Lage compressie, olie uit de carterventilatie (CB250 Nightha

Status
Niet open voor verdere reacties.

marter544

MF'er
13 okt 2015
59
0
Zondag heb ik een CB250 nighthawk gekocht, als zijnde opknapper maar technisch goed. De vorige eigenaar zei er nog regelmatig een stukje op te rijden. Afijn, helaas blijkt het iets meer dan een opknapper te zijn, na een 10 km testrijden zat de hele achterband en achterbrug onder de olie.

Alle olie wordt er uit gekotst via de carterventilatie. Dat leek me te komen door een te hoge carterdruk. Wat heb ik al gedaan:

- Olie verwisseld en netjes op het midden van de pijlstok gezet. Het probleem blijft.

- Compressie gemeten, ivm. blowby. Origineel zou het 159 psi of 11 bar moeten zijn. Ik meet op beide cilinders 125 psi/8.6 bar. Met een beetje olie in de cilinders is de compressie wel goed, de zuigerveren en misschien zuigers/cilinders zijn dus niet helemaal jofel meer.

Het blok lijkt verder op zich goed te lopen. Zou er al blow-by plaats kunnen vinden met deze compressie, in een dusdanige mate dat alle olie er uit wordt gegooid? Of zou het ook een andere oorzaak kunnen hebben?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Als je een compressietest doet gaat je zuiger ongeveer 30x ( pak m beet) op en neer..
hoe vaak denk je dat dat gebeurt met een draaiende motor....
met olie is het wel goed, dus denk dat de kleppen goed zijn , dus verdenk de compressieveren, maar kunnen voor hetzelfde geld de olieschraapveren zijn
 
De carter ventilatie komt uit in een huisje met daarin een aantal schotten. Vanuit daar gaat er een slangetje naar het luchtfilter voor de dampen, en een slang naar beneden met een dopje er op om olie op te vangen. Er komt echter ontzettend veel olie uit, dusdanig veel dat het huisje gewoon vol wordt geblaft met olie en dat het er aan alle kanten uit komt.

@K@W@, ik begrijp je punt niet zo goed.. Een motor gaat inderdaad vaker rond wanneer die loopt dan bij een compressie test, en dan?
 
Laatst bewerkt:
compressie test heb je goed gedaan...altijd gewoon doorgaan tot de meter stopt en dat is je compressie....vindt het zelf wel meevallen, 125ps, en zoals je al getest hebt, zuigerveren, dus duidelijk.
Kan je niet echt een antwoord geven waarom het uit de carter schiet, maar zou toch even goed de werking van je oliepomp checken, en begrijp me niet verkeerd, eigenlijk kan ik je geen goed advies geven aangezien ik dit nog nooit ben tegengekomen, maar probeer gewoon mee te denken.
Volgende tip is.....die blokjes zijn schijnbaar niet zo duur gebruikt te vinden, zou voor jezelf een afweging maken qua kosten en natuurlijk qua mazzel met een ander blokje vinden.
Zag er zo al een paar op Ebay staan maar daar zou je zelf even voor moeten neuzen.
Je eerste kosten zijn al je zuigerveren, en wie weet is de cilinder zelf ook niet helemaal in orde....
Zal straks vast een ander reageren die je misschien met wat meer zekerheid de juiste richting op kan wijzen...succes
 
Ff kleppendeksel er af en kijken waarom er zo veel olieopbouw in de kop is dat het via de ontluchting er uit komt?
Normaal zou de olie snel genoeg terug moeten kunnen stromen naar het carter.

Compressie is wel aan de lage kant dus het motortje is al behoorlijk sleets maar lijkt mij nog niet zo slecht dat de olie er uit komt via de ontluchting
 
Effectieve druk is bij max koppel het hoogst. Wellicht dat hij daar op doelde.
Voor je conclusies gaat trekken over de staat van de zuigers/veren, is het wellicht handig om ook een lektest te doen. Wellicht zijn het juist wel de kleppen die niet meer goed afsluiten. Daarnaast kan een hoge carterdruk (al zou dit het geval zijn) wellicht ook komen door een lek langs de klepstelen richting de cilinderkop.
 
Effectieve druk is bij max koppel het hoogst. Wellicht dat hij daar op doelde.

oh jee.. een theoreticus.

Voor je conclusies gaat trekken over de staat van de zuigers/veren, is het wellicht handig om ook een lektest te doen. Wellicht zijn het juist wel de kleppen die niet meer goed afsluiten.
Als de compressie wél goed is met een beetje olie op de zuiger ligt het aan de afdichting tussen cilinder en zuigerveren. (olieschraapveer heeft hier ook niets mee te maken !)

Daarnaast kan een hoge carterdruk (al zou dit het geval zijn) wellicht ook komen door een lek langs de klepstelen richting de cilinderkop.

wauw. dat heb je net zelf verzonnen denk ik?? Zoiets heeft nog nooit iemand in de praktijk meegemaakt hoor!!! (de klepstelen zitten in de poorten, en dichten niet af t.o.v. de compressiedruk.....)
 
Luchtfilter is schoon, ik denk dat Zot de winnaar is! Even googlen op CB250 dipstick en rebel 250 dipstick leert me dat het inderdaad niet de juiste is. |( Dat zou een meevaller zijn.

Edit, ik heb even gevraagd in het rebel topic of iemand zijn peilstok voor mij wil opmeten, aangezien een rebel 250 hetzelfde blok heeft.
 
Laatst bewerkt:
Update:

De manual schrijft 1.5 liter olie voor.. Heb er gister 2.5 liter in gegooid voor het te zien was op de peilstok. Mijn peilstok meet 69 mm, gemeten vanaf het puntje tot onderkant schroefdraad. Als iemand een vergelijk heeft!
 
Laatst bewerkt:
niet om het een of ander, maar ik vertrouw een peilstok eerder dan een manuel, maar een peilstok kan wel verkeerd gebruikt worden, in of uitgeschroefd, motor horizontaal of niet, dus eerst zorgen dat je op de juiste manier meet....

vaak staat het bij jappen ook in het blok gegoten
 
Horizontaal, niet ingeschroefd zoals beschreven in de handleiding van Honda. Maar het is alvast een ander model peilstok dan ik vind op internet, lijkt ook veel korter te zijn.
 
Ik heb een cb250 two fifty. Er moet idd +- 1.5liter in en mijn peilstok is ongeveer 12.5cm, wel tot bovenkant schroefdraad gemeten. Echter ruim groter dan die van jou dus.
 
Laatst bewerkt:
pijlstok_zpsvenlrddm.png


Zie daar, dat was het probleem!
 
Laatst bewerkt:
Nog even terug koppelen, heb de olie afgetapt en gepeild met een schuifmaat. Daarna ff half uurtje rond gereden, niks meer aan de hand. Ik voorzie wel dat er binnenkort iemand met een grotere Honda flinke blokschade heeft door een te lange peilstok..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan