Laden en parkeren

Wel of geen parkeerkaart kopen voor een elektrische motor bij een laadpaal?

  • Je moet wel een parkeerkaart kopen

  • Je hoeft geen parkeerkaart te kopen

  • Dat is per gemeente verschillend

  • Ik heb werkelijk geen idee


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

done-and-gone

MF veteraan
27 mei 2003
5.359
1.701
In het rijtje discussies 'moet ik voor de motor een parkeerkaartje kopen of niet?' het volgende praktische probleem:
ik moest laatst mijn Eva bij een laadpaal parkeren, alleen was dat een betaald-parkeren plek.
(dat heb je wel eens, als je in een vreemde stad bent met beperkt plaatsen om te laden, helemaal in de buurt van waar je moet zijn)
Dus: betalen om te laden, maar ook betalen om te parkeren? Tja, ik nam natuurlijk de plek van een auto in.
Op de stoep parkeren (zo dat al had gekund) had natuurlijk niet veel zin, want ik moest wel laden en bezette daarmee sowieso 1 plek bij de laadpaal.

Voor de zekerheid heb ik toch maar een kaartje gekocht en ben het nu bij de gemeente aan het navragen.
Maar ik kan me zo voorstellen dat hier nog weinig over bekend, laat staan geregeld is. En ook nog met de kans dat dat per gemeente verschillend is ....
En waar laat je überhaupt zo'n kaartje?

Wat te doen, in zo'n geval?
 
Ik zou het laten afhangen van mijn mogelijkheid om tussentijds nog bij de motor te komen. Als je met een Eva praktisch gezien max 3 uur hoeft te laden, dan kun je em op de stoep parkeren met evt een post-it achter de ruit wanneer je verwacht klaar te zijn. Als je langere tijd niet bij de motor kunt komen, zou ik geneigd zijn em op de auto plek te zetten en wel een kaartje te kopen.
 
Is het niet zo dat je alleen moet betalen als je je kenteken op moet geven? Want een kaartje achter de voorruit werkt niet zo goed bij een motor.
 
Ik zou het laten afhangen van mijn mogelijkheid om tussentijds nog bij de motor te komen. Als je met een Eva praktisch gezien max 3 uur hoeft te laden, dan kun je em op de stoep parkeren met evt een post-it achter de ruit wanneer je verwacht klaar te zijn. Als je langere tijd niet bij de motor kunt komen, zou ik geneigd zijn em op de auto plek te zetten en wel een kaartje te kopen.

Op de stoep was geen optie.
 
Kon je niet heel eenvoudig met een ParkMobile app betalen?
Dat doe ik met de zijspan ook wel eens, die neemt ook evenveel ruimte in als een auto en zet ik dus ook niet op de stoep.
 
Is het niet zo dat je alleen moet betalen als je je kenteken op moet geven? Want een kaartje achter de voorruit werkt niet zo goed bij een motor.
In principe is het zo geregeld dat wanneer je moet betalen voor je plek, dan hoef je het kaartje niet op het voertuig te hebben liggen maar kun je de bekeuring die er uit voortvloeit laten vernietigen bij het tonen van het kaartje. Een rompslomp maar helaas is dat dan de enige optie.

Dit is natuurlijk afhankelijk van de plaatselijk geldende APV. Ik ga er vanuit dat als je een laadpaal gebruikt je een plek bezet houd, ookal heb je de motor naast de paal. De plek kan niet meer gebruikt worden, want iemand die niet hoeft te laden mag daar niet parkeren.

Dit is mijn eigen mening en inzicht, ik heb er geen ervaring mee en ik ben geen ambtenaar die daar professioneel iets mee te maken heeft.
 
Als je een parkeerplaats bezet moet je betalen, als je op een stoep staat en niemand hindert, niet.
 
In Den Haag mag je met een motor in een betaald parkeervak staan zonder dat je daarvoor betaald. Dat zou dus ook gelden voor een oplaadpunt in een betaald parkeren zone. In andere gemeentes is het ongetwijfeld anders geregeld.
 
In Den Haag mag je met een motor in een betaald parkeervak staan zonder dat je daarvoor betaald. Dat zou dus ook gelden voor een oplaadpunt in een betaald parkeren zone. In andere gemeentes is het ongetwijfeld anders geregeld.

Dit was in den Bosch. Ik kreeg de volgende reactie via Twitter:

Parkeer in een parkeervak waar voor betaald moet worden ook al is het een laadplek waar ook een elektrische motorfiets opgeladen kan worden, daarvoor moet men betalen. Een motor mag in principe niet op het trottoir staan. Voor betaald parkeren kun je een app gebruiken (mobiel parkeren/belparkeren). Even googlen welke provider je daarvoor wilt gebruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan