Lader of accu kapot?

25 jan 2022
67
29
Excusus voor de nieuwe topic, het is een beetje langdradig en onoverzichtelijk geworden. Ik heb nu nieuwe concrete info m.b.t. mijn probleem. Ik hoop met een nieuwe post meer mensen te kunnen bereiken zonder dat ze hele lappen tekst hebben moeten lezen.

Het gaat gloednieuwe accu van nog geen 2 weken oud gekregen door garantie aangezien de vorige nieuwe accu het ook maar 1,5 maand vol hield
met 12v kan ik niet eens mijn LED knipperlichten aan krijgen. Nu is dus dus al mijn 2e nieuwe accu onder garantie en ben bang dat ik geen 3e nieuwe accu ga krijgen.
Ik kan me ook niet inbeelden dat ik 2x pech heb gehad met een nieuwe accu. Kan mijn spanningsregelaar of de Proworks XL moto oplader de boosdoener zijn? heb geen zin om weer een nieuwe accu onder garantie kapot te maken.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2022-09-07 at 20.11.56.mp4
    23 MB
Als ik je filmpje snap laad de lader met 13 volt, geeft de accu 8,5 aan met aangesloten lader maar loopt op naar 10,5 volt zodra de lader niet meer aangesloten is.

Apart.
Ik heb wel een lader waar de display van gaat branden als je hem op de accu aansluit, maar nooit gekeken/gemeten wat en/of hoeveel dat dan verbruikt.

Belangrijkste is om met een volle accu te beginnen, zit er ook een lampje op de lader voor als de accu volgens hem vol is ?

Nog een keer bekeken en de lader springt van laden al vrijwel gelijk naar het groene lampje van 'vol', charged .
Als je het zo ziet is het gebeurd met de accu.

Dan verder naar je vraag over de spanningsregelaar.
Als je de motor gestart krijgt , met aangesloten accu, kan je kijken wat dan het voltage is, eventueel met wat gas geven.
Dan moet hij niet boven de 14,6 Volt uitkomen, want dat zou je spanningsregelaar moeten doen (regelen ;) )

Wat voor merk type en bouwjaar motorfiets gaat het om ?

inb4 Honda ;)
 
Als ik je filmpje snap laad de lader met 13 volt, geeft de accu 8,5 aan met aangesloten lader maar loopt op naar 10,5 volt zodra de lader niet meer aangesloten is.

Apart.
Ik heb wel een lader waar de display van gaat branden als je hem op de accu aansluit, maar nooit gekeken/gemeten wat en/of hoeveel dat dan verbruikt.

Belangrijkste is om met een volle accu te beginnen, zit er ook een lampje op de lader voor als de accu volgens hem vol is ?
Als ik de lader vanaf het filmpje snap, is de accu vol door dat het groene lampje gaat branden.
 
Als ik een gokje mag wagen denk ik dat je spanningsregelaar stuk is en de accu kapotgekookt heeft. Die accu neemt nu helemaal geen stroom meer op en geeft na een paar seconden aan de lader al aan dat hij vol is. Je kunt dat alleen maar meten als je een goede accu in je motor zet en dat met je multimeter meten of je spanningsregelaar goed werkt als de motor loopt.
 
juiste antwoorden zijn al gegeven in je andere topic.
niet weer een nieuwe accu gaan vragen, want het is jouw schuld dat ze kapot gaan. als dealers hier voor afzetters mogen uitgemaakt worden geldt dat ook in de andere richting. dus accu KOPEN, motor starten en laadspanning meten en dan regelaar en of stator kopen
 
Als ik je filmpje snap laad de lader met 13 volt, geeft de accu 8,5 aan met aangesloten lader maar loopt op naar 10,5 volt zodra de lader niet meer aangesloten is.

Apart.
Ik heb wel een lader waar de display van gaat branden als je hem op de accu aansluit, maar nooit gekeken/gemeten wat en/of hoeveel dat dan verbruikt.

Belangrijkste is om met een volle accu te beginnen, zit er ook een lampje op de lader voor als de accu volgens hem vol is ?

Nog een keer bekeken en de lader springt van laden al vrijwel gelijk naar het groene lampje van 'vol', charged .
Als je het zo ziet is het gebeurd met de accu.

