Laden GEL ACCU met Optimate 4

Levi_rsv_mille

Die hard MF'er
5 mei 2009
507
4
Hallo,

Ik heb onlangs een optimate 4 gekocht. Zojuist heb ik mijn accu uit de motor gehaald (om te kijken wat voor een het was). Het is een gel accu va Yuasa type YG12ZS.

In de handleiding van de Optimate staat dat de oplader niet geschikt is voor het laden van NiCd, NiMH, Li-lon of niet herlaadbare accu's. Ik heb echt geen idee onder welke categorie mijn accu valt.

Kan ik de Optimate hiervoor gebruiken.

Groet,

T.
 
beetje je best doen met zoeken op google en je vind heel wat wijsheid ;)

"Optimate 4

De fabrikant van ’s wereld bekendste acculader, Tecmate, heeft de opvolger van de huidige generatie OptiMates aangekondigd. Feedback verkregen van meer dan 1 miljoen OptiMate gebruikers en gebruik van “state of the art” technieken waren het uitgangspunt van deze volledig vernieuwde en krachtigere Optimate 4. De centrale microprocessor moet voor een optimaal herstel, opladen, testen en onderhouden van alle lood-zuur accu’s waaronder AGM, MF en GEL accu’s zorgdragen."
 
zou ook een beetje raar zijn dattie niet werkt op een gel accu.... :+

edit.. nu heb je nog geen antwoord op je vraag... antwoord: Ja, dat kan! :9
 
Laatst bewerkt:
beetje je best doen met zoeken op google en je vind heel wat wijsheid ;)

"Optimate 4

De fabrikant van ’s wereld bekendste acculader, Tecmate, heeft de opvolger van de huidige generatie OptiMates aangekondigd. Feedback verkregen van meer dan 1 miljoen OptiMate gebruikers en gebruik van “state of the art” technieken waren het uitgangspunt van deze volledig vernieuwde en krachtigere Optimate 4. De centrale microprocessor moet voor een optimaal herstel, opladen, testen en onderhouden van alle lood-zuur accu’s waaronder AGM, MF en GEL accu’s zorgdragen."

Wat betreft de optimate heb ik geen twijfel. Alleen over mijn accu. Zit net op internet te zoeken. En de accu valt onder de categorie 'maintenance free', dus onderhoudsvrij. Maar houdt dit in dat ik het dus niet kan/ mag aansluiten op de lader?
 
Wat betreft de optimate heb ik geen twijfel. Alleen over mijn accu. Zit net op internet te zoeken. En de accu valt onder de categorie 'maintenance free', dus onderhoudsvrij. Maar houdt dit in dat ik het dus niet kan/ mag aansluiten op de lader?
Onderhoudsvrij = geen waterniveau bijvullen = gesloten accu.
Heeft niet direct met het laden te maken. ;)
 
Wat betreft de optimate heb ik geen twijfel. Alleen over mijn accu. Zit net op internet te zoeken. En de accu valt onder de categorie 'maintenance free', dus ~onderhoudsvrij. [/b]Maar houdt dit in dat ik het dus niet kan/ mag aansluiten op de lader?


Onderhouds-vrij is niets anders dan dat de accu ( in dit geval de Gel-type), een gesloten accu is. Dus niet bijgevuld hoeft of kan worden.
Laden en onderhoud is gewoon zoals het normaal hoort.
Alleen is het wel zaak dat de op-lader in dit geval een geregelde lader dient te zijn, en geen snel-lader . Optimate/ C-tec/ ...(e.a.) hebben goede geregelde laders.
 
Onderhouds-vrij is niets anders dan dat de accu ( in dit geval de Gel-type), een gesloten accu is. Dus niet bijgevuld hoeft of kan worden.
Laden en onderhoud is gewoon zoals het normaal hoort.
Alleen is het wel zaak dat de op-lader in dit geval een geregelde lader dient te zijn, en geen snel-lader . Optimate/ C-tec/ ...(e.a.) hebben goede geregelde laders.


Helemaal duidelijk :), het enige wat me dwars zat was het feit dat in de handleiding stond dat de Optimate NIET geschikt is voor NiCd, NiMH en Li-lon accus. Ik ben geen accukenner dus weet niet wat in mijn accu zit en/ of een gelaccu onder een van deze categorieen valt.
 
Helemaal duidelijk :), het enige wat me dwars zat was het feit dat in de handleiding stond dat de Optimate NIET geschikt is voor NiCd, NiMH en Li-lon accus. Ik ben geen accukenner dus weet niet wat in mijn accu zit en/ of een gelaccu onder een van deze categorieen valt.
Lood-zuur dus. :P Het is geen videocamera. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan