'Lage bandenspanning motoren verontrustend'

Houden jullie je bandenspanning bij?

  • Nooit

    Stemmen: 3 2,4%
  • Heel onregelmatig

    Stemmen: 67 54,5%
  • Minstens eens per week

    Stemmen: 41 33,3%
  • Bij elke tankbeurt

    Stemmen: 4 3,3%
  • Doet de dealer wel bij een beurt

    Stemmen: 4 3,3%
  • Bandenspanning?

    Stemmen: 4 3,3%

  • Totaal aantal stemmers
    123
Houden jullie de bandenspanning wel goed in de gaten?

Heel regelmatig, heb zelf een goede bandenspanningsmeter. Die bij de pomp vertrouw ik niet erg. En dan kijk ik meteen of er geen voorwerpen in het rubber zitten die er niet thuis horen zoals spijkers (pas gehad, maar gelukkig was de achterband ook al aan vervanging toe). :]
 
Denk dat velen vooral DENKEN dat ze beter af zijn met een lage bandenspanning.
Waarom zou de fabricant verkeerde spanningen opgeven?
Als je ze snel wil slijten moet je je banden idd zachter zetten.
Ik vind het gewoon niet lekker, ik geloof dat ze iets van 2.5 voor en 2.9 bar achter aanraden, nou dan vind ik het maar een stuiterbak worden. Tis puur het gevoel.
 
Nogal onregelmatig (soms wekelijks, soms minder) en voor de rest voor elke grote rit (> 500 km).

Hanteer de gebruiksaanwijzing voor de drukken, 2,5 (V) en 2,7 (A) geloof ik.
 
Ik kijk wel regelmatig mijn banden na op spijkers en dat soort troep en voel dan of ze nog hard zijn. En dan nog was het mogelijk om meer dan een week met een spijker in mijn achterband rond te rijden. En zonder dat er lucht uit kwam.

Heb nog nooit naar mijn bandenspanning op de motor gekeken.

Heb ook nooit iets vreemds gevoeld met rijden of zo.
Ik rij ook niet echt op het randje van het kunnen.

Daarbij wat is eigenlijk het gevaar van te hoge bandenspanning bij een motor.
Bij mijn vorige auto stuurde het anders lekker licht zonder stuurbekrachtiging.
 
En waar halen ze die info vandaan ?

Meten ze soms bij elk motorongeluk de bandenspanning van het slachtoffer op of zo.

Zo in de trand van:

Lig ie lekker op het asfalt ? Je banden spanning zeker nie nagekeken.
Nah, dat doen wij nu wel effe voor de statistieken.
 
En waar halen ze die info vandaan ?

Meten ze soms bij elk motorongeluk de bandenspanning van het slachtoffer op of zo.

Zo in de trand van:

Lig ie lekker op het asfalt ? Je banden spanning zeker nie nagekeken.
Nah, dat doen wij nu wel effe voor de statistieken.
Tis de NVVM he... als eindadvies zal wel uit de bus komen rollen dat je toch echt een verhoogde rijvaardigheidscursus bij de NVVM dient te volgen om dit alles te voorkomen. :+
 
Ik check ongeveer 1x per week...

De motorzaak waar ik kom ziet regelmatig motoren met een bandenspanning van 1,5 bar of lager. Dat zijn vooral de motoren die weinig kilometers maken. Motor staat er maar te staan en als het een keer lekker weer is komt de motor uit de schuur. Als ie dan start (accu vaak dood), wordt er een ritje gemaakt en verder niet naar de bandenspanning gekeken. En als je dan meteen denkt te kunnen rijden als Rossi ... tja :?

Maar wat is te laag? Ik vind ook dat veel SSers met een voor op de weg belachelijk lage bandenspanning (rond de 2 bar) rijden. Ik rijd met een iets lagere spanning dan voorgeschreven (voor: 2,3 / achter 2,6). Hierbij voelt de motor onder alle omstandigheden goed, ook tekent de band mooi. Alleen op circuit en Nordschleife rij ik met een lagere spanning.
 
Ik kijk wel regelmatig mijn banden na op spijkers en dat soort troep en voel dan of ze nog hard zijn. En dan nog was het mogelijk om meer dan een week met een spijker in mijn achterband rond te rijden. En zonder dat er lucht uit kwam.

Heb nog nooit naar mijn bandenspanning op de motor gekeken.

Heb ook nooit iets vreemds gevoeld met rijden of zo.
Ik rij ook niet echt op het randje van het kunnen.

Daarbij wat is eigenlijk het gevaar van te hoge bandenspanning bij een motor.
Bij mijn vorige auto stuurde het anders lekker licht zonder stuurbekrachtiging.


Zowel bij een auto als bij een motor heb je met een te hoge bandenspanning minder grip.
En dat je auto lichter stuurt is normaal: de band gaat boller gaan staan en je hebt alleen maar met het middelste deel van de band goed contact met de weg.
 
Ik rijd vooraan met 1.7 bar en achteraan met 1.8 bar. Lijkt niet veel, maar mijn SM weegt dan ook maar 135 kg rijklaar & volgetankt. Als ik 2 bar gebruik, stuurt ie niet lekker meer en wordt hij nogal springerig.

Met de SM wielen op de CR rij ik met 1.2 voor en 1 achter :]
 
het gaat dus op gewicht?

wat als de motor incl rijder tussen de 160 en 170 kilo weegt?

Het is niet alleen gewicht. Karkas opbouw, compound, temperatuur, type wegdek etc. zijn ook belangrijk, waarbij karkas opbouw het belangrijkst is.
 
1 x per week wel hoor

aleen wat is nu de juiste spanning
bij de pomp is 2,9 achter wat ik altijd doe 2,7 of zelfs nog lager

wat is de juiste spanning iemand een tabelletje maken
ss , sm , tour ,chopper heel veel verschil natuurlijk
 
Las trouwens laatst een onderzoek naar bandenspanningsmeters bij de benzine pomp, en die schijnen nogal willekeurig afgesteld te zijn. Zo zijn er pompen die een foutmarge hebben van bijna 1 bar......en das veel op 2.9!!! |( Zit er hard over de denken maar eens een digitale badenspanningsmeter aan te schaffen....
 
Las trouwens laatst een onderzoek naar bandenspanningsmeters bij de benzine pomp, en die schijnen nogal willekeurig afgesteld te zijn. Zo zijn er pompen die een foutmarge hebben van bijna 1 bar......en das veel op 2.9!!! |( Zit er hard over de denken maar eens een digitale badenspanningsmeter aan te schaffen....
Ik heb eens meegemaakt dat ik 2.3 bar in m'n voorband wou doen, ding zei dat er wat bijmoest en eindelijk stond ie op 2.3. Ik ermee rijden...teeeering stuiteren..niet normaal...toen nog eens gemeten ergens anders en bleek dat er bijna 4 bar inzat. :? |( Ik heb het idee dat die digitale dingen bij tankstations wel redelijk nauwkeurig zijn, die kun je met + en - instellen op de gewenste spanning en dan stopt hij vanzelf.
 
Ik heb zaterdag bij Paul Ritzen een bandenspanningsmeter gekocht om zelf te kijken wat er op zit, hier in de buurt kun je lucht krijgen, maar geen enkele manometer die het doet :(

Dat is volgens mij ook direct het grootste probleem, die tankstation dingen deugen nooit dus je weet niet of je het goed doet.

Ik bedenk me net dat ik eigenlijk niet eens weet hoeveel er in mijn Guzzi rubbers moet...ik jaag er meestal maar wat in tot 2,5 bar maar of dat nou goed is....
 
Op maandag 26 mei 2003 13:14 schreef Bral® het volgende:Dat is volgens mij ook direct het grootste probleem, die tankstation dingen deugen nooit dus je weet niet of je het goed doet.
:^ Inderdaad. Koop dan ook een goeie spanningsmeter, is het probleem toch opgelost? Zo duur zijn die dingen niet en dan weet je zeker dat je bandenspanning ook is wat jij denkt dat 'ie is....
 
Ik rij met de spanningen aangeraden door Yamaha voor berijders < 70kg:
2.25 en 2.5.
Controleer regelmatig (eigen metertje) en als ik merk dat het niet goed zit... en dat merk je snel zoals de ex-zot al zei (zo bvb. na groot onderhoud was hij nogal kwiek, en inderdaad: 2.3 en 2.7 erin; en vorige week stuurde hij nogal zwaar: 2.2 en 2.3).
 
Van de week mijn metertje en verloopje binnengekregen, meteen gemeten en : 1.8 voor en 2.3 achter. Heb ze net opgepompt tot 2,5 en 2,8 en gecontroleerd. Bij de Esso in nijkerk klopt de meter redelijk.
 
Heb het gisteren nog gecheckt, en met duo 2.5 voor en 2.9 achter. Is dit nu te veel als ik alleen rijd, ik zie nogal verschillende waarden :?
 
Belangrijk!!!!!

Banden spanning meten bij temperatuur verschillen!
Je hoeft het niet elke dag te doen dat snapt iedereen wel.
Het is belangrijk dat je de spanning meet als het weer omslaat.
Het weer (temp.)is van invloed op de spanning van je banden.
Dus op z'n minst 4X per jaar.

groet
 
Terug
Bovenaan Onderaan