'Lage bandenspanning motoren verontrustend'

Houden jullie je bandenspanning bij?

  • Nooit

    Stemmen: 3 2,4%
  • Heel onregelmatig

    Stemmen: 67 54,5%
  • Minstens eens per week

    Stemmen: 41 33,3%
  • Bij elke tankbeurt

    Stemmen: 4 3,3%
  • Doet de dealer wel bij een beurt

    Stemmen: 4 3,3%
  • Bandenspanning?

    Stemmen: 4 3,3%

  • Totaal aantal stemmers
    123
Waar kan ik zo'n voetpomp halen? En wat kosten die krengen ongeveer?

Hieronder zie je het resultaat van een paar uurtjes afritten rijden. Het is een BT010 op 2.8 bar onder een TL1000R. Die rulletjes komt dat nu door de hard/zachtheid van de band, of door een bepaalde spanning?

bt010.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren mijn bandenspanning ook eens verhoogd, naar 2.8


Eigenlijk vond ik het niet zo fijn rijden, voelde de band geregeld schuiven... (Maar ik ben niet zo zeker of die pomp de juiste waarde weergeeft, bleef maar lucht blazen en bleef een tijdje op 2.5 staan :?

Ga hem toch maar terug op 2.5 zetten aan een andere pomp.
 
Ik heb zo'n digitaal ding bij een tankstation gebruikt, leek me wel redelijk.

M'n maatje had z'n banden gevuld op zijn werk met 2.8 gistermiddag en dit ding sloeg op zijn motor precies af bij 2.8

Ik ga er dus maar van uit dat deze meter (Total, Werkhorst, Meppel) redelijk goed werkt.
 
Ik heb zo'n digitaal ding bij een tankstation gebruikt, leek me wel redelijk.

M'n maatje had z'n banden gevuld op zijn werk met 2.8 gistermiddag en dit ding sloeg op zijn motor precies af bij 2.8

Ik ga er dus maar van uit dat deze meter (Total, Werkhorst, Meppel) redelijk goed werkt.

Normaal doe ik het liefst ook via zo'n digitale meter. Maar het eerst tankstation waar ze dat hebben is een paar minuten verder. Volgende keer toch maar telkens daar vullen.
 
Ik mis de optie "Regelmatig, maar niet weekelijks". Ik controleer het meestal een week na een banden wissel, daarna na 2 weken nog eens en als er dan niks bij hoeft controleer ik alleen als ik het idee krijg dat er iets uit is, ik een lange tocht ga maken of na ongeveer 6 weken.
 
ehh..iedereen heeft het over een digitale meter... Dat wil niet zeggen dat hij exact de juiste waarde aangeeft. Hij geeft alleen heel exact een waarde aan. Vergelijk er eens twee of drie (van hetzelfde merk) op dezelfde band, en je zult zien dat ze soms verschillende waarden aangeven.

Het beste is om geregeld de spanning te controleren met dezelfde meter.
(ik gebruik een analoge van Michelin)

Controleren doe ik op het circuit uiteraard elke dag. Spanning ca 2.2 voor en achter. Op straat rij ik met dezelfde banden (SC1/SC2) met ongeveer 2.4/2.5
 
Bij de Mille gaven ze 2,3 en 2,5 bar op. Bridgestone geeft 2,5 en 2,9 op. Nu bij de RR geven ze ook 2,5 en 2,9 op. Ik weeg zelf maar 60 kg en meestal geen bagage bij me. Zou ik gewoon 2,5 en 2,9 houden, of iets verlagen?
Bij mijn Fazer staat er in het boekje:
steeds 2.25 vooraan en achteraan: 2.5 bij personen < 60kg, 2.9 bij zwaardere belasting of snelwegritten.
Staat het niet in je boekje (lijkt me persoonlijk beter dan de waarden van Bridgestone).
 
Mensen 'die het kunnen weten' raadden mij aan de spanning van de fabrikant aan te houden, iig om mee te beginnen en voor weggebruik.
Heb net een BT010 voor op 2.5 en een BT-020 achter op 2.9 (Bridgestone-opgave)
(en ook de spanningsmeter gekregen! 8-) )
Hiervoor Dragon EVO's op 2.3v en 2.6a (Pirelli-opgave), maar die werden snel driehoekig :?

Fabrikanten testen hun banden op verschillende spanningen en komen uit op een compromis tussen slijtage en grip. (Op circuit een paar tienden minder, dus)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een fireblade uit '92 kan iemand mij zeggen wat de spanning moet zijn voor en achter???

Alvast bedankt motorvrienden :] :] :]
 
ehh..iedereen heeft het over een digitale meter... Dat wil niet zeggen dat hij exact de juiste waarde aangeeft. Hij geeft alleen heel exact een waarde aan. Vergelijk er eens twee of drie (van hetzelfde merk) op dezelfde band, en je zult zien dat ze soms verschillende waarden aangeven.

Het beste is om geregeld de spanning te controleren met dezelfde meter.
(ik gebruik een analoge van Michelin)

Controleren doe ik op het circuit uiteraard elke dag. Spanning ca 2.2 voor en achter. Op straat rij ik met dezelfde banden (SC1/SC2) met ongeveer 2.4/2.5
:^ inderdaad, "duidelijk" (digitaal) wil niet zeggen "Nauwkeurig"...

En ik rij met ongeveer dezelfde spanningen..
 
ehh..iedereen heeft het over een digitale meter... Dat wil niet zeggen dat hij exact de juiste waarde aangeeft. Hij geeft alleen heel exact een waarde aan. Vergelijk er eens twee of drie (van hetzelfde merk) op dezelfde band, en je zult zien dat ze soms verschillende waarden aangeven.

Het beste is om geregeld de spanning te controleren met dezelfde meter.
(ik gebruik een analoge van Michelin)

Controleren doe ik op het circuit uiteraard elke dag. Spanning ca 2.2 voor en achter. Op straat rij ik met dezelfde banden (SC1/SC2) met ongeveer 2.4/2.5

Verschilt dat niet per circuit?
 
K100 met metzler banden.

voor 2.5 achter 2.9 ...ik check elke rit

banden moeten wel warm zijn anders rijdt het voor geen meter, ik weet zeker dat als de band warm is de druk nog hoger is.
Ik heb niet de illusie dat ik het beter weet dan de banden firma en de test rijders van BMW.

Ik weet wel dat je de vering kunt afstellen, als de motor gaat stuiteren.

ps. mijn trekkers staan op 0.8 als ze erg zwaar moeten ploeteren... normaal op 1.6
 
GS500E voor 2,25 achter 2,5, met duo achter 2,8, kijk elke week.

De vorige eigenaar heeft achter te zacht gereden en nu is de achterband dus een beetje "vierkant" afgesleten grrrr.... :( Zou ik nou een nieuwe achterband er om moeten leggen? Profiel is nog ca. 5 mm diep!

Groeten,

De Buikschuiver
 
Het is niet alleen gewicht. Karkas opbouw, compound, temperatuur, type wegdek etc. zijn ook belangrijk, waarbij karkas opbouw het belangrijkst is.

karkas opbouw?

ik rij op een BT090 voor en een of ander pirelli geval achter (wil ook een bt090 voor)
type wegdek is toch wel hoofdzakelijk asfalt... iets anders rijdt snel lastig met een 125cc aprilia...

wie weet mijn waardes? :?
 
Check iedere week voor ik in het weekend ga rijden.
2,1 voor en achter....
Perfect....
Uhhh... ik herinner me anders een topic over het nog bruikbaar zijn van een bepaalde achterband... :X :X ..... ;) .

Ik vind 2,1 nog steeds weinig voor een band met zo'n slap karkas als een SuperCorsa. Maar voor circuitgebruik cq Nordschleife.. zou kunnen. Heb je ooit geprobeerd met meer lucht, let's say 2,3?? ervaringen?
 
De vorige eigenaar heeft achter te zacht gereden en nu is de achterband dus een beetje "vierkant" afgesleten grrrr.... :( Zou ik nou een nieuwe achterband er om moeten leggen? Profiel is nog ca. 5 mm diep!
Groeten,
De Buikschuiver
Als je het niet fijn vindt sturen kan je dat doen maar op zich is het niet zo erg. Genoeg bochten pikken, dan rij je ze weer rond ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan