen die niet kan.
En wat valt er van te weten als alles in het boekje staat en op internet voorgekauwd is ;)

En ik ben geen expert maar een hobbyist O-)
 
Ja en dat kost energie. Waar komt die energie vandaan?
Hoe zorg jij dat water waterdamp wordt ZONDER energie toe te voegen?
Doordat er warmte nodig is om van vloeistof naar gas te gaan zal er een nieuwe warmte evenwicht moeten ontstaan waardoor het motorblok kouder wordt.


De fles staat onder 60 bar druk zodat het vloeibaar is, wanneer je die fles opent dan komt er direct gas uit (welke ijskoud is). Je hebt de warmte nodig om de scheiding te veroorzaken van N2O naar 4N + O2

Vergelijk het met LPG. Die staat ook onder flinke druk zodat het vloeibaar is. Je moet bij de verdamper warmte toevoegen met koelwater van het blok om de LPG van vorm te veranderen. En wat gebeurd er met het koelwater? Dat wordt kouder. (hier wordt de warmte gebruikt om LPG te laten verdampen, bij NOS om de scheiding van N en O te forceren)

En jij hebt cker's gelijk. Daardat het gas heel snel expandeert. omdat het van 60 bar naar veel minder gaat. ontstaat er adiabatisch afkoeling. dit is bij alle vloeistoffen en gassen die snel van druk veranderen. Als je iets dus snel comprimeert. bv. compressor wordt de lucht heel warm.
 
En jij hebt cker's gelijk. Daardat het gas heel snel expandeert. omdat het van 60 bar naar veel minder gaat. ontstaat er adiabatisch afkoeling. dit is bij alle vloeistoffen en gassen die snel van druk veranderen. Als je iets dus snel comprimeert. bv. compressor wordt de lucht heel warm.
a-diabetische afkoeling.... moet je dan geen suiker of insuline bijspuiten?


oke, okee, ik ga al....
 
Terug
Bovenaan Onderaan