Dan verder naar je vraag over de spanningsregelaar.
Als je de motor gestart krijgt , met aangesloten accu, kan je kijken wat dan het voltage is, eventueel met wat gas geven.
Dan moet hij niet boven de 14,6 Volt uitkomen, want dat zou je spanningsregelaar moeten doen (regelen ;) )

Wat voor merk type en bouwjaar motorfiets gaat het om ?

inb4 Honda ;)
Yep het is wel een honda :( Cbr 600 F3 uit 98. Ik zal even startkabels er op doen en dan starten en kijken wat de laadspanning is met beetje gas geven. Heb al wel een nieuwe spanningsregelaar maar heb daar dus nog niet mee gestart. Wat adviseer je mij oude accu startkabels met nieuwe spanningsregelaar kijken of ik de accu weer tot leven krijg of is deze nu gewoon permanent kapot?
juiste antwoorden zijn al gegeven in je andere topic.
niet weer een nieuwe accu gaan vragen, want het is jouw schuld dat ze kapot gaan. als dealers hier voor afzetters mogen uitgemaakt worden geldt dat ook in de andere richting. dus accu KOPEN, motor starten en laadspanning meten en dan regelaar en of stator kopen
Ik heb nergens de dealer voor afzetters uitgemaakt, ik hield alleen rekening met alle scenarios waaronder dat ik met grote pech 2x een accu heb gekregen die al lang op de plank heeft gestaan bij wellicht de leverancier. Heb ook altijd rekening gehouden met mijn lader die ze om zeep help of mijn motor.
eerst beginnen met meten voordat je nieuwe onderdelen gaat kopen,

Zal mijn oude spanningsregelaar even doormeten en kijken wat deze aangeeft aan voltage als de motor aan staat
 
Yep het is wel een honda :( Cbr 600 F3 uit 98. Ik zal even startkabels er op doen en dan starten en kijken wat de laadspanning is met beetje gas geven. Heb al wel een nieuwe spanningsregelaar maar heb daar dus nog niet mee gestart. Wat adviseer je mij oude accu startkabels met nieuwe spanningsregelaar kijken of ik de accu weer tot leven krijg of is deze nu gewoon permanent kapot?

Zal mijn oude spanningsregelaar even doormeten en kijken wat deze aangeeft aan voltage als de motor aan staat
Of de accu echt permanent niet meer op te laden is durf ik niet te zeggen.
De spanningsregelaar laad de accu op met max 14,6 volt en houd daarna op zodra die vol genoeg is. dus oude accu terugplaatsen en dan de motor starten ( inderdaad met behulp van een andere accu) en dan kijken met hoeveel volt de accu geladen word, met eventueel gas geven omdat sommige nauwelijks wat doen bij stationair toerental.
een spannningregelaar doormeten is niet zo makkelijk of goed te doen, of die doet wat die moet doen wel :)
 
Of de accu echt permanent niet meer op te laden is durf ik niet te zeggen.
De spanningsregelaar laad de accu op met max 14,6 volt en houd daarna op zodra die vol genoeg is. dus oude accu terugplaatsen en dan de motor starten ( inderdaad met behulp van een andere accu) en dan kijken met hoeveel volt de accu geladen word, met eventueel gas geven omdat sommige nauwelijks wat doen bij stationair toerental.
een spannningregelaar doormeten is niet zo makkelijk of goed te doen, of die doet wat die moet doen wel :)
Thanks! ja heb geen zin om weer een nieuwe accu te vragen. De lader zegt namelijk dat die gelijk vol is maar wellicht even met behulp van andere accu. zal ik dan gewoon de losse accu naar de auto meenemen en deze even een minuut aan mijn auto hangen met startkabels? of met motor en al starten bij de auto via startkabels?
 
Woon je toevallig in de buurt van Beuningen Gelderland? Zo ja kan je even langskomen en ik kan proberen je accu weer maximale leven terug te geven. Mijn lader kan een nog te redden accu weer tot leven wekken..... en ik heb een accu tester.

edit: niet proberen is niet weten....
 
Thanks! ja heb geen zin om weer een nieuwe accu te vragen. De lader zegt namelijk dat die gelijk vol is maar wellicht even met behulp van andere accu. zal ik dan gewoon de losse accu naar de auto meenemen en deze even een minuut aan mijn auto hangen met startkabels? of met motor en al starten bij de auto via startkabels?
wat je nu noemt zou in theorie alleen kunnen werken als de oplader defect zou zijn en de auto accu dus wel jouw motor accu kan opladen.
als je auto de enige werkende accu in de buurt is zou ik de motor naast de auto zetten en zonder draaiende auto motor de accu kabels aansluiten en dan de motorfiets starten.
dan uiteraard de accukabels loshalen voor het meten anders ga je meten wat de auto laad ;)
 
Woon je toevallig in de buurt van Beuningen Gelderland? Zo ja kan je even langskomen en ik kan proberen je accu weer maximale leven terug te geven. Mijn lader kan een nog te redden accu weer tot leven wekken..... en ik heb een accu tester.

edit: niet proberen is niet weten....
Heel erg bedankt voor het aanbod! Ik woon 20minuten van Zwolle vandaan richting Deventer uur en 15min van je vandaan :(

wat je nu noemt zou in theorie alleen kunnen werken als de oplader defect zou zijn en de auto accu dus wel jouw motor accu kan opladen.
als je auto de enige werkende accu in de buurt is zou ik de motor naast de auto zetten en zonder draaiende auto motor de accu kabels aansluiten en dan de motorfiets starten.
dan uiteraard de accukabels loshalen voor het meten anders ga je meten wat de auto laad ;)
Kan het altijd proberen want als mijn spanningsregelaar van mijn motor daadwerkelijk niet doet wat die hoort te doen dan is het een kwestie van rijden tot de accu uitvalt/dood is. helaas krijg ik hem dus met de lader niet opgeladen maargoed het is ook maar een budget lader waar waarschijnlijk geen systemen inzitten om een dode accu te reviven. Ik ga met oude spanningsregelaar zo even meten en hoop dat de motor aan wil blijven op eigen spanning zodat ik de boel kan meten. hopelijk kan ik daarna de accu ook gewoon fatsoenlijk laden met de accu lader en dan weer rijden met een nieuwe spanningsregelaar die ik heb liggen.
 
Heel erg bedankt voor het aanbod! Ik woon 20minuten van Zwolle vandaan richting Deventer uur en 15min van je vandaan :(


Kan het altijd proberen want als mijn spanningsregelaar van mijn motor daadwerkelijk niet doet wat die hoort te doen dan is het een kwestie van rijden tot de accu uitvalt/dood is. helaas krijg ik hem dus met de lader niet opgeladen maargoed het is ook maar een budget lader waar waarschijnlijk geen systemen inzitten om een dode accu te reviven. Ik ga met oude spanningsregelaar zo even meten en hoop dat de motor aan wil blijven op eigen spanning zodat ik de boel kan meten. hopelijk kan ik daarna de accu ook gewoon fatsoenlijk laden met de accu lader en dan weer rijden met een nieuwe spanningsregelaar die ik heb liggen.
er kan wel meer stuk gaan als alleen de accu als je door blijft rijden met een te hoge laadspanning, dus meten en waarschijnlijk vervangen.
 
De accu heeft 1 of 2 brakke cellen. (Hoge Ri) Dat komt niet meer goed. Chemisch afval. Don't bother.
Accu's met deze verschijnselen reviven lukt vrijwel nooit.
Spanningsregelaar is 1e verdachte idd.
 
Na even wat testen ben ik op het volgende uit gekomen:
Oude spanningsregelaar zit op 13.5v stationair laad vermogen. zodra ik gas geef zakt dit naar 7 volt en begint de toeren teller weer te haperen.
Nieuwe spanningsregelaar er op en probleem van lager voltage tijdens gasgeven was weg. echter nog steeds haperingen in de toeren.
Als ik de startkabels verbonden laat met de auto is het haperen van de toeren weg, zodra ik de startkabels los haal begint het haperen/inhouden weer. Als ik de motor accu volledig ontkoppel en puur op auto accu loopt de motor gewoon zoals het hoort.

Alle 3 de videos zijn met nieuwe spanningsregelaar
Video 1: Met startkabels gestart, motor loopt stationair zonder startkabels
Video 2: Met startkabels stationair geen hapering, zonder startkabels op eigen kracht haperen
Video 3: Puur op accu van de auto geen problemen.
 

Bijlagen

  • zonder startkabels aangesloten op eigen dynamo.mp4
    13,1 MB
  • Met startkabels aangesloten en zonder.mp4
    19,6 MB
  • alleen auto accu in gebruik.mp4
    7,5 MB
Na even wat testen ben ik op het volgende uit gekomen:
Oude spanningsregelaar zit op 13.5v stationair laad vermogen. zodra ik gas geef zakt dit naar 7 volt en begint de toeren teller weer te haperen.
Nieuwe spanningsregelaar er op en probleem van lager voltage tijdens gasgeven was weg. echter nog steeds haperingen in de toeren.
Als ik de startkabels verbonden laat met de auto is het haperen van de toeren weg, zodra ik de startkabels los haal begint het haperen/inhouden weer. Als ik de motor accu volledig ontkoppel en puur op auto accu loopt de motor gewoon zoals het hoort.

Alle 3 de videos zijn met nieuwe spanningsregelaar
Video 1: Met startkabels gestart, motor loopt stationair zonder startkabels
Video 2: Met startkabels stationair geen hapering, zonder startkabels op eigen kracht haperen
Video 3: Puur op accu van de auto geen problemen.
Doe het nog eens met 5000 rpm.
 
Lijkt mij een simpele conclusie die al heel vaak hier genoemd is. Nieuwe spanningsregelaar is goed, alleen oude accu is al overleden.

Nieuwe accu erin en je bent klaar. Kosten ook de wereld niet.

Eventueel nog je dynamo checken zoals al genoemd, maar ik denk dat dat wel los zal lopen. Je oude spanningsregelaar was brak en die heeft je accu(s) vermoord.
 
Doe het nog eens met 5000 rpm.
zonder extra energie bron blijft die daar niet hangen, alleen als ik de accu van de auto er bij aansluit of puur alleen op auto accu dan blijf ik 14v meten op de + en - polen van de motor zelf
Lijkt mij een simpele conclusie die al heel vaak hier genoemd is. Nieuwe spanningsregelaar is goed, alleen oude accu is al overleden.

Nieuwe accu erin en je bent klaar. Kosten ook de wereld niet.

Eventueel nog je dynamo checken zoals al genoemd, maar ik denk dat dat wel los zal lopen. Je oude spanningsregelaar was brak en die heeft je accu(s) vermoord.
precies! oude spanningsregelaar gaf ook 7v laadspanning op 2000 touren, nieuwe natuurlijk niet. even nieuwe accu halen en hoop dat ik mooi lekker zonder problemen dit jaar kan afsluiten
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Toch is er iets wat ik over het hoofd zie, denk ik .
Ik had een blackbird en als de accu leeg was kon ik die gewoon aanduwen en mee rijden, zonder stotteren of iets.
een fireblade die ik eens in onderhoud had gaf bovenstaande symptomen, die stotterde bij het rijden en gasgeven, al vanaf 10 km per uur ofzo, hoger was niet haalbaar.
Maar misschien is dat nog het verschil tussen een accu die gewoon (te) leeg en 1 die kapot is. Alle 3 de motoren die ik nog zijn met carburateur, voor de duidelijkheid.
 
Mooi topic, maar alvorens een accu te halen dan eerst meten wat er stuk is. klinkt een beetje nors maar je had sneller klaar kunnen zijn , je hebt een multimeter,…
 
Thanks! ja heb geen zin om weer een nieuwe accu te vragen. De lader zegt namelijk dat die gelijk vol is maar wellicht even met behulp van andere accu. zal ik dan gewoon de losse accu naar de auto meenemen en deze even een minuut aan mijn auto hangen met startkabels? of met motor en al starten bij de auto via startkabels?
Wat is het probleem om de accu even de hele nacht aan de lader te laten hangen?
Als je dat doet en de accuspanning kakt daarna weer als een baksteen naar beneden kun je iig de accu wel weggooien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan